Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

03 jan 2015 20:57

951 schreef:Jaren 80 begin 90 Porsches zijn qua technische betrouwbaarheid de beste.

Da's de 964 motor. Heb ik ook wel eens heeeeeeele andere verhalen over gehoord. :scratch:

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

03 jan 2015 22:04

Hij schrijft ook: De beste.....

Is wat anders dan goed :wink:

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

03 jan 2015 22:14

horn schreef:
951 schreef:Jaren 80 begin 90 Porsches zijn qua technische betrouwbaarheid de beste.

Da's de 964 motor. Heb ik ook wel eens heeeeeeele andere verhalen over gehoord. :scratch:


Daar is toch al genoeg over bekend Harald :scratch:
De eerste type's wilde wat lekken bij de clinderkoppen, werden geleverd zonder pakking en dat ging niet goed :oops:
Ook hadden ze snel last van olielekkage en gaf de dubbelwerkende koppeling snel problemen.
Reparatie was kostbaar en allemaal moeten meemaken :cry:

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

04 jan 2015 0:12

951 schreef:Jaren 80 begin 90 Porsches zijn qua technische betrouwbaarheid de beste.


Hahaha, en toen werd je wakker :lol:

En Hans, volgens mij vergeet je nog iets met riempjes en verdelers...

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

04 jan 2015 0:36

Welke motoren zijn beter/betrouwbaarder dan?

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

04 jan 2015 0:40

924?
365?
914?

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

04 jan 2015 0:46

Ik bedoelde eigenlijk de flat six motor.. :oops:

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

04 jan 2015 0:53

Tsja, misschien is dat wel nooit zo'n heel goed blok geweest... :cry:

Ik bedoel, ik kon uit de stapel rekeningen van mijn 3.2 carrera opmaken dat ie bij 90k km al een halve blokrevisie had gehad... Oh, en ook nog een nieuwe bak. :shock:

Daarentegen is het vergeleken met andere sportautomerken nog niet eens zo slecht gesteld. Al heb ik eigenlijk nooit echt iets serieus problematisch over het busso blok van Alfa Romeo gehoord.

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

04 jan 2015 13:01

Iedereen uiteraard zijn mening, respect. En tsja alles kan inderdaad kapot, het is tenslotte mechanica. Maar mijn inziens is er de geschiedenis van Porsche nog nooit zoveel ellende met een model geweest als 996 en 997. Het feit dat ruim een derde van de eerste generatie 996 een ruilmotor heeft lijkt me veelzeggend. Ook de huidige handelswaarde lijkt me veelzeggend. In de huidige tijdsgeest is ook bij Porsche aandeelhouderswaarde erg belangrijk en dus is men meer rendements gestuurd gaan opereren.

http://www.autofarm.co.uk/pdf/Total911_July06.pdf

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... earing.htm
Laatst bijgewerkt door 951 op 04 jan 2015 21:17, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

04 jan 2015 13:04

dat betekend dat die luchtgekoelde blokken feitelijk toch iets wat over hyped zijn.


kijk alles kan kapot, heb een periode wat aan italianen gesleuteld, wat ik toen kapot zag gaan :colors:
de Porsche 911 (G)en 928 waren een heel stuk minder in de werkplaats, daar ging ook wel wat aan stuk maar echt aanzienlijk minder vaak.

nou denk ik wel dat men met een mod van resto wel eens een hele leuke voordelige 996 .

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

04 jan 2015 13:49

Handelswaarde zegt op dit moment weinig. Daar zijn de watergekoelde 911-jes gewoon nog te jong voor. En ruim eenderde een ruilmotor? Waar haal je dit harde cijfer vandaan?

Begrijp mij goed. Ik zeg niet dat er geen issues zijn met de waterkokers, maar een belangrijk deel daarvan is ook mythevorming, evenals de vermeende betrouwbaarheid van de lufties...

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

04 jan 2015 14:23

MickRS schreef:
En Hans, volgens mij vergeet je nog iets met riempjes en verdelers...


Klopt heb dit ook vernieuwd :drive:
Wat ik ook een nadeel vond is het vocht in de achterlichten en het midden paneel :oops:
Een slangetje naar de verdeler (om het riempje te beschermen) en naar de achterlichten om het vocht weg te krijgen :salut:

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

04 jan 2015 15:16

MickRS schreef:Tsja, misschien is dat wel nooit zo'n heel goed blok geweest... :cry:

Ik bedoel, ik kon uit de stapel rekeningen van mijn 3.2 carrera opmaken dat ie bij 90k km al een halve blokrevisie had gehad... Oh, en ook nog een nieuwe bak. :shock:

Daarentegen is het vergeleken met andere sportautomerken nog niet eens zo slecht gesteld. Al heb ik eigenlijk nooit echt iets serieus problematisch over het busso blok van Alfa Romeo gehoord.


Busso's rule :res:

63502

400pk uit 3L bij 10.000 RPM...
Zoiets moet het worden, maar 300pk is genoeg voor mij

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

06 jan 2015 11:29

951 schreef: Het feit dat ruim een derde van de eerste generatie 996 een ruilmotor heeft lijkt me veelzeggend.


Ik kan het je nog sterker vertellen, over 20 jaar hebben ze bijna allemaal een revisie/ruilmotor!

Net als zo'n beetje iedere luchtgekoelde motor dan een revisie gehad zal hebben. Want hoeveel 356's rijden er nog rond zonder revisiewerk aan de motor?

De 996 werd door een ander publiek gekocht met een andere rijstijl (lees: opwarmtijd), wat de niet optimale constructie geen goed deed. En bij problemen is het ook meteen goed mis, daar waar je bij een luchtgekoelde nog een tijdje kunt aanmodderen.
Ik denk dat zeker de helft van de luchtgekoelde motoren technisch gezien een revisie nodig heeft, of al gehad heeft.

Ook zomaar wat kreten. Maar ik weet er dan ook helemaal niets van, dat scheelt.

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

06 jan 2015 12:15

Robbe schreef:
951 schreef: Het feit dat ruim een derde van de eerste generatie 996 een ruilmotor heeft lijkt me veelzeggend.


De 996 werd door een ander publiek gekocht met een andere rijstijl (lees: opwarmtijd), wat de niet optimale constructie geen goed deed. En bij problemen is het ook meteen goed mis, daar waar je bij een luchtgekoelde nog een tijdje kunt aanmodderen.

Ook zomaar wat kreten. Maar ik weet er dan ook helemaal niets van, dat scheelt.


Haha, alsof alle yuppen in de jaren-80 en begin jaren-90 wel echte Porsche liefhebbers waren die hun auto's veel beter warmreden. Nee hoor, de 996/boxster/997 motoren hebben gewoon grote ontwerpfouten (tussenas, koeling en ovaal wordende cilinders voor zover ik me herinner). De voorgaande generaties waren vast ook niet optimaal, maar de problemen waren veel kleiner. Ik geloof dat getal van 1/3e vervangen 996/boxster/997 motoren wel. Het is zeker meer dan de "harde" 5% die vaak genoemd wordt, dat is vast alleen binnen de garantieperiode van 1 jaar geweest...

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

06 jan 2015 12:41

Laten we het er op houden dat je het graag wil geloven...
:popcorn:

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

06 jan 2015 12:51

Sommige mensen doen graag alles om hun eigen theorie te onderbouwen MickRS :mrgreen:
:popcorn:

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

06 jan 2015 13:18

MickRS schreef:Laten we het er op houden dat je het graag wil geloven...
:popcorn:

Denk toch dat 3-5% aan de lage kant is.
Als je naar de advertenties kijkt van 996-en staat er wel heel vaak ruilmotor/revisie.

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

06 jan 2015 13:48

3-5% is denk ik ook aan de lage kant. Als je een avondje inleest (en dan niet op allerlei fora :wink: ), zit je denk ik meer aan de 5-8%. Dat zijn ook cijfers die bv mannen als Michel noemen voor alle motoren tot en met de 997 mk1. Ik moet het ook hebben van wat er aan info te vinden is, maar dan zijn dit iig meer gefundeerde percentages.

Even doorrekenend kom je dan op zo'n 10.000 gevoelige IMS Lager voor de 996. Voldoende om de geruchtenmachine op internet flink aan te wakkeren. Maar dat is bij lange na niet de 33% die hier even geponeerd wordt. Het lijkt mij eens tijd voor feiten ipv fabels :idea:

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

06 jan 2015 13:51

De advertenties zijn niet representatief voor de markt. Auto's met wat reparatie historie wisselen namenlijk vaker en eerder van eigenaar.
Ik ken heel wat 996 eigenaren waarvan slechts een enkeling motorschade heeft gehad (maar dan ook goed aan de beurt geweest). Alleen al bij mij in de buurt rijden 11 mensen met een 996 die ik regelmatig spreek en waarvan er geen een ooit problemen heeft gehad en met de originele motor rijdt. Als het 33% zou zijn zouden er statistisch gezien toch zeker 3 gevallen moeten zijn.
Ook de 996 registry van rennlist in de VS liet drie jaar geleden een percentage van rond de 7% zien. Wat nog steeds om een fors aantal gaat natuurlijk.
En de mensen die een goed rijdende 996 heeft hoor je niet en zal dus ook minder snel geneigd zijn de auto te verkopen.
Daarnaast zijn er zeker in de UK en Duitsland een flink aantal motoren 'geruild' waar geen ernstige problemen waren maar de eigenaar met een beperkte bijdrage een gemodificeerde motor kon laten monteren. (idd sommigen maakt matching numbers niks uit)
Het blijft dus heel lastig om een exact percentage te noemen en iedere motor in de soep is er natuurlijk één te veel maar 33% komt het niet in de buurt.

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

06 jan 2015 14:33

Inzake audi en extreem olie verbruik

Mijn ervaringen zijn ook niet positief maar in beide gevallen zeer goed opgelost door audi. In 2010 nwe sportback met abt tuning. Bij 60000 km olie gebtuik meer als 1 liter/ 1000 km. Pouw heeft motor geviseerd op kosten audi. (8000 euro)

2 jaar geleden een gebruikte audi a 5 cabrio gekocht in duitsland (2009)
Vorig jaar bij 50000km zefde probleem. Nu weer opgelost door pouw/ pon zonder een cent bij te betalen. Let op een grijze import van bijna 5 jaar oud! Dat vind ik super opgelost. Moest wel een grote beurt bij ze laten uitvoeren voor de 0 meting maar dat heb ik met plezier gedaan.

Helaas vanwege Samson en consorte nu een v60 hybride en omdat totmbo een kleiner auto wilde :wink: direct een boxster van 2008! Beste keus ooit gedaan. Heeft papa ook weer lol! Audi is een super auto maar 0 rijbeleving. Zo dood als een pier.

Ik heb dus :res: voor audi hoe ze het oplossen maar snap niet hoe ze dat ooit terug moeten terug verdienen. De audi monteurs kunnen bijna geblindoekt de revisies uitvoeren.

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

06 jan 2015 17:16

Das niet zo moeilijk; je produceert een Skoda, slaat 4 ringen door zn neus en verkoopt hem voor het dubbele.
Nu maar hopen dat de extra marge genoeg is voor de garantiegevallen :salut: :mrgreen:

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

06 jan 2015 17:22

Hebben ze ook niet goed gedaan (naar mijn idee) een Skoda op de oude basis van een A4.

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

06 jan 2015 17:22

skoda s gaan alleen niet kapot!

als we allemaal een skoda gaan rijden gevoelige IMS Lager onze motoren ook niet meer en kunnen we het forum opheffen!

daarom koop ik straks toch weer een audi of een Porsche

Claudia Schiffer kan ook niet koken. dat weten we toch?

Re: Motorschade Porsche 997 4S 2007

06 jan 2015 17:25

Cazzo Super Veloce schreef:Busso's rule :res:

63502

400pk uit 3L bij 10.000 RPM...
Zoiets moet het worden, maar 300pk is genoeg voor mij

Godsamme! Lekker,Paulus!
Plaats een reactie