Michel's Porsche Cayman S
Zo, dan is nu de dag aangebroken dat ik mij kan voorstellen op het Porsche Forum
Tot 3 weken geleden reed ik een Candy White Volkswagen GTI uit 2010, nieuw door mij aangeschaft. De GTI was voorzien van een DSG automaat en Bilstein onderstel. Het vermogen was door Jeroen Dik, uit Lochem, opgeschroeft naar 285 pk en 403 Nm. Dit Golfje kwam dus best van zijn plek. Zeker in combinatie met de DSG-bak, die ook door Jeroen was aangepast om een hogere koppeldruk en verkorte schakeltijd te verkrijgen.
De GTI is een fantastische auto, en vooral een erg goede/praktische auto. Misschien wat clinisch. Het blijft een middenklasser, maar zeker geen saaie middenklasser. Ik heb er tot het laatste moment met veel plezier in gereden.
Naast dat de auto qua techniek is opperste staat moet zijn, is ook de lak en interieur van belang. Daarom ben ik aardig bedreven in car detailing. Polishen, waxing, wegwerken van kleine schades. Ik heb ondertussen aan aanzienlijk arsenaal aan apparatuur en middelen verzameld om een auto in goede staat te krijgen, en te houden.
En als de auto dan helemaal optimaal is, dan is het niet altijd gemakkelijk om hem als daily te gebruiken. Met zakelijke afspraken in het centrum, wisselende opdrachten door het hele land, kun je hem niet altijd naar je zin parkeren...en om nu altijd een vouwfiets mee te nemen...
Als gevolg rees het idee om er een auto naast te kopen. Een kleine en goedkope daily, en een fun car in de garage voor de weekends en op de mooie dagen.
Ik zal maar niet beginnen over de clichés als "ik heb altijd al een Porsche willen hebben", want dat is misschien helemaal niet zo. Ik dacht ook niet dat dat voorlopig binnen mijn bereik zou liggen. Wat ik wel altijd al wilde hebben is puur autorijden, gevoel & karakter.
Porsche heeft mij altijd erg aangesproken. Met de GTI ging ik regelmatig met een paar vrienden een dag naar de Nordschleife, daar zie je veel Porsches rijden. Het geluid van de 6-cilinder boxers bezorgt je kippenvel. Als je ze daarna hoort, en ruikt, als ze van het circuit komen, dan doet dat als petrolhead wat met je...
Wat ik dus wel wist; als er een sports car zou komen, dan zou het een Porsche zijn.
Je gaat dan een tijd lang lezen, zoeken, kijken. Avonden lang Porsche fora afstruinen. Youtube reviews kijken.
Na een paar weken wist ik het wel, voor mijn budget en wensen zou er een Porsche Cayman S (987) moeten komen.
Na een tijd zoeken op gaspedaal.nl en mobile.de vond ik een mooie Cayman S uit 2007. Hij had de juiste kleur, Basalt Schwarz, was voorzien van een handbak en bomvol opties. Maar eerst moest ik er maar eens mee gaan rijden, misschien kon dat mij nog "redden" van de aanschaf
Na de eerste proefrit was ik om! Ik wist dat een echte sportieve auto anders zou rijden, anders dan een sportief gemaakte middenklasser, maar dat deze auto mij zo zou betrekken bij het autorijden had ik nooit verwacht. Het mechanische en karaktervolle gevoel, het schakelen wat voelt alsof je een M1 Garand aan het herladen bent...Het progressief toenemende vermogen, en het geluid bij 4000+ toeren wat ik kende van de Nordschleife...Ik Moest Deze Auto Hebben.
Omdat ik toch verstandig wilde zijn heb ik nog een andere Porsche Cayman S gereden. Hetzelfde geweldige gevoel, maar deze auto miste een paar opties. De auto moest minimaal zijn voorzien van de short shifter, PASM en Xenon.
Na niet te lang wikken en wegen heb ik besloten om voor de eerste Cayman te gaan. Er moest dus in de week tussen Kerst en Oud en Nieuw nog een aankoopkeuring worden gedaan. Car Service Visser in Hilversum is speciaal voor ons nog even opengegaan, ze waren deze week eigenlijk gesloten. Super dus. Tijdens de keuring kwam er voor ongeveer 1000 euro aan essentieel en preventief onderhoud uit. Dit was te overzien, dus we hebben de Porsche direct laten overschrijven.
De rest van de winter zal de auto nog veel in de garage staan. Deze tijd gebruik ik om de auto qua lak optimaal te krijgen.
Dan is het wachten op mooi weer...maar heel soms laat ik hem al even uit.
En zo kwam ik aan mijn Porsche Cayman S! Ik zal hier regelmatig te vinden zijn, het forum maakt een goede eerste indruk.