Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

30 jan 2015 21:49

Interessant punt inderdaad. Ik zou zeggen replica of omgekat. Uit originele onderdelen opgebouwd klinkt voor mij meer als een restauratie, maar dan niet geheel in de originele staat terug gebracht, voorbeeld kan een backdate project zijn. En ook een replica kan natuurlijk uit originele onderdelen opgebouwd worden, zie bv veel RS/RSR replica's

Dit is zo'n extreem voorbeeld, dat bij mij meteen deze vervolgvraag op komt; wat is precies de meerwaarde van een restauratie boven een uit originele onderdelen opnieuw opgebouwd exemplaar. Natuurlijk, aan de bar kan je mogelijk een minder gaaf verhaal vertellen over de historie, of het nu alleen het plaatje of de hele auto was die dat verhaal mee heeft gemaakt. Maar voor waar het echt om gaat, het rijden, de beleving en het gevoel, maakt het weinig uit. Terwijl je doorgaans wel fors extra betaald voor "het verhaal".

Maar dat illustreert wellicht wel de twee type auto liefhebbers die er zijn, even zwart/wit gedacht; de rijders en de kijkers. De eerste groep zou nooit (hypothese - als je echt veel te veel geld hebt maakt het natuurlijk niet meer uit) deze auto kopen of een ander veel te duur restauratie project omdat je voor veel minder geld net zoveel fun, plezier en beleving kan kopen met een auto die meer recht doet aan de term restauratie maar dan zonder spectaculair verhaal. De tweede groep gaat er nooit mee rijden, maar wil kijken, erover praten en verzamelen. Voor die groep telt waarschijnlijk de papieren, theoretische historie meer?

Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

30 jan 2015 22:00

Replica: nauwkeurig nagemaakte kopie van een waardevol voorwerp of een kunstwerk...dan mag er m.i. niets van het origineel gebruikt worden.

Kopie : iets dat precies zo gemaakt is als iets dat al bestaat
Namaken dus

Restauratie: het opknappen en in vroegere toestand terugbrengen



Het terug brengen in vroegere toestand is dus nieuw!
In dit geval zeg ik dat dit een restauratie is en geen replica.

Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

30 jan 2015 22:16

Dit word een replica maar verkocht als origineel omdat dat meer oplevert , anders was dat chassisnummer niet zo belangrijk en dit hoopje schroot zoveel waard

Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

30 jan 2015 22:54

En hoe wil je dit bestempelen?
Een fuhrman motor is bijna niet meer aan te komen en kost zodoende al snel 100K.
Afbeelding

gebouwd door capricorn kost ie nieuw 120K.

Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

30 jan 2015 23:04

Afbeelding Afbeelding[/URL]

Geen schroef origineel en alles nieuw zet maar bij mij in de garage: Pursang uit Argentinie.

die gasten bouwen alles: Mercedes van voor de oorlog, Bugatti, Alfa, Indian motoren, pre-war planes.....you name it!

Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

31 jan 2015 0:10

Ivo 3.6 schreef:Replica: nauwkeurig nagemaakte kopie van een waardevol voorwerp of een kunstwerk...dan mag er m.i. niets van het origineel gebruikt worden.

Kopie : iets dat precies zo gemaakt is als iets dat al bestaat
Namaken dus

Restauratie: het opknappen en in vroegere toestand terugbrengen

Het terug brengen in vroegere toestand is dus nieuw!
In dit geval zeg ik dat dit een restauratie is en geen replica.


Hierboven zijn een kopie en een replica dus gelijk.
Als het dan testaureren is, dan is bij mij de vraag: WAT (welk onderdeel) van deze auto wordt dan in vroegere toestand wordt teruggebracht ?

Vanuit historisch perspectief van de auto wellicht het mooiste om deze auto zo te laten !

Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

31 jan 2015 3:00

In dit geval; restauratie: een replica bouwen met als uitgangspunt een origineel chassisnummer.

Re: Waar eindigt restauratie en wat is een replica?

31 jan 2015 7:21

lindemans schreef:Als het dan testaureren is, dan is bij mij de vraag: WAT (welk onderdeel) van deze auto wordt dan in vroegere toestand wordt teruggebracht ?

Vanuit historisch perspectief van de auto wellicht het mooiste om deze auto zo te laten !


De basis blijft deze auto. Dat is een belangrijk gegeven. Welk onderdeel er naast het chassisnr. gebruikt wordt weet ik ook niet maar indien dit meer is dan één is het m.i. al genoeg. (soort chocolade dat mag pas genoemd worden bij een bep. percentage cacao)
Plaats een reactie