Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

08 maart 2015 21:49

Mkay....en nou wordt het verwarrend!

Hoe moet ik het volgens jou doen dan Elferhenkie?

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

08 maart 2015 22:03

Zorgen dat je niet teveel warmte in je plaatwerk brengt. :wink:


Je last om en om en met tussenpozen om te laten koelen.
Altijd een zaagsnede als vooropening aanhouden.

Je kunt eventueel met een vochtige spons ook nog het omringende plaatwerk koelhouden en er bestaat een koelpasta die je aanbrengt op het omringende plaatwerk. :idea:

Wel moet je de eerstvolgende las een klein deel over je vorige las zetten, dan krijg je aan de achterzijde een mooi doorgelast resultaat te zien.

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

08 maart 2015 22:29

Aha...dus eigenlijk hetzelfde als al eerder gemeld alleen zeg jij niet lassen als het nog gloeit.
Nu deed ik het al om en om en liet ik het afkoelen dmv koude lucht.
Het is dus alleen zaak om wat meer over de vorige prop heen te gaan.
We gaan wel weer met al deze tips aan de gang.
Iig weer bedankt heren!! :thumleft:

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

08 maart 2015 22:34

Vooral overdreven lang de tijd nemen, vooral omdat je zelf geen ervaring hebt om te weten hoe snel plaatwerk kromtrekt.

Je moet echt af laten koelen, niet alleen wachten tot het gloeiende eraf is..

Pak er een bak koffie bij.

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

08 maart 2015 22:39

Ghehehe......die ervaring heb ik wel een beetje!!
Al mijn eerste probeerseltjes waren behoorlijk krom. :lol:

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

08 maart 2015 22:55

Dat is logisch als ik naar de verkleuring van het plaatwerk kijk :mrgreen:

Beetje te heet geweest :wink:

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

09 maart 2015 0:18

Je last van links naar rechts met de toorts bijna loodrecht op het werk? Zonder verkleuring zit het ook niet vast ... Wel zie ik dat je standen niet goed zijn en je de toorts niet ondersteund met je linker hand waardoor de las niet strak is en je bad wiebelig is. De draadsnelheid is in ieder geval te hoog. Vandaar die kratertjes en de draad wordt gewoon door het smeltbad heengedrukt. Verder even naar je gas kijken. Ik las altijd met wat meer gas dan voorgeschreven.

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

09 maart 2015 1:05

roondejong schreef:?Zonder verkleuring zit het ook niet vast


Ik hoop wel dat je het verschil ziet in kleur tussen de eerste probeerseltjes en de laatste foto's? :scratch:

Bij de laatste foto's valt het qua warmte inbreng wel mee, bij de eerste probeersels duidelijk te heet.

En ja, natuurlijk krijg je die blauwe verkleuringen, maar je moet zorgen dat het ongeveer blijft zoals bij de laatste foto's :thumleft: (en ook daar zie je duidelijk verschil in warmte inbreng, op de plek waar er aan de onderkant een behoorlijke drup onder hangt, is de blauwe plek veel groter)

Voor een beginner zijn de afzonderlijke lassen van de laatste foto zeker niet slecht, misschien 1 standje hoger lassen met dezelfde draadsnelheid, of de draadsnelheid iets verlagen in de stand waarmee je dit hebt gelast.
Ik zou het zeker nog eens proberen met een iets bredere naad (dikte van een ijzerzaagblad) en dan de lasjes iets meer overlappend.

Volgens mij las je wel met twee handen, want met één hand zulke mooie lasjes maken lijkt me sterk, je moet dan een behoorlijk vaste hand hebben om dat te presteren.

Welke draaddikte gebruik je?

Tot nu toe: :thumleft: :res:

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

09 maart 2015 12:05

Heb zelf geen echte laservaring , maar wel eens plaatwerk ziet lassen , waarop een pasta werdt geplakt
leek op een soort klei dat de warmte opnam van het materiaal om ververvorming tegen te gaan ..
iemand ervaring hiermee? zou een goed hulpmiddel kunnen zijn voor de iet zo proffesionele lasser :D

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

09 maart 2015 12:57

Nou....de magnetron is gewonnen door Roon..sorry Elfer! :mrgreen:
Ik las idd met één hand, omdat ik met mijn andere hand het werkje vast moet houden.
Vanwege het gebrek aan ruimte las ik zittend op de grond half onder de auto....en niet op een werkbank met een klem, behoorlijk knullig dus.
Voor de volgende sessie dus: draadsnelheid omlaag, gas omhoog, overlappen, langer laten afkoelen en de toorts schuiner houden (knap dat jullie dit allemaal kunnen zien aan de hand van een foto).

De naadbreedte die ik hanteer is al ongeveer zo dik als een ijzerzaagblad en ik gebruik 0.6mm draad.

Wel fijn om te merken dat ik op de goede weg ben, ik kan namelijk niet echt wachten om op de auto te gaan lassen!!

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

09 maart 2015 13:24

harryv8 schreef:Heb zelf geen echte laservaring , maar wel eens plaatwerk ziet lassen , waarop een pasta werdt geplakt
leek op een soort klei dat de warmte opnam van het materiaal om ververvorming tegen te gaan ..
iemand ervaring hiermee? zou een goed hulpmiddel kunnen zijn voor de niet zo proffesionele lasser :D


Klopt, ik gebruik voor dunne plaat een gel die hetzelfde doet, loopt niet uit en je kan er zelfs "doorheen" lassen.

Klik voor demo

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

06 apr 2015 21:28

Vandaag weer even verder geoefend en ik lijk het maar niet helemaal goed te krijgen.
Als ik de draadsnelheid verlaag dan brandt de las niet mooi door en ligt hij erop.
Ook blijf ik dan nog kratertjes houden....
Toen de spanning verhoogd maar dat levert hetzelfde op als een lagere stand met hogere draadsnelheid.
Als ik over de andere lasjes heen ga dan brandt het ook niet mooi door.
Daarom maar eens gekeken naar het resultaat als ik de standen gebruik van mijn eerdere probeerseltjes en om dan
de boel maar eens weg te slijpen. Om eerlijk te zijn vind ik het resultaat niet eens heel erg slecht.
De las die erboven ligt is op volle draadsnelheid met dezelfde stand als de onderste.
Ik zie daarbij wel duidelijk verschil in de hoeveelheid warmte die ook is ingebracht, maar het doorbranden is wel beter.

Afbeelding Afbeelding

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

16 jul 2015 23:20

Zo weer ff tijd voor een update-tje!

Om het mezelf maar wat makkelijker te maken heb ik wat extra ruimte in het huis geannexeerd!
Gelukkig was het geen al te felle strijd met de heersende orde in mijn huis! :mrgreen:
Even wat hout en staal gekocht en een mooie grote/hoge werkbank gemaakt!
Verdomd handig zo'n lasapparaat.

Afbeelding Afbeelding

Dit scheel behoorlijk wat ruimte in de garage waardoor het toch net ff wat fijner werkt!
Het blok blokkeerde eerder de deur waardoor ik iedere keer eerst naar buiten moest om in mijn garage te kunnen.
Nu heb ik weer een vrije doorgang....en een mooi uitzicht!

Uiteraard heb ik ook nog wat aan de auto gedaan.
Na veel oefenen vond ik mijn laswerk goed genoeg om het ook echt op de auto te proberen.
Als eerste was het gootje bij de motorruimte aan de beurt.

Afbeelding

Bij mijn oom heb ik met een mooie zetbank even geprobeerd dit gootje na te maken en dat lukte erg goed!
Het stukje ernaast is het volgende stuk wat ik erin ga lassen (volgende update).

Afbeelding

Als eerste alle rotte stukken eruit gehaald en even een klein stukje op die dwarsbalk erbij gelast zodat ik er straks een mooi geheel van kan maken.

Afbeelding Afbeelding

Daarna het gootje mooi pas gemaakt en vastgepikt.....helemaal vastgelast en vlak gemaakt.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Ik moet het nog wel wat beter afwerken en glad maken.
Vooralsnog ben ik zeer tevreden....

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

17 jul 2015 8:06

Ik ben geen expert maar ziet er zo op het oog netjes uit, good job.

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

17 jul 2015 8:17

Eh .. is dat gootje normaliter geen dubbele plaat - en gepunt-last :?:

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

17 jul 2015 8:35

Thnx Gizmo! :thumleft:

@Olaf:
Dat klopt en dat gaat het uiteindelijk ook worden.
Het stukje wat naast het gootje ligt op tafel is het gedeelte dat er straks nog onder komt.
En deze sluit dan aan op de zijkant van de motorruimte.
Het puntlassen ga ik doen door gaatjes in het gootje te boren, deze goed samen te persen met het gedeelte eronder
en dan de gaatjes dichtlassen.
Bij de volgende update zal het wel duidelijk worden! :thumleft:

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

04 aug 2015 20:32

Na de mini-meet direct de garage ingedoken.
Was een vruchtbare middag!
Als eerste het kleine stuk erin gelast....was nog knap lastig om de juiste ronding erin te krijgen.
Maar met hameren en buigen en hameren en buigen is het me toch gelukt.
Daarna de onderkant van de goot eraan gemaakt en hier zag ik wel een beetje tegenop.
Vooral omdat je op de kop moet lassen en de ruimte aan de onderkant is best krap.
Uiteraard moet ik het allemaal nog wel ff mooi vlak maken.

Afbeelding

De bovenkant van de goot had ik al voorgeboord voor het puntlassen en ik heb eerst op twee losse plaatjes dit geoefend.
Youtube filmpjes met tutorials zijn echt een uitkomst! :thumleft:

Afbeelding Afbeelding

Het zit allemaal goed vast en ik moet zeggen dat het me eigenlijk wel meeviel.
Het gaat ook steeds makkelijker dus dat geeft ook goede moed.
Nog een klein stukje in de motorruimte en het zijpaneel en de wielkast zijn helemaal roestvrij en voorzien van nieuw vlees.
Daarna lekker verder klungelen aan de achterkant....en zit nog genoeg laswerk aan!

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

04 aug 2015 21:34

Ziet er prima uit..!!
Dat gaat helemaal goed komen... :thumleft:
Je zou het bijna niet meer afwerken... :mrgreen:

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

04 aug 2015 21:45

Knap hoor, 't gewoon doen! :thumleft:

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

04 aug 2015 23:01

:res: :!:

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

08 aug 2015 18:40

Thnx heren!! :thumleft:

Cloaca schreef:Je zou het bijna niet meer afwerken... :mrgreen:

Die gedachte kruiste mijn brein ook al idd.
Vooral dat stukje wat gepuntlast is...
Maarja.....om het nu helemaal onbewerkt te laten is ook zo wat :D

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

08 aug 2015 19:19

mooi om te zien; en vooral gaaf dat je het probeert en het ook nog een goed lijkt te lukken, keep us posted :)

:thumleft:

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

11 aug 2015 22:37

Thnx caelin!

Maar het is niet allemaal roze geur en maneschijn!
Vandaag geprobeerd om een stuk te vervangen wat nog al wat meer werk was om na te maken.

Afbeelding Afbeelding

Dit is het gedeelte achter waar 2 moeren in zitten zodat de bumper opgehangen kan worden.
Niet dat mijn mega strakke aftermarket bumper dit nodig heeft maar ik vond het wel "netjes" om het zo
origineel mogelijk te houden. :wink:

Afbeelding

Het is een soort verstevigde plaat met daarop 2 moeren gelast en deze plaat zit weer gepuntlast in het chassis.
Dat gaan we dus eens even fijn namaken.
Nog een best werk om het mooi te krijgen aangezien ik niet naar mijn oom kon gaan om zijn zetbank te gebruiken.
Dus dat was een kwestie van rammen met een hamer op mijn aambeeld (lees groot stuk H-profiel).
Het stukje met de moeren erop loopt aan één kant ook een beetje rond dus je klopt het er ook niet zo maar even in.

Afbeelding Afbeelding

Tot zo ver ging alles lekker.....maar toen....twee bouten erin gedraaid met het "nieuwe stukje chassis" zodat ik ff kon passen of het allemaal
wel lekker gelast zou kunnen worden.
Beetje buigen....beetje hameren en jawel, dit zou moeten lukken.
Toen ff de bouten stevig vast gedraaid om te gaan puntlassen.
Eén bout ging niet zo lekker dus deze er maar geprobeerd uit te draaien, en dat ging dus niet meer.....K#T!!!
En jawel.....uiteindelijk knapte de bout.... :bang:
Dat wordt dus uitboren en nieuw draad tappen, maarja mijn gekochte ijzerboortjes van de Action (in het kader van: al doen ze het drie x dan hebben ze hun geld wel verdiend)
dachten daar dus anders over.

Afbeelding Afbeelding

Gelukkig heb ik in mijn tapsetje (ALDI) nog een paar andere boren en deze klaarden de klus wel (maar ik denk dat deze ook niet al te best zijn)
Stuk bout eruit, dan kan ik nu eens gaan proberen om draad te tappen.
En ook hier bewezen de spreekwoorden zich : "goed gereedschap is het halve werk" en iets met "goedkoop is duurkoop"

Afbeelding Afbeelding

Ik ga nu alleen maar het hoekje met de bout namaken en deze aan het andere stuk lassen....scheelt behoorlijk wat werk.
Hopelijk gaat het strx wel allemaal goed!

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

12 aug 2015 10:16

Persoonlijk had ik de oude bout er weer afgeslepen...
Je hebt hem wel extreem vastgelast... op twee of drie zijden was voldoende geweest...

Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)

12 aug 2015 12:43

Ben ik even op vakantie en dan zie ik ineens goede vorderingen! Gaat goed zo! Lasmoeren zijn in de handel wel te koop maar wat moeilijker te vinden. Mijn tip is gebruik een houtinslagmoer en knijp de haakjes er af ... vervolgens zet je hem vast met de mig precies in het resterende driehoekje deel vast en slijp je het propje even na met de powerfile. Net echt! Zit je niet met vervorming van je werkstuk men belangrijker je hoeft het draad niet op te ruimen en het gegalvaniseerde draad blijft behouden. Bij ieder bouwmarkt te koop en betaalbaar!

Afbeelding
Plaats een reactie