Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

30 aug 2005 23:40

Probeer eens bij de oliehandel, scheelt veel geld....

01 sep 2005 12:35

Peter 2.4S schreef:Ik gebruik 10W40 (Shell of Mobil) halfsyntheet in mijn 2.4


Ik heb me ook tijden afgevraagd (en alle gerelateerde onderwerpen op 't forum bekeken) wat het beste is, en volgens Car-Care (Soest) waar ik de mijne in onderhoud heb, is de halfsyntetische Mobil 10W40 de beste optie voor de oudere Porsches.
Ik kan niet vergelijken, en heb er zelf geen verstand van, maar ze loopt er prima op.

MAXXLIFE

01 sep 2005 16:06

Ik heb bij de laatste beurt (maandje geleden)VALVOLINE Maxxlife 10w40 in mijn 3.0 SC gedaan.

Deze olie heeft een aantal toevoegingen speciaal voor high-milers, waaronder eentje voor het soepel maken van pakkingen en keringen, waardoor zweterij en lekkages stoppen.

Dit soort middeltjes kan je ook seperaat kopen (Leaklock etc) met als nadeel dat de dopes in de olie dit zien als vuil en zullen proberen dit in te kapselen en af te zinken.

Doordat de toevoegingen van Maxxlife op elkaar zijn afgestemd heb je hier geen last van.

Maar nu het mooie:

Mijn P had last van lekkage aan de voetpakking (O-ring) van de 1e cylinder rechtsvoor. Meer dan wat zweten, echt vlekken op de vloer en olielucht bij het rijden. Ik liep al met de gedachte om deze o-ringen te vervangen, maar 500 km na de Maxxlife-beurt..... Droog!! :D :D

De olie zit er nu dus 500 KM in, maar voorlopig goede resultaten dus. Volgens VALVOLINE geschikt voor alle 991jes t/m Carrera 2/4.

Dit kan een dure reparatie van een lekkage van een verder in prima conditie verkerende motor uitstellen, misschien wel onnodig maken!

Kost 29,25 per 4 liter (oa halfords, misschien wel ergens goedkoper te krijgen, tips?)maar was voor mij vooralsnog de prijs meer dan waard. de TUV heeft het onderzocht en vindt het ook OK heb ik begrepen.

En al die verhalen over MOBIL 1 0W40 in een oudje van voor 1989.. :? ...onnodig lijkt me.

Maargoed, die er je voordeel mee.

Gijs.

Re: MAXXLIFE

01 sep 2005 16:20

Porsje schreef:Mijn P had last van lekkage aan de voetpakking (O-ring) van de 1e cylinder rechtsvoor. Meer dan wat zweten, echt vlekken op de vloer en olielucht bij het rijden. Ik liep al met de gedachte om deze o-ringen te vervangen, maar 500 km na de Maxxlife-beurt..... Droog!! :D :D



.... vraag me ook af wat dat goedje nog meer doet dan alleen het soepel maken van pakkingen en keerringen :shock:

Graag weer een status rapport over 5000 km :idea: :wink:

15 sep 2005 15:24

misschien gebruiken sommige "specialisten" dit ook wel bij een "revisie"!!!??

15 sep 2005 19:19

patrick911 schreef:volgens Car-Care (Soest) waar ik de mijne in onderhoud heb, is de halfsyntetische Mobil 10W40 de beste optie voor de oudere Porsches.


Hangt toch ook af van de eigenaar en wat deze met de auto wil. Als je met een oudere Porsche aan historische races meedoet, dan zijn er betere olieën verkrijgbaar.

Wat ik van de week leerde was dat volsyntheten niet geschikt zijn voor mensen die weinig met de auto rijden omdat deze olie geen vocht opneemt. Volsyntheet zou je dan ook min. 1x per jaar moeten vervangen.

16 sep 2005 10:29

Devils son schreef:
patrick911 schreef:volgens Car-Care (Soest) waar ik de mijne in onderhoud heb, is de halfsyntetische Mobil 10W40 de beste optie voor de oudere Porsches.


Hangt toch ook af van de eigenaar en wat deze met de auto wil. Als je met een oudere Porsche aan historische races meedoet, dan zijn er betere olieën verkrijgbaar.

Wat ik van de week leerde was dat volsyntheten niet geschikt zijn voor mensen die weinig met de auto rijden omdat deze olie geen vocht opneemt. Volsyntheet zou je dan ook min. 1x per jaar moeten vervangen.


Klopt. Dat werd me denk ik ook verteld in de context van mijn autogebruik. Ik rij voornamelijk op zon -en feestdagen (minder dan 7000 km/jaar) en dan is een performance-olie voor mij overbodige luxe.

23 sep 2005 23:39

Zo te zien heeft Gerbie toch maar eieren voor zijn geld gekozen en de wagen te koop gezet:
http://koopjes.marktplaats.nl/auto_s/porsche/7261052.html

Met of zonder nieuwe olie??? :lol:

(edit door paSCal: Link ingekort)

24 sep 2005 11:16

Wittebrug gebruikte voor de mijne Shell 0W40. Na kleine 5000 km ongeveer kwart liter bijgevuld, geen noemenswaardig verbruik lijkt me toch?

Re: Voor de oudjes: Welke motorolie

06 jan 2015 22:54

Mijn vader had vroeger een 911 sc met de smalle carosserie. Daarin zat een Carrera 3.2 blok met chip motronic, turbo remmen sportfahrwerk en de open brulpijp (horen en zien verging). De auto was super geprepareerd door de helaas veel te vroeg in het zadel overleden Paul Veens van Car Care uit Soest. Ik weet dat hij toen Castrol rs 10w 60 gebruikte. Ik had namelijk koelingsproblem met mijn Dax honda met 85cc. De cylinder wand is vol uitgehoond en dus wordt alles heter. Daar zat toen 10w40 in. Ik gooide de 10 w 60 vol syntech erin en het probleem was weg. Ik zou zeggen als de boel te heet wordt, gebruik dan die Castrol. 10 w 40 is naar mijn mening minder als je flink gas geeft en zeker in de zomer.

Re: Voor de oudjes: Welke motorolie

07 jan 2015 5:59

Bijna 10 jaar na dato :res:

Re: Voor de oudjes: Welke motorolie

07 jan 2015 9:55

Ja Porsche never dies!!!!
Plaats een reactie