In een ander topic heb ik al aangegeven dat ik de Bauhaus-stijl heel erg mooi vind. De eenvoud van de lijnen, het 'function before form' principe en de helderheid van het design heb ik altijd al gewaardeerd (ook in meubels en andere gebruiksvoorwerpen in de Bauhaus-stijl).
Zo leent het Bauhaus-design zich uitstekend voor een zogenaamde 'dress-watch'. Mijn -toch wel onverklaarbare- voorkeur voor chronografen maakte dat ik op zoek ging naar een 'dress-chrono' en het leek mij logisch dat ik dan bij een Bauhaus-geïnspireerd horloge uit zou komen.
Complicerend is dan natuurlijk dat door de chronografenfunctie de eenvoudige en strakke lijnen van de Bauhaus-stijl al gauw in het gedrang komen. Te veel cijfertjes maken een wijzerplaat dan al snel 'rommelig'.
Bauhaus is 'typisch Duits' en de typische (uitstraling van een) Bauhaus wijzerplaat(vormgeving) wordt door tal van Duitse horlogefabrikanten toegepast en het wordt beschouwd als 'Deutsches Erbe'. Max Bill stond aan de wieg hiervan. Natuurlijk heeft Junghans ooit samengewerkt met Max Bill, maar de door hem ontworpen lijnen voor klokken en klokkies zijn destijds al door veel fabrikanten overgenomen. En dat is nu niet anders...
Het 'origineel' Junghans Max Bill ( € 1.690,00 met automatisch uurwerk):

Panzera Chronograph Limited Edition (€ 750,00 met (Chinees) automatisch uurwerk):

Danish Design (€ 200,00 met Quartz uurwerk)

(niet Duits natuurlijk, maar wel met de zo herkenbare lijnvoering)
Ruhla Chronograph (€ 250,00 met Quartz uurwerk):

Elysee Stentor (€ 450,00 met Quartz uurwerk):

Dugena Dessau Premium Chronograph (€ 280,00 met Quartz uurwerk):

Aristo Dessau Chrongraph (€ 290,00 met Quartz uurwerk):

Junkers Bauhaus Chronograph (€ 260,00 met Quartz uurwerk):

Inmiddels heb ik een Dugena Premium Bauhaus Dessau Chronograph gekocht (ja, ja, een hele mond vol voor een betaalbaar quartz klokkie

)...
De keuze is op de Dugena gevallen, om een aantal redenen:
- Ik vind de wijzerplaat het 'opgeruimst' (wat mij betreft had zelfs het datumvenster achterwege kunnen blijven)
Mooi vind ik bijvoorbeeld dat bij het bovenste register 10-20-30-aanduiding heeft en de onderste 5-15-25. De Danish Design komt daar het dichtst bij, maar ik vind het DD-logo niet zo mooi staan op de wijzerplaat en het is natuurlijk geen Duits merk;
- De eenvoud van de wijzers springt er wat mij betreft uit: ongecompliceerd, strak en functioneel;
- Naar mijn mening/smaak is de lengte van de wijzer nagenoeg 'perfect' in relatie/verhouding tot de wijzerplaat; de minutenwijzer had misschien een millimetertje langer gemogen zodat deze precies het 5-minutenstreepje zou raken;
- Ik vind de combinatie en overgang tussen het bolle plexiglas en de kast het evenwichtigst (en zo'n horloge móet gewoon voorzien zijn van een plexi

);
Inmiddels draag ik het horloge een week en, hoewel ik het al een (optisch) prachtig horloge vond, ben ik het steeds meer gaan waarderen. Ik vind ook het gekozen uurwerk -ondanks dat het Quartz is- heel erg oké en de gekozen materialen en de verwerking ervan zijn echt top. Bovendien zitten de wijzers echt strak (niet 'wiebelig' zoals je wel vaker bij Quartz-klokkies ziet) en raken alle wijzers elk minuten/seconde-streepje vol. De secondewijzer van de chronograaf staat echt precies tussen de twee streepjes op de wijzerplaat bij de 12. Dat moet ook wel bij zo'n strak design (anders erger je je daar al heel snel aan), maar ik ben vaak genoeg tegengekomen (ook bij veel duurdere klokkies) dat de wijzers niet zo heel 'strak staan'...
De plaatjes:

Laatst bijgewerkt door
Black Betty op 16 apr 2015 16:00, in totaal 2 keer bewerkt.