04 sep 2005 10:26
Dit is een antwoord van Porsche zelf.
hier volledig te lezen.
04 sep 2005 10:27
Je eerst goed informeren aub voor je wat neertikt ... heb 25.000 km met Fulda N coderingsbanden rondgereden.
Prachtige band ... als hij warm was ... en dat was het "probleem" ... bij normaal gebruik kreeg je ze haast niet warm genoeg ...
Dear Mr Van Wijk
Thanks for your interest in our Fulda brand and our products.
The N marking you are refering to should be considered as
recommendation by Porsche. However only original equipment tyres can have
an N marking. Fulda is not one of them.
Since the year 2000 there is no obligation by law to mount the recommended tyres.
In fact we have very good experience with our new Carat Exelero tyre on all
kind of Porsche vehicles, especially in Germany.
However if you send us more details of your Porsche vehicle we can send you
a document from the German TÜV which certifies that there is no problem to
mount Fulda tyres on your car.
Omdat de wet voorschrijft dat je GEEN verschillende banden mag monteren
Geachte heer Gottschalk,
....
Met betekking tot de banden kunnen wij u het volgende mededelen.
Het voertuig moet zijn voorzien van twee gelijke banden (merk en maatvoering) per as met een minimale profieldiepte van 2 mm over de gehele profielbreedte en de voor het voertuig correcte snelheidscoëfficient (Speed Rating) en beladingscoëfficient (Load Index).
...
Met betrekking tot de door u aangehaalde N-codering kunnen wij u melden dat deze niet verplicht is op voertuigen van het merk Porsche.
....
Please take the advice of your local dealer concerning the exact choice of tyre and suitability for your requirements. All tyres should be fitted by a trained professional.
We can only give you information about the STANDARD delivery fitment for your car. If you selected an optional wheel fitment size, or your car was originally fitted with Bridgestone tyres, please Contact Bridgestone in your country for further information or seek advice from your local Bridgestone tyre dealer. We no longer have the N-coded tyres in production. The specifications of these tyres were not different from the 'regular' tyres we produce. Bridgestone takes great pride in producing some of the best tyres in the world. Our tyres are suitable for all vehicles alike, unregarding the make or model.
04 sep 2005 12:43
ppp 356 schreef:Als je ooit al eens goed op je 911 getrapt hebt, wat heel veel Porsche rijders niet doen. Moet je jehanden maar eens op de achterbanden leggen, dan kan je de stukken rubber er zo af pulken. Dar heb ik nog met geen enkele andere wagen gehad, ook niet aan de voorkant.
04 sep 2005 12:45
ppp 356 schreef:Dat zal wel een puur commerciëel antwoord zijn![]()
![]()
04 sep 2005 12:48
dirkie schreef:An N-spec tire will have the same outward appearance (tread
pattern, dimensions) as a 'regular' tire, but the rubber compound and
carcass construction will be different.
07 sep 2005 19:10
07 sep 2005 19:23
Devils son schreef:ppp 356 schreef:Als je ooit al eens goed op je 911 getrapt hebt, wat heel veel Porsche rijders niet doen. Moet je jehanden maar eens op de achterbanden leggen, dan kan je de stukken rubber er zo af pulken. Dar heb ik nog met geen enkele andere wagen gehad, ook niet aan de voorkant.
Ik heb op de Ring nog nooit een 964 voor hoeven te laten op geprepareerde RS-en na (en ook die haal ik wel eens in). Mijn banden werden zo warm dat ze terug moesten naar 2.0 koud om nog voldoende grip te hebben. Ergo: ik maak wel eens wat mee ja...
Sorry dat ik het zeg, maar als je echt gelooft dat alleen een Porsche 911 superbanden nodig heeft, dan heb je er weinig kijk op.
07 sep 2005 20:28
ppp 356 schreef:
Heb ik nooit beweerd, wel is het volgens mij zo, dat het een van de weinige wagens is waar de warmte van de motor, zo dicht tegen de banden wordt vrijgegeven.
07 sep 2005 22:03
07 sep 2005 23:40
horn schreef:Lees dit draadje nu pas. Interessant, weer een hoop geleerd! Dank hiervoor
07 sep 2005 23:44
SPEEDY944 schreef:Hoezo niet goed geïnformeerd?
![]()
Geen N-codering dus voor Fulda banden. Datzelfde geldt voor Toyo's.
07 sep 2005 23:47
Olaf schreef:SPEEDY944 schreef:Hoezo niet goed geïnformeerd?
![]()
Geen N-codering dus voor Fulda banden. Datzelfde geldt voor Toyo's.
Zou ik toch (nog) maar eens een mailtje naar TOYO sturen![]()
Proxes F1-S
De Proxes F1-S is een 1e montageband voor de Porsche 968, 911 Carrera 2 en 4. Tevens gehomologeerd voor vergelijkbare eerdere types.
Helaas zijn de Toyo's nieuw niet meer leverbaar en ben ik
jammergenoeg overgestapt naar Continentals
07 sep 2005 23:58
Erwin schreef:Dat was de Toyo F1-S N-0 dus, helaas niet meer verkrijgbaar.
Hè Olaf
08 sep 2005 0:14
08 sep 2005 2:48
SPEEDY944 schreef:Dus niet meer leverbaar; dus geen N-codering (meer)
08 sep 2005 9:13
Erwin schreef:Ik kan jullie één ding zeggen, N- codering is geen onzin!![]()
En dus ook geen geldklopperij, wat ik volgens mij ergens las.
Maar wil je banden zonder N-codering onder jouw Porsche zetten , dan mag dat. Niemand kan je dat verbieden. Voor 1989 kun je het sowieso zonder problemen doen, want in die tijd bestonden de speciaal voor Porsche aangepaste banden nog niet. Maar doe je het wel, dan krijg je gewoon een strakker sturende auto.
Vanaf de nieuwere modellen banden zijn er inderdaad merken die geen banden met N-codering meer maken.
Zoals de S-03. Fijne band overigens.
08 sep 2005 9:38
Devils son schreef:Het is echt van tweeën één. OFWEL: N-codering banden zijn per definitie beter dan niet N-codering banden. Ofwel er zijn ook niet N-codering banden die beter/fijner zijn dan bepaalde wel N-codering banden.
..........
...ik stel (nog steeds) dat het niet meer is dan dat Porsche de band heeft getest en goed (genoeg) bevonden voor montage onder een Porsche. Dus het zegt iets over de kwaliteit. Maar het ontbreken van de N-codering zegt dus NIETS over de kwaliteit. Niet getest door Porsche......
08 sep 2005 9:56
Devils son schreef:Ik stel (nog steeds) dat het niet meer is dan dat Porsche de band heeft getest en goed (genoeg) bevonden voor montage onder een Porsche. Dus het zegt iets over de kwaliteit. Maar het ontbreken van de N-codering zegt dus NIETS over de kwaliteit. Niet getest door Porsche.
08 sep 2005 10:23
08 sep 2005 10:36
Devils son schreef:. Net zo goed als dat de prestaties van een 964 thans binnen het bereik liggen van auto's in de zgn. c-klasse (Golf, A3, enz.)...
08 sep 2005 10:42
ome piet schreef:Dat is effe slikken
08 sep 2005 10:56
Devils son schreef:Reeds op 2 september schreef ik: "Dan nog even over de N-codering. Dat is zoiets als THX. Het zegt iets als het erop zit (dan is deze door de fabriek goedgekeurd), maar het ontbreken zegt in beginsel niets."
DAT was het begin van alle discussie. Ik begrijp dan niet dat EricC4C nu doet alsof de herhaling van die stelling een genuanceerde versie is van een eerder door mij gedane stelling.
..... Ik meen dat ik het Nederlands goed genoeg beheers .....
Devils son schreef:Ik begrijp best dat Renntech hier een zekere standing heeft en ik maar een nieuw gezicht ben.
08 sep 2005 11:22
08 sep 2005 12:39
EriC4C schreef:Zou mijn opmerking wellicht ook relativerend kunnen zijn, omdat (b)lijkbaar jouw eerdere opmerking van vergelijkbare strekking verloren (b)lijkt te zijn gegaan![]()
![]()
08 sep 2005 12:45