Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

05 mei 2015 12:35

Het lijken me echt tandjes van de distributie, ik "hoop" dat de schade alleen achter je deksels zit, ben erg benieuwd...

Succes.

Re: SC motor - probleem tandjes (gevonden)

11 mei 2015 22:06

Het probleem is gevonden!

Afgelopen weekend rustig verder gaan sleutelen. Het grootste deel van de tijd gaat daar overigens vooral zitten in het schoon maken van alles en nog wat. Olie met zand lijkt overal als een harde coating te zijn vastgebakken. Ik wil bij het demonteren van deksels etc. wel eerst de boel er omheen schoon hebben om te voorkomen dat vuil later daar komt waar ik het helemaal niet wil. Voor schoonmaken is het ook gelijk een goed moment nu er toch van alles los ligt.

Na de bumper, uitlaat, airco compressor, en ander plaatwerk te hebben weggegehaald eerst de rechtse deksels van de distributieketting gedemonteerd. Op het eerste gezicht lijkt daar alles in orde. Na even verder onderzoeken vond ik meer tandjes in de binnenkant, onderzijde, van de deksel zelf. 4 stuks. Niet lang daarna vond ik het probleem.

De rechtse kettingspanner (ook links maar daar zit geen rib) is met zijn slag nu zo ver om de ketting op spanning te houden dat die een rib in het kettinghuis (vrijwel zeker meer dan eens) heeft geraakt:

Afbeelding

Ik heb de spanner er nog niet uit gehad om te tellen hoeveel tandjes er op missen. De teller staat nu in ieder geval op 13. Het zijn overigens niet de volledige tandjes maar steeds een stukje ervan in meer of mindere mate.

De vraag is dan natuurlijk hoe dat kan. De enige conclusie die hieraan te verbinden is, en mijn vraag is dan ook of jullie het daarmee eens zijn, is dat de ketting op zijn einde is (160 k mijl, en waarschijnlijk nooit vervangen). Ook links is de zien dat de spanner de bovenkant van het huis raakt en de ketting dus niet verder op spanning kan brengen. In veel plaatjes van verse riviesies is te zien dat hier toch wel zo'n centimeter ruimte tussen spanner en huis hoort te zitten?

Afbeelding

De volgende stap zal dan ook waarschijnlijk het vervangen van de ketting zijn. Het idee van mijn vader was direct al om een nieuwe ketting aan de oude vast maken en deze door draaien van de krukas erop te leggen. Het probleem is natuurlijk dat bij loshalen van de ketting de nokkanas niet meer mee loopt :wink: ja echt :o dus dan misschien het huis demonteren, nokkenaskettingwiel terug plaatsen en dan een nieuwe ketting er overheen leiden zodat de timing wel blijft? En nog belangrijker, er niets in conflict komt tussen zuigers en kleppen.. Er staat op internet niet veel beschreven over het vervangen van kettingen. Dit is natuurlijk ook niet vaak nodig en vooral een onderdeel bij revisie. Tijdens wat speurwerk op internet kom je wel veel bekende upgrades tegen over het DIY updaten van de kettingspanners. (gegeven de olieleidingen die ik het verwijderd, heb ik deze al) Hoe dan ook, het wisselen van een ketting moet toch eigenlijk echt wel kunnen zonder het hele blok uit elkaar te hoeven halen lijkt mij.

Gelukking kwam ik het volgende verhaal tegen:

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... cement.htm

Met het maken van een flexibele liniaal een nieuwe ketting erin trekken zonder ook maar iets van de tijd te halen. Best slim. Enige zorg is dat zijn ketting in dit verhaal er onderwijl een keer af viel en deze heeft hij terug gelegd door er bij te kunnen via de carterplaat.. Balen maar dat heeft deze SC niet..Hier zijn ze in 83'? vanaf gestapt met daarbij alleen en plug aan de zijkant van het blok..

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Ondertussen eerst maar verder bestuderen en een plan maken om dit gefixt te krijgen. Het is in iedergeval een leerzame ontdekkingstocht.

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

11 mei 2015 22:50

Ik zou het risico van een versprongen tandje niet nemen en de timing van de nokken-assen zowieso controleren/opnieuw doen. Wie weet zijn ze ooit gesteld met deze versleten kettingen en staan ze dus met nieuwe kettingen niet meer goed. Als je alle klepstel-moertjes helemaal uit draait (ja dan moet je dus ook je kleppen weer stellen) dan lijkt me de kans op kleppen die cilinders raken erg klein, zeker als je het probeert de assen zoveel mogelijk samen te draaien.

Als je even op Pelican gaat zoeken vind je vast meerdere voorbeelden hoe dit te doen.

Succes!

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

11 mei 2015 23:26

Vanavond eens beter de Service Manual er op nageslagen en deze beschrijft ook goed het vervangen van de ketting (met engine installed). Nokkenas '45 graden outward' zetten en een nieuwe ketting kan erin worden gedraaid via de krukas zonder dat de zuigers de kleppen kunnen raken :)

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

12 mei 2015 0:26

Wel goed dat het probleem toegankelijk is, ik ven benieuwd of je kunt puzzelen of je alle stukjes hebt ....
Geluk dat de ketting nog niet de timing heeft laten verspringen ....

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

12 mei 2015 9:35

Ik heb via internet ooit een USB boroscoop cameraatje gekocht voor nog geen €20. Hiermee kun je overal in kijken om te zien of er nog stukjes liggen. Daarnaast zou ik met een sterke magneet proberen zoveel mogelijk tandjes te pakken te krijgen.

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

12 mei 2015 9:55

ik zou van de gelegenheid gebruik maken om de hele boel te laten reviseren. bij een goeie dure specialist. met fotos enzo.
dat zijun die ouwe hokken wel waard tegenwoordig. hobbyisme met de nokkenas en tandwielen in de olie lijkt me niet opportuun.

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

12 mei 2015 16:14

Ik zou de uitlijning van de tandwielen ook even controleren, aan het nokkenastandwiel te zien kon daar nog wel eens wat aan mankeren.

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

12 mei 2015 20:39

wolf schreef:ik zou van de gelegenheid gebruik maken om de hele boel te laten reviseren. bij een goeie dure specialist. met fotos enzo.
dat zijun die ouwe hokken wel waard tegenwoordig. hobbyisme met de nokkenas en tandwielen in de olie lijkt me niet opportuun.


Op termijn is een revisie geen slecht idee. Echter, en ik heb het op dit forum ook elders gelezen, is revisie niet het antwoord op alle problemen die je met een motor tegen kan komen. Gezien de aanzienlijke kosten is dit bovendien niet echt een optie nu.

Renntech schreef:Ik zou de uitlijning van de tandwielen ook even controleren, aan het nokkenastandwiel te zien kon daar nog wel eens wat aan mankeren.


Kun je aangeven wat je doet vermoeden dat hier iets mee is? slijtagepatroon misschien? Tot zover hebben we hier niets aan opgemerkt. Deze tanden lijken verder ook nog niet erg afgeslankt ten aanzien van nieuwe kettingwielen. Ik zal in ieder geval naar de uitlijning gaan kijken. Bedankt voor de tip.

Een camera is nog wel een goed idee wat Heinz oppert. Herinnert me aan iemand die zo'n ding heeft :thumleft:

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

12 mei 2015 22:27

De kettingen zijn te vervangen door een exemplaar met slotjes waardoor je blok dicht kan blijven.
Wel distributie op nieuw afstellen voor de zekerheid. Als je alle tandjes terug kunt vinden zou mijn keuze zijn: repareren, spoelen, paar keer kort met goedkope olie rijden en weer wisselen, ook deksel onder het blok daarbij losmaken, en dan weer lekker doortuffen.

Anderzijds zit je qua km stand wel op een punt dat je zuigerveren en krukaslagers wel een eind heen zijn. Maar als er geen directe noodzaak is zou ik t blok dicht laten, als je hem eenmaal open trekt val je van het een in het ander "nu ik m toch open heb"...

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

12 mei 2015 23:28

lindemans schreef:De kettingen zijn te vervangen door een exemplaar met slotjes waardoor je blok dicht kan blijven.
Wel distributie op nieuw afstellen voor de zekerheid. Als je alle tandjes terug kunt vinden zou mijn keuze zijn: repareren, spoelen, paar keer kort met goedkope olie rijden en weer wisselen, ook deksel onder het blok daarbij losmaken, en dan weer lekker doortuffen.

Anderzijds zit je qua km stand wel op een punt dat je zuigerveren en krukaslagers wel een eind heen zijn. Maar als er geen directe noodzaak is zou ik t blok dicht laten, als je hem eenmaal open trekt val je van het een in het ander "nu ik m toch open heb"...


Precies zoals jij zegt, helemaal mee eens. zoals je voorstelt is ook inderdaad het plan :wink:

Ketting met slotjes, spoelen, proberen zo goed als alle tandjes terug te krijgen door goed te tellen, goedkope olie erin en daarna inderdaad weer lekker gaan rijden. Daarna op korte termijn olie vervangen met een betere.

Distributie gaan we na vervangen van de kettingen inderdaad ook opnieuw afstellen. Ben aan het kijken naar de benodigde gereedschappen die daarvoor nodig zijn aan te gaan schaffen. Lelijke daarbij is wel dat de investering in special tools net zo groot, dan niet groter is, dan de kosten voor de benodigde onderdelen, pakkingen, washers etc :shock:

Misschien moet ik een nieuwe topic er voor openen, maar is er bijvoorbeeld iemand die ervaring heeft met het eigenhandig maken van een 'mount' voor de 'dial indicator' die benodigd is bij het stellen van de nokkenas timing? Daarbij misschien ook het elders aanschaffen van een dial indicator? Dit kost nogal wat bij Rosepassion waar ik voor veel onderdelen rondsnuffel..

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

13 mei 2015 10:05

Ik heb op Pelican wel eens een foto gezien van iemand die het timen van de nokken-assen deed met een goede digitale schuifmaat. Blijft natuurlijk wel dat je dan een bevestigings blokje/beugeltje moet maken.

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

13 mei 2015 10:35

Wellicht is het een goed idee om je nokkenas timing even door iemand te laten doen, die spullen en routine heeft.
Je hebt inderdaad nogal wat special tools nodig, als je die moet scoren voor eenmalig gebruik kun je beter iemand die dit vaker doet een halve dag laten sleutelen.

Blok in de kofferbak en even naar Steenwijk :-)

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

13 mei 2015 20:42

Bedankt voor de tips!

Dat van die digitale schuifmaat ga ik even uitzoeken, misschien ook wel een reëele optie.

Ik ken in mijn omgeving eigenlijk niemand die hier veel ervaring mee heeft, dus als ik het laat doen is het bij de specialist. Aan de andere kant vind ik het ook wel een uitdaging om zelf te doen. De service manual beschrijft de procedure goed. Bovendien geniet ik zelf ook veel van deze wat dieper gaande technische zaken :D Ik neem 2 dagen de tijd en controleer het geheel 2x. Ik laat t.z.t. graag weten hoe het is gegaan. Zal wel even duren nog :wink:

Re: Vragen bij wat basisonderhoud SC motor

13 okt 2016 14:00

Ik zat terug te lezen in de topics en ben nu uiteraard benieuwd of het gelukt is?
Plaats een reactie