Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

15 jun 2015 11:24

Ik heb de modificatie laten doen en bij mij staat hij ook net iets boven de 1.5 bar als hij echt warm is. Hangt ook af van welke olie je erin hebt zitten. Ik had 5W50 en met die olie had ik ruim 2 bar. Met de dunnere olie 0W40 is hij nu ruim 0.5 bar lager bij mij.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

15 jun 2015 11:30

26 juni ben ik aan de beurt voor de mod. :cheers: :D

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

15 jun 2015 14:36

Stationair

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

15 jun 2015 15:32

Lijkt me niet alarmerend, tenzij de oliedruk plotseling significant lager is.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

15 jun 2015 19:28

Rob48 schreef:Stationair

Ja klopt.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

15 jun 2015 22:01

Wat ik me afvraag, hoeveel geeft je temp-meter aan na modificatie, iets voorbij de 80 toch? ca 90 graden zou perfect zijn en dat zou moeten zijn als de meter precies verticaal staat toch?

Ben nog aan t onderzoeken of de mijne de modificatie heeft gehad, ventilatoren gaan aan bij net voorbij verticaal staan van de naald, oliepijl en koelvloeistof netjes aan MAX en mooi schoon ook allebei, ook radiatoren heb ik afgelopen winter schoongemaakt.

heeft nu 126.000km gereden en is een C4 uit 6-99 uitlaateindpijpen (big ovals) zien erook beide netjes uit kwa kleur beide licht bruin, verbranding lijkt me er goed uitzien, ook reageerd de motor in alle toerentallen zoals t hoord op t gas en houd ie niet in. Boekjes zijn netjes bij alle beurten correct gehad, alleen niets te vinden van eventuele modificatie..

Ben wel bereid deze alsnog uit te laten voeren, maar zijn deze waardes niet heel gezond? en zou t ergens te zien zijn aan blok waaraan je de eventuele modificatie aan zou kunnen herkennen??

iemand idee ?

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

15 jun 2015 22:42

Als de modificatie bij Resto zou zijn uitgevoerd, zit er in de bestuurdersdeuropeneing een sticker die dat aangeeft.

Watertemperatuur op iets over 80 na modificatie... maar het belangrijkste is dat de thermostaat aan het eind van het koelcircuit wordt geplaatst ipv aan het begin. Dit zorgt ervoor dat er sneller koeler water doorheen gaat, en het temperatuurverschil tussen linker en rechterbank minder wordt.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

15 jun 2015 23:07

Na de modifcatie van het koelsysteem op mijn 996 kan ik na zo'n 1500km aangeven dat alles prima in orde is. Wat me wel opvalt is dat de fans wel erg snel aanslaan. Na het starten van de koude motor en daarna amper warm (15km) hoor ik de fans al zoemen bij bv wachten bij een stoplicht. Het koelvloeistof niveau is op pijl evenals de olie.
Heb vrijdag een afspraak bij Resto voor het vervangen van de koppelingscylinder, dus zal het gelijk eens navragen of die fans niet te fanatiek aanslaan.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

15 jun 2015 23:30

De fans slaan na de modificatie al aan bij een water temp van 85 graden. Normaal gebeurd dat pas bij 105 graden. Dit is een onderdeel van de modificatie! Dus het klopt dat ze vaker aanslaan bijvoorbeeld bij een stoplicht. Dit is juist goed!

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

16 jun 2015 21:31

vrijdag naar resto voor de modeficatie koeling
996 4S !!!!!!!!!

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

16 jun 2015 22:44

Nou dat gaat echt goedkomen. Ik heb het al een jaar of langer en hoe de omstandigheden ook zijn, de temperatuur blijft stabiel. Zelfs na ernstig blazen op de autobahn even stilstaan na een ausfahrt, slaat de hitte er aan alle kanten uit, de ventilatoren vol aan maar de temperatuur blijft perfect en stijgt gewoon niet. Nu heb ik een MkII 3.6 maar ook hier een hele verbetering t.o.v. de originele situatie.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

20 jun 2015 15:21

3.4 of 3.6 maakt, ondanks alle verhalen op internet, niks uit qua betrouwbaarheid. Sterker nog, het IMS 'dingetje' is voor de mk2 een groter issue dan voor de mk1. :idea:

Maar geen nood, Michel weet raad... :mrgreen:

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

21 jun 2015 0:21

Ja idd, daarom is mijn IMS dingetje nu van LN Engineering :-)

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

21 jun 2015 21:24

hey
ik heb een vraag van porscheforum.be
of het voor 996 met 150k km op teller
nog zin heeft om de koeling door resto te laten uitvoeren
:salut:

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

21 jun 2015 23:40

Altijd. De km stand zegt helaas niet veel. Er waren er die met 20k stuk liepen maar er zijn er ook die met een hoge km stand nog de geest geven. Zowel als bij de 3.4 en 3.6 motoren van de 996 en 997!!

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

22 jun 2015 9:36

En anders ook een endoscoop onderzoek laten doen :idea:
Dan weet je hoe je blok er aan toe is, en of een revisie eraan zit te komen.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

22 jun 2015 10:11

Gaat gedeeltelijk op. Het onderste deel van de cilinder wand kun je niet zien omdat de zuiger daar zit. Je kunt ook de karterpan eraf halen en alles heel goed nakijken op kleine splintertjes. Dan weet je ook of er beginnende schade is in je motor.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

22 jun 2015 20:00

targa 84 schreef:hey
ik heb een vraag van porscheforum.be
of het voor 996 met 150k km op teller
nog zin heeft om de koeling door resto te laten uitvoeren
:salut:


Heeft denk ik altijd wel zin, tenzij de boel echt al aan het stuklopen is. Geen flauw idee eigenlijk of dat een langzaam proces is of niet. Vaak lees je dat na gesleutel aan de koeling de boel stukloopt.

Maar ik zou bij 150.000 km ook zeker de radiateurs vernieuwen :idea:

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

02 jul 2015 18:49

Ben erg benieuwd hoe de gemodificeerde motoren zich houden bij deze extreme buitentemperaturen.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

02 jul 2015 19:00

Geen klachten hier, ook vandaag bleef de temperatuur netjes net onder / op de 90 graden hangen, afhankelijk of ik aan het cruisen was of iets meer vroeg van de 997. Ik denk dat ik zelf, wanneer ik voor een stoplicht moest stoppen met het dak open, heel wat meer moeite had om de juiste temperatuur te houden :mrgreen:

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

03 jul 2015 9:54

Auto gister gehaald in nijmegen en op de warmste dag ooit blijf het keurig op temperatuur. In de binnenstad van amsterdam klink de auto nu meer als een rijdende stofzuiger met beide fans de volop staan te draaien.

tx resto another happy customer.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

03 jul 2015 15:31

Dag allen,

Enige tijd geleden voorgesteld en ook ik heb de koelmodificatie een tijdje terug laten uitvoeren op mijn 997 mk1. Tijdens de modificatie bleek er 1 fan niet te werken en een condensor bleek lek. Allemaal keurig opgelost door Resto en Wolbert (deel coulance voor enige kosten). Afgelopen dagen in het zwarte woud gereden maar ik vond dat de olietemp. toch wel aardig hoog op liep. Het was buiten wel 37-38 gr maar de olietemp kwam toch wel max dicht bij de 110 uit. Later toen de buiten temp wat zakte naar 30-32 gr de olietemp tussen 90-100.
Misschien toch eens de radiatoren ook laten vervangen, wat denken jullie?

Gr Tom

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

03 jul 2015 17:51

Denk dat het ook wel klopt. Met volle belasting en erg heet weer komt de temp ook boven de 100! Niet vreemd. Moet je nagaan hoe hoog het zou zijn zonder de modificatie.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

03 jul 2015 21:08

net met dit warme weer een rit gemaakt
hij blijft keurig laag de temperatuur
ben blij dat ik het heb laten doen is TOP !!!!!!!

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

04 jul 2015 9:45

@TD_997

Is de 997 een tiptronic? Die hebben wat meer koeling nodig (en hebben daarom een derde radiator) evenals de handgeschakelde met WLS.

Ik heb WLS, dus kan het niet helemaal vergelijken, maar de mijne blijft mooi op temperatuur, hooguit als ik continu hoge snelheid rij (hoog in de toeren) dat de olietemperatuur iets oploopt......
Plaats een reactie