Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
04 jul 2015 10:55
@jip
Het is een handbak. De hoogste temp. was tijdens een korte rit door berg gebied (olie temp. 105-110 gr, bij niet eens extreme belasting). De volgende dag op de Duitse snelweg bleef de olie temperatuur op 100-105 bij 160-170 kmh. De oliedruk kwam ook niet verder dan 4 bar (zelfs bij 4-5 krpm). Dit alles wel bij extreme hoge buiten temp. van 37-39 gr). Verder nog een ander maar waarschijnlijk losstaand probleem is een kraakachtig geluid bij lage snelheid (<60 kmh) ook alleen waarneembaar bij hoge buiten temp. Laat ik as week even naar kijken bij de dealer.
04 jul 2015 17:29
Jip schreef:@TD_997
................e handgeschakelde met WLS.
Ik heb WLS, dus kan het niet helemaal vergelijken, maar de mijne blijft mooi op temperatuur.....
Wat vertaan jullie onder WLS?
04 jul 2015 19:29
WLS =Werksleistungssteigerung
Of te wel een af fabriek sterkere motor (vaak als accessoire het X51 pakket).
05 jul 2015 9:40
Een wat maakt de motor dan precies sterker??
05 jul 2015 9:57
WLS is toch af fabriek meer pk
05 jul 2015 11:28
wls, x51= meer pk's inderdaad, meestal vooral bij hogere toerentallen.
wijziging inlaat/uitlaat spruitstuk en andere software, meestal in combo met de PSE en sport chrono. op de 997 van 385 naar 408 pk, op de 991 van 400 naar 430.
05 jul 2015 11:40
Een maakt dat je motor beter of betrouwbaarder?
05 jul 2015 11:42
Nee, alleen maar sneller Berrie
05 jul 2015 12:48
Michiel911 schreef:WLS =Werksleistungssteigerung
Of te wel een af fabriek sterkere motor (vaak als accessoire het X51 pakket).
Maar nu weet ik nog niet wat WLS inhoud en of je motor dan sterker is. Ik zoek het zelf wel op.
05 jul 2015 12:53
Ha Ber,
Zijn meerdere modificaties aan de motor, ( inlaat, uitlaat, nokkenas, motormanagement etc) waardoor de pk's voor een 996-3.6 stijgen van 320 naar 345 PK.
groet,
Jurgen
05 jul 2015 13:01
Ja dat begrijp ik. Maar er wordt gezegd dat je motor er sterker van wordt. Maar daar zullen dan wel de pk's mee bedoelt worden.
05 jul 2015 13:04
Inderdaad, hooguit wordt de auto met meer zorg in elkaar gezet dan een standaardblok, omdat deze afwijkt, maar zeker weten doe ik dat niet. Gezien de meerprijs mag je wel verwachten dat zo'n blok langer meegaat ( € 13K)
05 jul 2015 20:49
Belangrijk gerelateerd aan het koelprobleem, is dat een motor met ''werkleistungsteigerung'' bij een handgeschakeld model een derde radiator gemonteerd krijgt (los van hierboven genoemde zaken), dus meer koeling. Reden waarom, als het goed om een probleem met de koeling gaat, dit niet te vergelijken is met een standaard handgeschakelde 997S (want maar twee radiatoren).
@TD997: Ik zou toch eens naar de koeling (of olietemperatuurmeter) laten kijken, komt mij toch als extreem hoge temperatuur over....
PS: Een tiptronic krijgt deze derde radiator ook i.v.m. de extra benodigde koeling van de tiptronic.
05 jul 2015 23:08
Bedankt voor de reacties. Ik zal Michel van Resto er toch nog eens naar laten kijken.
Het is trouwens een standaard Carrera 3.6 (325pk). De koelwatertemp bleef trouwens wel heel constant op 80 gr staan.
Maar omdat de oliedruk ook vrij laag was, stationair normaal rond de 1,5 bar(Michel gaf aan dat hij deze niet hoger kreeg) en nu zelfs rond de 1,0 bar en zelfs soms bij 3000rpm niet boven de 3 bar uit kwam denk ik dat de olie echt wel heet was.
Ik hou jullie op hoogte.
05 jul 2015 23:59
het watertemperatuur metertje in de 5 klokken is geen échte analoge meter voor zover ik weet. die gaat dus niet exact aangeven wat de temperatuur is maar met stapjes omhoog/omlaag.
althans, dat ik wat ik eens eerder gelezen heb maar ik weet niet meer waar....
06 jul 2015 20:47
Klopt Caelin
De koelwatertemp bleef trouwens wel heel constant op 80 gr staan
De watertemperatuurmeter is gefixeerd en geeft een constante temperatuur aan in de 997; dit om het effect bij de 996 op te lossen, dat de watertemperatuur teveel varieerde en soms (terecht overigens) ook te hoge waardes aangaf. Er kwamen teveel mensen voor terug naar de garage...daarom in de 997 dus gefixeerd om niet verder dan 90 graden aan te geven.
07 jul 2015 9:46
resto schreef:het ombouwen gaat vrolijk verder en wat regelmatig opvalt is dat we uiteindelijk meer koelvloeistof terug in het systeem pompen dan wat erin zat. (liters)
Is dit dan niet het grootste probleem van de 996? Dat KVS afvullen volgens een speciale procedure moet? Ik heb zelf nog niet zo lang een 996 3.4, (nog) zonder modificatie en die blijft netjes op 85 graden, in de stad langzaam naar 90 graden. Hoger heb ik hem nog niet gezien en veel warmer dan afgelopen week gaan we het niet krijgen.
De modificatie klinkt veelbelovend hoor, maar zijn er ook nadelen? Een hogere opbrengst van de waterpomp is leuk maar geeft bij hoge toerentallen natuurlijk ook een veel hogere druk in het koelsysteem. Bovendien kost het vermogen
07 jul 2015 11:14
JV996 schreef:Een hogere opbrengst van de waterpomp is leuk maar geeft bij hoge toerentallen natuurlijk ook een veel hogere druk in het koelsysteem. Bovendien kost het vermogen

Dat vind ik wel scherp opgemerkt. Had ik nog niet bij stilgestaan. Heren techneuten onder ons, wat kunnen jullie hier over zeggen?
07 jul 2015 17:30
Net even met Michel van Resto gesproken. In principe is een wat hogere olietemp (100-105) niet zo'n groot probleem bij veel belasting.
Bij volle belasting van de airco geven de condensors ook vrij veel warmte af richting de radiatoren wat een rol kan spelen. Michel gaf aan dat het goed is om de temp eens te checken met de airco uit. Verder is de belasting in berggebieden weer anders door omgevingsfactoren en zou bij veel zware bergritten een oliekoeler wenselijk zijn. En uiteraard is de conditie van de radiatoren ook belangrijk. Ik laat hier wel even naar kijken. Het kraakgeluid kwam van een draagarm linksvoor en deze moet vervangen worden.
17 jul 2015 23:32
Ber schreef:Ja dat begrijp ik. Maar er wordt gezegd dat je motor er sterker van wordt. Maar daar zullen dan wel de pk's mee bedoelt worden.
Excuus voor de late reactie Ber maar ik was op vakantie
Ik bedoelde met sterker inderdaad meer PK en Nm en niet specifiek de gebruikte materialen of die wel of niet sterker zijn (met daarbij minder risico's op motorschade). De basis constructie van het blok wijzigt niet en volgens mij ook niet de wand diktes van de cilinderbussen.
Geeft dit een beetje meer antwoord op jouw vraag?
18 jul 2015 7:07
Jip schreef:Klopt Caelin
De koelwatertemp bleef trouwens wel heel constant op 80 gr staan
De watertemperatuurmeter is gefixeerd en geeft een constante temperatuur aan in de 997; dit om het effect bij de 996 op te lossen, dat de watertemperatuur teveel varieerde en soms (terecht overigens) ook te hoge waardes aangaf. Er kwamen teveel mensen voor terug naar de garage...daarom in de 997 dus gefixeerd om niet verder dan 90 graden aan te geven.
Ik begrijp dit niet. Klopt het dat jij zegt dat de temperatuurMETER gefixeerd wordt op 80 gr terwijl de werkelijke temperatuur hoger is? Of bedoel je dat de constructie zo is aangelegd dat de thermostaten zo zijn afgestemd dat de werkelijke temperatuur in de basis 80 gr is?
18 jul 2015 9:17
dat klopt inderdaad
20 jul 2015 23:11
Ik geloof heel eerlijk gezegd niet dat de meter gefixeerd is. Ook op dit forum wordt geschreven over hogere temperaturen. Hoe zien zij dat dan??
21 jul 2015 7:07
Bij de discussie over hogere temperaturen gaat het meestal om de olietemperatuur. Vaak bij de 997, die heeft nl een olietemp meter.
21 jul 2015 23:32
Tegenwoordig zijn alle kvs temp meters gefixed. Bijv bij mijn seat als ik met sleurhut de bergen inga, blijft temp keurig op 90. Zie echter oil temp rap oplopen. Even stevig blijven gassen en ineens schiet de kvs temp het rood in en begint van alles te piepen en flikkeren. Is idd om mensen gerust te stellen
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.