08 sep 2005 13:10
08 sep 2005 13:10
RS-R schreef:Maar de N-codering is er niet voor niets, heb je de keuze dan (bijna)altijd de N-codering nemen.
08 sep 2005 14:27
Devils son schreef:... Ik ga er dus vanuit dat mensen een draad van voor naar achteren lezen. Indien dat gebeurt, dan kan er van verwarring geen sprake zijn.
Devils son schreef:Gezien jouw onderstrepingen en vet gemaakte woorden lijkt jouw post (kennelijk dus onbedoeld) corrigerend bedoeld.
Devils son schreef:Ik zie zelf in de diverse fora dat meningen worden geponeert als feiten en dat onwetenden daardoor de verkeerde kant op gestuurd kunnen worden.
Devils son schreef:Meer dan 90% van de Porscherijders denkt (althans zo lijkt het) dat een band zonder N-codering niet op een Porsche gemonteerd kan worden, dan wel dat het iig een mindere keuze is. Dat is volledig onjuist .....
08 sep 2005 14:37
EriC4C schreef:Waarom zou ik anders begonnen zijn met "Precies"
![]()
![]()
EriC4C schreef:Nee hoor, afhankelijk van de specifieke band zonder de N-codering.
08 sep 2005 14:48
08 sep 2005 16:27
SPEEDY944 schreef:Er zijn eisen waar een band aan moet voldoen en die eisen gelden voor alle banden (ongeacht merk en model). Dat is de Speed Rating en de Load Index.
Een band die de Speed Rating (SR) en Load Index (LI) heeft die overeenkomt (of overtreft) met de eisen die voor het betreffende voertuig gelden kúnnen en mógen dus gemonteerd worden!
08 sep 2005 23:05
Devils son schreef:Erwin schreef:
.... wil je banden zonder N-codering onder jouw Porsche zetten , dan mag dat. Niemand kan je dat verbieden. ....doe je het wel, dan krijg je gewoon een strakker sturende auto.
Vanaf de nieuwere modellen banden zijn er inderdaad merken die geen banden met N-codering meer maken.
Zoals de S-03. Fijne band overigens.
Sorry dat ik het zeg, maar je spreekt jezelf tegen.
Ik lees: Met N-codering stuurt je auto beter (strakker).
De S-03 (zonder N-codering) kun je wel nemen, want dat is een fijne band.
Jij bent technisch onderlegd. Leg mij dan eens uit wat de meerwaarde is van N-codering.
Ik blijf erbij: de N-codering is handig voor mensen die niets van banden weten. Koop je een band met N-codering dan is deze geschikt voor een Porsche. Maar de buurman kan best een beter band hebben gekocht voor diezelfde Porsche, zonder dat er een N-codering op zit.
Ergo: je betaalt dus geld aan Porsche voor een test. En dat is voor mij geldklopperij, want ik hoef niet van Porsche te weten wat zij van een band vinden.
Nog wat info. Adrian Streather schrijft in zijn bekende boek: Non-N-rating tires should be considered when looking at the new generation of tires, as long as some testing was carried out by the tyre manufacture on Porsche products.
Of ik het volledig eens ben met het laatste deel is een tweede, ik geloof immers niet dat een Porsche meer stress legt op banden dan welke andere sportauto dan ook. Maar hoe dan ook, Adrian Streather, die eerder als "anal" kan worden omschreven, dan als het "laat maar waaien" type, is kennelijk eveneens niet overtuigd van het nut van N-coderingen bij de nieuwe reeks banden.
08 sep 2005 23:43
Erwin schreef:Ik weet bijvoorbeeld dat een band met N-codering net iets breder of smaller kan zijn als de maat aangeeft op een band. Bijvoorbeeld zou de 205/50-16 wel eens in werkelijkheid 209/50-16 geweest kunnen zijn. Het fijne weet ik hier niet van, alleen dat de maatvoering iets anders was.
09 sep 2005 9:32
Devils son schreef:[Duitse fabriekanten hebben jarenlang hun auto's begrensd op 250 km/u. Porsche riep altijd dat dat kwam omdat men geen goede remmen kon ontwikkelen die de hoge snelheden aankon.
09 sep 2005 9:38
ome piet schreef:
HuhDat was niet omdat de remmen niet goed genoeg waren,maar een ''gentleman's agreement''onder de Duitse fabrikanten[excl P]want de Duitse overheid had plannen om een maximumsnelheid in te voeren omdat er zoveel snelle auto's bijkwamen in de late jaren 80
[en er tegenstand kwam uit de groene hoek]
09 sep 2005 9:43
Devils son schreef:Overigens heeft de Duitse overheid nimmer serieus het plan gehad om de max. snelheid op alle autosnelwegen in te voeren. De EU wil het graag, al heel lang (leuk, socialisten: als iemand ergens lol kan hebben moet er iets aan gedaan worden...).
09 sep 2005 9:59
ome piet schreef:je moet het zien als een gebaar dat ook naar de Grunen wordt geluisterd...
09 sep 2005 10:05
09 sep 2005 10:13
Jurgen schreef:Lekker genuanceerd..
09 sep 2005 10:20
Devils son schreef:Jurgen schreef:Lekker genuanceerd..
Ja, toch? Ik zei niet: afknallen, die hap! (dat denk ik alleen maar)
09 sep 2005 10:27
Devils son schreef:Ook nu nog zit er bij de diverse banden verschil in de breedte tussen de ene 205 en de andere 205. Dat kan wel tot een volle maat schelen (dus 205 betekent eigenlijk: tussen de 195 en 215). Maw: bovenstaande is niet specifiek voor een N-codering band.
Eind 80-er jaren waren banden minder goed dan nu. De ontwikkelingen gaan hard. In die tijd was er misschien wel een hele goede reden om met de N-codering te gaan werken. Ik denk dat de ontwikkelingen van de banden tegenwoordig zo'n vlucht hebben genomen dat N-codering zijn mening grotendeels heeft verloren.
09 sep 2005 10:44
We no longer have the N-coded tyres in production. The specifications of these tyres were not different from the 'regular' tyres we produce. Bridgestone takes great pride in producing some of the best tyres in the world. Our tyres are suitable for all vehicles alike, unregarding the make or model.
09 sep 2005 11:01
09 sep 2005 11:07
Jurgen schreef:Hebben jullie wel eens een foute (als zijnde -niet goede-) band gehad van een "top"-merk?
09 sep 2005 13:44
ome piet schreef:
Mag Wijnand D ook mee![]()
![]()
09 sep 2005 13:49
EriC4C schreef:Als ik Erwin echter goed begrijpdan zat het verschil in breedte tussen banden van hetzelfde merk en type, maar met/zonder N-codering.
09 sep 2005 13:50
Jurgen schreef:Hebben jullie wel eens een foute (als zijnde -niet goede-) band gehad van een "top"-merk?
09 sep 2005 14:01
Hebben jullie wel eens een foute (als zijnde -niet goede-) band gehad van een "top"-merk?
09 sep 2005 14:15
09 sep 2005 14:30
SPEEDY944 schreef:En dus is een N-codering dus ook geen garantie...