Het is absoluut niet goed te praten wat de autofabrikanten doen. Echter.... In de huidige economie wordt de keuze van een nieuwe auto, en dan met name lease auto, sterk bepaald door de bijtelling. Dit heeft als direct effect dat de auto's die in een lage bijtelling vallen ook veel verkocht worden.
Wie koopt er nou een Outlander.... Een handje vol mensen, tot hij er als PHEV kwam. Zelfde geld voor een Prius, geen zich zelf respecterend mens wil daarin gezien worden tot hij goedkoop is om te rijden.
Dit slaat direct terug op de diesel. Ik mocht een nieuwe leaseauto en de verschillen tussen een auto met 25%, 20% en 14% zijn zo enorm groot dat je haast wel gek zou zijn niet met een 14% auto te gaan rijden. Verschil in aanschafprijs tussen een V40 D4 Business (14%) en een gewone D4 (wel met 17" wielen ect.) was EUR 7.000,00 puur aan BPM. Niet alleen de bijtelling is dus qua percentage lager, maar ook de catalogus prijs is een stuk lager. Het werkt aan twee kanten.
Fabrikanten moeten dus wel blijven voldoen aan de eisen, anders verliezen zij zo enorm veel aan marktsegment dat de schade ook niet te overzien is.
Neem de Megane, 2013 was deze 14% bijtelling. 2014 en 2015 niet meer.... Ik zie geen enkele nieuwe Megane meer rijden, terwijl in 2013 je er mee dood gegooid werd!
Zelfde geld voor de A3 TDI, die was ooit ook 14% en werd 20%. De aanschafprijs werd flink hoger en de bijtelling ook. Dus aanzienlijk minder A3's op de weg... Tot de e-tron...
Het mooie is dat ik ooit begon met een Megane uit 2004, 1.6Dci en haalde ik een verbruik van 5.4 liter / 100KM, auto was 25% bijtelling. Daarna een Focus 1.6Tdci, iets minder zuinig en ook 25% bijtelling.
Daarna een Volvo V50 1.6 Driv-e die was weer iets minder zuinig maar wel 20% bijtelling. Inmiddels een V40 D4 en daarmee red ik 6.0 liter / 100KM als ik rustig aan doe. Maar wel 14% bijtelling
Overigens geeft Volvo voor de V40 iets van 3.4 als gemiddeld verbruik. Ik zou geen idee hebben hoe dat ooit te halen is.