Ik ben niet uit principe tegen elektrische auto's. De performance (koppel ontwikkeling) en rendement van een elektromotor is veel beter dan een benzinemotor. Ook heeft de motor maar 1 bewegend onderdeel kan dus veel minder kapot gaan en is veel kleiner waardoor innovatieve configuraties mogelijk zijn. Maar ja de beleving is natuurlijk anders. En als iedereen elektrisch rijd, dan is er nog zoveel aardolie over of maken we benzine uit algen zodat dat nog steeds goedkoop aangeboden kan worden. En dan is er al een KM heffing ter vervanging van de huidige accijnsregeling. Je ziet nu al dat de voordelen op elektrisch rijden langzaam worden teruggebracht.
Zolang elektriciteit grotendeels uit steenkoolcentrales blijft komen en er geen fatsoenlijk duurzaam alternatief komt blijven al die elektrische auto's één grote wassen neus. Het is wachten op de brandstofcel, dan pas zie ik een fatsoenlijke toekomst voor dit soort auto's.
Bereid je maar voor op de toekomst, F. Het is niet tegen te houden.
Een elektromotor is zoveel efficiënter dat de bron voor het opwekken van de elektriciteit geen rol meer speelt. Leuke demonstratie hiervan:
Ook een auto met waterstofcellen i.p.v. accu's is een elektrische auto en heeft elektriciteit nodig om de waterstof te maken. Helaas is die auto maar half zo efficiënt in het gebruik van de energie in de waterstof en moet je twee keer zoveel energie in de waterstofopwekking stoppen als in een accu. De energiedichtheid van de waterstofopslag is wel een voordeel, maar daar betaal je dan ook twee keer de hoofdprijs voor (bij aanschaf en gedurende het gebruik).
Franz schreef:Zolang elektriciteit grotendeels uit steenkoolcentrales blijft komen en er geen fatsoenlijk duurzaam alternatief komt blijven al die elektrische auto's één grote wassen neus. Het is wachten op de brandstofcel, dan pas zie ik een fatsoenlijke toekomst voor dit soort auto's.
1 grote centrale is en blijft efficiënter dan een minicentrale per auto. En zoveel verlies loopt elektriciteit nu ook weer niet onder het transport van de centrale naar de auto.
Als zonnecellen nog een factor 2 zo efficient en een factor 2 zo goedkoop worden, zijn ze al veel goedkoper in opwekking dan kolencentrales. Ook vanuit financieel oogpunt is het dan gewoon slimmer om al onze elektriciteit met zonnecellen op te wekken. Nog wat grote buffer systemen voor de nachtelijke uren en klaar. Op dit moment gaat de research zo hard dat we daar niet ver vandaan zijn. Zeker geen toekomstmuziek van 10-tallen jaren maar nog 5 jaartjes en GO!.
Wat ik dan ook superfijn vind is dat we niet langer afhankelijk hoeven te zijn van een stelletje gestoorden uit het Midden Oosten met een sprookjes geloof die alleen door hun energie monopolie nu een grote bek hebben. Hek erom en dan verder geen aandacht aan besteden.
Als als als. Feit is dat op dit moment een gemiddelde nieuwe brandstofauto schoner is dan een elektrische auto als je alles meetelt. Dus de kolen die vanuit Amerika naar hier geïmporteerd worden, verbrand en noem maar op. Neemt niet weg dat we uiteindelijk een alternatief zullen moeten krijgen. Ik geloof zelf in de brandstofcel vanwege een aantal voordelen tov de accu-varianten maar de tijd zal het leren.
Die grondstoffen voor benzine borrelen ook niet zomaar in Rotterdam omhoog. Fijn dat Franz alle misverstanden even noemt, zodat we die recht kunnen zetten.
Het transport van de ruwe olie en de raffinage naar 1 liter voor verbrandingsmotoren (ICE) geschikte brandstof kost ongeveer evenveel energie als een elektrische (EV) auto nodig heeft om net zo ver te komen als de ICE met die 1 liter geraffineerde brandstof. Namelijk ongeveer 20%. Lees meer op: https://www.e-education.psu.edu/egee102/node/1944
Indien men deze studie van Transport and Mobility Leuven onder de loep neemt dan moet men vaststellen dat niet enkel verkeerde cijfers gebruikt worden, maar erger nog dat deze niet gebaseerd is op een juiste wetenschappelijke methode.
PaulusdB schreef:Ook bedankt voor deze voorzet, Franz.
Graag gedaan Paulus.
Het is tegenwoordig heel erg hip om als bedrijf zijnde jezelf eco te presenteren. Heel het milieuaspect wordt door slimme marketing misbruikt voor commerciële doeleinden. (zie VAG) Maar zie ook dit soort onderzoeken die uitgaan van een gemiddeld wagenpark en hoge percentages groene stroom waar een PHEV gebruik van maakt. Praktijk is dat we in Nederland nog steeds gebruik maken van zeer vervuilende kolencentrales en we goedkoop steenkool vanuit de VS laten transporteren naar Europa en Essent zijn duurzame gascentrale Claus C uitzet. Deze cijfers heb ik nog nergens terug kunnen vinden in allerlei onderzoeken. Daarbij kun je een PHEV niet vergelijken met een gemiddelde brandstofauto omdat een PHEV vanuit een ander perspectief ontwikkeld is. Zo is het bv nooit de doelstelling geweest van Audi om de S7 lekker zuinig te maken terwijl Tesla wel van dat uitgangspunt uitgegaan is. Neem je een Seat Mii die op aardgas loopt dan is deze zuiniger dan een BMW i3 als je de hele cyclus meeneemt. Maar deze Mii heeft de lage uitstoot weer wel als een belangrijke doelstelling meegenomen. Feit is alleen dat landen jammer genoeg niet de hele cyclus meenemen in het uiteindelijke zuinigheidscijfer. Het punt wat ik wilde maken is dat een huidige verbrandingsmotor per definitie niet vervuilender hoeft te zijn dan een huidige elektromotor. Alleen wordt door de huidige politiek de ontwikkeling van zuinigere conventionele verbrandingsmotoren op een verkeerde manier gestimuleerd waardoor je juist gesjoemel en manipulatie met verbruikscijfers in de hand werkt.
Als je echt wilt doen voor het milieu!!! moet je je auto helemaal tot de draad op rijden, nieuwe auto maken is veel slechter voor het milieu!!! en vooral accu's maken is niet goed voor het milieu.
Veel langer met je spullen doen !! dat is de oplossing ! probleem is alleen ze maken alleen nog maar rotzooi dat snel kapot gaat
@WW Doet. Ach 'het milieu' en wat is normaal? 500 miljoen jaar geleden zat er veel meer CO2 in de lucht en dat is door planten nu allemaal opgesloten in kolen, olie en gas. Nu we dat weer uit de grond halen gaan we weer terug naar de natuurlijke situatie hoe het ooit was. Wat ik wil zeggen is dat iedereen wel een argument kan bedenken dat precies in zijn straatje past. Het blijft allemaal politiek en een strijd om de macht en de grondstoffen.
Vandaar lekker blijven doorkarren in oude brikken. zo goed als toen worden ze nooit meer gemaakt. Zelfs bij VAG zitten de accountants aan de knoppen waar eingelijk ingenieurs horen. blehg...
Feit blijft wel dat 'we' met z'n allen zo geen jaren door kunnen gaan met de boel vervuilen zoals We dat nu doen. Dan krijgen we wel heuse serieuze problemen aan onze broek betreffende luchtkwaliteit en dat soort zaken.
Franz schreef:Feit blijft wel dat 'we' met z'n allen zo geen jaren door kunnen gaan met de boel vervuilen zoals We dat nu doen. Dan krijgen we wel heuse serieuze problemen aan onze broek betreffende luchtkwaliteit en dat soort zaken.
Dus vooral geen nieuwe auto's produceren! (eenheidsworst) hoe meer we produceren en consumeren hoe slechter voor het milieu.
Wat zou beter zijn voor het milieu, iemand die elke 4 jaar een nieuw "schone'' auto koopt ! of iemand die gewoon 20/30 of zelfs wel 40jaar met dezelfde auto rijdt.
Een auto die al geproduceerd zo lang mogelijk mee rijden, dat beetje vervuiling dat minder uit de uitlaat komt van een nieuwe weegt niet op tegen de vervuiling wat een nieuwe maken kost.(kan je tientallen jaren voor rond rijden)
Of ga gewoon nooit meer in het vliegtuig!!! dan doe je al heel veel voor het milieu.
Ben alleen benieuwd of ze daar in Den Haag een nieuwe regeling aan het bedenken zijn om de target wel te halen.....ondertussen betaal ik vrolijk die 120 euro.....
Oudjes rijden is ook niet goedkoop want omgerekend met benzine en een hele grote beurt kom ik op ongeveer 1 euro oer kilometer in 2015; bijdrage aan de winst van Porsche, btw en specialist aan het werk houden...
En Wilco bij ons op de grote parkeerplaats van mijn werkgever staan weinig elektrische auto's, daar staat tegenover dat op de parkeerplaats van bezoekers....veel hybrides. (En dus met oplaadpunten). Kortom, typisch een maatregel en bijbehorende verhaal voor lease rijders, omdat het lekker goedkoop is...lees minder bijtelling. Milieu wordt er te gemakkelijk bijgehaald....
Ps. Ondertussen rij ik al 4 jaar op mijn e-bike...woon/werk hé.