Ik lees ook op een amerikaans forum, dat degene die de 'LN retrofit' en de 'IMS solution' mee heeft ontwikkeld, de IMS solution met het glijlager enkel zelf -of een door hen gecertificeerde installateur- installeert als de motor is geanalyseerd en nagemeten en aan bepaalde criteria voldoet. Daarmee bedoel ik dat er wordt gelet op bepaalde afwijkende maatvoeringen in het blok, met name deze die van belang zijn voor de IMS zelf en het lager.
Het vermoeden is dat sommige motoren alhoewel ze binnen de fabriekstoleranties vallen qua maatvoering toch te veel speling vertonen, of net dat tikje afwijken -maar nog binnen de door Porsche gehanteerde toleranties vallen. Deze afwijking zou zodanig zijn dat er net te veel krachten spelen op de IMS, bv. denk dan aan de IMS die net minimaal iets schuin ligt, doordat het motorblok niet perfect is, waardoor de kettingen die de nokkenassen aandrijven net niet een stabiele kracht uitoefenen op de IMS . Dit zou dan ook meespelen in het versneld stukgaan van de lagers, ook eventuele latere retrofits of de bovengenoemde permanent oplossing met het glijlager.
Ik denk dat bovenstaande verder ook wel gekaderd moet worden in de specifieke situatie in de US waar er een cultuur van lawsuits bestaat. Dus waar de ontwikkelaar een zeer stricte kwaliteitscontrole toepast en enkel 100% garantie geeft als het door hen gecertificeerde installateurs is uitgevoerd. En het is natuurlijk een deel ook je eigen markt beschermen, big business $$$, en een tikje inspelen -bangmakerij zou ik niet durven zeggen- op de gevoelens van de eigenaars ...
Niet te veel slapeloze nachten er voor laten. Gewoon goed onderhouden en lekker rijden met die auto's en liefst zoveel mogelijk op de manier waarvoor ze bedoelt zijn.