Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
09 jan 2016 13:16
molen934 schreef:Kreeg weer "fanmail" van de RDW, mag weer opdraven
Dacht om het jaar, dus niet meer.
Zal ik weer hr. Pon gaan sponseren

, alles voor de stempel
Hier om de hoek 50 euries of ...................................................................................
Mag ik de klaagzang even in perspectief zetten? De vraagprijs voor jouw auto bij PCL was destijds 99.500 euro, wellicht heb je nog wat korting bedongen en betaalde je nog minder. Tegenwoordig kun je 'm voor 150.000 euro verkopen. Je rijdt feitelijk gratis. Als het je alleen om de APK gaat, zou ik naar een goede dorpsgarage gaan. Voor jaarlijks onderhoud toch het liefst naar Leusden. Het is geen Daihatsu Cuore waar iedereen aan kan klussen.
09 jan 2016 13:21
coolfan schreef:Ik vind persoonlijk als je een auto van deze prijscategorie rijdt dat je hem ook gewoon netjes bij de dealer moet laten onderhouden; als je dat te duur vind moet je hem ook niet kopen is mijn mening.
Hehe, eindelijk een zinnige post in dit inmiddels 5, nee 6 pagina lange topic...
We willen toch zo nodig in een Porsche rijden? Nie mauwen dan...
09 jan 2016 14:56
Franz schreef:Ik denk ook dat het meer gaat om de prijzen die ze ervoor vragen. Een APK, paar litertjes olie en hier en daar een filtertje vervangen kost bij een normale auto hooguit 150 euro. Dat ga je bij een PC nooit redden natuurlijk. Hooguit alleen de APK keuring. Nu ben ik best bereid om wat meer te betalen voor de extra kennis die een specialist heeft maar als je sommige dealers vergelijkt dan gaat het nergens over. Een beurt voor mijn Seat FR kost bij de Seat dealer heel wat minder dan die van een golf GTD. En dat terwijl ze op exact hetzelfde platform staan, identieke motorisering hebben + onderstel. En dan heb ik het nog niet over Audi.
Tsja, bij VAG wordt je sowieso genaaid, das bekend.
Als het per se zon hok moet zijn: Skoda kopen.
Als je autoliefheber bent: BMW kopen
So da wastie weer
09 jan 2016 15:07
erwin996 schreef:Het is geen Daihatsu Cuore waar iedereen aan kan klussen.
Is dit echt zo

Er zijn auto's welke veel complexer zijn dan een GT3 hoor en deze worden niet bij de porschedealer onderhouden.
Natuurlijk hebben hun meer ervaring en deskundigheid mbt sommige problemen, maar het is maar een auto hoor
09 jan 2016 17:11
Ha die medeforummers,
De meeste weten wel dat ik geen "knijpert" ben en als je net als ik al 33 jaar 911 rijd weet je wel wat het kost
Mijn eerste had ik 8 jaar en bracht ook 50 % meer op als de aanschafprijs.
Heb dit jaar door omstandigheden nauwelijks km's met de gt3 gereden en zal hem gerust weer naar de dealer brengen.
Ga met mijn 993 voor apk naar Robert Visser en sta zo weer buiten, niet te vergelijken kwa kosten
09 jan 2016 17:53
ik vind het juist géén zinnige post. Alsof je - als je Porsche rijdt - maar gewoon overal de hoofdprijs moet betalen en anders ben je een zeikerd. Kan me daar niet in vinden. Maar ook hier geldt

wie betaalt bepaalt. We hebben hier topics met belachelijke prijzen voor onderhoud en/of onderdelen. Belachelijke topics dus eigenlijk - als je Porsche wil rijden moet je niet zeiken over de prijs.
09 jan 2016 18:24
Ik betaal graag voor kwaliteit, maar als een specialist dezelfde kwaliteit (of beter) biedt voor minder geld dan vind ik het onzin om de hoofdprijs te betalen.
09 jan 2016 18:42
Laten we een ding niet vergeten, er zijn ook best specialisten die net zo duur zijn als een dealer.
Dat heeft een uitstapje een aantal jaren geleden van dealer naar specialist me wel geleerd.
09 jan 2016 18:49
Het gaat erom of de prijs in verhouding staat met de kwaliteit van het geleverde werk.
Een paar jaar terug kocht ik tijdens mijn wintersportvakantie in Zwitserland op de berg een flesje wijn van omgerekend 25 euro. Ik heb thuis meerdere flessen liggen in die prijscategorie en ik kan echt genieten van een goede wijn. Deze was echter niet te zuipen en sindsdien neem ik flessen mee van thuis.
09 jan 2016 18:57
Was in mijn geval vrij simpel. Groot onderhoud met wat extra's zoals nieuwe banden rondom, uitlijning en spoorstang. Op een 993 C2. Was net een paar jaar van specialist meeverhuisd naar dealer en wilde wel eens een uitstapje maken. Goed rondgevraagd en gekeken en bij specialist met (zeer) goede naam en ervaring uitgekomen.
Prijs van specialist was, bleek later, net zo hoog (of laag) als dat ik het bij de dealer had laten doen. Die hanteerden toen voor standaard onderhoud ook vaste prijzen. Natuurlijk zat de specialist qua uurtarief iets lager, alhoewel dat veel minder scheelde dan vaak wordt gedacht, zeker met de klassiekerskorting en het feit dat ook bij een specialist niet altijd het werk door de meest ervaren kracht wordt gedaan.
In dit geval was ik ook niet helemaal tevreden met de kwaliteit van het resultaat, kleine puntjes op de i. Die je wel mag verwachten bij zowel dealer als specialist voor dat geld denk ik. Maar bleek de jongste bediende aldaar een paar schroefjes in de motorafdekplaat niet vast te hebben gezet en de zekering voor de binnenverlichting niet te zijn teruggeplaatst, etc. En dus niet gecontroleerd door "de eigenaar/baas" voor aflevering. Allemaal geen hele wereldschokkende zaken, maar wel iets waar ik me dan aan stoor, zeker als de prijs ook gewoon dealerniveau is waar dat soort controles over het algemeen wel op orde zijn.
Zoals ik er nu in zit, standaard jaaronderhoud sowieso bij de dealer. Kleine aanvullende zaken dan eventueel ook bij de dealer. Groter bijzonder onderhoud prijsopgave van dealer en minimaal één andere specialist, en op basis daarvan keuze maken.
09 jan 2016 19:05
Ewout schreef:Het gaat erom of de prijs in verhouding staat met de kwaliteit van het geleverde werk.
Een paar jaar terug kocht ik tijdens mijn wintersportvakantie in Zwitserland op de berg een flesje wijn van omgerekend 25 euro. Ik heb thuis meerdere flessen liggen in die prijscategorie en ik kan echt genieten van een goede wijn. Deze was echter niet te zuipen en sindsdien neem ik flessen mee van thuis.
Ook daarom neem ik bij evenementen mijn eigen lunchpakket/drinken mee....ik laat me niet de poot uitdraaien voor een paar jippie patatjes.... En zo denk ik ook over die glazenpaleizen van de dealers met hun operatiekamers.....
En zo kan ik hierdoor een Porsche bezitten en rijden.....
09 jan 2016 19:06
En als je ieder jaar op 1 mei naar Dinslaken gaat neem je ook je eigen broodjes bratwurst mee.
09 jan 2016 19:25
Cazzo Super Veloce schreef:Tsja, bij VAG wordt je sowieso genaaid, das bekend.
Als het per se zon hok moet zijn: Skoda kopen.
Als je autoliefheber bent: BMW kopen
So da wastie weer
Juist bij BMW kunnen ze dat ook goed. Maar dat maakt allemaal niet uit. Zolang je er maar een goed gevoel over houdt en dat heb ik helaas bij maar enkele dealers. Bij mijn specialist krijg ik tenminste netjes een opgave van de kosten en wordt in volgorde van urgentie aangegeven wat de aankomende kosten zullen zijn. In overleg wordt datgene gerepareerd wat jezelf aangeeft. Als dan uiteindelijk de kosten achteraf meegevallen zijn wordt dat ook netjes vermeld. Ik vond het iig helemaal top. En dat terwijl het uiteindelijk de duurste rekening was die ik ooit onder mijn neus geschoven kreeg.
09 jan 2016 19:41
Franz schreef:En dat terwijl het uiteindelijk de duurste rekening was die ik ooit onder mijn neus geschoven kreeg.

dan ben je waarschijnlijk nog bij je eerste vrouw
09 jan 2016 19:46
Het kostte me inderdaad een bos bloemen en een flesje wijn.
Niet dat dat hielp trouwens.
09 jan 2016 20:13
Mag ik vragen wat deze onverwachte reparaties waren Franz?
Voor €4800,- kun je best veel laten doen...
09 jan 2016 20:23
... aan een BMW
10 jan 2016 0:26
boxster550spyder schreef:coolfan schreef:Ik vind persoonlijk als je een auto van deze prijscategorie rijdt dat je hem ook gewoon netjes bij de dealer moet laten onderhouden; als je dat te duur vind moet je hem ook niet kopen is mijn mening.
Hehe, eindelijk een zinnige post in dit inmiddels 5, nee 6 pagina lange topic...
We willen toch zo nodig in een Porsche rijden? Nie mauwen dan...
Thanks! Ja sorry maar ben dus niet de enige die zo over denkt. Was ook een van de dingen die me opviel in de zoektocht naar een goed onderhouden 911. Men koopt een dure auto maar men wil niet betalen voor het onderhoud en vooral als er maar weinig mee gereden wordt is het juist zo belangrijk om hem ieder jaar goed te onderhouden. Mijn buurman met zijn Hyundai brengt hem ieder jaar netjes naar de dealer en waarom zou je dat niet doen met een Porsche die 5 keer zo duur is? Wie fancy een hele dure, vrij nieuwe top model Porsche wilt rijden moet ook gewoon de auto onderhouden bij Porsche en niet zeuren is mijn mening.
10 jan 2016 1:32
Ik volg je redenering grotendeels maar nu zetten we hem even wat scherper,
gaat jouw buurman met z'n 20 jaar oude Hyundai (want onze 993tjes zijn zo oud, en natuurlijk niet nieuw maar gebruikt gekocht) nog steeds ermee naar de dealer als het ook stikt van de Hyuandai specialisten in de directe omgeving die nou juist gespecialiseerd zijn in die ouwe gebakjes (lees youngtimers)?
Laatst bijgewerkt door
MarkS op 10 jan 2016 1:40, in totaal 1 keer bewerkt.
10 jan 2016 1:34
jmvo schreef:Mag ik vragen wat deze onverwachte reparaties waren Franz?
Voor €4800,- kun je best veel laten doen...
Buiten de grote onderhoudsbeurt om heb ik de oliethermostaat en een leiding laten vervangen. Geen geborrel meer tijdens de koude start. Kelken van de inlaatspruitstukken waren gescheurd dus deze zijn vervangen. Aan de voorzijde onderkant heeft de vorige eigenaar ooit een drempeltje geraakt waardoor er inmiddels plaatschade met roest op zat. Toen ze de boel kaal aan het maken waren bleek de plek groter te zijn. Dat is vervangen door een origineel plaatdeel + de hele boven en onderkant is weer op de juiste manier behandeld. Verder heb ik alle kleine dingetjes laten aanpakken zoals een defecte blower-relais, gasveren van de voor en achterklep, voorschakelweerstand condensorventilator vervangen, rubber voorklep en dat soort kleine dingetjes. Ook de boel laten uitlijnen en zo dus hij rijdt en is weer 100% nu.
10 jan 2016 10:01
MarkS schreef:En als je ieder jaar op 1 mei naar Dinslaken gaat neem je ook je eigen broodjes bratwurst mee.

Is inbegrepen bij de entreeprijs van 35,-......
Maar op 1 mei mag ik meestal werken, zelf vind ik het zonde om daarvoor een vrije dag op te nemen. Bovendien zijn er op de zaterdagen/zondagen genoeg andere gratis en goedkopere alternatieven......Puur Boxtel, PSC events....etc.....
Denk nou niet dat ik een krent ben want afgelopen jaar zijn genoegen onderdelen bij PCG besteld en door de specialist geplaatst; olieleidingen, oliethermostaat en andere zaken...

Ben wel benieuwd wat de beurt van komende voorjaar nu aan de rekening gaat opleveren.....
11 jan 2016 11:30
Maar het is gewoon zuur als je een regelmatige klant bent bij een OPC, en daar dan weer een keertje komt voor een lampje dat brand (en dat ook vanzelf meestal weer uitgaat, dus zo'n probleem is het niet), en ze na 5 minuten inderdaad constateren dat het niks is, maar je WEL een rekening krijgt van een paar tientjes vanwege 'uitlezen' computer....
En dat is dan bij de OPC in NL die 28x op rij (of zo iets) de publieksprijs heeft gewonnen...
Auto met lampjes dus maar weer verkocht....
11 jan 2016 12:09
erwin996 schreef:molen934 schreef:Kreeg weer "fanmail" van de RDW, mag weer opdraven
Dacht om het jaar, dus niet meer.
Zal ik weer hr. Pon gaan sponseren

, alles voor de stempel
Hier om de hoek 50 euries of ...................................................................................
Mag ik de klaagzang even in perspectief zetten? De vraagprijs voor jouw auto bij PCL was destijds 99.500 euro, wellicht heb je nog wat korting bedongen en betaalde je nog minder. Tegenwoordig kun je 'm voor 150.000 euro verkopen. Je rijdt feitelijk gratis. Als het je alleen om de APK gaat, zou ik naar een goede dorpsgarage gaan. Voor jaarlijks onderhoud toch het liefst naar Leusden. Het is geen Daihatsu Cuore waar iedereen aan kan klussen.
Maar hij heeft de wagen nog, dus dat is een hypothetische, (nog) niet verwezenlijkte, meerwaarde. Wat als we, met stilgevallen Chinese en Duitse motor, wederom economisch kopje onder gaan en plots gegoede mensen sportwagens niet langer als een leuke belegging aanzien? Gaat bij een waarde van 80k dan ineens het onderhoud goedkoper zijn?
Met mijn oud bakkie betaalde ik de hoofdprijs voor uurloon en onderdelen bij de dealer, waar de techniekers jonger waren dan mijn wagen en ze meer vragen stelden dan antwoorden gaven. Nu redelijk tevreden van gekende specialist, en kleine zaken zoals lampjes vervangen doe ik (met veel plezier) voortaan zelf.
11 jan 2016 13:30
Hier ook, lekker naar de specialist en dan in mijn geval eentje zonder personeel.
Weet je tenminste zeker dat er geen stagiair aan je auto zit te prutsen
11 jan 2016 13:52
En dat de kans groot is dat door de drukte zoals zelf de telefoon opnemen, rekeningen maken, inkopen en de klanten te woord staan hij net effe vergeet dat ene moertje vast te draaien in je blok.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.