Nogmaals bedankt mannen!
Update: Het motorblok
Die hing ondertussen al een jaar werkeloos aan de motorsteun en moest daar maar eens vanaf. In de weer dus met blokken hout en een klein motorheftafeltje. Ideaal ding trouwens, lekker compact, niet zwaar en je hangt hem zo aan de muur. Voor de thuishobbyist een uitkomst in vergelijking tot die lompe motortakels!

Mooi moment om het vliegwiel, koppeling etc te monteren, gaat makkelijk zo dan van onderaf onder de auto.

Vervolgens op een zaterdagmorgen de krukassensor willen monteren met de steun die bij het 968 blok zat. Dat lukte niet, de afmetingen van het twee-massa-vliegwiel van de 968 zijn net anders en dus moet (wanneer een S2 vliegwiel gebruikt wordt) een S2 sensorhouder gebruikt worden. Best logisch, maar net even niet bij stil gestaan en je zult zien, in een schuur vol onderdelen geen 2e sensorhouder... balen, dan maar ff bellen naar een lokale 944 "specialist". Verhaal voorgelegd en als antwoord kreeg ik: "oh die heb ik vast wel ergens liggen, maar die zijn maar €50,- nieuw, dus ga ik hem niet zoeken en moet je hem maar ff nieuw bestellen"..... Nou bedankt, dat lost dus mijn probleem op de zaterdag ochtend/middag niet op en daarnaast vind ik het nogal een minne reactie.
Met een enigszins recalcitrante houding en een "dan los ik het zelf wel op" gevoel een kwartier later de zaag in de 968 steun gezet. Na het inkorten van de afschermhuls en het maken van 2 vulplaatjes (matgrijs op de foto) zat de sensor keurig pas in het huis en boven het vliegwiel.

Na het monteren van het koppelingshuis en definitief plaatsen van de sensor is het blok klaar om in te bouwen

. Het heftafeltje dus onder de koets gereden en deze voorzichtig (heeeeel voorzichting over het blok laten zakken).

Nog een beetje zakken....

Bouten van het subframe vastdraaien, voorzichtig de heftafel laten zakken... Klaar!


Het blok keurig op zijn plek. Maar er is nog zat te doen, vacuüm, elektra en leidingwerk aansluiten, aandrijflijn terugplaatsen en dan zwerven er ook nog een paar stukken plaatwerk door de garage... Het plan is om eerst het blok draaiend te hebben en daarna pas de rest van de auto af te bouwen, mocht er dan nog wat te voorschijn komen wat wat extra aandacht verdiend is het mogelijk beter bereikbaar dan met al het plaatwerk weer op zijn plek. Begonnen dus met de inlaat en het luchtfilter.
Het luchtfilter moet er een worden van een 944S2, deze wordt onder de neusplaat gemonteerd en is in mijn ogen een veel betere optie dan die gure cone/open luchtfilters. Helaas is de ruimte alleen wat beperkt en de carrosserie van de 944S t.o.v. de 944S2 marginaal anders, waardoor alles net niet direct past. Heel veel passen dus en daartoe moest eerst het koplampmechaniek erin en afgesteld. Deze zat namelijk (ook) redelijk in de weg. Voor het idee, tussen de stang van het koplampmechaniek, de buis voor de inlaat en de motorkap zit ongeveer 3-4mm speling, 2 mm aan weerszijde van de inlaatbuis dus

.

Montage van het klaplampmechaniek

[img]http://i414.photobucket.com/albums/pp227/xR4MS3Sx/Porsche%20944S%201986/P1010226_zpsrgg8nt97.jpg[/img%20[img]http://i414.photobucket.com/albums/pp227/xR4MS3Sx/Porsche%20944S%201986/P1010228_zpsno6tdryq.jpg[/img]
Mechanieken op hun plek:


En dan begint het zomaar op een auto te lijken

To be continued