Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
22 apr 2016 13:22
Thnx Keldar,
Moet je bij die revisies nog rekening houden door wie die revisie gedaan is? Dealer of specialist? En; hoe kom je erachter of die cilinderbussen door stalen varianten vervangen zijn? Zijn dat zaken die op een factuur oid vermeld staan?
22 apr 2016 16:33
Edwin996 schreef:Moet je bij die revisies nog rekening houden door wie die revisie gedaan is? Dealer of specialist? En; hoe kom je erachter of die cilinderbussen door stalen varianten vervangen zijn? Zijn dat zaken die op een factuur oid vermeld staan?
Geloof dat als er nieuwe cilinderbussen geplaatst worden ze dan ook wel van het juiste materiaal zijn. Ik wil wel even in het midden laten of het nu echt staal is wat ze gebruiken hiervoor. Aangezien het blok van aluminium is lijkt me dat staal het toch niet zal zijn wegens een te groot verschil in thermische uitzettingscoëffient.
Hartech bv. geeft aan de Lokasil laag van het cilinderblok uit te frezen en een aluminium cilinder terug te plaatsen. De cilinder is vanbinenn gecoat met een laag Nikasil, Nikasil heeft nog steeds een lage wrijvingscoëfficient maar is een stuk harder dan Lokasil. (
http://www.hartech.org/porsche_996_997_ ... iners.html)
Ik geloof dat meestal bij revisie door een specialist het uitfrezen en plaatsen van nieuwe bussen uitbesteed wordt aan een derde partij. De precisie freesmachines hiervoor zijn nl. erg duur en lijkt me dat de meeste specialisten die investering niet aankunnen. Bv. Hartech in de UK was vroeger één van de pioniers. Ik heb ondertussen al wel gehoord van een welbekende plofrevisiespecialist dat hij zijn blokken nu ergens in NL laat aanpassen, voorheen was dat oa. Hartech.
In hoeverre dealers aan revisie doen is mij onbekend. Lijkt me niet dat Porsche deze modificaties van het blok doet. Daarmee zouden ze ook voor een stuk officieel de problemen met de motoren erkennen. Ik denk dat de dealer gewoon een Austauschmotor erin lepelt en daar garantie op geeft, verdienen ze ook nog eens flink aan.
Ik geloof niet dat in het algemeen op de facturen van revisies echt in detail wordt gegaan over wat er nu precies hoe uitgevoerd is. Meestal zou je uit de factuur wel moeten kunnen afleiden welke onderdelen er bij de revisie dan wel extra vervangen zijn.
Laatst bijgewerkt door
Kheldar op 22 apr 2016 22:26, in totaal 1 keer bewerkt.
22 apr 2016 22:21
Thnx Keldar,
Logisch verhaal dat dealers het inderdaad niet zouden doen, zo'n revisie. Had ik nog niet aan gedacht. Zal er in ieder geval op letten bij aankoop en jouw info meenemen naar de betreffende specialist op het moment dat ik weet wie waar/wanneer die revisie gedaan heeft.
22 apr 2016 22:35
Zie trouwens net deze; kent iemand deze wagen?
http://ww3.autoscout24.nl/classified/28 ... asrc=st|asLet op; motor gereviseerd bij dealer?!?! Zal morgen eens bellen wat het verhaal daar dan achter is:)
23 apr 2016 0:29
Ik heb er zo eentje die lekker bij de dealer wordt onderhouden,kost namelijk niks meer dan bij de specialist dealer is zelfs nog iets goedkoper en echt garantie
Ervaring met beide
23 apr 2016 2:31
Mijn 996 C2 gaat naar PCR, Hoogenboom
23 apr 2016 7:13
Praat je hier nu over de standaard kleine en/of grote beurt wanneer je vergelijkt?
Ik heb de indruk dat zo gauw er meer gesleuteld hoeft te worden het iets lagere uurtarief van een specialist maakt dat het verschil heel snel oploopt.
Een onderdeel kan soms ook goed gereviseerd worden waarbij een PC er meestal gewoon een nieuwe inzet.
Ik kan ook makkelijk bij mijn specialist iets laten inbouwen dat ik zelf heb aangeschaft. Ik laat bv. bij de volgende beurt rvs remleidingen en een x51 type oliepan monteren die ik zelf ergens gekocht heb. Scheelt weer wat €€€.
En een goeie specialist geeft ook gewoon garantie op de zaken die hij vervangt. Zie daar niet in wat een PC meer biedt als het over een auto van 10-15jr oud gaat (ik veronderstel dat er geen extended warranty meer op loopt).
Alles staat of valt natuurlijk bij de specialist waar je gaat. Maar dat geldt denk ik voor elke garagist waar je een auto laat onderhouden.
Laatst bijgewerkt door
Kheldar op 23 apr 2016 7:58, in totaal 1 keer bewerkt.
23 apr 2016 7:28
Gijbels schreef:Ik heb er zo eentje die lekker bij de dealer wordt onderhouden,kost namelijk niks meer dan bij de specialist dealer is zelfs nog iets goedkoper en echt garantie
Ervaring met beide
Verbazend. Ofwel een dure specialist ofwel een goedkope dealer. Obv mijn ervaring dan.
23 apr 2016 21:43
Nog even over die revisie's; heeft de 3.6 dezelfde modificatie nodig? Lees; ik zie nu een 3.6 voorbijkomen op internet met bijna 200.000km op de klok. Moet daar nog iets aan gebeuren bij een dergelijke stand aan revisie om vergelijkbare problemen met de cilinderwanden als de 3.4 mee te voorkomen? Of is dit probleem helemaal uit de wereld geholpen met die 3.6 uitvoering van dat blok?
23 apr 2016 23:16
De 996 mk1&2 (3.4 en 3.6) alsook de 997 mk1 (3.6 en 3.8 ) hebben allen dezelfde gevoeligheden.
Niet dat je er al te hard wakker van moet liggen. De meeste auto's rijden gewoon zonder problemen rond. Daar hoor je verder weinig over.
Het beste is natuurlijk dat je wat geld achter de hand houdt voor als het een keer mis gaat. Zeker als je veel kms gaat rijden zou het kunnen dat je het best een keer een revisie als groot onderhoudspunt in kan inplannen.
Om nog even terug te komen het aantal kilometers dat je er mee gaat rijden. Ik vind 50.000km/jr wel erg veel. Heb je de lopende kosten al eens uitgerekend?
Een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 9
Om de 10.000km oliewissel. Omdat je veel rijdt misschien dat je een interval van 15.000 km kan aanhouden. Dat is dus zeker al 3 keer wisselen.
2 sets achterbanden. 1 set voorbanden.
Elke twee jaar minimaal de koppeling
Remschijven & blokken, draagarmen, onderstel etc het slijt allemaal een stuk rapper met deze kilometrage.
Het kan natuurlijk ... Op autoweek staat er een video van iemand die 50.000km/jr rijdt met een 993. Maar het kost een hoop geld om een P op de weg te houden. Ik tik denk ik dit jaar net de 20.000km niet aan.
24 apr 2016 0:58
Edwin996 schreef:Nog even over die revisie's; heeft de 3.6 dezelfde modificatie nodig? Lees; ik zie nu een 3.6 voorbijkomen op internet met bijna 200.000km op de klok. Moet daar nog iets aan gebeuren bij een dergelijke stand aan revisie om vergelijkbare problemen met de cilinderwanden als de 3.4 mee te voorkomen? Of is dit probleem helemaal uit de wereld geholpen met die 3.6 uitvoering van dat blok?
Welke auto met 200.000 km op de klok en een respectabele leeftijd van 15-20 jaar oud is nog okselfris ? Ik zou zeggen ,........geen. Dus wees voorbereid op extra uitgaven. Als je meer dan 50.000km per jaar wilt gaan rijden ?............. koop een nieuwe of zeer jonge . Als dat er niet inzit een Subaru, , Toyota, Lexus,VW, BMW, Audi, noem maar op

@Kheldar +1
24 apr 2016 9:13
De Boxster gaat naar Paul Geeris.
Daar is 'ie ook door de vorige eigenaar gebracht, men kent/kende de auto dus, en dat geeft toch wel een goed gevoel.
(Kwam met m'n eerste Boxter overigens ook al bij Paul).
Rij er beslist geen 50.000 km mee, maar laat alles gewoon netjes uitvoeren.
Klein gezellig en zeer kundig team - Top!
De Cayman gaat naar het Porsche Centrum Zuid (Eindhoven).
Ook hier omdat de Cayman daar zijn onderhoudshistorie heeft.
In dit geval blijft het onderhoudsboekje ook keurig bijgehouden, net als de auto.
Ben hier ook in het verleden keurig geholpen met wat kleine dingetjes.
(Heb ook nog de Porsche Assistance Assurance).
De 924, tja daar ben ik nog niet uit, ben nog op zoek naar een geschikt adres.
De auto heeft geen (gedocumenteerde) historie dus dat ligt (ook gezien z'n leeftijd) iets anders.
Zoek eigenlijk wel een transaxle specialist, liefst in mijn regio.
24 apr 2016 10:00
Ik heb ervaringen met diverse dealers en moet zeggen dat er niet veel hele goede zijn, althans niet naar mijn zin. Dat geldt ook voor nieuwe(re) autos en niet alleen zoals Horn zegt de oudjes.
Iedereen kan zich idd specialist noemen maar door de ervaringen hier op het forum is inmiddels wel bekend welke specialist ook echt goed is. En deze hebben passie en betrokkenheid bij jouw P, iets wat ik bij menig dealer in NL en B mis....
Mijne gaat dus naar een specialist en daar ben ik zeer zeer tevreden over!!
Laatst bijgewerkt door
mbembe op 24 apr 2016 10:12, in totaal 1 keer bewerkt.
24 apr 2016 10:11
Ik snap er niks meer van ...
24 apr 2016 10:13
foutje Mark, jeezes ik slaap nog geloof ik.... Specialist bedoel ik, heb het aangepast
24 apr 2016 10:22
erwin964c4 schreef:Pct zou ik met een hele wijde boog omheen rijden

Ik kom er zelf niet, want te ver weg, maar dacht dat Porsche Centrum Twente juist een goede naam had, zeker op klassiekergebied?
24 apr 2016 10:25
mbembe schreef:foutje Mark, jeezes ik slaap nog geloof ik.... Specialist bedoel ik, heb het aangepast

Het is nog vroeg, voor de zondag ...
24 apr 2016 10:31
Ik heb in principe geen loyaliteit en kies voor een best of breed oplossing. Ik heb het ongeveer zo opgedeeld:
- Voor de overgrote reparaties en werkzaamheden vertrouw ik mijn auto toe aan PBVH. Ze zijn zeer kundig en de monteurs zijn allemaal Porschegek. Ze hebben jaren lange ervaring en een uitgebreid bibliotheek met handboeken en stappenplannen. De prijs valt heel erg mee en het is altijd gezellig een bakje koffie te doen daar.
- Voor onderhoud waar diepe kennis van de wagen en techniek nodig is, of als de agenda van PBVH vol zit, ga ik naar Visser in Hilversum
- Voor alles met de onderstel ga ik naar Rebel engineering in Steenwijk.
- Voor jaarbeurtjes en APK ga ik naar Porsche centrum Amsterdam of Gelderland. Het kost iets meer maar daar krijg ik ook wat voor terug: Porsche Assistance, magazines thuis gestuurd en uitnodigingen voor leuke events. Daar heb ik het wel voor over.
24 apr 2016 10:35
+1 PBVH helemaal top.
Robert Visser in Hilversum is een goede 2e
24 apr 2016 12:21
PBVH? Wie is dat, uitgeschreven?
24 apr 2016 13:45
PBVH is een specialist in Harderwijk, niemand weet echt waar het voor staat
24 apr 2016 14:03
"Pietje Bell van Harderwijk"

Ben altijd erg tevreden geweest over Erwin Jansen, nu van Rebel Engineering. Robert Visser ook prima adres, was wel wat duurder (maar ook veel dichterbij

)
24 apr 2016 14:22
Google help ook niet echt
Plan voor Beheer Van Herten
Platform Bedrijfsvakopleidingen Haaglanden
Ik zou maar een
hier kijken
24 apr 2016 15:55
Het wordt fractioneel duidelijker, gewoon met een paar lekker hobbyen
24 apr 2016 16:49
ver boven de 200 schreef:erwin964c4 schreef:Pct zou ik met een hele wijde boog omheen rijden

Ik kom er zelf niet, want te ver weg, maar dacht dat Porsche Centrum Twente juist een goede naam had, zeker op klassiekergebied?
Jij bedoeld edwin lammertink,die heeft pct verkocht ,het hoe en waarom ga ik hier niet vertellen maar ze zitten er nu naast en hetzelfde pand maar is dus geen pct meer.
En over edwin zelf niets negatiefs maar is niet meer wat het ooit was zeg maar
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.