07 mei 2016 10:44
07 mei 2016 14:38
07 mei 2016 14:47
08 mei 2016 8:02
964HP schreef:Rotrex is een fabrikant van centrifugaal superchargers inderdaad, niet van de aftermarket kits waarin hun spullen worden toegepast op auto's zo uiteenlopend van hyundai tot ferrari.
Jouw vraag, en dus ook mijn antwoord, is daarmee minder generiek dan het in eerste instantie lijkt. Het is namelijk niet zo dat alle Rotrex kits een intercooler gebruiken...wel zie je dat er veel Basis kits zonder intercooler te upgraden zijn naar uitvoeringen met intercooler voor het geval je met meer dan 7psi boost wilt gaan rijden.
Ja en dan gaat het hard met inlaat temperaturen! Bij 0,5 Bar heb je het al over 45 graden bovenop de buitenlucht temperatuur, bij 0,9 Bar over 74 graden bovenop de buitenlucht temperatuur. Dit alles bij een compressor efficiency van 80%.....loopt de compressor bij een dergelijke druk en flowbehoefte van de motor in een minder efficient 'eilandje' van de compressormap dan wordt de temperatuur nog hoger.
Heb je een goede intercooler met 75% efficiency dan kun je die temperatuurstijging van 74 graden weer reduceren naar 19 graden. Kijk en dan zijn we zinvolle stappen aan het maken!
De zin of onzin van een intercooler heeft dus met de druk waarmee je wilt rijden in combinatie met de compessor efficiency en dus temperaturen bij die druk te maken. Hier is sprake van een omslagpunt, pas boven een bepaalde druk heeft een intercooler meerwaarde. Vervolgens is de vraag kan mijn motor wat met die extra druk die een intercooler qua temperatuur onder controle kan houden? Blijft het heel, moet ik niet mijn compressie verlagen of anders mijn ontsteking gigantisch terugdraaien om problemen te voorkomen etc.
08 mei 2016 8:20
08 mei 2016 10:14
08 mei 2016 21:15
08 mei 2016 21:25
08 mei 2016 21:30
08 mei 2016 21:35
Jaco schreef:Das een turboooo, geen compressor/blower!
08 mei 2016 21:42
08 mei 2016 21:51
21 mei 2016 9:31
21 mei 2016 20:29
23 mei 2016 14:30
03 aug 2016 13:05