Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

07 mei 2016 10:44

Altijd leuk om 's een bijdrage te lezen van iemand die verstand van zaken heeft :thumleft:

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

07 mei 2016 14:38

+1 @964HP thanks voor deze goede inhoudelijke bijdragen!

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

07 mei 2016 14:47

Duidelijk verhaal. :thumleft:

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

08 mei 2016 8:02

En dat bedoel ik ;)

964HP schreef:Rotrex is een fabrikant van centrifugaal superchargers inderdaad, niet van de aftermarket kits waarin hun spullen worden toegepast op auto's zo uiteenlopend van hyundai tot ferrari.

Jouw vraag, en dus ook mijn antwoord, is daarmee minder generiek dan het in eerste instantie lijkt. Het is namelijk niet zo dat alle Rotrex kits een intercooler gebruiken...wel zie je dat er veel Basis kits zonder intercooler te upgraden zijn naar uitvoeringen met intercooler voor het geval je met meer dan 7psi boost wilt gaan rijden.

Ja en dan gaat het hard met inlaat temperaturen! Bij 0,5 Bar heb je het al over 45 graden bovenop de buitenlucht temperatuur, bij 0,9 Bar over 74 graden bovenop de buitenlucht temperatuur. Dit alles bij een compressor efficiency van 80%.....loopt de compressor bij een dergelijke druk en flowbehoefte van de motor in een minder efficient 'eilandje' van de compressormap dan wordt de temperatuur nog hoger.

Heb je een goede intercooler met 75% efficiency dan kun je die temperatuurstijging van 74 graden weer reduceren naar 19 graden. Kijk en dan zijn we zinvolle stappen aan het maken!

De zin of onzin van een intercooler heeft dus met de druk waarmee je wilt rijden in combinatie met de compessor efficiency en dus temperaturen bij die druk te maken. Hier is sprake van een omslagpunt, pas boven een bepaalde druk heeft een intercooler meerwaarde. Vervolgens is de vraag kan mijn motor wat met die extra druk die een intercooler qua temperatuur onder controle kan houden? Blijft het heel, moet ik niet mijn compressie verlagen of anders mijn ontsteking gigantisch terugdraaien om problemen te voorkomen etc.

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

08 mei 2016 8:20

Dank voor alle leuke reacties! :drive:

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

08 mei 2016 10:14

Heb je foto's of nog beter een filmpje?

Ik zou zeggen; rolkooitje erin en je maakt het 911-jes op het circuit serieus lastig.

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

08 mei 2016 21:15

kitje bij clubsport

http://www.clubsport.nl/component/virtu ... l?Itemid=0

Afbeelding

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

08 mei 2016 21:25

Das een turboooo, geen compressor/blower! :mrgreen:

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

08 mei 2016 21:30

Hoe dacht jij dan dat een supercharger eruit zag Jaco? :wink:

http://www.rotrex.com/Home/Products/Fixed-Ratio-Superchargers

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

08 mei 2016 21:35

Jaco schreef:Das een turboooo, geen compressor/blower! :mrgreen:


zo duidelijker ? ;-)

Afbeelding

Afbeelding

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

08 mei 2016 21:42

:shock: Beter kijken maar de volgende x........... 8)

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

08 mei 2016 21:51

[quote=
Afbeelding[/quote]

Zit het 'm in het witte flesje of in het zwarte flesje?????? :mrgreen:

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

21 mei 2016 9:31

Hallo,
ik heb zelf n 986 2001 2,7 met supercharger (merk onbekend), intercooler(tje). Druk is 0,6 bar.
Eigenlijk gekocht zonder goed te weten hoe en wat, vond gewoon dat hij goed reed...
Hij komt morgen terug ve kleine revisie (om IMS, dichtingen ...) en dan eens de vermogensbank op.
Al bij al denk ik veel aanpassingen (compleet intake is handmade) voor relatief weinig vermogenswinst (hij voelt zo'n 50 pk sterker) maar hij rijdt wel 'plezant' zoals wij dat in België zeggen.

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

21 mei 2016 20:29

Ik ben benieuwd wat de vermogensbank zegt :popcorn:

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

23 mei 2016 14:30

misschien water/meth kit om de temp wat te drukken.

Re: Supercharged 3.4L 986 Boxster

03 aug 2016 13:05

Even een update. Ik heb er, voor mijn doen, aardig wat kilometers mee gereden (1500 KM) . Zeker een leuke toevoeging!
Wat ik de afgelopen tijd heb gedaan is meer de jaarlijkse onderhoudsbeurt, nieuw remschijven rondom, nieuwe remblokken rondom en nieuw banden rondom (1 voorband had een vlakke plek ontwikkeld en een achterband had een bult aan de zijkant :x ).

Daarnaast aan het puzzelen hoe ik "vers/kouder" lucht voor mijn inlaat moest verzorgen. Oplossing is nu wel een hele creatieve geworden :D. Namelijk een BMC OTA Carbon Airbox. Intake pijp die vanaf de linkerkant van de motor waar de Supercharger bevestigd is over de motor heen loopt naar de rechterkant weer deze naast de motor naar beneden loopt om bij de wielkast rechtsachter vers lucht te zuigen.

Hieronder een foto waar je oa aan de linkerkant de supercharger ziet met daarvoor een tijdelijk afgedichte inlaat. Ook de recirculatiepijp die vanuit de dumpvalve weer naar de inlaat van de supercharger gaat. Een aan de rechterkant de flexibele silicone pijp waar de Carbon Airbox verse lucht van krijgt.

Afbeelding

De Carbon Airbox is nu dus in het interieur van de auto :mrgreen: en is precies gecentreerd tussen de bestuurders en passagiersstoel. In de motordeksel zijn twee 100mm gaten geboord om dit mogelijk te maken. Zo kan ik, indien gewenst, in de toekomst alles weer terugdraaien en gewoon een origineel motordeksel herplaatsen.
Foto’s volgen zodat jullie het wellicht beter kunnen begrijpen.
Plaats een reactie