Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

12 jun 2016 22:26

Vandaag weer 9 uren gesleuteld aan de 924. Het stond niet helemaal in de planning maar ik was vriendelijk door de PBVH werkplaatschef verzocht of ik de brug wil ontruimen voor een professionele beunhaas die graag morgen van de brug gebruik willen maken. Afijn, dan maar lekker sleutelen met de leden van PBVH.

Eerste op de agenda was de nieuwe V-snaren monteren. Na een uur van worstelen en vloeken heb ik de strijd opgegeven. Voor de twee keer heb ik de verkeerde v-snaren mee gekregen Het schijnt heel moeilijk te zijn de juiste V-snaren voor een 924 Turbo te vinden :( Morgen maar weer naar de onderdelenboer voor een derde alternatief.

Ik moest verder, dus heb ik de oude v-snaren weer gemonteerd. Ze zijn best versleten en uitgedroogd, maar ze doet het gelukkig nog...voor hoe lang weet ik het niet, maar een weekje moet wel lukten :mrgreen:

Omdat ik het best spannen vond de koelvloeistof te vullen en de motor te starten heb ik besloten eerst de slot van de passagiersdeur onder handen te nemen. Ik heb de boel schoon gemaakt en opnieuw gesmeerd. Het is nog niet helemaal zoals ik het zou willen, maar wel een flink stuk beter. Deze week zal ik even uitzoeken hoe ik een slot moet afstellen.

Na een bak koffie heb ik eindelijk de moed bij elkaar geschraapt en de koelvloeistofreservoir gevuld. Ik was net van plan de motor voor de eerste keer na de mega ingreep te starten toen de PBVH koekhapper binnenkwam. Even met hem alles nog een keertje nagelopen en toen brak het moment toch aan, de motor moest gestart worden. Het was even spannend maar alles sloeg vrij snel aan en na een seconde of twee van sputteren liep de motor prachtig rond. We hebben de motor warm laten draaien en de nieuwe thermostaat ging open op het juiste moment en eventjes later ging de fan ook draaien. Dus de koelsysteem konden we aftikken.

Het voordeel van eerst de koelsysteem reviseren en dan warm laten draaien is dat de olie nu ook gereed was om af te tappen. Het was hier ook wel even spannend want de aftapplug wou niet loslaten :shock: . Maar na enkele minuten met beleid de boel forceren liet de plug los en kon ik de olie aftappen. Hoewel de olie erg vies was kwam ik hier geen narigheid tegen.

Na een bak koffie en koek hebben we een nieuwe oliefilter geplaatst en de blok met verse olie gevuld. Met de motor voor 98% af heb ik voorzichtig een rondje of vier op de industrieterrein gereden om alles te controleren. De auto deed het super goed en ik denk dat ik volgende week een eerste poging kunnen wagen met een APK. :ba:

Met een APK in ons achterhoofd hebben we de auto nagelopen en hebben we enkele zaken gevonden die aandacht verdiend:
- Ruitensproeier doet het niet
- Knipperlichten gaan aan maar knippert niet (Was al bekend toen ik de auto in de schuur heb bekeken)
- Kentekenverlichting doet het niet
- Mistlamp doet het niet
- Wisserarmen is constant aan
- Wiellager rechts voor heeft speling
- Archteruitrijlampen doet het niet

Dus maar direct weer aan de slag. Na een beetje zoeken hebben we geconstateerd dat de pompje van de ruitensproeier kapot was. Ik heb hem gedemonteerd en met een beetje WD40, PTFE spray en gefriemel hebben we de pompje weer werkend gekregen.

Afbeelding
Helaas ging hij later weer lekken omdat we geen watervaste kit had gebruikt, dus hij ligt nu weer uit elkaar om opnieuw ingepakt te worden

Daarna de relais van de knipperlicht vervangen en de relais van de ruitenwissermotor schoongemaakt. De knipperlichten deed het meteen goed met de nieuwe relais, maar de wisserarmen blijf maar vegen. Weer opzoek naar een probleem....toen bleek de probleem mezelf te zijn...hij stond op interval :bang: Afijn, hij doet het dus prima.

Op naar de volgende klus. De mistlamp was ook snel gemaakt door het plaatsen van een nieuwe lampje. We hebben toen ook de rest van de lampjes schoongemaakt en waar nodig vervangen.

De kentekenverlichting was wel een puzzle. We dachten eerst dat het een massa probleem was maar na een lange zoektocht en traceren van de kabelboom hebben we geconstateerd dat de stroomkabel ergens een breuk had. Dus een nieuwe stroomkabel getrokken en ook de kentekenverlichten doet het weer. :cheers:

Afbeelding

Komende week dus nog voldoende dingetjes om te doen alvorens ik de auto bij de RDW kan aanmelden.

Laatst bijgewerkt door Johann op 13 jun 2016 19:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

12 jun 2016 23:57

Wat hebben we toch een geweldige hobby he :cheers: :cheers:

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

13 jun 2016 12:59

De boel ook goed ontlucht? Dat mis ik nog in je verhaal. ;)

Als je het deurpaneel verwijdert zie je gelijk hoe het zit, er valt iets af te stellen met kunstoffen busjes - maar niet veel. Goed schoonmaken en smeren wil het geheel wel soepeler maken (mijn rechterslot gaat bijvoorbeeld ook veel soepeler dan links).

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

13 jun 2016 13:20

Leuk gefriemel die sloten, ben er ook al even zoet mee geweest. Succes.

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

13 jun 2016 15:55

Mooi om de voortgang te volgen en gaaf dat jullie zoveel kunnen daar bij de pbvh.. blijf het volgen

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

13 jun 2016 19:02

Ja we hebben aaridg kennis en ervaring zo bij elkaar en we hebben een hoop lol.

Thijsch schreef:De boel ook goed ontlucht? Dat mis ik nog in je verhaal. ;)


Haha, ja we hebben het ook ontlucht. Ging verbazend soepel. Ik weet nog dat het met mijn eerste 924 best een uitdaging kon zijn, maar met de turbo even de "breather" bij de thermostaat losgehaald en het was zo gefixed.

Vandaag bij de RDW een keuringsafspraak ingepland en de eerste mogelijkheid is op 28 juli :cry: Als iemand een tip heeft om sneller geholpen te worden hoor ik dat graag.

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

13 jun 2016 20:44

Als iemand een tip heeft om sneller geholpen te worden hoor ik dat graag


Je kan toch gewoon (zonder afspraak) om 07:30 daar op de stoep gaan staan, dan ben je toch (om 08:00 uur) als eerste
aan de beurt?

Dat verhaal heb ik Harald (Horn) hier regelmatig neer zien pennen...

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

13 jun 2016 20:55

Helaas geld er andere regels voor een auto van 30 jaar of ouder :?

RDW schreef:Voertuigen van 30 jaar en ouder
Voertuigen van 30 jaar en ouder worden uitgebreid onderzocht bij de RDW-keuringsstations. Voor dit onderzoek moet u een afspraak maken. U kunt dat online doen. U kiest dan voor 'Invoer vanuit EU/EVA land met een voertuig van 30 jaar of ouder'. De RDW brengt bij het onderzoek extra kosten in rekening voor het beoordelen van een voertuig van 30 jaar en ouder. In het kosten-overzicht onderaan deze pagina staat dit vermeld als 'beoordeling 5 tot 9 aspecten'.

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

13 jun 2016 21:27

Anderhalf jaar geleden met een Amerikaanse VW T2 bij de RDW geweest, kan me herinneren dat we toen ook een afspraak hadden en niet zomaar konden aanschuiven.

Wil nog wel lonen om bij verschillende keuringsstations te informeren, stukje langer rijden is geen straf toch?

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

13 jun 2016 21:29

Nee dat is zeker geen probleem. Mijn afspraak is dan ook in Heerenveen :drive:

Maar ik vroeg me af of er bedrijven zijn de je sneller kunt helpen. mijn zoektoch op de interwebs levert niets op.

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

13 jun 2016 22:21

Hmm, dan gaan de woorden "RDW" en "snel" toch niet in één zin :(

Sorry Johann, wist niet van de "30 jaar, en ouder" regel af.

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

13 jun 2016 23:43

bel eens met RDW in Velp. Ben ik 2x op zeer korte termijn geholpen. Weet niet of het toeval was, maar een belletje is zo gebeurd. En niet ver van je vandaan. :idea:

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

14 jun 2016 22:13

Vanmorgen weer gebeld met de RDW maar ook Velp was geen optie. Je merk gewoon dat er iets niet lekker loopt bij de RDW. Ze hebben duidelijk last van ICT oplossingen die zwaar onder de maat is. Het meest basale informatie kunnen ze me gewoon niet geven. Maar toen dacht ik, er zijn best veel bedrijven die auto's importeren en ze zullen failliet gaan als ze zes weken moeten wachten op een keuring van de RDW. Dus even gegoogeld en gebeld met easy Import want met zo'n naam moet het gewoon lukten :mrgreen:

Ik heb even mijn verhaal aan Dennis verteld en toen zei hij "Geef me 30 minuten". Een half uur later ging de telefoon, hij denk dat hij mij kunt helpen dus ik stuur de chassisnummer en wat extra details op en ja hoor, 5 juli in nieuwegein mag ik mijn 924 importeren :cheers: Het mooiste van alles, is dat hij het gratis en voor niets voor me heb geregeld! :thumleft: :thumleft:

Dus, LMC 2016 met de 924 hoort weer tot de mogelijkheden :drive:

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

17 jun 2016 9:12

Gisteravond ben ik weer aan de knutsel geweest met de 924. Ik ging specifiek om met Bob Hanh te kijken naar een kleine scheur/gat in de bodem van de 924. De auto was ooit op een kei o.i.d. terecht gekomen en de resulterende gat moet gelast worden. Komende week gaan Bob het voor me lassen en weer in de bodemwax zetten en dan zie je niets meer van terug.

Daarnaast was ik voorzien van 4 nieuwe V-snaren en was ik zeker dat het nu zou lukten maar helaas heb ik steeds niet de juiste snaar voor de airco. :roll: Voor de dynamo is het inmiddels wel geluk.

PET geeft aan dat de onderdeelnummer 047260849A is. Als ik dat in google doen kom ik het volgende specs tegen: 12.5 X 875

Nu is 12.5 blijkbaar niet meer leverbaar en je moet het doen met 13 of 10. Dus ik heb ze allebei meegenomen maar deze riem is gewoon veels te kort :bang:

Als iemand de juiste maat weet hoor ik dat graag.

Maar er is ook goed nieuws. Ik heb de schakelaar op de bak vervang en heb nu achteruitrijlichten :ba:

De laatste klusje is nu om de remvloeistof te verversen en een wiellager te vervangen

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

17 jun 2016 15:07

Leuk verslag om te lezen :thumleft: :D en zo hier en daar heel herkenbaar. Misschien een vreselijk open deur, maar alpo kan je niet verder helpen aan de juiste V-snaar? Anders even je licht opsteken bij het 924 forum. Je zult vast niet de enige zijn met dit probleem.

Kleine tip voor de deurgreepsloten (als er te veel speling zit om ze af te stellen en je daardoor hard moet knijpen om ze open te krijgen). De scharniertjes met duwstangetje, dus waar het ijzeren staafje vast zit aan het aluminium gietstukje:
Afbeelding

Kunnen behoorlijk slijten, als je met een beetje gevoel een centerpons midden in het aluminium scharnierpunt slaat stuikt dit een stukje en ben je mogelijk een aanzienlijk deel van je speling kwijt. Hielp iig goed bij mijn type 1.

Succes met de verdere werkzaamheden!

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

17 jun 2016 22:27

Bedankt voor de Tip! Ik ga morgen even kijken wat ik kan doen om de boel wat strakker af te stellen.

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

18 jun 2016 23:04

Vandaag weer met de 924 aan de slag geweest. Eindelijk de juiste V-snaar voor de airco gevonden en ik kon daarom alles in de motorruimte final monteren. Dat beteken nieuwe luchtfilter en rubberen bandjes om de deksel te bevestigen. Ik heb ook weer de boel onder handen genomen met allesreiniger en ben zeer tevreden met de resultaat.

Ik heb ook vanmorgen een setje wiellagers gehaald voor de rechter voorwiel. Dat zit er nu ook op dus de auto is klaar voor de RDW en APK :cheers:

Afbeelding Afbeelding

Ik moet nog de remvloeistof verversen, mogelijk kan ik dat nog van de week doen. En als het goed is word de kleine gat in de bodem ook van de week gelast 8)

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

20 jun 2016 0:07

Gaaf Johann. Tijdje niet op het forum geweest en zo te zien teveel gemist!

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

20 jun 2016 11:32

Johann ook hij mist een voorwiel :mrgreen: :mrgreen: :res:

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

21 jun 2016 9:11

Niet meer Hans :D :salut:
Afbeelding

Gisteravond ben ik weer tot vlak voordat de alarm op de hal ging bezig geweest met mijn Turbo. De doel van het avond was om het interieur kaal te maken waar de gat in de bodem gelast moeten worden. Uiteraard ben ik ook weer aan het schoonmaken geweest...het is een compulsie :lol:

Dus de eerste taak was het verwijderen van de voorstoelen en ik heb schatten gevonden! In totaal 500 Lire :ba: en een binnenzool :sick:
Afbeelding
Een "bewijs" dat deze auto in de euro tijdperk niet op de weg is geweest

Ik ben zeer blij met de kwaliteit en staat van de tapijt in deze auto. Er zit al de nodig uurtjes in maar onder de stof en schimmel is een tapijt in top conditie. Er is bijna geen slijtage te vinden 8)
Afbeelding Afbeelding

Ook is met de meest ranzige vesnellingspook ter wereld al een prachtige resultaat behaald
Voor
Afbeelding
Na
Afbeelding

Inmiddels heb ik ook nieuwe rubbertjes op de pedalen gemonteerd. Een rot klusje maar zeker de moeite waard
Afbeelding

En als kers op de taart is er gisteren een paketje vanuit Engeland gekomen met een grill voor onder de voorbumper :cheers:
Voor
Afbeelding
Na
Afbeelding

In de komende dagen zal de nu blootgelegde gat gelast worden
Afbeelding

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

21 jun 2016 9:42

Topwerk Johann! Je valt wel in een gat als hij af is :mrgreen:

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

21 jun 2016 10:35

Daar zijn wij dus ook bang voor :mrgreen:

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

21 jun 2016 10:38

:lol: in een Turbogat ja :drive: :ba: :cheers:

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

21 jun 2016 11:22

Scheuren in de bodemplaat onder de bestuurderszetel? Verder alles mooi recht? Heb onlangs een op het eerste zicht maagdelijke 944 bewonderd op de brug. Bij demontage kwam er een kleine vervorming vooraan bloot. Die was door de starre overbrengingsas 1:1 doorgegeven naar achter: alle ophangpunten over heel de lijn even lichtjes geraakt van motor tot bak. Ik had er zelf ook mee gereden, op Francorchamps bij de amateurs :mrgreen:, niets gemerkt.

Meestal lees je van scheuren in de ruitenwisserbak, boven de koppelingsteun, bij 924 Turbo.
Laatst bijgewerkt door hendrik914 op 21 jun 2016 11:33, in totaal 3 keer bewerkt.

Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

21 jun 2016 11:30

500 lire en een binnenzool :lol: :lol: :lol:
Leuk dat je het zo voortvarend aanpakt :thumleft:
Plaats een reactie