27 sep 2005 21:41
robbie965 schreef:
mee eens, maar de kilometerstand KAN en MOET eigenlijk wel veel over een auto zeggen
27 sep 2005 21:52
27 sep 2005 21:58
robbie965 schreef:onderhoud kun je zien ten aanzien van rekeningen maar dat ze een auto op z'n k*t hebben gestampt kun je jammer genoeg niet MAKKELIJK zien
27 sep 2005 21:59
28 sep 2005 9:50
Devils son schreef:Kopen bij de dealer is niet altijd een optie. Een 964 of nog ouder model... staat zelden tot nooit bij de dealer. Om van een 924/944/968/928 maar niet te spreken. Dat klopt want:
Kopen bij de dealer heeft m.i. alleen maar voordeel indien je Porsche garantie krijgt. Dus dan mag de auto niet ouder zijn dan 9 jaar.
Of de dealer zijn meerprijs altijd waarmaakt, ik waag het te betwijfelen. Soms wel, soms niet. Goede specialisten doen niet onder voor de dealer. Dat zou kunnen maar hoeft niet zo te zijn. Denk aan de technische ontwikkelingen (scholing monteurs) en de specifieke apparatuur die benodigd is voor nieuwe modellen. Er zullen zonder meer specialisten zijn die dat op een goede manier weten bij te houden (voor zover die specifieke kennis en de bijbehorende apparatuur voor deze niet bij Porsche AG aangesloten dealers sowieso beschikbaar zijn), maar er zullen er ook zjni die de investering niet kunnen of willen doen.
En een goede specialist ziet vaak sneller problemen dan een dealer. Ik neem aan dat dat een - overigens ongefundeerde - mening is.
De persoon die het in zijn beurs voelt als een verkeerde auto wordt ingekocht kijkt bij de dealer niet naar de auto. Hoezo niet, heb ik wel gedaan hoor
Bij de specialist (meestal?) wel. En geloof me, als het om je eigen geld gaat, dan ben je toch net effe wat grondiger. Gaat het niet altijd om eigen geld als je een P koopt (ik neem aan dat je het niet vergelijkt met lease, immers appels/ peren).
Garantie is leuk, maar het helpt niet tegen alles. 3 maanden is genoeg voor de grootste fouten. Een motor die helemaal op blijkt te zijn, terwijl je een prijs hebt betaald alsof de auto prima is, daar kun je binnen 6 maanden nog op terug komen, zelfs al heb je geen garantie (niet dat dat eenvoudig is, maar met een goede specialist moet je daar uitkomen: hetgeen niet inhoud dat de motor zomaar gratis moet worden gereviseerd). Heb je wel garantie, ja dan was die garantie iedere cent waard. En zo is het maar net, geen discussies, gewoon beroep doen op de garantie. Erg rustgevend.
Maar waar je niets tegen doet is een revisie die nodig blijkt na b.v. 13 maanden. De Porsche dealer zal best uit coulance wat doen (neem ik aan), maar je voelt je net zo slecht als de persoon die na 1 jaar het geld op tafel diende te leggen. Zou me toch wel prettiger voelen als de revisie, hoe vervelend ook, door een ander wordt bekostogd En dat terwijl hij de kosten van die revisie misschien wel heeft bespaard door niet bij de dealer te kopen.
Mijn mening (ik zet het er maar bij):
Bij de dealer kopen is niet de voordelige optie, maar voor een jonge auto misschien wel de beste keuze. Da's ook mijn overweging geweest. We zijn het eens, hoera![]()
Voor een wat oudere auto... als jouw droomauto daar staat, doen. Anders gewoon nog eens rondkijken.
Bij de specialist betaal je (uitzonderingen daargelaten!) minder. Je levert eerst en vooral in op het aanblik van het pand. Persoonlijk interesseert mij het werkelijk niets hoe de dealer/specialist is gehuisvest. Dus ik betaal er liever niet aan mee. We zijn het weer mel elkaar eens
Bovendien heb je niet de Porschegarantie. Alleen van belang bij auto's jonger dan 9 jaren. Nee, alleen mogelijk bij auto's tot 9 jaar. Deze garantie wordt gekocht bij Porsche Dl en die hanteert de grens van 9 jaar.
Voor de wat oudere modellen vaak de beste keuze (specialisten hebben vaak meer ervaring in de oudere modellen). Leg dat maar eens uit aan de wat oudere monteurs bij P die al aan een P aan het sleutelen waren toen wij nog verschoond werden
Mits het een goede specialist is, uiteraard. Heb jij daar een lijstje van?
Van het geld dat je bespaart hou je vaak een leuke buffer over om latere reparaties te financieren. Maar het is niet gezegd dat je dat buffer daar ook voor moet gebruiken en of die buffer voldoende is. Dus aan het eind van het liedje hou je er misschien nog een leuk uitje aan over of niet en heb je een keiharde kater.
Bij de particulier heb je het voordeel dat je de vorige eigenaar in de ogen kan kijken. Maar de particulier heeft één wel heel groot nadeel: als er ellende is, dan valt er nooit wat te halen. Je hebt geen kopersbescherming, geen garantie. 7: 17 BW
Bij een particulier is de AKK dus nog belangrijker dan bij welke handelaar/specialist/dealer dan ook. Ook een voordeel bij de particulier is dat je daar soms echt mooie exemplaren voor weinig kan kopen. Maar dat is natuurlijk wel een zeldzaamheid, want particulieren hebben vaak de neiging om te overvragen (even zoeken bij tien specialisten/dealers, de hoogste prijzen nemen en dat is dan de vraagprijs...).
En dan de laatste categorie: de handelaar/niet specialist. Probleem: meestal weet men niets van Porsche. Toevallig op een Porsche gestuit, vonden het wel leuk om zoiets in de showroom te hebben... Prijstechnisch soms goed, soms slecht (vaak vergelijkbaar met de particulier). Alleen het overwegen waard (m.i.) indien je bovag garantie krijgt (hetgeen 6 maanden minimaal is, drie maanden bovag is vreemd...). En dan nog: keuren, want een echt slechte auto krijg je ook met 6 maanden lang garantie claimen niet meer goed.
PS NAP doet mij niets. Als alleen daaruit de kilometerstand blijkt loop ik weg.
28 sep 2005 9:57
EriC4C schreef:Jouw standpunt impliceert dat dat alleen en altijd bij een officiële dealer zo is en nergens anders, waar dan ook. Dat vind ik (te) ver gaan. Volgens mij impliceert mijn standpunt dat helemaal niet. Wel is het volgens mij zo dat bij aanschaf van een P bij de officiële merkdealer je mag verwachten dat de auto op en top in orde is. Daat betaal je immers ook voor.
Mijn standpunt
Zie ook mijn opmerkingen op het relaas van devils son, m.n. waar het gaat over de nieuwe technieken, de scholing van monteurs, de benodigde apparatuur (o.m. software) en de beschikbaarheid van dergelijke zaken.EriC4C schreef:..... en voor de beste deal kun je ook terecht bij een goede Porsche-specialist ..... waar de prijzen over het algemeen een stuk lager zijn, maar de kwaliteit niet per definitie. Bij een dealer staan niet alleen maar goede Porsche's, evenmin als alleen maar slechte(re) bij een goede Porsche-specialist.
Overigens is het idd. zinvol om, zoals hier boven al gezegd, onderscheid te maken naar leeftijd van de exemplaren, want voor oude(re) exemplaren is dit niet relevant.
28 sep 2005 10:07
28 sep 2005 11:26
adu schreef:Het is niet flauw bedoeld, maar kon het niet laten toch nog even te reageren.
28 sep 2005 14:10
EriC4C schreef::roll: ..... Nog maar een keer kort en krachtig dan: DAT IS NIET ALLEEN EN ALTIJD BIJ EEN DEALER ZO!
Ik zeg dus niet dat het bij een dealer niet zo is, maar evenmin dat het daar altijd zo is en sluit niet uit dat het ergens anders ook zo is. Je geeft een dealer teveel eer en doet anderen tekort.
28 sep 2005 14:43
Devils son schreef:7:17 BW is leuk en aardig, maar de bewijslast ten aanzien van de non-conformiteit is vaak onoverkomelijk.
28 sep 2005 15:11
Porschegek schreef:Maar hoe kan dat dan ? Een auto die gekeurd en helemaal nagekeken is moet toch goed zijn![]()
Porschegek schreef:Gelukkig heb je nog zoiets als Bovag garantie en dan moet je idd iets bij een erkende specialst kopen
28 sep 2005 16:13
adu schreef:zo zwart-wit is het ook weer niet
28 sep 2005 16:31
Devils son schreef:adu schreef:zo zwart-wit is het ook weer niet
Niets is volledig zwart-wit, maar buiten oplichtings- en opzettelijke verzwijggevalletjes (en zelf die ken ik niet eerlijk gezegd...) ken ik geen voorbeelden van een succesvol verhaal op de particuliere verkoper indien achteraf mankementen worden geconstateerd.
28 sep 2005 16:58
28 sep 2005 17:06
dirkie schreef:Of geloven jullie nou echt dat één of ander aankoopkeuringkje van een uurtje of 2 is ff alles gaat blootleggen ...
Mij niet verkeerd begrijpen ... tis een indicatie over hoe en wat ... maar niet meer dan dat ...
GET A LIFE segZo dat moest er ff uit ...
![]()
![]()
28 sep 2005 17:42
Bij dergelijke aankopen is dit juist een essentieel onderdeel. Allicht niet zo leuk als het rijden met ... helaas noodzakelijk kwaad.
Wist je overigens dat je bepaalde topics niet hoeft te lezen ... net als bij een tv, staat je het programma niet aan, zap naar de volgende zender
28 sep 2005 17:46
Rene914 schreef:AKK geeft daar een redelijk beeld van door compresie meting en visueel lekkages kun je veel afleiden.
28 sep 2005 19:17
adu schreef:Nog maar een keer dan, waar heb ik dat geschreven?
adu schreef:EriC4C schreef:Jouw standpunt impliceert dat dat alleen en altijd bij een officiële dealer zo is en nergens anders, waar dan ook. Dat vind ik (te) ver gaan. Volgens mij impliceert mijn standpunt dat helemaal niet.....
29 sep 2005 9:31
29 sep 2005 9:38
EriC4C schreef:Wat betreft de nieuwe technieken, de scholing van monteurs, de benodigde apparatuur (o.m. software) en de beschikbaarheid van dergelijke zakendit is niet exclusief voor officiële dealers.
29 sep 2005 12:53
adu schreef:Ik ken ze wel, meerdere zelfs![]()