Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Knetter

31 aug 2016 20:38

Met de Carnewall aanpassing op de Boxster plofjes en knettertjezzz. Bij de 964 met cat bypass, Dansk 2 uitgangen en korte G pijp een woeste bende met gebrul, gerochel en knallen bij hard doortrekken.

Re: Knetter

31 aug 2016 20:45

het knetteren komt inderdaad doordat er onverbrande brandstof ergens na de motor alsnog tot ontbranding komt. Om het daadwerkelijk te horen zijn 3 dingen nodig:

1) er moet een mengsel lucht/brandstof zijn wat niet tot ontbranding is gekomen in de cylinder, meestal gebeurt dit als je van het gas gaat omdat de inlaat en uitlaat kleppen niet 100% zo afgesteld zijn dat er 0 flow is tussen inlaat en uitlaat traject. Je gaat plots van het gas, wat zorgt voor ietsje "overdruk" in het inlaat traject omdat er minder "afgenomen" wordt door snel dalend toerental waardoor er meer dan normaal een flow is direct van inlaat naar uitlaat zonder ontrbranding.
2) je uitlaat moet heet genoeg zijn om alsnog ontbranding te veroorzaken
3) er moet niet teveel restrictie in de uitlaat zitten zoals bijv de standaard 600CEL cats of einddempers die al het plofgeluid wegfilteren

Ik weet niet of aan voorwaarde 1 en 2 voldaan wordt met een standaard 993 motor...volgens mij is het niet eenvoudig om dit effect met een normaal/goed afgestelde NA motor te krijgen. De 991 met sportuitlaat spuit bewust extra brandstof in op het juiste moment om toch die gevoelige IMS Lager te krijgen. In het algemeen zal een rijker mengsel dit sneller veroorzaken dan een armer mengsel.

Saillant detail is dat bij mij in de normale stand (dus niet sport of sport+) je ook niets hoort; zodra ik 'm in sport zet is het gaslos tussen 2000-4500 toeren altijd gevoelige IMS Lager, en daarboven ook weer niet meer. Sinds ik de nieuwe cats en einddemper heb kun je het goed horen ook in de auto, met de originele cats/einddemper hoorde ik niets.

Re: Knetter

31 aug 2016 21:40

ik vind het verslavend. totmbo vond me altijd een klein kind als ik express even gas losliet en zat te smilen om het gevoelige IMS Lager :cheesy:

Re: Knetter

31 aug 2016 22:29

Johann schreef:Alternatief is een 964 kopen van voor '92 en een lege catalysator monteren. Mijn auto heeft een prachtige roggel en knetter 8)




over een paar jaar knetteren en roggelen we allemaal prachtig achter de rollator :shock: :mrgreen: :wink:


.

Re: Knetter

31 aug 2016 22:47

geen panklaar antwoord dus..... was er al een beetje bang voor. Maar om nou een vermogen te verploffen met een aantal mods zonder gegarandeerd resultaat :scratch: . Misschien wel een mooi levensdoel: net zo lang modificeren tot je de heilige plofgraal gevonden hebt

Re: Knetter

31 aug 2016 22:55

sowieso niet erik

als je een knetterende uitlaat van een 993 die wel knettert op jou wagen zet dan hoeft die op jouw 993 helemaal niet zo te knetteren en zo kan dat ook andersom zijn

dat is het irritante !

het kan aan zoveel factoren liggen !

ligt er ook aan hoeveel km,s je er mee rijd , hoe alles in brand en verbrand in het uitlaat systeem etc etc

succes :thumleft:

.

Re: Knetter

31 aug 2016 22:57

Lijkt me simpeler gewoon een 991 erbij te kopen ;)

Re: Knetter

31 aug 2016 23:04

Of chili con carne in een 996 eten...

Geheid knetteren en een plof :mrgreen:

Re: Knetter

31 aug 2016 23:05

Dat laatste is een zekerheidje.....

Re: Knetter

31 aug 2016 23:11

Kwam in een post over de steve wong chip dit stuk van erwin tegen:

"Ik heb ook een chip in mijn 964 en ben daar zeer te spreken over. De motor loopt echt veel beter en de koppel is ook meer aanmerkelijk aanwezig. Ik heb een standaard motor met een lege catalysator en cup pijp. De plof met gas loslaten/schakelen vind ik verslavend"

Dat is weliswaar een 964 en geen 993, maar het biedt aanknopingspunten. Ik ga op onderzoek uit :idea: Keep you posted

Re: Knetter

31 aug 2016 23:25

De 718S heeft inderdaad een scherp knettergeluid. Ik heb een jaar geleden ook een experiment met mijn standaard 987S uitlaat gedaan waarbij kleppen op de einddemper gezet zijn. Met de kleppen open begint de uitlaat gelijk luid te donderen en te rochelen bij gas loslaten. Daarnaast van 800-3000 toeren ook een zeer stevige donker geluid wat je ook een resonantie of stoelmassage kan noemen. Soms leuk maar het is met een knop in het interieur traploos terug te regelen tot het geheel weg is. De uitlaat van een 993 zit wel anders in elkaar maar wellicht heb je er wat aan in je zoektocht naar een knetters mooi geluid.

https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=44855&hilit=Cutout

PS zou het niet erg vinden als mijn 987 als een 993 klonk :D

Re: Knetter

01 sep 2016 8:02

Ik heb sinds het verwijderen van mijn (993) einddempers en direct vanaf mijn katalysator naar buiten ga via mijn "LTP" aanpassing een waanzinnig geluid en gratis de "gevoelige IMS Lager" erbij gekregen.

Helemaal geweldig en idd erg verslavend. :D :D :D :D

Afbeelding

Re: Knetter

01 sep 2016 8:28

Hey Alfred, dank voor de tip. Kan je er nog wel rustig mee door de buurt rijden of trillen de kopjes in de hele straat als je je bolide start?

Re: Knetter

01 sep 2016 9:00

Helemaal geen einddempers ... Wat gaan je buren daar blij van worden ... :mrgreen:

Re: Knetter

01 sep 2016 9:16

giulia schreef:Met de Carnewall aanpassing op de Boxster plofjes en knettertjezzz.

Ja maar dat is het dan weer net niet vind ik... Het is lastig om de perfecte plofjes te krijgen zoals in de 718

Re: Knetter

01 sep 2016 9:37

Erikd schreef:Hey Alfred, dank voor de tip. Kan je er nog wel rustig mee door de buurt rijden of trillen de kopjes in de hele straat als je je bolide start?


Voor het geluid buiten de auto kunnen diverse medeforummers je informeren hoe dat klinkt. Mijn beide buren vinden het geweldig klinken :mrgreen:

Binnen in de auto klinkt het lekker en zeker in tunnels.

Jammer dat er tussen de 2 en 3 duizend toeren dan wat resonantie is. Op de snelwegen is het geluid heel erg goed te doen en kan je er lange afstanden mee rijden zonder er moe van te worden.

Re: Knetter

01 sep 2016 11:06

[quote][/quote]Alternatief is een 964 kopen van voor '92 en een lege catalysator monteren. Mijn auto heeft een prachtige roggel en knetter 8)

Johan, wat heeft dit te maken met bouwjaar '92? Is er wat veranderd dan bij modeljaar '93?

Re: Knetter

01 sep 2016 11:08

ìk vermoed regelgeving bij de APK

Re: Knetter

01 sep 2016 11:13

Yep, APK. Je kunt echter wel een bv 100Cell kat plaatsen. Geeft ook al een lekkere roffel.

Re: Knetter

01 sep 2016 11:22

Toen ik mijn 964 had monteerde ik vlak voor de APK de originele kat terug en na de APK plaatste ik de "leeggehaalde" weer. (max. uurtje werk)

Re: Knetter

02 sep 2016 0:47

Precies, hoogte en dus tekort aan zuurstof. Dat 'koele' geknetter wijst vooral op een slechte afstelling... :mrgreen:

Re: Knetter

02 sep 2016 20:50

horn schreef:ik vind het verslavend. totmbo vond me altijd een klein kind als ik express even gas losliet en zat te smilen om het gevoelige IMS Lager :cheesy:


:mrgreen: :mrgreen:

PS: die hondekop is er ook jonger op geworden :mrgreen:
Plaats een reactie