De afgelopen tijd heb ik veel kleine zaakjes aangepakt. Ik had last van een rommelig stationair lopende motor en na veel zoeken en verhelpen van vacuum lekkages was de laatste probleem een WUR die onvoldoende functioneren. Uit Engeland heb ik een gebruikte WUR laten komen van een gerenomeerd sloper en nu loopt mijn auto eindelijk zoals het zou moeten.
Een andere grote irritatie was mijn schakelmechanisme. Het was gewoon een drama om te schakelen. Als eerst heb ik de makkelijke klusje gedaan, namelijk de busjes in de schakelpook vervangen. Ik wist wel dat er meer aan de hand was maar ik had stiekem gehoopt dat het de schakelen zou verbeteren

Helaas heeft de nieuwe busjes amper verbetering opgeleverd

.Door de slechte schakelmechanisme vond ik de auto ook minder prettig rijden. Een Porsche hoort gewoon goed te schakelen en alle tests is ook altijd vol lof over de schakelmechanisme van een Porsche. Op mijn 924 was het zo beroerd dat je in alle versnellingen de pook een volledig 360° rondje kunnen draaien met een diameter van ±10cm. Daarnaast rammelde de stangen zo veel als ik rijd dat ik daar helemaal gek van worden
Het enige oplossing was het schakelblokje reviseren. Maar omdat het een Turbo is, is alles natuurlijk moeilijk en om de schakelblokje te reviseren met onderdelen van €20 moet de bak en uitlaat vanaf

Gelukkig kan ik een aardig potjes sleutelen want als ik het moest laten doen was ik zo €600 kwijt aan arbeid.
Het is ook geen klus die je in je eentje willen doen, dus heb ik de PBVH leerjongen gevraagd mij te assisteren en zo zijn we vanmorgen om 8:30 begonnen aan een marathon sleutelsessie. De bak moest af, uitlaats onderuit, schakelmechanisme gereviseerd worden dan weer de bak terug bouwen en uilaat wee hangen zodat ik 17:00 weer naar huis kon rijden met een functionerend auto...
Challenge accepted
Ik heb
deze stappen gebruikt om mij een beetje op weg te helpen.

Tegen 12:00 hadden we de bak op de IKEA wagen geladen om in de wasplaats schoon te maken

De schakelblokje was in een veel slechter staat dan ik eerst had gedacht. Er was gewoon geen enkele stukje van de rubberbusjes over. Hoe dat is gebeurt in mij een raadsel, de enige wat ik me kan voorstellen is "dry rot". De zonneklep bevestigingspunten van Porsches uit de 70'er en 80'er jaren kunnen hier ook last van hebben.
Gelukkig is de schakelblokje vrij eenvoudig te reviseren en was zo gedaan. Daarna hebben we de bak en uitlaat flink toegetakeld met ontvetter en een hogedrukspuit. Het resultaat mag er zijn, niet perfect maar zeker een flinke verbetering

Tegen 13:30 waren we begonnen de boel weer op te bouwen. Door alle frustrerende momentjes kon ik mijn scheldwoordenverzameling aardig gebruiken, sommige zinnen bestond zelfs alleen maar uit scheldwoorden

. Ik denk echt dat de 931 engineers sadisten waren. Waarom zou ze het zo moeilijk maken om aan een auto te werken?. Er is nergens ruimte om je handen tussen te krijgen en je moet altijd met veel pijn en contorsie dingen monteren. Gelukkig hebben we bij de PBVH een zeer uitgebreid assortiment gereedschap en kunnen we aardig creatief zijn met verlengstukken, gewrichtjes en ducttape
Het was even spannend tegen het eind van de middag maar 17:00 heb ik de 924 van de brug gereden

. Ik ben echt super blij met het resultaat!! Ik heb ergens gelezen dat een 931 even goed moeten schakelen als een 911 met G50 bak, en na vanavond kan ik zeggen dat het waar is. Het gaat super makkelijk en heel precies, een wereld van verschil met vanmorgen. Ik heb zelfs een extra rondje gereden naar huis gewoon om meer te kunnen schakelen. Gewoon subliem
Wat een machine zo'n 931
Laatst bijgewerkt door
Johann op 23 okt 2016 12:25, in totaal 1 keer bewerkt.