Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
18 dec 2016 0:38
Erwin C2 schreef:Hahahaha Dat klopt Kheldar........ maar we hebben het over een 911 en niet over een KJN

Klopt ook ... Maar zegt wel iets over je smaak

Langs de andere kant wel mooie wielen onder je huidige 11je!
Zie je misschien wel eens een keer rijden hier in de buurt!
On topic: Denk dat de meeste 996 en 997 die er rondrijden geen collectors items zullen worden. misschien dat ze niet meer zo erg hard gaan afschrijven, redelijke waardevastheid. Maar om te zeggen dat de meeste van ons met een 996 of 997 nu rijk gaan worden ... Denk het niet. Zo speciaal zijn onze auto's ook weer niet. En er zijn er veel meer van gemaakt.
18 dec 2016 9:45
Maar kunnen we er nu vanuit gaan dat, wanneer er sprake is van de juiste motorische upgrades, de 996 en 997 als betrouwbaar te boek staan?
Is m.i. van wezenlijk belang voor de waardevastheid.
En zo ja, wat zijn dan de noodzakelijke upgrades?
18 dec 2016 10:09
Met een revisie waarbij de zogenaamde 'nickies' worden geplaatst. Je het IMS lager als een onderdeel beschouwd dat regelmatig vervangen moet worden. Eigenlijk ook je IMS laat nakijken en pinnen. Kettinggelijders upgraden. Oliepomp aandrijfas vervangt etcetc
Er zijn ondertussen '28 modes of failure' gedefinieerd.
Ik wil je verder niet bang maken.
http://flat6innovations.com/index.php/e ... llustrated
18 dec 2016 10:40
Bedankt Keldhar.
Vooral dat laatste filmpje...
Het is een blijft toch een gok zoals ik het nu zie. Jammer, ik begin ze steeds mooier te vinden.
De uitdaging is wanneer je er toch een wilt kopen er in ieder geval 1 te vinden waar de ellende nog niet is begonnen (onderliggende reden voor de verkoop).
18 dec 2016 11:11
Hou wel rekening mee dat bangmakerij voor de winkel van deze flatsixinnovations spreekt.
Feit is wel dat deze meneer een van de grootste M96 kenners is. Zeker gezien het aantal revisies dat hij doet komt hij dus ook een heleboel problemen van de M96 tegen.
Daarbij wordt elke motor aan een strikte prequalificatie onderworpen. De prijs van zo een volledige heropbouw wil je liever ook niet weten. 18-25k$. Wel rekening houden dat er in de US stevige uurlonen gerekend worden grootteorde 110-150$.
18 dec 2016 12:35
Kheldar schreef:Met een revisie waarbij de zogenaamde 'nickies' worden geplaatst. Je het IMS lager als een onderdeel beschouwd dat regelmatig vervangen moet worden. Eigenlijk ook je IMS laat nakijken en pinnen. Kettinggelijders upgraden. Oliepomp aandrijfas vervangt etcetc
Maar er zijn ook zat 996 en 997 zonder revisies die gewoon goed blijven rijden. Mijn P997 is van de 1e eigenaar die bij +/- 100.000 km zijn motor heeft opgeblazen dus daar zit nu een nieuwe motor in waar hij maar 42.000 km mee heeft gereden.
18 dec 2016 12:58
Ja... Dus de jouwe zijn eerste motor was ook al snel stuk en dat voor een 997 waar er af fabriek al ern aantal verbeteringen zijn aangebracht. Zoals betere koeling, meer koelwater, steviger IMS lager.
Wel de beste oplossing natuurlijk als de vorige eigenaar de nodige problemen er reeds mee gehad heeft.
18 dec 2016 13:06
Maar vind ook hoe ga je er zelf mee om. Ik zal zelf als de meeste hier eerst goed warm laten lopen dat hij op temperatuur is en dan pas wat pittiger rijden.
18 dec 2016 13:08
Ja , goed warm rijden. En elk jaar of elke 10.000km oliewissel maakt al een wereld van verschil denk ik. Maar is geen garantie dus.
Zijn ook de extremere koudes die killing zijn voor het blok. De toleranties dienzich dan voordoen zorgen voor extra slijtage. Bv bore scoring.
18 dec 2016 15:27
Ben benieuwd of het klopt dat de 996 3.4 X51 motoren (320pk ipv 300pk) minder "problemen" zouden hebben dan de standaard 996 (en 997) ?
Er zijn er natuurlijk niet vee lvan, dus zal weinig over te vinden zijn, maar de aanpassingen zijn veelbelovend :
Interessant topic :
http://www.911uk.com/viewtopic.php?t=60293&postdays=0&postorder=asc&start=0
18 dec 2016 16:31
Qua blok is het grotendeels hetzelfde. Dezelfde koelingsissues, ims, etc Dus lijkt me dat het niet zoveel verschilt. Het is uiteindelijk absoluut gezien een klein percentage met problemen. Dus zal statistisch gezien nog minder zinnigs over te zeggen zijn aangezien het een modelvariatie met beperktere oplage is.
18 dec 2016 16:37
Zelfde koelingsissues zou ik net niet denken : aangepast carter, extra oliepomp met een extra olieleiding (betere circulatie) en een derde radiator vooraan !
18 dec 2016 16:47
Ja klopt, ik heb zo een carter gemonteerd. Maakt de motor wat extra bestand tegen g-krachten. Carter koelt ook ietsie beter want er zit een koelvinstructuur op. Plus een litertje extra capaciteit.
De extra pomp is enkel om de olie terug te leiden naar het carter toch? Een extra 'scavenging pump' zodat de olie bij het rondklotsen vanaf twee punten teruggestuurd wordt ipv één. Heeft verder niet echt veel effect op te hoge temperaturen, maar is vooral bedoelt dat de olie snel genoeg weer bij de olie pick up is.
Maar de koelwatercirculatie en kanalen doorheen het blok zijn verder identiek. Dus de lokale hotspots blijven zeker een issue icm de zwakheden van lokasil. Misschien wordt het wat getemperd door een meer zekere olievoorziening in een harde bocht. En dat de olietemperatuur ietsje lager komt.
Wat betreft de extra derde radiator is het idd de grootste upgrade als het op extra koelen aankomt.
18 dec 2016 17:07
Kortom; Nu niet toeslaan!
want; de oude zijn nog steeds mogelijk relatief minder betrouwbaar en/ of mogelijk esthetisch minder aantrekkelijk,
en de nieuwe zijn nog relatief prijzig.
18 dec 2016 18:07
@kheldar : als de oliecirculatie beter is door de extra pomp, is er ook een betere smering en koeling, toch ?
18 dec 2016 18:28
er gaat toch niks boven een echte drysump zoals in mijn 964 met een stuwmeer aan olie !
de oude dame is 27 jaar jong en heeft 288k op de odo met dezelfde motor die er in 1989 met de hand is ingelepeld,
denk niet dat de 991 of 997 of 996 dat ooit haalt !
18 dec 2016 18:36
.
Mod by Henk: Gelieve niet het direct bovenstaande bericht te quoten!Dat weet je pas over 15 jaar met een 996/997.....Mijn vorige 964's had ook olie lekkages enz.... Mijn 993 is ook gereviseerd omdat hij aan het lekken was dussss
Laatst bijgewerkt door
Erwin C2 op 18 dec 2016 18:38, in totaal 1 keer bewerkt.
18 dec 2016 18:36
ik heb al 996 van 2000 gezien met +200.000km en ongeopende originele motor ........
Mijn 964 trouwens ook +/- 220.000km zonder motorrevisie en zonder olielek.
18 dec 2016 18:39
Dat bedoel ik Kristof
18 dec 2016 19:10
kristof schreef:@kheldar : als de oliecirculatie beter is door de extra pomp, is er ook een betere smering en koeling, toch ?
zorgt dat de olie sneller in het carter is. Zodanig er daar geen tekort is. Is vooral problematisch bij snelle bochten. Daardoor kan het zijn dat olie zich verzamelt net aan de andere kant van de enige olie-retourpomp die in een normaal blok zit. Zo een tweede pomp helpt daar dan bij. In eerste instantie vooral bedoelt om nooit een smeringsprobleem te krijgen. Maar daaraan verbonden koelt de olie natuurlijk ook.
Laatst bijgewerkt door
Kheldar op 18 dec 2016 20:02, in totaal 1 keer bewerkt.
18 dec 2016 19:26
Erwin C2 schreef:rarebear schreef:er gaat toch niks boven een echte drysump zoals in mijn 964 met een stuwmeer aan olie !
de oude dame is 27 jaar jong en heeft 288k op de odo met dezelfde motor die er in 1989 met de hand is ingelepeld,
denk niet dat de 991 of 997 of 996 dat ooit haalt !
Dat weet je pas over 15 jaar met een 996/997.....Mijn vorige 964's had ook olie lekkages enz.... Mijn 993 is ook gereviseerd omdat hij aan het lekken was dussss

Een snelle zoektocht op
Mobile.de verteld dat er aardig 997's zijn met ruim 2ton op de teller
18 dec 2016 19:28
Maar om nu te zeggen "nu toeslaan"....
18 dec 2016 19:38
conclusie : voor de 996 ishet te laat, voor de 997 zullen we binnen een jaar nog eens op dit topic terugkomen, wegens gebrek aan glazen bol
18 dec 2016 19:39
Laat ze vooral toeslaan, dan willen ze binnen een jaar weer terug naar een auto zonder snufjes...geeft ze weer de prijzen van de lufti's een duwtje in de rug
18 dec 2016 20:03
Johann schreef:verteld dat er aardig 997's zijn met ruim 2ton op de teller

Zou dan interessant zijn na te gaan hoeveel daarvan een AT-motor hebben.
Ken iemand die heeft zelf meer dan 300.000km op zijn 2002 C2 996 gezet. Wel een keer motor wissel gedaan in het begin.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.