Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

23 jan 2017 3:36

Heeft niets met kwaliteit te maken, hooguit met comfort.

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

23 jan 2017 7:51

Dat is runflat.

N is samenstelling en getest voor P.

Kan me alleen niet voorstellen dat ze die in D bij wet hebben verplicht.

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

23 jan 2017 12:20

Ik bedoel het nummer achter de N codering. Een N6 is qua specificaties beter qua comfort en misschien wegligging dan een N0 codering. Maar zo'n codering zegt alleen maar of de band door Porsche getest is. Er zijn in het verleden ook banden geweest die geen N codering hadden maar na test door/bij Porsche die codering kregen terwijl er wezenlijk niets aan de band veranderd is. En vroeger reden alle Porsches zonder N codering. Ik heb er ook nooit echt iets duidelijks over kunnen lezen wat er nu zo beter aan is om je Porsche te voorzien van dit soort banden dus tot nu toe is het een gevalletje 'wij van wc-eend'. De meeste Porsches worden trouwens vanuit de fabriek geleverd met Michelins die dan weer door Pon vervangen worden door Continentals, om het maar overzichtelijk te houden.

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

23 jan 2017 13:26

Misschien bedoelen we hetzelfde maar N0 vs N4 of Nx betekent imho niet meer of minder dan dat het een latere goedkeuring betreft. Ze beginnen met N0 en bijvoorbeeld voor de MPS2 zijn ze inmiddels bij N4 aanbeland. In dit geval heb je met N4 dus de nieuwste/laatste.

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

23 jan 2017 13:47

Klopt wat Mark zegt. Er gebeuren af en toe wel eens wat kleinere wijzigingen. Dan krijgt de band een nieuwe goedkeuring ... N0 N1 N2 etc Maar in grote lijnen gaat het wel om dezelfde band. Ik denk dat de N ratings gewoon een marketingtechnisch iets is tussen Porsche en de merken. Iets van gunnen en licenties. En de officiële stempel dat de band getest en goed bevonden is door Porsche. We zullen het nooit zeker weten want dat zal natuurlijk nooit zo gecommuniceerd worden.

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

23 jan 2017 14:15

Volgens mij betekent N-codering dat de fabrikant die band ism Porsche heeft ontwikkeld. Of dat Porsche haar goedkeuring aan die band heeft gegeven.

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

23 jan 2017 14:22

https://www.bandenleader.nl/advies-band ... en-porsche

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

23 jan 2017 14:32

horn schreef:Volgens mij betekent N-codering dat de fabrikant die band ism Porsche heeft ontwikkeld. Of dat Porsche haar goedkeuring aan die band heeft gegeven.


Daar geloof ik niet zoveel van. Denk eerder dat Porsche vind dat deze band voldoet dan voldoet. Misschien dat de fabrikant er tijdens zijn ontwikkeling speciaal rekening mee houdt. Porsche markt is veel te klein voor zulke specifieke vanden in exotische maten te ontwikkelen. En dat is niet echt te zien in de prijs.

Maar dat ze mij/jou/ons graag doen geloven dat het wel heel speciaal is wat ze doen.

RS-R schreef:https://www.bandenleader.nl/advies-banden/goedgekeurde-banden-porsche


Ja, dus de fabrikant maakt ern band die stijf en stevig genoeg is om aan de Porsche eisen te voldoen
opeen deel van de productie wordt een N geprint om ze 15% duurder te verkopen.

Porsche wisselt ook om de haverklap van huisleverancier. Eerst conti, ook al Pirelli, nu voor bepaalde modellen is het Yokohama. Dus ik denk.dat het gewoon een kwestie is van marketing.

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

23 jan 2017 15:43

Porsche ontwikkelt zelf geen banden maar geeft door die N codering wel de criteria aan waar de banden aan dienen te voldoen om N codering te krijgen. Dat zou voor een deel ook in de samenstelling van het rubber zitten.

Beetje zoals met de classic dempers. Zijn Bilstein demper met een (klein) Porsche sausje.

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

23 jan 2017 16:40

MarkS schreef:Misschien bedoelen we hetzelfde maar N0 vs N4 of Nx betekent imho niet meer of minder dan dat het een latere goedkeuring betreft. Ze beginnen met N0 en bijvoorbeeld voor de MPS2 zijn ze inmiddels bij N4 aanbeland. In dit geval heb je met N4 dus de nieuwste/laatste.

Klopt inderdaad. Maar zo kan het zijn dat een band al jaren aangeduid wordt met een N2 codering terwijl er ondertussen al betere alternatieven op de markt zijn zonder N codering.

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

23 jan 2017 17:04

Klopt, dat zou kunnen.

Alhoewel Porsche voor de door hun aanbevolen merken die N ratings dan wel weer probeert actueel te houden. Als een bepaald merk/type band op een N2 is blijven "hangen" dan is er van die band óf geen nieuwere versie uitgebracht, óf heeft Porsche de N rating voor die band losgelaten óf betreft het een nieuwe band waarvoor N2 de actuele rating is.

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

23 jan 2017 17:27

Of porsche wil geen ratings geven voor andere merken alhoewel ze prima voldoen aan de criteria. Om het lekker exclusief te houden. Puur marketing dus.

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

23 jan 2017 17:37

Zie veel meningen. Iemand die het zeker weer? N-codering wettelijk verplicht dus volgens mij in ieder geval niet, toch?

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

23 jan 2017 18:28

Deze link van RS-R is er vrij duidelijk in wat de N-codes inhouden en dat de banden door P goedgekeurd zijn.

https://www.bandenleader.nl/advies-band ... en-porsche

Niet terug te vinden is wat als je er geen N-gecodeerde banden onder legt. Mss vervalt dan (een deel van) de garantie?

Edit: wordt in het overzichtje geen Goodyear Eagle F1 genoemd, terwijl die er af fabriek (met N0-codering) onder mijn ex-981S lagen.
Laatst bijgewerkt door Brulaap op 23 jan 2017 18:30, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

23 jan 2017 18:29

Kheldar schreef:Of porsche wil geen ratings geven voor andere merken alhoewel ze prima voldoen aan de criteria. Om het lekker exclusief te houden. Puur marketing dus.


Voor m'n 993 hebben ze Michelin, Bridgestone, Continental en Pirelli in hun programma. Vind het wel voldoende zo.
Rij toch alleen met Michelin. Voor de andere modellen ook minimaal 4 verschillende merken. Dus marketing? Ach, moeten ze ook Maxxis gaan N raten?

Maar idd weer ff on topic

horn schreef:N-codering wettelijk verplicht in Duitsland?

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

25 jan 2017 18:46

Terugkomende op de openingspost ben ik in ieder geval wel benieuwd naar de ervaringen als het zover komt dat het in maart-april koud en nat gaat zijn.

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

25 jan 2017 23:14

Eind november hele dag met de Gt3 cup gereden op spa met 3 graden boven nul
De (2e hands) slicks kreeg ik niet op temperatuur, maar met de toyos R888 ( ook niet meer helemaal nieuw) een prima dag gehad ondanks wat miezerweer op z'n tijd

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

25 jan 2017 23:47

Heb je ervaring met cup 2 semi's in die omstandigheden ?
Kun je een vergelijk maken tussen die 2?

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

26 jan 2017 8:50

Met de cup 2 pas 200km ervaring op de gekentekende Gt3 en alleen op de straat. Is vergekijkbaar met een PS2
Je moet alleen geen grote plassen tegenkomen

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

18 maart 2017 5:42

thomas1665 schreef:die cup 2 met koud wegdek en water...succes. ik kreeg er vrijwel geen temp in. super listig de eerste paar rondes, echt glijden en glibberen. als ik met de gt3 over de weg rij en het is nat dan vind ik het al echt spannend met die cup2 banden en ik ben echt niet vies van een beetje glijden.

wacht het gewoon af. twee weken van te voren maar eens kijken. als het koud is en nat dan kan je toch gewoon bridgestones of weet ik wat er onder gooien, als het droog is en koud, cup2 maar erop letten dat je er temp in krijgt en op je bandenspanning letten. staat genoeg over op het net.



Heb precies dezelfde ervaring met de cup 2 banden!
Bij nat weer gewoon enorm listig!! Paar keer meegemaakt bij rustig rijden op rotondes dat voorbanden gewoon weg gleden..
Als ik met de GT3 in de regen rij kom ik echt niet boven de 100km/h. Aqua planning is enorm (maar ook begrijpelijk ivm geringe profiel diepte).

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

18 maart 2017 22:52

Vandaag de hele dag regen op Spa, maar de nieuwe cup2 banden deden het boven verwachting.
Echt goede grip na een paar rondjes opwarmen, het was circa 8 graden en zeik nat.
Banden werden serieus warm , druk steeg van 2.1 naar 2.5 aan de voorzijde.
Achter ook 0.3 bar stijging .

Cup 2 heeft bij mij meer grip in nat dan de pilotsport 3 zegt mijn gevoel.

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

18 maart 2017 22:57

bizar.
nou mooi!! misschien weinig olie of ZOAB op spa... hahaha

Re: Race/straat banden in koud en vochtige omstandigheden GT

19 maart 2017 4:20

Klopt, zo zie ik ook altijd aan de druk dat de banden opwarmen :thumleft:
Plaats een reactie