Weer tijd voor een update, we hebben de eerste rally inmiddels gereden (niet zonder problemen helaas).
De auto was nog geschorst voor de wegenbelasting en we mochten pas op 1 maart (zoals zovelen) de weg op. Dus eerst de auto beetje sportief laten beplakken en de stoelen met gordels inbouwen.
Ook was al duidelijk geworden dat de auto niet geheel was afgeleverd zoals verwacht. Veel lampjes waren stuk , zowel binnen (bijna alle dashboardlampjes deden het niet) als buiten (kentekenplaat, 1 achteruitrijlamp),
en ook op andere vlakken waren er zaken niet als verwacht gedaan.....
Bij de stoelen hadden we ook rails besteld voor 944. Bleek dat er 2 gaten niet geboord waren en moesten we die laten boren bij "specialist" (we hadden zelf die boor niet...) en dat gaf ook weer wat vertraging Uiteindelijk was binnen klaar en was het 1 maart, de auto mocht rijden. Dat ging niet zonder slag of stoot. Eerst bleek de thermostaat niet goed, dus op zoek naar een vervanger. Ook bleek te auto beetje te "bonken" aan voorkant , bleek dat de rubbers van de stabilisatorstang versleten cq. oud waren. Die stang was er onderuit geweest bij inbouwen motor, waarom die rubbers niet even vervangen, vraag je je dan af. Nu konden wij het zelf doen. Gelukkig hadden we een brug beschikbaar, we mochten de auto bij Taxi Hans / PBVH even onder handen nemen. De auto was na vervanging thermostaat toe aan een goede rit dus auto meegenomen naar het werk. Dat was even 200km heen en terug dus kon ie mooi even inlopen na jaren stilstand. We wilden meteen even langs bij PM Performance in Swifterbant om een einddemper op maat en met gewenst geluid te laten maken. Na nog geen 5 km. viel de auto helemaal uit, geen stroom meer. Door de ANWB opgehaald en naar weer naar Harderwijk gebracht. Het was inmiddels 2 maart en op 4 maart stond de eerste rally (ROZ) op het programma.... Eerst dachten we natuurlijk aan de dynamo. Dus die uitgebouwd en laten testen. Dynamo was goed, spanningsregelaar redelijk tot goed. Dus die maar laten vervangen. Na inbouw bleek laadstroom nog niet goed. Nu was het acculampje op het dashboard ook kapot, dat wilden we nog vervangen. Hans kwam op het TOP idee om die meteen even te vervangen en ja hoor, laadstroom was

. Blijkt dus dat als dat acculampje het niet doet het "circuit" niet goed is en dynamo niet laadt. (weet niet of ik dit helemaal goed verwoord maar is misschien toch handig om te weten...). Dus dat probleem was verholpen. Maar dat was niet de reden van het stilvallen van de auto: De radiateur was niet vastgezet op de manier zoals Porsche het bedacht heeft.... Deze was naar achteren gekanteld en daardoor kwam het snoer van de ventilator tegen een riem en werd door de riem doorgesneden met korstsluiting tot gevolg. Dus ook dat meteen aangepakt. Het was vrijdagmiddag en rally was haalbaar. Het enige dat nog gedaan zou moeten worden was het nakijken van de achterrem. Eerder schreef ik dat de remmen gereviseerd waren. Ik weet dat de remklauwen voor helemaal uit elkaar zijn geweest. Ook is de remvloeistof vervangen en verkoper vroeg mij of we achter stalen remleidingen wilden. Dat wilden we wel. Ik ging er dus vanuit dat ook de achterremmen nagekeken waren. Niet dus......Remmen achter liepen af en toe vast. We hadden geen tijd meer om dit na te kijken en omdat x=ze ook wel eens niet vast zaten gokten we er op dat het een kwestie van rijden en gebruiken zou zijn. Met de remmen hebben we geen problemen meer gehad al gaan we daar nog wel even naar kijken en waarschijnlijk toch ook maar reviseren.
We hadden het dus gehaald....en konden zaterdag naar Steenwijk voor de start van ROZ 2017. En we zijn super tevreden en blij met de auto. Hij doet alles zoals verwacht en gehoopt. Auto staat op M/S banden en die hadden we nodig ook. Ook op slechte wegen gaat de 944 prima, dus tevreden over de 944 als rallyauto. Toch ga je na alle tegenslag anders aan zo'n rit beginnen (en schiet de rally zelf er een beetje bij in, we hadden toch wat foutjes gemaakt in de eerste onderdelen) en ben je heel erg gefocusseerd op de auto: Blijft temperatuur nu goed, laadt accu goed bij, horen we nog wat, ruiken we nog wat......
Ja, we ruiken wat. Benzine. Shit. Jerrycan achterin controleren, benzinetank controleren, benzinedop controleren...Niets aan de hand. Het gekke was dat je het soms wel en soms niet rook. Later onder de motorkap gekeken en daar was het zichtbaar: de injectorrail was lek, er druppelde benzine. Gelukkig niet heel erg maar toch. Het was 16.30 en nog licht en we besloten om te stoppen en naar huis (in dit geval weer Harderwijk bij taxiHans) te rijden. onderweg geen probleem maar in Harderwijk aangekomen bleek toch dat het lekje eenlek was geworden, we waren precies op tijd en zonder problemen aangekomen. Hans bracht ons naar huis en de rails is inmiddels vervangen door een exemplaar van De Loods (ook na 2 keer, de eerste die we meekregen was ook lek...)
Al met al een lang verhaal. Maar toch zijn we uiteindelijk tevreden. Het gevoel over de auto is goed, al hadden we al het werk liever niet gehad. Maar uiteindelijk wordt hierdoor de auto steeds beter en gaan we met veel plezier op aar de volgende rally in April. In de tussentijd pakken we de ophanging van de radiator en de achterremmen nog aan en laten we die einddemper nog maken.
Ik wil hierbij nogmaals TaxiHans heel erg bedanken voor het beschikbaar stellen van zijn ruimte en zijn tijd die hij er ook heeft ingestoken




