Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
22 aug 2017 21:36
mayonaise schreef:Voor racers doen ze dat niet omdat die gewoon toeren draaien en trillingen meer bij lage toeren werken. en een gewone lichte flatplane krukas

Is inmiddels achterhaald: nieuwe gen race motoren heeft wel een crossplane krukas.
23 aug 2017 7:00
wie wat waar?
23 aug 2017 7:23
Even doorgaan....is er nog een verschil mbt trillen tussen een 'amerikaanse' V8 en 'ferrari' V8....want die klinken ook heel verschillend.....
23 aug 2017 9:04
Ik dacht door het 'verschil' in crank wat Mayonaise hieronder heeft beschreven plus het plaatje.
Ferrari V8 met een flat plane crank.
American V8 met een cross plane crank
23 aug 2017 10:46
Ik heb gehoord dat je het beste achteruit kan rijden tijdens het opwarmen. Door de kortere overbrenging draai je dan hogere toeren bij dezelfde snelheid. Dus bijv. 30 door een woonerf in zijn achteruit is veel beter bij een koude motor. Is ook bete voor de winterbanden trouwens.
Heb ik gehoord hoor. Ik weet het verder ook niet.
23 aug 2017 10:51
Oudere racemotoren hebben doorgaans hun vermogen in toeren zitten, dus ze zijn geblueprint op toeren. Met normale nokkenassen moet je ze dus erg scherp hebben, flinke lift en duratie en overlap, wat bij lagere toerentallen ervoor zorgt dat je motor simpel gezegd beroerd loopt (luister maar eens naar die opgefokte Amerikaanse V8en). pas bij een hoger toerental is de balans tussen de in- en uitlaatkleppen beter en loopt het blok pas beter en bij de top toeren optimaal.
Geleerd van het opvoeren van kevers
23 aug 2017 11:32
Dial_888 schreef:Even doorgaan....is er nog een verschil mbt trillen tussen een 'amerikaanse' V8 en 'ferrari' V8....want die klinken ook heel verschillend.....

Ontstekingsvolgorde!
23 aug 2017 11:41
mayonaise schreef:wie wat waar?
Ik neem ook aan dat je de betreffende vakbladen leest:
23 aug 2017 13:28
Enguess schreef:Ik heb gehoord dat je het beste achteruit kan rijden tijdens het opwarmen. Door de kortere overbrenging draai je dan hogere toeren bij dezelfde snelheid. Dus bijv. 30 door een woonerf in zijn achteruit is veel beter bij een koude motor. Is ook bete voor de winterbanden trouwens.
Heb ik gehoord hoor. Ik weet het verder ook niet.
23 aug 2017 14:51
thedutchguy schreef:mayonaise schreef:wie wat waar?
Ik neem ook aan dat je de betreffende vakbladen leest:

nee
ik lees geen bladen
en al helemaal geen vakbladen.
Enkel playboy, maar dan niet voor de artikels, en das dan ook niet echt lezen.
wat staat er in?
23 aug 2017 17:13
Zijn toch ook 'verrek'?
24 aug 2017 0:14
thedutchguy schreef:
Is inmiddels achterhaald: nieuwe gen race motoren heeft wel een crossplane krukas.
Ben ook wel benieuwd... vanwaar deze ommekeer?
PS: ik herinner me bijvoorbeeld nog dat Audi destijds in 1992 of 1993 de DTM verliet omdat ze het niet eens waren met hun uitsluiting omwille vh toepassen van een vlakke krukas op de V8 terwijl het productiemodel een ruimtelijke krukas had.
25 aug 2017 15:18
voorlopig ga ik er toch nog vanuit dat de echte racers met een flat plane crank werken.
Ik zie niet in wat het nut is van een crossplane crank voor de racerij...
Als je meer weet, wel wie a zegt moet b zeggen ... plaatjes van "vakbladen" zeggen niks.
09 sep 2017 23:05
Bij mijn 924 hou ik de oliedruk meter ook altijd in de gaten. Ik moet nog een olietemperatuur meter installeren maar ik zie bij hiude motor een hogere druk dan bij een warme meter.
Ik rij de eerste paar kilometers rustig tot alles wat warmer is en dan kan het gas er pas op (lees boven 3.000rpm).
10 sep 2017 8:04
Opwarmen van de RS Spyder.

opwarmen van een 936
https://www.youtube.com/watch?v=aIL91KmtEd8
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.