Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
06 dec 2017 15:56
PTT schreef:Leer het wel op een natte cirkel hoef ik niet door het zout, glij niet tegen een stoeprand, glij niet tegen een paaltje,
kost wat, maar weet dat ik het daarna ook in de sneeuw kan.

uhhhhh volgens mij ging dat iets anders

(toevallig staat hij nu in de goede richting

)
06 dec 2017 16:03
PTT schreef:Leer het wel op een natte cirkel hoef ik niet door het zout, glij niet tegen een stoeprand, glij niet tegen een paaltje,
kost wat, maar weet dat ik het daarna ook in de sneeuw kan.

Sneeuw is gladder, dus veel meer corrigeerwerk, en gratis maar in jou geval natuurlijk niet.
Je zult eerst WB moeten betalen
06 dec 2017 16:35
Nat epoxy wordt juist gebruikt om platgereden sneeuw te simuleren.
06 dec 2017 16:51
Maar dat kan alleen als je WB betaald hebt begrijp ik nu
06 dec 2017 16:54
Lijkt me gaaf om zo de auto te leren kennen....
06 dec 2017 17:09
rens914 schreef:Yep, je moet ook in en uitstappen, waarschijnlijk warme jas aan en het kost je ook een aantal liter peut.
Wel leuk om te doen.
Elke auto reageert nl anders.
Waar zou jij dat hier in de buurt (Breda) doen Rens?
Meeste terreinen worden volgelegd met van de betonnen varkensruggen.
Jaar of 10 geleden lag het chasséveld onder de sneeuw, toen lekker te keer gegaan met mn 325i.
Politie vond het best, wat me wel verbaasde.
06 dec 2017 17:54
Macro of juist er tegenover.
Veel uurtjes aan het driften geweest.
06 dec 2017 18:23
rens914 schreef:Komend weekend gaat het sneeuwen in ons kikkerland.
Neem je auto mee naar een groot parkeerterrein op de zondag (een zonder al te veel lantarenpalen) en ga een beetje spelen.
Gas erop en eraf, in/oversturen, slip brengen en eruit halen.
Moesten mijn collega's vroeger altijd om lachen. Had het gesneeuwd, was ik om 6 uur op kantoor om met de leasebimmer te spelen op de parkeerplaats. Kwam de rest tussen 8 en half 9 aan, lag er een stuk minder sneeuw en allemaal rondjes en sporen

Idd goede leerschool!
08 dec 2017 8:24
vroeger in de buurt een soort ovaal op een terrein waar nieuwbouw gepland stond. Ovaal lag er al en was in redelijke staat, met sneeuw prima staat voor spielerei. Zelfs met een e39 touring, dus met dikke zware kont, was het dikke pret.
inmiddels volgebouwd rondom met gezinswoningen, de kids hebben er wel pret maar de ouders kijken vooral zuur. Ik loop glimlachend door die wijk, goede herinneringen.
Dank voor de links, ben begin van het jaar jarig en weet nu een passend cadeau. Al wordt het dan nog moeilijker om de Boxster te koop te zetten in het voorjaar. Niettemin: goede ervaring is nooit weggegooid en ik kan natuurlijk proberen over te stappen naar een 911 vanwege de achterbank.
08 dec 2017 9:26
Fijn om te lezen dat meer mensen hier denken over 1 of andere vorm van cursus.
Normaliter rij ik wel rustig; maar soms (bijv. over Duitsland) toch even wat meer gas erop en dan zou het fijn zijn als je de grenzen van je auto kent. Ik denk namelijk (ook als ik meerdere berichten van andere lees) dat ik nog láng niet tegen het limiet van de auto zit, maar wel tegen die van mijn gevoel
Niet dat ik hem altijd tegen het limiet wil rijden, maar een betere beheersing lijkt me wel mooi. (Ook voor in de winter áls je eens in de slip raakt).
Ik ben aan't denken over de 'Warm-up' van Porsche (wat door GP-Elite gegeven wordt); zijn er mensen die deze al gedaan hebben en hier hun 2 cents over kunnen geven?
óf is de De Porsche Advanced Driver Training beter voor 'gewoon' op de straat?
08 dec 2017 9:28
GP elite is gewoon goed. Voordat ze Porsche exclusief trainingen deden heb ik met alle voorgaande Porsches bij hun de basis rijvaardigheidstrainingen gedaan. Goede manier om je auto en jezelf beter te leren kennen. Dat zal met de warm up niet anders zijn verwacht ik.
Specifiek voor de straat zou je nog Dolf Dekking kunnen overwegen. Zelf geen ervaring mee.
08 dec 2017 10:19
Ben zelf een aantal keer bij het Porsche Experience Centre Silverstone geweest via een vriend van mij. In Engeland krijg je zo'n experience aangeboden als je een nieuwe Porsche koopt.
Behalve dat de instructeurs erg aardig zijn, zijn ze ook goed en laten dat graag zien op de baan

, echter ze vroegen ook wat jezelf wilde leren/ervaren. Bij de Cayenne vroeg ik om de bocht- en remtechniek onder de loep te nemen en bij de laatste 911 het slippen en driften op het Low friction gedeelte, ice hill en de kick-plate. Erg leerzaam
Op m'n to-do-list staat nog altijd om met de 964 samen met een instructeur wat grenzen op te zoeken

. Bedenk me nu dat ook op Le Mans zo'n experience centre is. Misschien eens combineren met een lang weekend of vakantie...
08 dec 2017 11:12
Een keer een drifttraining gaan doen lijkt me de meest ideale manier om echt voertuigcontrole te krijgen.
08 dec 2017 12:09
dat ben ik niet met je eens, om een voertuig echt te leren kennen doe je dit op een zeer bochtig dijkje met een lage snelheid beginnen, dan de snelheid opvoeren zodat je voelt wat de auto doet. daarna een snelweg met lange doordraaiers en langzaam ook hier weer de snelheid verantwoord opvoeren. wat ook handig is om in een stad met druk verkeer er een sport van maken om op "snelheid " te rijden en zo min mogelijk te remmen, hierdoor verbeter je de kijktechniek en wil je de auto laten rollen. ook dit is voertuig controle. als je dit goed onder de knie hebt kun je de autobahn op en rij je met een veilige hoge snelheid ook de op en afritten tegemoet. mocht dit alles je "eigen" zijn ga dan naar een circuit en leer daar met verhoogde adrenaline je voertuig techniek verder te verbeteren. hier kun je rijden leren bij calamiteiten. (dreigen je voertuig te verliezen en hoe los ik dit op, driften, hoe krijg ik dit onder controle, uitwijken zonder gevolgen is ook een onderdeel van "kijktechniek" etc etc.
08 dec 2017 12:25
Kheldar schreef:Een keer een drifttraining gaan doen lijkt me de meest ideale manier om echt voertuigcontrole te krijgen.
Dat driften is nog knap lastig als je ff daarvoor een anti-sliptraining hebt gevolgd

(spreek uit ervaring met beide).
08 dec 2017 12:27
Denk je er wel aan dat de afritten op de Duitse autobahnen extreem kort zijn.....je zult niet de eerste zijn om na autobahn blazen de boel aan gort te rijden.
Oprit zal met een turbo geen probleem zijn, maar ik had toentertijd om na het tanken met mijn kadett 1.3/vouwwagen/familie moeite om bij Sauerland en bergopwaarts snelheid te maken....
08 dec 2017 12:37
Dial_888 schreef:Denk je er wel aan dat de afritten op de Duitse autobahnen extreem kort zijn.....je zult niet de eerste zijn om na autobahn blazen de boel aan gort te rijden.
ik kom al ruim 40 jaar in Duitsland en weet dat, daarom des te meer een hele goede oefenmethode. met de juiste snelheid de afrit nemen en klaar zijn met remmen voor de bocht of net in de aanvang van de bocht (afhankelijk welk model auto jij rijdt). ga het maar eens proberen dan weet je wat voertuigcontrole is.
08 dec 2017 12:41
Daarom hou ik in mijn achterhoofd een spreekwoord van Keith Code (Twist of the Wrist): slow in fast out.....dus gas erop met bocht uit!
08 dec 2017 12:52
hou dan rekening met het onverwachte zoals een stoplicht of tegemoetkomend verkeer, of je moet door de bocht heen kunnen kijken
08 dec 2017 13:01
Hans, zoals je aangeeft de bocht doorkijken/richten en dan aan het gas draaien, en niet lomp hè.
08 dec 2017 14:14
En juist die dingen die hierboven staan aangegeven oa door Taxi Hans komen aan de orde op een openbare weg training bv zoals de Porsche Advanced Driver training.
De GP ELITE trainingen zijn overigens ook heel goed en leerzaam.
Oftewel: eigenlijk moet je ze beide doen. Het vult elkaar mooi aan kan ik uit ervaring melden
08 dec 2017 15:57
Precies, en ik heb heel veel gehad aan de RMT....regionaal motorrijvaardigheid training. Met bochten in en uit met mijn oude 911 hou ik rekening mee; in doubt gas it....
Maar voor sommige is rechtuit al een probleem zoals in een andere topic te lezen valt.....
Verplicht cursus met pk+++++ auto’s....
09 dec 2017 12:25
rens914 schreef:Sneeuw is gladder, dus veel meer corrigeerwerk
In de quote gaat het over de epoxycirkel maar dit klopt niet.
Die epoxycirkel is spekglad en de achterkant van de auto wordt niet afgeremd door zijdelingse wrijving als de achterkant gaat glijden. Dat doet sneeuw wel en je kunt op sneeuw veel makkelijker/ slordiger corrigeren dan op de epoxycirkel.
Die epoxycirkel is ideaal om in korte tijd te leren hoe je een achterwielslip opvangt en hoe je in een leuke achterwielslip blijft. Op de straat komen er meer omstandigheden bij kijken maar je leert op de epoxycirkel zonder gevaar de basis door op tijd de goede hoeveelheid tegensturen en gas loslaten ( of geven).
09 dec 2017 20:35
Taxi Hans schreef:dat ben ik niet met je eens, om een voertuig echt te leren kennen doe je dit op een zeer bochtig dijkje met een lage snelheid beginnen, dan de snelheid opvoeren zodat je voelt wat de auto doet. daarna een snelweg met lange doordraaiers en langzaam ook hier weer de snelheid verantwoord opvoeren. wat ook handig is om in een stad met druk verkeer er een sport van maken om op "snelheid " te rijden en zo min mogelijk te remmen, hierdoor verbeter je de kijktechniek en wil je de auto laten rollen. ook dit is voertuig controle. als je dit goed onder de knie hebt kun je de autobahn op en rij je met een veilige hoge snelheid ook de op en afritten tegemoet. mocht dit alles je "eigen" zijn ga dan naar een circuit en leer daar met verhoogde adrenaline je voertuig techniek verder te verbeteren. hier kun je rijden leren bij calamiteiten. (dreigen je voertuig te verliezen en hoe los ik dit op, driften, hoe krijg ik dit onder controle, uitwijken zonder gevolgen is ook een onderdeel van "kijktechniek" etc etc.

Niets aan toe te voegen.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.