Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Shell V-Power

23 jan 2018 12:05

Devils Son rijdt waarschijnlijk auto’s die wel profijt hebben van 100 en 102. Als oplossing kan hij wat octaanverhoger toevoegen?

Re: Shell V-Power

23 jan 2018 12:12

EcoMaxx en Aspen krijgen niet voor niets steeds meer marktaandeel... :wink:

Zou leuk zijn als er eerdaags wat pompen aan de weg komen met dat spul.....manmanman wat ruikt die EcoMaxx lekker!!!!

Re: Shell V-Power

23 jan 2018 12:39

En Euro 102 tanken is in NL gewoon mogelijk bij 60 tankstations van Firezone.

http://competition102.com/#locaties

Re: Shell V-Power

23 jan 2018 12:51

Aan 1,80-1,90 per liter bij Firezone is het al voordeliger om gewoon RON 98 te tanken en dan zelf octaanverhoger toe te voegen.

Re: Shell V-Power

23 jan 2018 16:29

giulia schreef:Maar dat is ook niet zo erg....V power valt onder RON 95 maar heeft wel een octaangehalte van 97 waardoor het echt niet zo heel ver van 98 af ligt. Wettelijk mocht het dan ook geen 98 heten. Verder heeft het geen enkele zin om een motor die voor RON 95 of 98 een hoger gehalte te voeden. De knocksensor regelt het toch af op het octaangehalte.


Het is een octaangetal.

Natuurlijk heeft niet iedere motor wat aan een hoger octaangetal, maar ik blijf het gek vinden dat we in Nederland een slap aftreksel krijgen.

Re: Shell V-Power

23 jan 2018 16:33

Kheldar schreef:Aan 1,80-1,90 per liter bij Firezone is het al voordeliger om gewoon RON 98 te tanken en dan zelf octaanverhoger toe te voegen.


Ik heb het wel eens berekend en toen kwam ik erop uit dat het voordeliger is om kant en klaar benzine met een hoger octaangetal te tanken.

Re: Shell V-Power

23 jan 2018 17:09

PTT schreef:Octaanbooster = tetra-ethyl-lood, zeer schadelijke meuk

Mijn 3.2 motor is nog steeds kerngezond.... :mrgreen: ........zo lang het nog duurt.


72126

En ik dacht voor 1,39/l RON98 hier in Epe hoef ik geen powerflesje aan te schaffen.....en met winterstop al helemaal niet.

Re: Shell V-Power

23 jan 2018 17:31

Schadelijk voor het milieu en voor jezelf.
De auto zal het worst wezen wat je er ingooit.

Re: Shell V-Power

23 jan 2018 19:35

rob964.c4 schreef:ik heb navraag gedaan en kan het volgende mededelen, ik heb het nu alleen over de bio-ethanol
Beste Robert,


Bio-Ethanol:
Graag delen wij u het volgende mede. Bij een oldtimer zijn de onderdelen vaak niet bestand tegen de moderne brandstoffen welke zijn gemengd met bio-ethanol. De bio toevoeging tast namelijk de rubbers en pakkingen aan. Wanneer iemand een oldtimer heeft is de Shell V-Power (98 octaan) uitermate geschikt. Dit product is namelijk in de BeNeLux en Duitsland vrij van bio-ethanol en heeft ook nog als voordeel dat het een octaan 98 RON heeft wat vele oltimers vraagt. De reden hiervan is de volgende. Alle standaard brandstoffen (Euro95) in de europese unie moeten minimaal 5.75% bio-ethanol bevatten. Wanneer een brandstof leverancier een premium brandstof heeft is het aan de locale overheid of dit gemengd dient te worden met bio-ethanol. Voor de BeNeLux en Duitsland is er besloten dit niet te doen en daarom is het uitermate gechikt voor oldtimers.
Heeft u nog meer vragen hierover kunt u contact opnemen met onze Technische Informatiecentrum


Volgens mij staat hier net over de grens in DE bij de V-Power "100" erbij en niet 98; of zeg ik nu iets geks?

Re: Shell V-Power

23 jan 2018 19:52

Nee
Devils son schreef:Het meest bizarre is nog wel dat we in Nederland inferieure versies krijgen van V power (97 en nu 98 ron ipv 100 ron) en Ultimate (98 ron ipv 102 ron).

:wink:

Re: Shell V-Power

23 jan 2018 21:22

Duracell1989 schreef:
rob964.c4 schreef:ik heb navraag gedaan en kan het volgende mededelen, ik heb het nu alleen over de bio-ethanol
Beste Robert,


Bio-Ethanol:
Graag delen wij u het volgende mede. Bij een oldtimer zijn de onderdelen vaak niet bestand tegen de moderne brandstoffen welke zijn gemengd met bio-ethanol. De bio toevoeging tast namelijk de rubbers en pakkingen aan. Wanneer iemand een oldtimer heeft is de Shell V-Power (98 octaan) uitermate geschikt. Dit product is namelijk in de BeNeLux en Duitsland vrij van bio-ethanol en heeft ook nog als voordeel dat het een octaan 98 RON heeft wat vele oltimers vraagt. De reden hiervan is de volgende. Alle standaard brandstoffen (Euro95) in de europese unie moeten minimaal 5.75% bio-ethanol bevatten. Wanneer een brandstof leverancier een premium brandstof heeft is het aan de locale overheid of dit gemengd dient te worden met bio-ethanol. Voor de BeNeLux en Duitsland is er besloten dit niet te doen en daarom is het uitermate gechikt voor oldtimers.
Heeft u nog meer vragen hierover kunt u contact opnemen met onze Technische Informatiecentrum


Volgens mij staat hier net over de grens in DE bij de V-Power "100" erbij en niet 98; of zeg ik nu iets geks?


Dat klopt maar dat is V power 100 racing, niet V power 98.

Re: Shell V-Power

28 jan 2018 18:09

Ik tank altijd V-Power en vraag me af wat de beste manier van rijden is om een onvolledige verbranding te minimaliseren. Ik rijd elke dag met de P997S naar mijn werk, een afstand van zo'n 15 km, in bebouwde kom, en de meeste tijd loopt de motor dus stationair (spitstijd .. :bang: ), de max snelheden zijn rond de 60 km/h.

Ik laat de motor na opwarming tussen de 2.000 en 3.000 toeren maken met uitschieters naar 4.000. In het weekend rijd ik altijd een langer stuk op de snelweg, dit om de motor wat langere tijd te laten lopen in een omgeving die de P zo goed past :drive:. Ben benieuwd of er wat nuttig rij-tips zijn die ik kan toepassen.

Re: Shell V-Power

28 jan 2018 18:11

Nuttige tip: 95 tanken, V-power heeft 0,0 voordeel voor jou toepassing.

Re: Shell V-Power

28 jan 2018 18:48

Johann denkt er anders over zie ik! Ik blijf gewoon V-Power tanken, alleen het beste is goed genoeg voor mijn 997 :mrgreen:

Wat betreft het rijden zelf, wat zijn de do's en don'ts in mijn situatie?

Re: Shell V-Power

28 jan 2018 19:22

Voor jezelf en de auto voor die 15km: fiets, desnoods elektrisch...... :thumleft:

Re: Shell V-Power

28 jan 2018 19:29

P997 schreef:Johann denkt er anders over zie ik! Ik blijf gewoon V-Power tanken, alleen het beste is goed genoeg voor mijn 997 :mrgreen:

Wat betreft het rijden zelf, wat zijn de do's en don'ts in mijn situatie?


Een 997 kan je gewoon 95 tanken. Ze hebben echt geen V-power nodig hoor. Als ik jouw was zou ik de 997 ook niet als daily gebruiken...is gewoon zonde van de auto. Hij komt dus nooit echt op bedrijfstemperatuur.

Mijn tip:

Koop een Smart voor €1500 of een goede fiets om de woon-werk kilometers te maken en houd de 997 voor de leuke ritjes.

Re: Shell V-Power

28 jan 2018 19:55

Johann schreef: Als ik jouw was zou ik de 997 ook niet als daily gebruiken...


Zijn wat?

Re: Shell V-Power

28 jan 2018 23:23

:lol: oops foutje :lol:

Re: Shell V-Power

29 jan 2018 10:35

P997 schreef:Wat betreft het rijden zelf, wat zijn de do's en don'ts in mijn situatie?


standverwarming/carterverwarming en dan nog een 30 km omrijden.

Re: Shell V-Power

29 jan 2018 14:39

Eén voordeel van elektrisch rijden wordt natuurlijk dat we eindelijk van deze disussie verlost zullen zijn....

... hoewel... nachtstroom, groene stroom ....

Re: Shell V-Power

29 jan 2018 15:26

Heb mijn gebruikershandleiding er nog eens op nageslagen en daar staat keurig vermeld dat er RON98 getankt moet worden. Heb mij laten vertellen dat de specificaties van de auto gebasseerd zijn op RON98. Je kunt wel RON95 gaan tanken maar dan zal de motor gaan pingelen. Bijkomend voordeel is dat er geen ethanol in de meeste RON98 brandstoffen zit ook beter is voor de motor.

Iedereen mag natuurlijk tanken wat hij wil, maar als je wilt weten wat je moet tanken kijk dan in de gebruikershandleiding of aan de binnenkant van de tankklep.
Ik ben blij dat Shell V-power nu echt RON98 is geworden! :cheers:

Re: Shell V-Power

29 jan 2018 15:56

Ik ook :cheers: :cheers: :cheers:

Re: Shell V-Power

29 jan 2018 16:47

Klopt het volgende?

Het klopt toch dat een motor die op Ron 98 is afgesteld, iets minder zal presteren met Ron 95.
En de anti pingel sensor zal voorkomen dat de motor schade oploopt. Zal echter de inspuiting / ontsteking iets rustiger instellen.

Re: Shell V-Power

29 jan 2018 16:59

Enguess schreef:Eén voordeel van elektrisch rijden wordt natuurlijk dat we eindelijk van deze disussie verlost zullen zijn....

... hoewel... nachtstroom, groene stroom ....


In de Tesla gaat 400v. Loopt hij toch een stuk lekkerder op dan op 240v.

;)

Re: Shell V-Power

29 jan 2018 17:19

Grootje schreef: maar dan zal de motor gaan pingelen

Welnee, da’s allang opgelost in deze dagen van elektronika... weleens van een pingelsensor gehoord?
Plaats een reactie