Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

17 okt 2005 16:41

ome piet schreef:
Karrera schreef:. Na demontage bleek een cilinderwand gescheurd te zijn en Porsche stelde voor te repareren ipv te vervangen.

]


Losse[natte]bussen dus?


De 996 heeft geen losse cilinderbussen. Alleen de GT2 en GT3, net als alle oude 911 motoren.

17 okt 2005 17:56

ome piet schreef:
Karrera schreef:. Na demontage bleek een cilinderwand gescheurd te zijn en Porsche stelde voor te repareren ipv te vervangen.

]


Losse[natte]bussen dus?


Geen losse bussen, de cilinders maken deel uit van het carter en hebben een oppervlakte behandeling ondergaan. Het nieuwe carter/cilinders heb ik uiteraard ook gemeten en de cilinders lopen taps toe richting cilinderkop. Als de koppen gelicht zijn lijkt het wel alsof er losse bussen in zitten, om een idee te geven van hoe zo'n motor eruit ziet van binnen. De cilinder lijken zeker aan de kant van de kop weinig steun te krijgen en worden ook niet gesteund door een rand in de kop of iets dergelijks zoals lucht gekoelden dat wel hebben

Brian

(Bedankt Eric!)

17 okt 2005 19:45

Maakt het nog uit of je een "oude" of een "nieuwe" 996 hebt (voor of na 2002)? :?

Dacht zelf overigens van niet......

17 okt 2005 19:53

FS1 schreef:Maakt het nog uit of je een "oude" of een "nieuwe" 996 hebt (voor of na 2002)? :?

Dacht zelf overigens van niet......


Volgens mij maakt dat inderdaad helemaal niets uit. Zowel wat lekken betreft als kwaliteitsniveau van het geheel.

Brian

17 okt 2005 21:25

Karrera schreef:
ome piet schreef:
Karrera schreef:. Na demontage bleek een cilinderwand gescheurd te zijn en Porsche stelde voor te repareren ipv te vervangen.

]


Losse[natte]bussen dus?


Geen losse bussen, de cilinders maken deel uit van het carter !)


Dus toch vervangen :!: leek me al vreemd om een cylinder te repareren...
Je gebruikt dus een ''rumpfmotor''

17 okt 2005 21:38

ome piet schreef:
Karrera schreef:
ome piet schreef:
Karrera schreef:. Na demontage bleek een cilinderwand gescheurd te zijn en Porsche stelde voor te repareren ipv te vervangen.

]


Losse[natte]bussen dus?


Geen losse bussen, de cilinders maken deel uit van het carter !)


Dus toch vervangen :!: leek me al vreemd om een cylinder te repareren...
Je gebruikt dus een ''rumpfmotor''


Sorry dat ik dat niet echt helder omschreef. Wat ik bedoelde was dat de motor gerepareerd moest worden, ipv de motor in z'n geheel te vervangen, wat veel goedkoper was geweest. Reparatie bleek achteraf twee maal zo duur als vervangen.

In dit geval is het carter vervangen, omdat de bewuste cylinder daar deel van uitmaakt. Daarnaast was het dan tevens noodzakelijk om de lagerbrug en hoofdlagers te vervangen omdat de oude onderdelen niet meer in het nieuwe reeds gemodificeerde carter pasten. En daar bovenop kwam dat de drijfstangen vervangen moesten.

Brian

17 okt 2005 21:46

Karrera schreef:. Reparatie bleek achteraf twee maal zo duur als vervangen.



Das dan wel weer vreemd niet :?: je had immers goede koppen en krukas...zal wel de beruchte P onderdelenprijzen wezen.. :?

17 okt 2005 22:24

ome piet schreef:
Karrera schreef:. Reparatie bleek achteraf twee maal zo duur als vervangen.



Das dan wel weer vreemd niet :?: je had immers goede koppen en krukas...zal wel de beruchte P onderdelenprijzen wezen.. :?



Niet zo vreemd, een 996 motor kost slechts een kleine 7500 Euro (ruil). Dus met een defect aan de motor kun je niet zo veel. Het is ook een akelige motor om aan te werken en het benodigde gereedschap is peperduur. De motor is gerepareerd op verzoek van Porsche zelf, onder fabrieksgarantie.

19 okt 2005 20:58

FS1 schreef:Maakt het nog uit of je een "oude" of een "nieuwe" 996 hebt (voor of na 2002)? :?

Dacht zelf overigens van niet......



Nee, dat maakt niets uit.
Mijn Boxter S is van maart 2003 (40.000 km) en vanaf afgelopen weekend ben ik toegetreden tot de RMS Club....... :twisted:
Wordt volgende week gerepareerd maar ben er helemaal niet happy mee. :? Na alles wat ik hier en daar heb gelezen zie ik me vanaf nu al elke dag kijken of er een druppel olie ligt...... :?

Hoelang is de garantie in Nederland van Porsche op een reparatie? :?:
Ik krijg in Barcelona 1 jaar garantie op de reparatie.

20 okt 2005 10:40

sepi schreef:Hoelang is de garantie in Nederland van Porsche op een reparatie? :?: Ik krijg in Barcelona 1 jaar garantie op de reparatie.


Volgens mij in Nl ook 1 jaar. Eerder in dit topic plaatste ik al een reactie van een Duitse Porsche-fahrer: "Ich habe heute vom PZ die Mitteilung bekommen, das die Kulanz für die Reparatur des Simmerringes abgelehnt worden ist. Die neuen Kulanzrichtlinien sehen wie folgt aus: Kulanz generell nur noch bis 80.000km und einem max. Alter von 4 Jahren - ist einer dieser Werte überschritten gibt es generell keine Kulanz mehr." Worden de kosten van de reparatie "coulancehalve" door Porsche gedragen of moet je zelf betalen. In het laatste geval zou ik even contact opnemen met Porsche AG.

20 okt 2005 12:14

Mij lijkt een garantieperiode van 1 jaar op een reparatie normaal.
Coulance heeft te maken met een probleem NA de garantieperiode.

20 okt 2005 13:48

Sjonnie schreef:(..) Coulance heeft te maken met een probleem NA de garantieperiode.


Klopt, zo heb ik het ook bedoeld.

20 okt 2005 15:25

IMO op een motor(revisie) :arrow: 1 jaar of 25 Dkm .... welke 'termijn' het eerste bereikt is :wink:

20 okt 2005 19:44

adu schreef:
sepi schreef:Hoelang is de garantie in Nederland van Porsche op een reparatie? :?: Ik krijg in Barcelona 1 jaar garantie op de reparatie.


Worden de kosten van de reparatie "coulancehalve" door Porsche gedragen of moet je zelf betalen. In het laatste geval zou ik even contact opnemen met Porsche AG.


Ik heb van alles geprobeerd en gesmeekt maar de factuur mag ik lekker zelf betalen.Ze weten van het probleem maar wassen hun handen.Desalniettemin, bedoel je met Porsche AG dat ik via Duitsland dit moet claimen?Op zich geen gek idee, nooit geschoten is altijd mis! Als je het adres weet, kan je me dit doorgeven dan ga ik aan de slag.
Ik zit al geruime tijd op een spaans Porsche forum en heb nooit gehoord dat Porsche Spanje buiten de garantieperiode de factuur betaalt.


Nog Bedankt voor de tip en eventueel het adres.

MfrGr.

20 okt 2005 20:45

Hallo,

Ik heb vorig jaar bij Porsche Centrum Eindhoven een lekkende krukaskeerring laten repareren. Inmiddels ben ik bijna 10.000 km verder en de keerring is nog steeds dicht.

Op de reparatie heb ik 2 jaar garantie, staat ook achterop de nota. De rekening voor zo'n reparatie is fors, ± €1000,00.

Ik vind de garantietermijn van 2 jaar geruststellend. Er is bij mijn Porsche een verbeterde versie van de krukaskeerring gemonteerd. Hopelijk gaat die niet meer lekken.

Groet,

jo996

21 okt 2005 16:10

sepi schreef: (..) bedoel je met Porsche AG dat ik via Duitsland dit moet claimen? (..) Als je het adres weet, kan je me dit doorgeven dan ga ik aan de slag.


Probeer het eerst eens via de importeur van Porsche in spanje - als je dat al niet tevergeefs hebt geprobeerd. Daarna zou ik Porsche AG in Duitsland inlichten en vragen naar de (coulance)regeling. Het zou toch te gek voor woorden zijn als die wel voor andere Porsche klanten zou gelden, maar voor jou niet. Een adres heb ik niet (mede PF-ers wellicht), maar je zou het via de website van Porsche kunnen proberen (www.porsche.de); zie ook:

http://www11.porsche.com/germany/dialog/n90/contactandinformations-yourporschequestion/.

Daarnaast tref je op www.elfertreff.de (forum) een uitvoerige discussie aan over deze 996-kwaal. Daarvan is ook de door mij eerder geciteerde opmerking over de coulanceregeling van onze oosterbuur afkomstig. Er zijn nog wel meer Porsche fora waar dit onderwerp tot discussie, onrust en verbazing heeft geleid. Op het PF is dit onderwerp al eerder aan de orde geweest. Gebruik anders de zoektfuntie eens met de termen rms en krukaskeerring.

22 okt 2005 16:33

jo996 schreef:Hallo,

Ik heb vorig jaar bij Porsche Centrum Eindhoven een lekkende krukaskeerring laten repareren. Inmiddels ben ik bijna 10.000 km verder en de keerring is nog steeds dicht.

Op de reparatie heb ik 2 jaar garantie, staat ook achterop de nota. De rekening voor zo'n reparatie is fors, ± €1000,00.

Ik vind de garantietermijn van 2 jaar geruststellend. Er is bij mijn Porsche een verbeterde versie van de krukaskeerring gemonteerd. Hopelijk gaat die niet meer lekken.

Groet,

jo996


Klopt helemaal. Ik zit in hetzelfde schuitje.

22 okt 2005 20:31

Bedankt voor de tips en reakties Jongens!
Ofschoon je voor 1000 euros een hoop plezier kunt hebben, is het me niet om het geld te doen, een reparatie kan altijd voorkomen.
Wat me behoorlijk PISSIG maakt is dat ik nu altijd onrustig zal zijn elke keer dat ik de garage inloop en naar de vloer kijk. :evil: Ik heb geen Porsche gekocht om dit soort problemen te hebben, dan had ik wel een Italiaan gekocht of zo :lol: , daarvan weet je dat ze kwaaltjes kunnen hebben :wink:
Denk dat ik me Boxter in de verkoop ga zetten na de reparatie en op zoek ga naar en 993 C4S.Als ik dan toch moet sleutelen liever aan zo een dan aan een "nieuwe " Boxter of 996......

22 okt 2005 20:36

Sepi, zet er effe S tussen. :idea:
En gelijk heb je helemaal.

22 okt 2005 22:08

RS-R schreef:Sepi, zet er effe S tussen. :idea:
En gelijk heb je helemaal.


Ja die ene die nu achter Boxter staat :wink:

23 okt 2005 16:27

Hallo,

De discussie over het krukaskeerring-probleem bij de 996 (en naar ik begrepen heb inmiddels ook al bij de 997) op het Duitse Porsche-forum http://www.elferteam.de/Forums/index.php?showtopic=3408 www.elferteam.de 996 Motorprobleme "Los jetzt" heeft een interessante fase bereikt.

Een Duits forumlid Frank Kudies heeft Wilhelm Hahne een mailtje gestuurd over het 996-probleem. Hahne (een journalist op autosportgebied) antwoordt dat hij zich al langere tijd met dit thema bezighoudt en dat hij op niet al te lange termijn van zich zal laten horen. Ik neem aan dat hij daarmee het publiceren van een artikel bedoelt.

In zijn antwoord op het mailtje van Kudies schrijft Hahne dat hij graag zoveel mogelijk informatie over het probleem wil hebben. Zijn e-mail adres is: motor-kritik@rz-online.de. Ik heb Hahne vandaag een mailtje gestuurd.

Klaarblijkelijk heeft de Duitse autopers inmiddels lucht gekregen van de vele klachten en is ze de ernst van het probleem aan het onderzoeken.

Hoe zal Porsche reageren op negatieve kritiek van de autopers? Ik ben benieuwd wat we hier nog van gaan horen.


Groet,

jo996

24 okt 2005 20:48

Ik ga lekker meedoen en deze meneer een mailtje sturen want vind het SCHANDALIG, hier in Spanje is de service normaal al belabberd :( , laat staan iets claimen buiten de garantie periode :? .

groeten en we houden elkaar op de hoogte

25 okt 2005 20:29

Paul van Engelen schreef:
RS-R schreef:Sepi, zet er effe S tussen. :idea:
En gelijk heb je helemaal.


Ja die ene die nu achter Boxter staat :wink:



:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: ..... :lol:

08 nov 2005 20:15

Tijdens het poetsen van de RVS uitlaat (ja sorry) lag ik een paar weken op mijn rug en vond de diverse stangen en motordelen smerig vet en vuil.
Misschien oud zeer maar nu zal ik zeker meer aandacht besteden aan de garagevloer en het oliepeil.
6 december gaat hij toch naar de garage en dan zal ik hem graag met de monteur op de brug willen bekijken.
Verdorie, ik dacht een topmerk te rijden.....

08 nov 2005 20:26

D-Dreamer schreef:Verdorie, ik dacht een topmerk te rijden.....


Dat doe je ook, maar ff checken kan geen kwaad.
Plaats een reactie