
Re: Track day met 996/997 en oliedruk in bochten
Idem zoals de mantis deep sump kit hier
http://www.mantissport.ca/ProductPortfo ... fault.aspxEn Hartech heeft ook
een variant ontwikkeld, die volgens mij nog net iets beter doordacht is.
Kosten allemaal boven de 1000euro en dan moet je er nog een beschermplaat bij rekenen. Die heb je ook nodig anders riskeer je je karterplug er af te rijden als de pan (die bijna 2,5cm lager uitsteekt) over iets heen schraapt (curbs/ stoeprand / vluchtheuvel /...) zeker als de auto nog wat verlaagd is.
Ik zie dat de LN Bilt 2qt kit al wel gezakt is in prijs maar bij design911 nog steeds 920 pond excl btw en verzending.
De bovenstaande oplossingen denken allemaal in de richting van meer olie. Maar dat is niet enkel het probleem.
Zoals Resto al eerder beschreef ligt het drukverlies niet zozeer aan het feit of wel of geen olie is bij de pick-up maar ook grotendeels aan de locatie van de oliepomp tov de oliespiegel in het karter.
Denk bv aan het leeghalen van een aquarium mbv een slangetje en het principe van communicerende vaten. Zolang je het uiteinde van het slangetje laag genoeg onder het waterpeil in het aquarium houdt stroomt de vloeistof na initieel aanzuigen deels vanzelf uit het aquarium. Naarmate het vloeistofniveau daalt zal ook het water minder hard stromen omdat de druk die de waterkolom uitoefent, hydrostatische druk, ook daalt.
In het geval van de oliepomp net hetzelfde. De druk van de oliekolom bij de pick-up, desondanks dat ze niet zo groot is, is voor de oliepomp net het steuntje in de rug om vlot de olie aan te kunnen zuigen. Als het olieniveau dan verder zakt in de bocht en bv. Olie er langer over doet om terug in het karter te komen en ook nog eens zijdelings in het karter verplaatst weg van de puck-up, valt deze hydrostatische aanvoerdruk langzaam deels weg waardoor de pomp minder goed de olie kan aanzuigen met als resultaat een dalende oliedruk. Dat is goed te zien in het filmpje. De druk valt niet helemaal weg maar beweegt zich wel veel lager heen en weer met de toerentallen.
Uiteindelijk in extreme gevallen zakt het niveau bij de pick-up zo erg weg dat er eerst olie met meer en meer schuim opgezogen wordt en de druk dan helemaal wegvalt. Boem!
LN en Mantis lossen het probleem op door meer olie te voorzien en te zorgen dat er een hoog olieniveau ter hoogte van de pick-up wordt voorzien. De horizontale plaat is ook bedoelt om het rondklotsen van de olie tegen te gaan en zo op termijn excessief schuimen in langere sessies te voorkomen. Ze werken daarom ook goed voor de echte racers die zoals JosTarga een uur of langer moeten rondrijden. En hebben ook hun betrouwbaarheid bewezen.
Met de aanpassing bedacht door Resto blijft normaal gezien het oliepeil ter hoogte van de intake aan de zijkant hoog genoeg. Sterker nog ze is in de bocht hoger dan rechtdoor. Hierdoor wordt de oliepomp nog beter geholpen bij het aanzuigen. Wat volgens Resto zelfs resulteerde in een stijgende oliedruk bij constant toerental in de bocht.
Of dat de modificatie zich ook kan meten met de beproefde concepten in echte race condities blijft een interessante vraag. Maar voor de degene die eens recreatief het circuit op wil of harder door de bocht heen wil denk ik wel een meer dan voldoende upgrade zonder er meer dan 1000euro aan te moeten besteden.