Vertel hier over jezelf.
19 sep 2018 10:46
Een onderhoud is zoals mijn gewone wagen en met €300/jaar ben ik er van af.
Ha ha, ja... 1x nieuwe banden en je bent voor 3 jaar al door je budget heen...
Veel goede adviezen hier.
Iedereen kan 1 jaar Porsche rijden, maar over de lange termijn kom je altijd aan de beurt en dan zijn bedragen van 5-10K maar het begin...
19 sep 2018 10:53
912 schreef:Ha ha, ja... 1x nieuwe banden en je bent voor 3 jaar al door je budget heen...
Er zijn er die 10 jaar (of langer) met een setje banden doen
19 sep 2018 12:03
Ja, dat zijn dezelfden die beweren dat ze met hun 996 overall gemiddeld 1 op 12 halen.
Maar ze vinden dan vast nog wel op Marktplaats een setje gebruikte Minerva of Wanli banden.
19 sep 2018 12:34
912 schreef:Veel goede adviezen hier.
Iedereen kan 1 jaar Porsche rijden, maar over de lange termijn kom je altijd aan de beurt en dan zijn bedragen van 5-10K maar het begin...
Dat valt wel mee. Ik heb dat soort bedragen nog nooit betaald. Reed 3 en een half jaar in de 996 (95.000 km gereden), auto was toen wel 4-7 jaar oud.
Als je een oude Porsche koopt, 15-20 jaar oud, en je gaat 'm 10 jaar houden, ja dan loop je tegen reparatie- c.q. restauratiekosten aan van 5-10K (als begin).
19 sep 2018 14:48
erwin996 schreef:Als je een oude Porsche koopt, 15-20 jaar oud, en je gaat 'm 10 jaar houden, ja dan loop je tegen reparatie- c.q. restauratiekosten aan van 5-10K (als begin).
Daar heeft OP het toch over?
19 sep 2018 14:49
Olaf schreef:Er zijn er die 10 jaar (of langer) met een setje banden doen

Ik zeg ook helemaal niet wannéér die bandenwissel komt, maar als ie komt... dan etc.....
19 sep 2018 14:52
... dan hebben ze daar 10 jaar voor kunnen sparen a € 0,27 per dag
19 sep 2018 15:38
Ik rijd al 22 jaar Porsche...er is nog geen enkele jaar voorbij gegaan dat ik niet mijn portemonee moest trekken. Ik ben perfectionistisch, dus alle mankementen aan mijn auto's moet gemaakt worden. Van een kleine krasje, versleten rubbers/matten tot een olie lekkage en ophanging. Gemiddeld is dat wel 3-4k per jaar per auto. Mijn ervaring is dat de 911's duurder in onderhoud is dan elk andere Porsche.
Een 944 of 968 is veel goedkoper in de onderhoud, maar je loop natuurlijk wel een groter risico dat bepaalde onderdelen niet meer leverbaar is. Bij een 911 gebeurt dat bijna nooit.
jan_h schreef:...Misschien moet ik inderdaad dan uitkijken naar een 944 s (of misschien de turbo) met een 3.0 motor...
Een 944 Turbo is altijd een 2,5 liter. De S2 en 968 hebben 3liter blokken
jan_h schreef:... Nadeel vind ik dat veel autoliefhebbers stellen dat: als je een Porsche koopt, koop dan een 911 want al de andere zijn geen Porsche...
Wat een hoop onzin!! Mensen die dat soort dingen roepen zijn achterlijk, punt. Dit soort uitspraken is erg populistisch en meestal gemaakt door iemand die nog nooit in zijn leven in een transaxle of Boxster hebt gereden. Ja een 911 is leuk en iconsich, maar een Transaxle is zeker even leuk. Ik durf zelfs te zeggen dat ik vaker een grijns op mijn gezicht heb als ik in mijn 924 Turbo rijd.
19 sep 2018 16:25
Johann schreef:Ik rijd al 22 jaar Porsche...er is nog geen enkele jaar voorbij gegaan dat ik niet mijn portemonee moest trekken. Ik ben perfectionistisch, dus alle mankementen aan mijn auto's moet gemaakt worden. Van een kleine krasje, versleten rubbers/matten tot een olie lekkage en ophanging. Gemiddeld is dat wel 3-4k per jaar per auto. Mijn ervaring is dat de 911's duurder in onderhoud is dan elk andere Porsche.
Ik heb mijn 993 nu 8 jaar. In die periode de schokdempers, koppeling en banden laten vervangen.
Verder geen onkosten gehad in die hele periode, muv regulier onderhoud. (o ja ook de parafan nog laten spuiten voor 300 euro)
Ongeveer 30K gereden in die 8 jaar.
Per saldo dus geen dure auto, maar je moet wel met een goede starten...
PS; de enige echte Porsche is een 911 (van voor 1998)
19 sep 2018 16:41
Ik kocht m'n 993 4S met meer dan 2 ton op de klok en een wazige OH geschiedenis.
Even niet meerekenen wat ik aan de auto heb gedaan, wat ik achterwege had kunnen laten (overspuiten, ander onderstel, andere wielen ...) is er - in de 9,5 jaar dat ik 'm gereden heb - gemiddeld geen 1000 per jaar aan de auto uitgegeven.
Als het bij gewoon onderhoud blijft - en je maakt niet té veel Km's - én je hebt geen pech, dan zou zo'n onderhoudsbudget MI voldoende moeten zijn .. maar ja, tel daar eens nieuwe uitlaat dempers bij op, of een defecte dynamo ...
Als je zelf helemaal niet handig bent, zal je dat bedrag toch wel op moeten schroeven
@ Johan

er staan genoeg onderdelen van luchtgekoelde Porsche 911 in back-order
19 sep 2018 17:07
Hoeveel km’s was dat dan in die bijna 10jr 993?
Ik heb ook wel 20.000 km gehad dat ik buiten 3 reguliere oliewissels En een nieuwe set achterbanden niks aan de hand heb gehad. Dan ben je met 5000km/jr 4 jaar verder voor minder dan € 1500
19 sep 2018 19:18
Wat mag eigenlijk een 944 turbo kosten? In goede staat en bv max 195.000 km?
19 sep 2018 19:56
912 schreef:erwin996 schreef:Als je een oude Porsche koopt, 15-20 jaar oud, en je gaat 'm 10 jaar houden, ja dan loop je tegen reparatie- c.q. restauratiekosten aan van 5-10K (als begin).
Daar heeft OP het toch over?
Ik haal er niet uit dat Jan de Porsche gedurende lange tijd (bijv. 10 jaar) wil houden. Hoe langer je de auto houdt, hoe groter de kans dat je tegen restauratiekosten aan loopt. Hoewel dat ook wel weer mee kan vallen als de auto goed (binnen) gestald staat.
19 sep 2018 20:22
Kheldar schreef:Hoeveel km’s was dat dan in die bijna 10jr 993?
Zo'n 65.000

.. waarvan 40.000 in de eerste 2,5 jaar
19 sep 2018 22:32
Verstandige keus om in jouw situatie (nw in het P land) te gaan voor 944 achtige P. Daarnaast pracht wagens en echte P's.
Porsche kopen is 1 echter er in te kunnen blijven rijden is 2.
Daarnaast kan het bij de aanschaf van een verkeerde al snel in huilen uitlopen.
Zorg niet alleen dat we geld over hebt voor onderhoud echter Porsche is meer het is ook mooi om wat updates uit te voeren om je auto echt jouw auto te laten zijn.
Succes met het vinden van jou Porsche.
19 sep 2018 22:53
Ga zeker rijden in een 924, 944, 968 en ook een 986 en 996. Zoektocht blijft het leukste en vooral omdat de Porsche wereld nieuw voor je is zal je hier zeker van genieten. Het is ook leuk om de verschillende karakters van deze ‘echte’ Porsches te ervaren

Kijk dan welke auto het beste bij je past.
Ik ken ook genoeg mensen die jaarlijks 2-3k aan onderhoud kwijt zijn voor een degelijke gezinsbak. Verschil is alleen dat je dat ding vervloekt zodra dat gebeurt en bij je Porsche het met een glimlach betaalt (in het begin baal je misschien maar na een rondje gereden te hebben verschijnt die glimlach weer).
21 sep 2018 12:29
Hallo,
Iedereen bedankt voor het advies!
Ik ben intussen in contact met iemand die een 996 verkoopt (zeer mooie staat), en een 944 turbo...
Maar ik vermoed dat ik jullie advies ga opvolgen en de 996 zo zal laten (door de jaarlijkse verkeersbelasting van +/- €1500) en de hogere onderhoudskosten.
Maar zo een 944 turbo, wat mag ik daaraan geven qua prijs? Ik kijk naar modellen rond de 150 tot max 180.000 km.
Thx!
21 sep 2018 17:13
De 1 auto is de andere niet. Bekijk er meerdere en laat de beste aankoop keuren. Het is moeilijk om via alleen advertenties al een reële prijsidee te schetsen.
Zo heb ik recent een soortgelijke zoektocht gehad naar een luchtgekoelde 911. In de prijs categorie tussen de 25 - 40k een hoop bagger gezien. De beste auto’s die ik gezien had waren zeker niet de auto’s met de hoogste vraagprijs.
Belangrijkste is om een auto te vinden die niet krom is geweest en zonder een hoop achterstallig onderhoud. Dat gaat je meeste kosten uiteindelijk.
21 sep 2018 17:27
Ik denk dat je een goeie 944 Turbo hebt voor rond 25k. Km stand is niet heel spannend, de blokken zijn heel erg over engineered. Als er niet geprutst is, kunnen ze makkelijk 5 ton aan.
21 sep 2018 17:59
Openingspost lezende denk ik, waarom een turbo? Duurder in de aanschaf en mogelijk ook duurder in het onderhoud. 944 / 986 NA is toch ook prima. Blijkt het financieel dan allemaal erg mee te vallen kun je altijd upgraden.
22 sep 2018 19:33
Even een ander geluid:
als je 17.500 uitgeeft voor een 996, en je hebt zeg 5 tot 6500 euro om de updates te laten doen, (IMS, AOS, motor checken en dus 6e cilinder eerst) bijvoorbeeld door resto, dan heb je voor 22.500 euro een dijk van een betrouwbare 996 toch? En wat koop je dan verder voor dat geld, dat zo fantastisch rijdt?? De serie voor de 996 kost inmiddels meer dan het dubbele en de 997 is ook nog aan de prijs. Zoek hier op het forum maar eens naar genoemde termen.
Onderhoudskosten lopen ook gedeeltelijk mee met het gebruik denk ik, als je de Porsche voornamelijk als weekend auto gebruikt, kan het nog meevallen? De prijzen voor goede 996'jes liggen inmiddels wel wat hoger en zo weet je exact wat je hebt..
Schiet maar op deze optimist hoor!
22 sep 2018 19:42
Nee ... ik ga mee met je verhaal. Maar dan moet je wel net die ene goede voor onder de 20k vinden. Ik vind dat toch moeilijk. Ik zou dan aanraden gewoon eerst veel auto’s te gaan kijken en er op voorhand mee rekening te houden dat je dan misschien in het begin een paar goeie aan je neus voorbij hebt laten gaan. Na een tijd weet je dan wel wat er bovenuit steekt en wat niet. Neemt dan wel veel tijd en rondrijden in beslag.
22 sep 2018 19:46
Voor 17.5 k koop je ongetwijfeld 1 met heel veel km's en slechte conditie. Vraag is dan kom je er met 5 tot 6K. Stel het lukt wel en je wilt hem weer kwijt dan krijg je nog steeds rond de 17k terug terwijl je een goede 944 koopt met minder km's en in goede staat voor 25k, dan zul je dit ook ongeveer weer terug krijgen.
Tja het is wat je wilt. Een hobby mag wat kosten of het financieel verstandig is kan je veel al maar niet te vaak bij stilstaan.
Dus waar wordt je gelukkig van is veel belangrijker.
22 sep 2018 19:58
De standaard IMS / AOS updates (bij Resto) kosten toch geen 5-6K?
22 sep 2018 21:22
Een 996 als je die niet dagelijks rijdt is best te doen. Ik zou vooral veel bekijken en altijd een aankoop keuring doen. Met name de motor moet droog zijn, geen olie sporen. Geen schade auto en ook geen afgeragde auto. Ik zou altijd van een liefhebber kopen, en iemand die m langer heeft gehad.
Onderhouds historie moet recent zijn en consistent. Ook een 996 kan enorm in de papieren lopen als ie slecht is. Ik zou bij weinig km €1000 per jaar rekenen, bij meer dan 10000 op €2000.
Persoonlijk zou ik de eerste jaren laten staan en zoeken vanaf 2000. Er is genoeg keus, want de 996 is ontzettend veel gemaakt, veel meer dan de luchtgekoelde modellen.
Verder zou ik het beste kopen wat je kan vinden voor je geld. Duistland is ook een prima optie. Geen bpm na 15 jaar en vaak heel nette autos. Ik heb niet zo goede ervaring met handelaren, ik koop zelf het liefste van een particulier, die liefhebber is. Zij vertellen je vaak precies wat er mankeert en wat er gedaan is.
Dan de oudere modellen. Voor 17000- 20000 koop je niet mee een 911 of een 928. Wel een mooie 968 of 944 turbo. Die laatste was bij aanschaf duurder dan een 911 toen en is ontzettend goed uitontwikkeld. De 944 3.0 of 968 rijden beiden zeer soepel.
Ik vind persoonlijk de modellen vanaf 1996-2000, dus boxter en 996 wat minder kwaliteit uitstralen. Ze komen op mij een Beetje plastic over tov de jaren 80- begin 90 modellen. Die laatste voelen gebouwd als een tank aan, en dat vind ik gaaf aan porsches uit die tijd.
Als je er weinig verstand van hebt, vraag een specilist om met je mee te kijken. Een goeie specialist heeft veel autos gezien en ziet altijd meer dan jij, geloof me. Zeer leerzaam. Ik heb beide porsches lang moeten zoeken, na 40-50 autos gezien te hebben, kostte beide ongeveer 2 jaar. Maar het was de moeite waard.
Geniet van je zoektocht.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.