Afgelopen dagen aan het mantelzorgen geweest. Mijn vader is geestelijk niet meer in optimale conditie en een makkelijke prooi voor colporteurs. Deze keer een schoorsteenveger/dakdekker (uit Den Bosch natuurlijk, daar zit al dat boeventuig). "ik zie een probleem met uw dak, mogen we binnenkort langskomen". En dan zonder offerte 3000 euro in rekening brengen voor een stukje lood of kunststof dat op de bestaande loodslab is geplakt. Van de andere genoemde werkzaamheden op de rekening (voor zover leesbaar) was zo op het oog niets te zien

Mijn vader heeft ter plekke de helft gepind. Het erge is, zelfde firma heeft dit vorig jaar ook al bij m geflikt, kwam ik nu achter.
Op de 'rekening' die hij nu kreeg, stond dat ze vandaag tussen 10 en 11 zouden terugkomen, zag ik vanochtend vroeg. Ik er naar toe, ben er net 5 minuten, wordt er gebeld. Ik had een klacht gepost op KlachtenKompas, dus die dakhaas belde daarover. Allerlei vage smoesjes, onzin en leugens. Zo zou de rekening volgens hem 'maar' 1500 zijn, en stond er op de rekening niets over een datum waarop ze terug zouden komen. En de werkzaamheden van vorig jaar waren natuurlijk heel wat anders geweest dan wat ze nu hebben gedaan (vreemd dat ze de 'problemen' niet hebben gezien toen ze vorig jaar op het dak zaten, maar ze dit jaar vanaf de straat al konden zien

)
Is natuurlijk allemaal vuile taktiek. Eerst een kwetsbaar ouwetje met zachte dwang tot een afspraak overhalen, dan een veel te hoge rekening voorleggen. Helft laten pinnen (dat is dan alvast vette winst, voor anderhalf uur werk), en zeggen dat ze terugkomen voor de andere helft.
In hun eigen boekhouding zetten ze alleen die 1500 neer. Als ze bij het herhaalbezoek er in slagen om de andere helft af te troggelen, is dat mooi meegenomen.
Politie kan niets doen, er is geen sprake van bedreiging oid. En echte oplichting valt vermoedelijk niet te bewijzen, mijn vader heeft tenslotte z'n krabbel onder de nota gezet. Heb dus maar een stevig mailtje aan die daknepper gestuurd, en de rechtsbijstand ingeschakeld.
Erg frustrerend, ook voor mijn vader. Hij kan er niets aan doen, is gewoon niet meer in staat om zich hiertegen te verweren.
Als het niet lukt met de rechtsbijstand, kunnen we natuurlijk altijd nog een leuk "Forumritje" naar Den Bosch organiseren