Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
06 feb 2019 14:28
Grootje schreef:Je mag als Nederlander officieel niet met een exportkenteken in Nederland rijden.
Volgens mij verschillen de meningen daarover...
06 feb 2019 14:37
Het kan leuk zijn om zelf te doen en er is genoeg info (en des-info) te vinden.
verzekeren voor de rit hoeft niet duur te zijn:
http://deckungskarten.eu/ daar regel je dat en met het dokument/codenummer kun je bij de duitse RDW (strassenverkehrsamt) je kurzkennzeichen krijgen en daarmee platen een deur verderop laten maken. Daarmee terug en je krijgt er een sticker op die ze geldig maken voor de periode die je hebt gekozen.
in NL regel je vooraf een tijdelijke ontheffing voor het rijden met buitenlandse plaat aan (
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ig_gebruik)
rij naar huis, auto van de weg af en een RDW afspraak maken (doe dat vooraf, kan soms lang duren voor er plaats is. Check ook andere kantoren dan de dichstbijzijnde) met een eendagskenteken (krijg je van de RDW, uitprinten en op je auto plakken) rij je naar het keuringsstation (mag dus verder weg zijn) waar je een afspraak hebt en regel je zooi daar.
Enige wat lastig is bij non-EU (CH bijvoorbeeld) is de conformiteitsverklaring die bij de auto/type hoort. Die moet je hebben bij import en krijg je niet zomaar overal. Dealers en importeurs willen vaak niet helpen, verkopende partij vaak ook niet.
In dat geval kun je eventueel terecht bij de duitse TUV stations, die hebben een eigen database en kunnen er een uitdraaien. Kost wat maar minder dan via commerciele partijen die dat aanbieden op het internet.
check in het land van herkomst de apk regels. Is die 2 jaarlijks, dan daar laten doen en de RDW neemt het over. Scheelt je een jaar apk keuren.
Binnenkort eentje uit de Emiraten, een heel ander avontuur dan DE of CH.
06 feb 2019 14:40
Maarten schreef:Grootje schreef:Je mag als Nederlander officieel niet met een exportkenteken in Nederland rijden.
Volgens mij verschillen de meningen daarover...
Je mag als NEderlands ingezetene niet met een andere plaat dan de NL plaat rijden. Nederlander die elders woont (officeel dus) mag dat wel.
Uitgezonderd huurauto of zakelijke auto van buitenlandse werkgever met allerlei beperkingen daaraan. En uitgezonderd een korte periode per zoveel maanden (jaar? twee jaar?) waarvoor je ontheffing aan hebt gevraagd.
Het gaat hierbij om het mogelijk ontduiken van BPM, meer niet.
06 feb 2019 15:00
BMtouring schreef:Enige wat lastig is bij non-EU (CH bijvoorbeeld) is de conformiteitsverklaring die bij de auto/type hoort. Die moet je hebben bij import en krijg je niet zomaar overal. Dealers en importeurs willen vaak niet helpen, verkopende partij vaak ook niet.
In dat geval kun je eventueel terecht bij de duitse TUV stations, die hebben een eigen database en kunnen er een uitdraaien. Kost wat maar minder dan via commerciele partijen die dat aanbieden op het internet.
Ter aanvulling, zonder CVO/COC/GVA kan het ook gewoon maar kost het 1000-1200 euro meer omdat je een individuele keuring in Lelystad moet ondergaan. En verder, dit geldt alleen voor auto's van 1-1-1998 of jonger. Oudere auto's kun je gewoon zonder typegoedkeuring invoeren met een keuring die vergelijkbaar is met de APK.
06 feb 2019 20:57
BMtouring schreef:Je mag als Nederlands ingezetene niet met een andere plaat dan de NL plaat rijden. Nederlander die elders woont (officeel dus) mag dat wel.
Uitgezonderd huurauto of zakelijke auto van buitenlandse werkgever met allerlei beperkingen daaraan. En uitgezonderd een korte periode per zoveel maanden (jaar? twee jaar?) waarvoor je ontheffing aan hebt gevraagd.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/vrijstelling/vrijstellingen_bij_kort_gebruik_auto_of_motor_in_nederlandHet gaat om een personenauto, motor of bestelauto (motorrijtuig) dat een buitenlands kenteken heeft en u ter beschikking staat.
Het motorrijtuig wordt maximaal 2 weken in Nederland gebruikt.
Het motorrijtuig wordt gebruikt door een ingezetene van Nederland (ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP)), door een inwonend gezinslid van die persoon of het motorrijtuig staat ter beschikking van een organisatie of bedrijf dat in Nederland is gevestigd.
De vrijstelling wordt verleend aan degene die het motorrijtuig tot zijn beschikking heeft (de gebruiker). Of, als het een in Nederland gevestigd lichaam (bijvoorbeeld een bedrijf) het motorrijtuig feitelijk tot zijn beschikking heeft, dit lichaam.
Het kenteken van de auto waarvoor u vrijstelling vraagt moet op grond van de Wegenverkeerswet in Nederland mogen rijden. Informatie hierover kunt u inwinnen bij de politie.
Ik denk dat de crux zit in het (door mij) vet gemaakte deel
In deze
deze link wordt door het ministerie het o.a. volgende gezegd:
Het is dus uitdrukkelijk niet de bedoeling het kurzzeitkenzeichen te gebruiken voor permanente import van Duitse voertuigen naar Nederland met de bedoeling de auto dan vervolgens hier op naam te stellen, zoals u in uw vraag stelt. Daarvoor dient u het Duits exportkenteken te gebruiken, dat hiervoor speciaal bedoeld is.
Ergo: zo'n tijdelijk kenteken zou moeten werken. Dat dit de gemiddelde bromsnor boven de (politie)pet zal gaan is duidelijk.
Zo wilde een vriend van me, als bestuurder van een BV, ooit aangifte doen van een inbraak in het pand van die BV toen de dienstdoende 1 streper hem uit ging leggen dat de term bestuurder daarvoor niet gebruikt kon worden.....
07 feb 2019 0:00
'het is niet de bedoeling'
Maar dat duitse export kenteken mag ook niet zonder vrijstelling. En met vrijstelling maakt het geen fluit uit wat voor plaat je gebruikt als het maar van een ander EU land mag.
ja, ja. nee, nee. alles wat u zegt zal tegen u gebruikt worden en alles wat er bedoeld wordt met de wet wordt vergeten als dat in het voordeel van de overheid is.
De logisch en solide klinkende wet blijkt achteraf toch steeds verbazend flexibel te zijn in het nadeel van de goedbedoelende burger.
Maar goed, niet zuur doen. Gewoon vrijstelling aanvragen, auto verzekeren en op een 5 daagse plaat naar huis rijden. Ergens moeten ze niet zo klieren, er wordt enorm gefraudeerd met import van schadeauto's (lage taxatie, BPM op taxatie vaststellen) en vervolgens gemaakt en ge-re-exporteert met BPM teruggaaf. Daar gaan enorme bedragen in om. Maakt het niet goed om dan ook maar geen bpm te betalen maar het maakt het ook niet nodig om de import van iets bijzonders tegen te werken, de bpm aangifte komt toch wel en is (door leeftijd auto) maar heel weinig geld.
De verhalen van boetes door agenten die het ook niet weten staan op internet, toch heb ik niet de indruk dat dat vaak voorkomt. Wel controleert de douane ook op onverwachte plaatsen. Sterker, ik woon bij een grensovergang en zie ongeveer 2 x per jaar een echte douane controle. 8 x per jaar een snelheidscamera verborgen achter een vangrail net na de grens (welkom in NL). De rest moeten de camera's doen en de gevolgen daarvan merk je pas als je al thuis bent. En jouw gegevens middels het kurzkennzeichen gaan opvragen in duitsland om je dan een boete te geven voor het rijden in NL gaan ze niet doen: kost tijd en geld plus niet te bewijzen dat jij ook achter stuur zat. Roept wel de vraag op of een niet ingezetene wel met een kurzkennzeichen in NL mag rijden..... spijkers op laag water: met theorie en regeltjes kun je alles wegredeneren, je moet het gewoon doen en dan kom je ergens.
Een familielid had een Pools kentekenauto als verhuisgoed meegenomen. Kan en mag allemaal. Echter kon de RDW niet snel genoeg wat bureaucratie bedenken om een bepaalde combinatie van motor en chassis goed te keuren voor NL. Motor was bekend in die auto, chassisvorm was bekend in dat type. Maar niet de combi van die motor in die chassisvorm. Tja en dan wordt het heel moeilijk kennelijk.
Enfin, uiteindelijk hebben ze iets gevonden om het goed te keuren en kon na een maand of vier het kenteken gehaald worden.
Maar wel tweewekelijks een douane meneer aan de voordeur met wat vragen over die auto met pools kenteken op de oprit in een woonwijk in Alkmaar.
Ze hebben het verhaal maar op een A4 geprint en in de auto achter de ruit geplakt plus bij de voordeur. Dat hielp.
07 feb 2019 9:45
De regels blijven onduidelijk en incoherent (en kan ik moeilijk rijmen met vrij verkeer van goederen). Zo weet ik hier in de buurt 2 auto's met buitenlands kenteken en met parkeervergunning. Feitelijk zou dat ook niet moeten kunnen want voor parkeervergunning moet je ingeschreven staan etc. Het zou kunnen zijn dat ze het via een bedrijf doen maar de mensen die bij auto 1 horen zijn denk ik 80 en dat verwacht je dan weer niet.
07 feb 2019 16:43
Regels blijven lastig. De eerste keer dat ik een auto uit Duitsland haalde heb ik meermaals met RDW, douane en Belastingdienst gebeld daarover. Spreken elkaar allemaal tegen. Op de 'groene kaart' die je bij de exportplaten krijgt staat Nederland gewoon in het lijstje waar je met deze platen mag rijden. Je boete kan een boete ter hoogte van het af te dragen BPM bedrag zijn. Maar wat dat als de rest BPM €0 is? Mag het dan wel?
De meeste auto's die ik ophaalde kwam ik in het begin van de avond mee over de grens. Heb het altijd gewoon gewaagd vanaf Zevenaar ri Utrecht met de exportplaten. Eén keer kwam ik begin van de middag de grens over en toen heb ik een eendagskenteken aangevraagd voor RDW Velp. Daarmee mag je vanaf je huis naar het RDW station en terug. Dacht toen 'als ik aangehouden wordt ben ik van Velp op weg naar huis'.
Nooit een haan naar gekraaid. Zal best een risico zijn, maar ik heb er nog nooit iets van gemerkt. Met de Audi ook al paar dagen op een zgn eendagskenteken rondgestuurd.
07 feb 2019 17:56
Heb zelf destijds ook allerlei instanties aan de telefoon gehad. Ook de verzekeraar wilde eerst niet meewerken.
Toen heb ik een ambu gehuurd voor een paar tientjes en hem zo opgehaald. Dan heb je nergens problemen mee.
Een export kenteken is vrij prijzig. Je zou kunnen overwegen ook Koopman Autotransport te bellen want zij kunnen je auto ook oppikken.
Zijn heel wat mogelijkheden, maar dacht neem wel de weg met de minste weerstand.
07 feb 2019 23:05
Heb destijds ook eea overwogen, maar uiteindelijk voor €70 een ambulance achter de Espace gehangen. In NL eendagskenteken + verzekering gergeld (gratis) en zo de P bij rdw gereden.
08 feb 2019 22:31
horn schreef:Tja, japanse import. Heb zelf net het risico genomen en lijkt vooralsnog erg goed uit te pakken. Zorg wel dat je een auto hebt die voor de Europese markt is ontwikkeld. Dat kan je in de regel aan het chassisnr zien en hij heeft bovendien een E1 code (in mijn geval E1 98/14). Dat betekent dat hij naar de Europese voorwaarden, regels etc is geproduceerd, kan je een CVO (certificaat van origine) van krijgen bij de importeur of fabriek en kan je hem relatief simpel importeren. Anders een ‘ik keer je auto binnenstebuiten’ keuring in Lelijkstad voor €1000-1500.
Verder relatief weinig kilometers, scherpe prijzen en goed onderhouden. Autorijden in Japan schijnt duur te zijn, een Europese high end auto is een status symbool, zeker met een links stuur. Beetje het Zwitserland van het Verre Oosten

. Maar als ik zie hoeveel bedrijfjes er de laatste jaren bijgekomen zijn die zich richten op import uit Japan, zal die niche ook wel weer over zijn. Aan de boekjes heb je in ieder geval geen ruk. Ik hou ze erbij, maar het zou net zo goed een bestelformulier van het plaatselijke Japanse restaurant kunnen zijn...
outletvalve schreef:Kan het (actuele) topic ff niet vinden, maar is de navigatie voorzien van kaarten van Europa?
Dat topic gaat over auto’s uit het Midden-Oosten. Japan etc schijnt geen probleem te zijn.
Zelf uit Japan geimporteerd of via een NL handelaar? Ben benieuwd. Iig veel plezier met de Audi!
08 feb 2019 23:26
In Japan regelen ze de hele traject voor je, dat land is helemaal ingesteld op export. Enige wat je hoeft te doen is de auto van de boot te laten halen, inklaren en dan naar je eigen adres laten transporteren. Tenminste, dat is mijn ervaring met drie auto's die ik uit Japan heb laten komen.
09 feb 2019 21:06
Op NL veiling gekocht. Invoerrechten/BTW waren al betaald, maandag naar de RDW. Is van oorsprong duitse auto met E1 keuring. Zou in principe appeltje-eitje moeten zijn.
Heb Duitsland al meer dan 10x gedaan. Japan is de eerste keer. We’ll see.
Hij is er klaar voor hoor ik net van mijn garage
10 feb 2019 16:43
Ben nu via abracar.de een mooi exemplaar tegengekomen . Hier mensen ervaring met die site ?
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... um=android
11 feb 2019 8:27
Toevallig paar weken terug een auto via abracar proberen te kopen. Ze bemiddelen voor particulieren, ze maken een technisch rapport wat een aardige indruk geeft. Deze krijg je ook snel opgestuurd. Daarna is het het niet best. Op vragen krijg je geen antwoord, technisch rapport klopt niet, prijs wordt eerst verlaagd en na een bod weer verhoogd tot boven de oude vraagprijs en als je na 1 minuut weer wordt gebeld dat de eigenaar het bod te laag vindt geloof ik niet dat ze hem gesproken hebben. Ik zou nog even verder kijken. Bedenk je ook goed dat ze bemiddelen. Bij een geschil sta je daardoor veel zwakker in vergelijk met een handelaar, daar moet de prijs dan ook naar zijn denk ik.
14 feb 2019 14:08
Ik had het rapport opgevraagd. Bleek USA import model te zijn met aardig wat gebreken en kleine beschadigingen. Daarom besloten verder te kijken
01 jul 2019 16:37
Naar aanleiding van de koop van een mooie 991 4S cabrio

die ik ga importeren uit Duitsland even een aanvullende vraag voor diegenen die het "zelf" hebben gedaan:
Bij het rijden in Duitsland en Nederland heb ik een verzekering nodig. Hierboven wordt al aangegeven hoe dat bij het gedeelte in Duitsland gaat (regelen via de verkoper) maar zodra je de grens passeert heb je dan een NL verzekering nodig?
Een verzekering op "
chassisnummer" is mogelijk bij een nl'se verzekeringsmij (Centraal Beheer) echter is dat alleen een
WA dekking. Heeft iemand ervaring of je ook een Casco dekking kunt krijgen bij import? Volgens Centraal Beheer kan dat niet.
Overigens: Waar hebben jullie je auto verzekerd? (aanbod bij Centraal Beheer casco verzekering lijkt aardig concurrerend: +/- 60E/maand bij 20 schadevrije jaren 2013 auto nieuwe prijs 163K)
bedankt voor jullie hulp!
01 jul 2019 18:44
Ik heb een verzekering bij sportwagenpolis afgesloten.
Deze was al geldig toen het kenteken nog niet was afgegeven. Dat doen blijkbaar niet alle verzekeraars.
Het was niet de goedkoopste maar had wel goede voorwaarden zoals, 3 jaar tegen aankoopbedrag verzekerd.
Verder ben ik een leek op dit gebied en heb de invoer dan ook uitbesteed.
02 jul 2019 20:52
De ‘forumverzekeringstussenpersoon’ Jos Targa (Afic) even bellen voor de verzekering
02 jul 2019 21:23
outletvalve schreef:Naar aanleiding van de koop van een mooie 991 4S cabrio

die ik ga importeren uit Duitsland even een aanvullende vraag voor diegenen die het "zelf" hebben gedaan:
Bij het rijden in Duitsland en Nederland heb ik een verzekering nodig. Hierboven wordt al aangegeven hoe dat bij het gedeelte in Duitsland gaat (regelen via de verkoper) maar zodra je de grens passeert heb je dan een NL verzekering nodig?
Dit is een juridisch mijnenveld, ik heb talloze discussies gezien maar nog steeds niet overtuigd dat je als Nederlander met een buitenlands kenteken mag rijden. Zelf doe ik niet meer moeilijk en besteed ik het transport gewoon uit, kost je een keer 200-400 euro en dan staat de auto bij je thuis. Vervolgens gewoon met een eendagskenteken en bijbehorende verzekering naar de RDW en klaar is Kees.
11 jul 2019 10:10
Als je zeker bent dat de auto goed is, kun je voor de dag dat je de auto gaat halen in Duitsland toch gewoon een RDW afspraak maken, dan neem je een tijd in de middag en rijdt er met een ééndagskenteken naartoe..ik heb dat ooit zo gedaan met een Volvo uit België.
11 jul 2019 11:25
Volgens mij is een ééndagskenteken alleen geldig voor het rijden in NL, ik zal dus een Duits exportkenteken nodig hebben.
Verkoper heeft toegezegd dat dat geregeld kan worden inclusief verzekering voor 5 dagen tegen iets van 215 Euro. Zal wel geen All-risk verzekering zijn, maar moet ik nog navragen. Verzekeren "op chassisnummer" voor die dag kan ook bij de verzekeraar waar ik terecht wil (Centraal Beheer) maar slechts alleen WA...
Afspraak gemaakt voor keuring bij de RDW voor de volgende dag, eendagskenteken aangevraagd voor die dag.
Alleen over het betalen ter plaatse zit ik nog te piekeren. In het buitenland kan ik max 50K pinnen bij betalen ter plaatse, een overboeking (voor de rest van het geld) die "gelijk die dag" plaatsvindt kan niet bij de ING waar ik bankier. Cash meenemen lijkt me geen goed plan.... Ik kan natuurlijk een deel van de aankoopsom 2 dagen eerder storten, maar......
Alarmkeuring nog regelen, schijnt voor klasse 3 dat een Duitse auto soms geen sirene heeft (in NL wel een eis), en ook de hellingshoekdetector is nog een vraagpunt.
Als iemand nog suggesties heeft dan hoor ik het graag
11 jul 2019 11:34
eendagskenteken mag je alleen vanaf het NLse stallingsadres van de auto mee naar de rdw-keuring rijden en terug
(daar je bij een nog in te voeren auto nog geen kenteken hebt is naar de apk-keuring rijden nog niet van toepassing)
Met dit kentekenbewijs kunt u op de dag van de keuring vanaf het Nederlandse adres waar het voertuig staat naar het keuringsstation rijden en weer terug. Uw voertuig moet dan natuurlijk wel in zo’n staat zijn dat u er veilig mee kunt rijden. Het voertuig met het ééndagskenteken moet op de dag van het onderzoek in Nederland verzekerd zijn.
11 jul 2019 13:07
Export is supersimpel....Je gaat met de gekochte wagen in Duitsland naar een Zulassungsstelle (vaak niet op zaterdag open). Daar vraag je een exportkennzeichen (platen met rood tijd vakje rechts) dus geen (wat ook importpartijen hier in nederland aanbieden..) kurzkennzeichen (die hebben het gele tijdsvakje rechts). Verschil zit m dat een Exportkennzeichen op je naam komt en je, gekoppeld aan de verzekering die je ter plekke kunt afsluiten daar, gedekt bent en legaal mag rijden gedurende het tijdvak. Kurzkennzeichen staan niet op naam vandaar dat sommige import bedrijven het aanbieden dat je de groene kaart en platen thuis bezorgd krijgt. Geeft in Nederland direct een boete (als de veldwachters je in het vizier hebben) van €450,-. Overigens is een Exportkennzeichen inclusief verzekering ongeveer €100-150. Onlangs nog voor een kennis gedaan, geen enkel probleem.
Als je het de verkoper wilt laten regelen: sommige (erg afhankelijk van plaats etc) vinden een machtiging prima alleen moet je je originele paspoort aan de verkoper meegeven/achterlaten.
Meer info en checklist vindt je hier:
https://www.strassenverkehrsamt.de
11 jul 2019 14:37
Dank voor je uitleg! Het was even zoeken op die site, maar
https://www.strassenverkehrsamt.de/news/ausfuhrkennzeichen dit is de pagina die bedoelt neem ik aan.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.