Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Gesloten onderwerp

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

23 maart 2019 16:47

http://www.prinsautogas.com/articles/nl ... nstof.html

Bijna net zoveel.
Dat is dus minder ipv veel meer :popcorn:

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

23 maart 2019 18:39

Remmen wordt bij een elektrische wagen toch vooral gebruikt om energie op te wekken? Dat zou de remblokken toch enorm moeten ontlasten? En dus veel minder fijnstof veroorzaken.

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

23 maart 2019 18:55

Een EV weegt over het algemeen significant meer dan een vergelijkbare brandstof auto en dat gewicht moet toch ook tot stilstand worden gebracht dmv remmen. Dat daarbij regeneratie plaatsvindt staat los van de belasting van de remmen. Of je bedoelt dat een elektrische auto meer op de motor dan op de remmen afremt (maar dat zeg je niet).

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

23 maart 2019 20:09

Om veel fijnstof te krijgen van de banden of de remmen zouden de banden en/of de remmen van een Tesla sneller moeten slijten dan bij een normale auto lijkt mij, dat stof moet immers ergens vandaan komen?
De remmen gaan heel lang mee bij een Tesla zo zijn er verhalen van Tesla's die 500.000km hebben gereden met 1 set remschijven en dat de banden extreem snel slijten lijkt ook geen normaal gedrag.
Er zijn mensen die een set banden hebben afgeschreven op een model S in 10.000km maar dat lag meestal aan slechte uitlijning, een model S die met 1 set banden 100.000 km haalt is geen uitzondering.

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

23 maart 2019 21:56

MarkS schreef:Een EV weegt over het algemeen significant meer dan een vergelijkbare brandstof auto en dat gewicht moet toch ook tot stilstand worden gebracht dmv remmen. Dat daarbij regeneratie plaatsvindt staat los van de belasting van de remmen. Of je bedoelt dat een elektrische auto meer op de motor dan op de remmen afremt (maar dat zeg je niet).


Normale remmen, remmen doordat de remblokken met enorme druk op de remschemschijven worden gedrukt.
Dat veroorzaakt heel veel warmte en de remblokken en schijven slijten.

Bij een EV wordt kan er (zeer) sterk op de elektromotor worden opgewekt. Deze werkt dan als generator en levert stroom aan het accupack.

Dus de wrijving op de remmen heb je dus amper. Tenzij je zeer sterk moet afremmen. Dan werken de schijfremmen wel mee. Die remmenset is zeer fors uitgevoerd om het extra gewicht van de EV aan te kunnen.

Bij taxigebruik en rustige snelheden doen de schijfremmen amper mee. Meestal wel als de auto nagenoeg tot stilstand is gekomen. Daardoor kunnen die schijven tonnen km mee.

Be zeer forse acceleratie of de accelaratie zal het loopvlak van de banden zeer zwaar belast worden. Dus de levensduur van de
banden is zeer sterk afhankelijk van de rijstijl. Maar dat kennen we uitvaart ook zelf bij onze P.

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

24 maart 2019 8:59

Dus aan de banden en remmen ligt het al niet, van waar komt die extra fijnstof dan bij een EV?

MarkS schreef:Een EV weegt over het algemeen significant meer dan een vergelijkbare brandstof auto en dat gewicht moet toch ook tot stilstand worden gebracht dmv remmen. Dat daarbij regeneratie plaatsvindt staat los van de belasting van de remmen. Of je bedoelt dat een elektrische auto meer op de motor dan op de remmen afremt (maar dat zeg je niet).

Wat zeg ik dan wel? Ik zeg toch dat de remmen enorm ontlast worden doordat er hoofdzakelijk recuperatie wordt gebruikt ipv gewoon remmen met remblokken.

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

28 maart 2019 16:19

Het fijnstof van een EV zal heus niet van de remmen komen. Die gaan juist heel lang mee. Wat dus betekent dat er juist weinig contact tussen remschijf en blok is. Er wordt vooral geremd via het regeneratie circuit. Dat zo een Tesla extra zware remmen heeft is louter voor het geval er vol moet geremd worden voor een noodstop. Maar dat geldt dus ook voor een grote SUV met zelfde gewicht.

Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=qNd3miNU85k zie vanaf 3:45 ... 270k km en nog de originele schijven en de tweede set blokjes. Dus wie weet kan de schijf nog wel 200-300k km mee. En met twee sets blokjes voor bijna 300k km zal dat heus wel meevallen met dat remstof!

Dus een beetje broodje aap verhaal!

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

28 maart 2019 21:42

Is vooral van de banden. Veel koppel en relatief zwaar, daardoor meer fijnstof dan bij een normale auto.
Maar per saldo dus minder, itt wat Olaf beweerde :popcorn:

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

28 maart 2019 22:01

Je vergeet de kolencentrales die draaien om al die Tesla’s op te kunnen laden ;)

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

29 maart 2019 1:49

Cazzo Super Veloce schreef:Is vooral van de banden. Veel koppel en relatief zwaar, daardoor meer fijnstof dan bij een normale auto.


Hetzelfde geldt voor bijna elke wat zwaardere auto of zeg maar elke middelgrote SUV. Dus niet enkel een argument tegen EV. Zeker niet wat betreft de kleine modellen. En daarbovenop hangt bandenslijtage voor een groot deel af van rijstijl. En ik denk dat daar net de elektrische rijders het net veel beter doen dan gemiddeld.

Dat van die kolen is natuurlijk wel weer waar.

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

29 maart 2019 10:38

Nou, eigenlijk niet, want het ging om de uitstoot van de auto.
En voor het overige hebben we de energietransitie :thumleft:

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

29 maart 2019 11:13

Cazzo Super Veloce schreef:En voor het overige hebben we de energietransitie :thumleft:


Ja, in NL van het gas af terwijl je als oosterbuur een dikke subsidie krijgt om juist op gas te gaan stoken en koken :roll:


Maar goed, terug over uitstoot van een Tesla :popcorn:

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

29 maart 2019 13:16

Ja maar jij weet waarschijnlijk ook wel dat de oosterburen van bruinkool naar gas gaan.
Dat is een aanmerkelijke verbetering qua uitstoot.

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

01 apr 2019 15:24

Targa Floriaan schreef:Deze week in AMuS een 'test': met een Model X met caravan de Alpen over. Daar word je (als X-rijder niet) vrolijk van :twisted:


Wie wil er dan ook met een caravan rijden?

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

01 apr 2019 15:57

Devils son schreef:
Targa Floriaan schreef:Deze week in AMuS een 'test': met een Model X met caravan de Alpen over. Daar word je (als X-rijder niet) vrolijk van :twisted:


Wie wil er dan ook met een Tesla rijden?

:mrgreen:

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

01 apr 2019 16:37

Ik.

Sinds zaterdag een Model 3 erbij hier. ;)

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

01 apr 2019 22:01

Hoop dat de achterklep waterdicht is. Testexemplaar AMuS lekte in de kofferruimte.
Performance versie is wel retesnel :res:

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

02 apr 2019 7:57

Vooralsnog lijkt er weinig mis met die van mij. En bij Tesla wordt ieder gebrek bij aflevering enorm uitgemeten, maar de BMW die ik vorige week in ontvangst nam kan terug omdat ze daar met dronken harsens die auto in elkaar geschroeft hebben ofzo.

O well...

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

02 apr 2019 8:35

Ik lees net dat de Model 3 in Maart officieel de best verkochte auto is in Nederland en over het gehele eerste kwartaal nummer 5.

Dat worden weer veel zure reacties over lage bijtelling, subsidie en hoe oneerlijk het allemaal is voor Jan Modaal! :mrgreen:

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

02 apr 2019 13:55

Dus de S is goed bevallen?

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

02 apr 2019 17:05

Cazzo Super Veloce schreef:Dus de S is goed bevallen?


Ja, sowieso. Zeker met de ruime uitrol van de superchargers is een Tesla voor mij een perfecte keuze. Vanaf de aankondiging wist ik eigenlijk al dat ik een Model 3 wilde hebben (ik ben veel in de stad, dus is de compactheid een grote pre). Ik had verwacht dat de levertijd pas later een beetje redelijk zou worden, maar toen ik las dat de levertijd een maand was ben ik erin gedoken.

Uiteindelijk bleek mijn levertijd slechts 3 dagen te zijn... 8)

Ding rijdt overigens beter dan een S. Die laatste is eigenlijk alleen maar een verstandige keuze als je de ruimte nodig hebt.

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

01 okt 2019 9:28

75856
Nou, eindelijk ook voor de bijl gegaan.
1M gaat eruit, heb genoeg speelgoed.
Eerste indruk; retesnel, rijdt echt heel goed, matige stoelen.

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

01 okt 2019 9:44

Gefeliciteerd!

Ik reed gisteren met de turbo S op de duitse Autobahn en er zat een Model 3 achter me die wilden demonstreren dat de nieuwe wereld goed op kan tegen de oude. en ik geef toe, ik moest diep, diep trappen en alle 530 paarden inzetten om dat kreng van de achterbumper af te krijgen met snelheden dik boven de 200.

Retesnel, wat je zegt.

Vraag me af wat eerder leeg was: zijn batterij of mijn tank V-Power :?

Voelde me wel een beetje schuldig. Met elke accelleratie hoorde ik de gletsjers kraken...

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

01 okt 2019 10:43

Moest dat ding gisteren in Adam ophalen op een industrieterrein in West.
Aparte ervaring.
Staan honderden van die dingen geparkeerd, je wordt een tent ingeleid, waar je de "sleutel" overhandigd krijgt.
Uw auto staat in rij i3.
Dat was het, ophalen en wegwezen.
Was samen met mn zoon in de 1M.
Meteen ff sprintje trekken, 1M was nog lekker warm en M3P hoeft niet opgewarmd te worden.
Verpletterend snel. 1M is kansloos. En ik vond dat ding 2 jaar geleden al zo snel :scratch:
Op de snelweg een paar tussen sprintjes gedaan 100-220.
M3P is echt veeeel sneller.
Hopelijk geen controle gisteren avond op de A16 anders krijg ik een dubbele boete :lol:

O ja, je kunt je M3P een naam geven, heb ik gedaan: Tesla Taycan Turbo S, met het oog op de toekomst 8)

Re: Even geen Porsche (Tesla -adepten onder elkaar)

01 okt 2019 11:13

Gefeliciteerd en veel rijplezier :cheers:
Idd wel apart om zo af te leveren; alle artikelen die ik via internet bestel worden netjes thuis afgeleverd :mrgreen:
Bij een Tesla kan je mss dan wel gelijk volgas (of moet het zijn "vol-elektrisch"), maar bij sommige hybrids (o.a. mijn Panamera; en mss ook de Taycan)) werkt de versnellingsbak (PDK) gewoon mee, dus rustig de olie opwarmen (tenminste, zo doe ik het).
Gesloten onderwerp