Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

06 nov 2019 10:15

Goed bezig, Johann :thumleft: Leuke upgrades :!:

de "heel-toe" methode is de kers op de taart


Lijkt mij een leuke training :wink:

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

06 nov 2019 17:10

Dat was het zeker, en als bonus mag je het gratis aanvragen als red level member op de Porsche24 app. :drive: 8)

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

07 nov 2019 8:47

Weer veel gedaan Johann, mooi.

... wat is nu het werkelijke verschil met schakelen na de upgrade van de Right Shift kit? Soepeler schakelen, strakker?

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

07 nov 2019 14:18

WillemB schreef:Mooi verhaal :!: , weer lekker bezig :thumleft:

Ik herken je verhaal qua wegligging maar dan met m'n 964. Ik had ook na een beurt "ineens" last dat de 964 een paar stappen opzij deed :pale: op de snelweg bij wat hogere snelheid, niet echt een lekker gevoel.

Het bleek dat m'n specialist de 964 had laten uitlijnen na het vervangen van 2 stuurkogels..na 2x terug te zijn geweest heb ik het opgegeven met zijn uitlijner en ben ik naar DRS in Breda gegaan en die hebben de 964 weer snaarstrak sturend gekregen :thumleft:

Nooit geweten dat de enginemounts van een 964/993 op een 996 passen :shock:


Ja Willem, goeie jongens daar in Breda!
Als je nou toch al onderdelen van een 993 op een nieuwerwetse Porsche moet schroeven om de zaak te verbeteren, dan was die 993 eigenlijk wel heel goed hè! :D

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

07 nov 2019 14:29

De RS was zeker goed :thumleft:

Ruud81 schreef:Wat is nu het werkelijke verschil met schakelen na de upgrade van de Right Shift kit? Soepeler schakelen, strakker?


Ik merkte met flink trappen in de bergen dat ik soms mis schakelde. Hier kan meerdere oorzaken voor zijn:
1) ik kan niet rijden
2) het blok beweegt te veel
3) slecht afgestelde schakelkabels
4) te veel speling in de schakelmechanisme
5) het bak beweegt te veel

De Shift Right kit zal de vierde punt adresseren. De motorsteunen de 2e en de nieuwe baksteun de 5e. Met demonteren en opbouwen van het nieuwe mechanisme zal ik de kabels ook opnieuw afstellen en dan is punt 3 ook geadresseerd. Dan hebben we nog punt 1 over...en daar volg ik rijopleiding voor :mrgreen:

Ik ga ook nog de bakolie verversen. Ik heb het gevraagd aan Robert Visser toen ik de auto heb gekocht maar hij was het vergeten.

Hier heb je een filmpje die het verschil tussen een standaard mechanisme en de shift right update laten zien

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

07 nov 2019 15:35

bjft schreef: dan was die 993 eigenlijk wel heel goed hè! :D


Ja dat roep ik al jaren. 993 rullleeeezzzzz 8)

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

07 nov 2019 18:22

Ja maar jij roept zoveel al jaren... :cheesy: :twisted:

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

12 nov 2019 9:11

Schitterende gt3. Gefeliciteerd en veel plezier ermee!

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

13 nov 2019 8:53

Johann schreef:De RS was zeker goed :thumleft:

Ruud81 schreef:Wat is nu het werkelijke verschil met schakelen na de upgrade van de Right Shift kit? Soepeler schakelen, strakker?


Ik merkte met flink trappen in de bergen dat ik soms mis schakelde. Hier kan meerdere oorzaken voor zijn:
1) ik kan niet rijden
2) het blok beweegt te veel
3) slecht afgestelde schakelkabels
4) te veel speling in de schakelmechanisme
5) het bak beweegt te veel

De Shift Right kit zal de vierde punt adresseren. De motorsteunen de 2e en de nieuwe baksteun de 5e. Met demonteren en opbouwen van het nieuwe mechanisme zal ik de kabels ook opnieuw afstellen en dan is punt 3 ook geadresseerd. Dan hebben we nog punt 1 over...en daar volg ik rijopleiding voor :mrgreen:

Ik ga ook nog de bakolie verversen. Ik heb het gevraagd aan Robert Visser toen ik de auto heb gekocht maar hij was het vergeten.

Hier heb je een filmpje die het verschil tussen een standaard mechanisme en de shift right update laten zien



Thanks!

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

14 nov 2019 13:52

Heel mooie updates weer!

Ik vind het echt fijn hoe je in detail alles omschrijft + bijhorende foto's en tips geeft om dingen te verbeteren!

Zijn die updates per toeval ook toe te passen op 986 ?

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

14 nov 2019 21:19

Man, wat ben jij toch weer goed bezig. :res:

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

15 nov 2019 11:37

Dank jullie heren :thumleft:

Imre986 schreef:Zijn die updates per toeval ook toe te passen op 986 ?


Meeste wel, want de 986 en 996 is bijna identeik vanaf de neus tot bij de B-pilaar.

We gaan weer verder met de updates.

Gisteren was dan de dag dat ik de schakelmechanisme aan zouden pakken. Het is een vrij eenvoudig klusje, maar omdat ik een schoonmaak tik heb, duurde het bij mij altijd wat langer :lol:

De volgorde verschilt een beetje afhangend van de configuratie van je auto. Als je nog de de middenconsole hebt, moet je die eerst demonteren. Zelf vond ik deze handleiding van Macarbon best goed. Zoals jullie ziet is het is eigenlijk best eenvoudig.

Voor mij was het nog eenvoudiger want ik heb geen middenconsole dus ik moes alleen de kunststof kap over de schakelmechanisme en handrem weghalen. En dat is zo gepiept. Hij zit namelijk maar met 5 parkers vast. :ba:

Ik heb ook even deze video bekeken om me een beetje wegwijs te maken met het loshalen en demonteren van de schakelmechanisme. Ook dit is een best eenvoudige klusje.



En zo ziet een exploded view van een standaard schakelmechanisme er uit.
Afbeelding

Daarna was ik begonnen een nieuwe mechanisme te bouwen met twee verschillende sets.
1) De Origineel Porsche Short Shift Kit zoals gebruikt werd in de eerste Cup auto's. Dit onderdeel is alleen te bestellen via de motorsport afdeling
Hier zie je hem naast de standaard plastic versie
Afbeelding Afbeelding

2) De Shift right solution van Function First. Deze kit vervangt alle plastic onderdelen, bussen en asjes van het standaard versie met aluminium en kogellagers
Afbeelding

En zo ziet het er dan uit als het allemaal weer is opgebouwd.
Afbeelding

Daarna was het gewoon een kwestie van de boel weer opbouwen. Vandaag zal ik even een proefrit gaan maken om te kijken of ik de schakelkabels verder moet afstellen.

Voor nu laat ik jullie met deze compilatie filmpje :salut:

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

15 nov 2019 12:23

Mooie upgrade Johan!
Je vraagt je toch af waarom Porsche dit niet standaard maakt?!?!
Kosten? Gewichtsbesparing?...
Of gewoon zodat mensen zelf nog wat te doen hebben? :wink:

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

15 nov 2019 14:20

Ik denk dat het, zoals altijd, om tijd en geld gaan. Het is veel sneller en goedkoper een plastic onderdeel te maken dan een handgemaakte metalen onderdeel. Daarnaast is het een stuk meer werk de metalen onderdelen en bussen te monteren en af te stellen.

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

05 dec 2019 22:30

De afgelopen maanden merkte ik dat de starter van de GT3 soms een beetje hapert, zeker met een warme motor. Hij start altijd wel maar je merkte gewoon dat hij moeite hebt om het blok te slingeren. Ik dacht eerst aan de solenoid zoals ik dat had bij de 964 maar na verdere onderzoek zag ik dat de solenoid altijd voldoende inschopt maar het draaien van de motor vroeg meer ampere dan de accu konden leveren. Er zat een 74ah batterij in, en hoewel dat volgens spec is vond ik het te licht. Dus heb ik besloten een 85ah batterij er in te hangen.

De winnende batterij is een Bosch Platinum geworden met een flinke koudstart capaciteit 8)

Afbeelding

Zoals altijd begon ik met volle moed de oude batterij uit te bouwen. Maar het was niet lang voordat ik de eerste tegenvaller had....


ROEST :bang: :cry:

En jullie weet het....wat je ziet is maar de tipje van de ijsberg. Ik zat even te denken “De fik er in” maar na een kopje thee heb ik besloten een volle restauratie te beginnen. Daarom maar de vooronder gedemonteerd om bij de roest te komen. Eenmaal gedemonteerd zag ik dat de roest gelukkig is gebleven bij de plateautje waar de batterij op staan.

Op internet kom je veel horror verhalen tegen over roest in dit gebied dus check even dat het bij jullie goed is. Bij mij is het gekomen omdat iemand in het verleden niet de ontluchtingsslangetje hebben aangesloten na het vervangen van de batterij. Hierdoor kan op warme dagen een beetje accuzuur uit de batterij druppen en terecht komen op je carrosserie.

Bij mij viel het wel mee, maar Zo kan het er ook uit zien

Eerst heb ik de plateautje opgeschuurd met een stalen borstel
Afbeelding

Daarna heb ik een “spuitcabine” met verticale roteserie gebouwd :mrgreen:
Afbeelding

Daarna het plateautje afgeplakt en enkele lagen mat zwart Hammerite gegeven
Afbeelding

Maar toen zag ik een tweede probleem :?

Er zaten enkele niet aangesloten kabels opgebonden...ze waren duidelijk niet af fabriek, dus ze moesten er uit. Na wat speurwerk en kennis van een vriend kwam we uit op een oude autovolg systeem. Ik heb reeds een LoJack in de GT3 dus deze was overbodig en zat überhaupt niet aangesloten. Maar over de tipje van een ijsberg gesproken....er ging overal kabels naar toe :shock:

Heel veel draden
Afbeelding

Een antenne
Afbeelding

Een kastje met zekering
Afbeelding

Een module
Afbeelding

Er was ook nog een antenne achter de koplamp, maar eenmaal de boel uitgebouwd had ik een behoorlijke hoop spullen liggen :D
Afbeelding Afbeelding

Inmiddels was de lak uitgehard en kon ik de boel weer opbouwen. Dat ziet er veel beter uit 8)
Afbeelding

En toen kon ik de nieuwe batterij op de juiste manier er in hangen. Alle batterijen hebben twee ventilatiegaten en het is aan de installateur om de ene kant af te doppen en de andere kant op de ontvluchtingslang aan te sluiten.

Hier het dopje
Afbeelding

De dopje zit nu op zijn plek aan de passagierszijde onder de barcode
Afbeelding

En de ontluchtingslang aan de andere zijde
Afbeelding

Tot zover mijn update. Ik blijf wel bezig de komende weken want ik heb besloten de wielkuipen van de auto grondig te reinigen.

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

05 dec 2019 23:03

Hé Johann, leuk om te lezen! Alarm uitbouwen komt mij ook bekend voor (968), evenals wielkuipen helemaal reinigen (996). Kan veel troep uitkomen. Ik heb na het reinigen een kleurloze wax aangebracht zodat vuil minder goed hecht.

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

05 dec 2019 23:18

Dat is precies mijn plan Tom! Welke wax heb je gebruikt? Ik denk zelf aan Tectyl glashelder.

Afbeelding

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

06 dec 2019 6:49

In 1 keer goed :-). Great minds think alike.
Lijkt wat plakkerig maar heeft wat langere droogtijd nodig.

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

06 dec 2019 11:27

Johann schreef:De afgelopen maanden merkte ik dat de starter van de GT3 soms een beetje hapert, zeker met een warme motor. Hij start altijd wel maar je merkte gewoon dat hij moeite hebt om het blok te slingeren. Ik dacht eerst aan de solenoid zoals ik dat had bij de 964 maar na verdere onderzoek zag ik dat de solenoid altijd voldoende inschopt maar het draaien van de motor vroeg meer ampere dan de accu konden leveren. Er zat een 74ah batterij in, en hoewel dat volgens spec is vond ik het te licht. Dus heb ik besloten een 85ah batterij er in te hangen.

De winnende batterij is een Bosch Platinum geworden met een flinke koudstart capaciteit 8)

En de ontluchtingslang aan de andere zijde
Afbeelding


Start ie nu aanmerkelijk beter?

Het zijn de details die het m doen :thumleft: Zal straks thuis ook eens kijken of de ontluchtingslang er (uberhaupt) op zit. Bedankt voor de tip :cheers:

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

06 dec 2019 16:21

Dat alarm-gebeuren heb je zeker niet (meer) nodig voor de verzekering ;)

Een van de redenen dat ik geen alarm-fan ben. - is het geknutsel van de meeste inbouwbedrijven :(

Plak & Play :popcorn:

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

06 dec 2019 17:13

Nou moet ik zeggen dat deze installatie best profi was gedaan en alle aansluitingen zeer netjes waren uitgevoerd en de kabel netjes in stoffen tape was gewikkeld voor een OEM look. Maar dit soort dingen gaan altijd op termijn storing veroorzaken. Gelukkig is de alarm zoals af fabriek geïnstalleerd in combinatie met de LoJack voldoet prima aan de eisen van de verzekeraar. Het mooie van de LoJack is dat het een losstaande module is met een eigen accu 8)

Nine-6-four schreef:Start ie nu aanmerkelijk beter?


Hij slingert nu zeker een stukje gretiger, we gaan het meemaken in het voorjaar.

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

06 dec 2019 17:50

Olaf schreef:Dat alarm-gebeuren heb je zeker niet (meer) nodig voor de verzekering ;)

Een van de redenen dat ik geen alarm-fan ben. - is het geknutsel van de meeste inbouwbedrijven :(

Plak & Play :popcorn:


Dat zeg je nu Olaf: Ik had pas geleden contact met Afic ivm de taxatie van mijn 993. Gelijk gevraagd van al die bepalingen over alarmklasses I, II, III en SCM keuringen. Ik had namelijk zo hier en daar geïnformeerd naar (scm) keuring van het alarm op de auto, maar dat lukte gewoon niet. Er bleek echter nogal het één en ander veranderd bij Turien. Door de Lo Jack geen scm keuring meer, geen alarm verplichting en geen verplichting van stalling in afgesloten ruimte tussen 20.00 en 06.00 uur binnen een straal van woonadres van eigenaar.

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

06 dec 2019 18:01

Ik heb hier al veel eerder geroepen: geen alarm!!

Had ook altijd een verzekering zonder alarm plicht én zonder nachtclausule .... totdat Lo~Jack z’n intrede deed.

Toen kreeg ik de keuze: Klasse V SCM óf Lo~Jack ....
Voor de laatste gekozen. Vergt geen geknip in je bedrading etc.

Maar goed, dat is eigenlijk voer voor een ander topic ;) :idea:

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

08 dec 2019 22:33

Vandaag weer wat tijd met de GT3 doorgebracht. Op dit moment ben ik voornamelijk aan het poetsen, maar zo poetsend kom je ook van alles tegen die verbeterd of gemaakt moeten worden.

Hoewel de velgen een kleine 5000km geleden opnieuw gespoten waren, waren ze best vies. Maar na een halfuurtje wassen en kleien zijn 1 van de vier weer als nieuw 8)
Afbeelding)
Afbeelding

Daarna was ik ruim drie uren bezig geweest de wielkuip, remklauw, veerpoot en wielkuipbekleding schoon te maken en te voeden. ook heb ik een reparatie uitgevoerd aan de kunststof waar de band vroeger heeft aangelopen als ik vol naar rechts stuurt.
Afbeelding
Afbeelding

Ook de koplampgat is niet aan een schoonmaak en onderhoudsbeurt ontsnapt. Ik heb het mechanisme ontdaan van alle grind en zooi en daarna met lithuimvet ingesmeerd.
Afbeelding Afbeelding

Ik ben ook in het process om alle lampjes in de koplamp te vervangen. Dat omdat de passagiers xenon lamp een beetje blauw aan het worden was en dus aan het eind van zijn leven is. Maar om maar één lamp vervangen is natuurlijk geen gezicht, dus heb ik ze allemaal nieuw besteld van de Philips white vision serie om zodoende te zorgen dat ze allemaal netjes 5000k zijn en gelijke lumens geven. Hier volgt nog foto’s van.

To be continued...

Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?

09 dec 2019 1:17

Leuk verhaal johann. Ik ben zelf niet erg technisch maar vind het wel leuk om zoiets wat jij doet te volgen :thumleft:
Plaats een reactie