Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

23 jan 2020 13:26

OK, snel opgelost dus. Gelukkig maar, tis geen 964 he :mrgreen:

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

23 jan 2020 14:21

Ik kwam onderstaande filmpje tegen:

https://youtu.be/d_k0f8VGxtw

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

25 jan 2020 13:50

Vanochtend na een week stilstaan proef op de som. Starten, direct lopen en........geen enkel pluimpje rook, helemaal niets. Zoals altijd dus eigenlijk m.u.v. het rookgordijn van vorige week. Pak van m'n hart dus wel. Lang stuk gereden en gaat als de brandweer.
Auto gaat voor een grote beurt in maart naar Erpa. Misschien dat daar iets aan het licht komt qua compressie of zo. Voor nu dus gelukkig geen (rook)vervolg. Goed weekend allen!

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

25 jan 2020 17:00

Maak je geen illusies. Het kan zijn dat je Porsche 1 - 2 maanden stilstaat, je vervolgens start en er niets aan de hand is. De volgende keer start je en de straat staat weer blauw.

Kortom geen peil op te trekken maar één ding weet je zeker: Het was zeker niet de laatste keer.

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

25 jan 2020 17:50

Ben benieuwd hoe het bij onze turbo gaat, hij staat sinds oktober binnen, het plan is om hem half maart begin april weer te starten.

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

25 jan 2020 17:55

Zoals gezegd hierboven. Stand van de zuigers icm met horizontale cilinders kan soms de kans geven dat beetje olie de cilinder in sijpelt, kan versterkt worden icm auto die lichtjes scheef staat.

Bij de waterkokers (excl mezger motor) is de oorzaak van een pufje tot een straat vol rook in de meeste gevallen te danken aan olie die tijdens het rijden via de AOS de inlaat in komt en door de heat soak tijdens stilstaan na een rit verder de inlaat en evt cilinder inloopt. En maar in enkele gevallen door het boxer design.

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

25 jan 2020 18:43

Híj staat waterpas, zou ik hem ook eerst kunnen laten ronddraaien zonder aan te laten slaan?

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

26 jan 2020 1:35

Zou me niet zoveel zorgen maken over een beetje rook. Hoort er bij.

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

26 jan 2020 8:13

‘t Kreng van mij rookt soms wel, soms niet. Soms wel na een week stilstand, soms niet na drie maanden stilstand. Als hij rookt, dan doet’ie dat ook een beetje tijdens het rijden. Als ik de auto stop en hem na een uurtje weer start, dan is de rook volledig weg.

En dat al 19 jaar lang, blok is niet gereviseerd.

Dus inderdaad, hou je oliepeil een beetje in de gaten en maak je verder geen zorgen. :drive:

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

26 jan 2020 12:58

Het af en toe meer of minder roken na de koude start.

Dit is geen probleem zoals sommigen vinden maar meer een producteigenschap. Het probleem is vooral de huidige tijd: Waar eerder de 911 vaak voor dagelijks vervoer werd gebruikt, werd dat van wekelijks en maandelijks naar een hobby auto i.p.v. een rijders auto….. én worden nu dingen niet meer normaal gevonden waar eerder niemand van wakker lag , over nadacht of wat van vond. Zoals een beetje roken. :mrgreen:

Waardoor komt dit roken?
Het roken is niks anders dan verbranden van een hoeveelheid olie die zich in de verbrandingskamer bevind, dus ‘boven’ de zuiger. Dat kan bij elke motor voorkomen, alleen komt er bij een boxermotor natuurlijk makkelijker olie ‘boven’ de zuiger dan bij een lijn motor.

Het roken wordt bij een oude 911 veroorzaakt door de combinatie boxermotor met weinig carter-inhoud, het drysump systeem en de tijd.
Als je het technisch bekijkt kunnen klepstelen en klepseals er niks mee te maken hebben of in ieder geval nauwelijks iets bijdragen aan roken bij de koude start. Waarom ik dat denk kom ik op terug.

Maar waarom krijgt een oude 911 olie aan de verkeerde kant van de zuiger?
Tijdens het rijden zit het overgrote gedeelte van de motorolie in het de olietank. Het carter is vooral gevuld met spattende en lekkende olie en een pomp die het carter zo snel mogelijk leeg probeert te zuigen.
Na het afzetten van de motor zit de olietank dus vol met motorolie en het carter is nagenoeg leeg. Maar deze situatie veranderd na het afzetten van de motor. De motorolie in de tank wil door zwaartekracht naar het carter stromen. ( de wet van de communicerende vaten)
Dat gaat soms vrij snel maar kan ook weken duren voor het niveau van de olie in het carter gelijk is geworden aan het niveau in de olietank. Waarom en wat gebeurt er dan? De enigste verbinding van de olietank naar het carter is via de oliepomp. Dus de speling tussen de oliepomptandwielen, de speling tussen lagers en assen en de dikte van de motorolie zijn bepalend voor de snelheid van vullen van het carter.
Het niveau van olie kan in het carter zo hoog komen dat de cilinders bereikt worden en de olie langs de zuigerveer ( o.a. slotopening) in de verbrandingskamer loopt. Bij één of meerdere cilinders. Het is zelfs wel eens gebeurt na een half jaar stilstand van een 911 er zoveel olie aan de verkeerde kant van de zuiger was gekomen dat de motor niet meer rond wilde draaien zonder een bougie te demonteren!

En dan nu de kleppen en klepseals.
De inlaatkant van alleen de inlaatklep kan langs een versleten klepsteel en /of geleider en klepseal olie langs de klepsteel in de verbrandingskamer zuigen. Dit gebeurt alleen bij lopende motor als de onderdruk zo groot is dat de olie er daadwerkelijk langs gezogen wordt. De onderdruk is in de inlaat onder de gasklep het grootst als bij hoog toerental ineens het gas los wordt gelaten. Als er al lekkage is langs klepseals dan ziet de achterligger dat als je het gas loslaat op de snelweg na een stevige rit en daarna gas geeft om een auto in te halen. Bij een 911 zie je dat eigenlijk nooit. Maar bij bijvoorbeeld oude BMW’s in het verleden regelmatig.
Als je de motor hebt afgezet is er geen onderdruk in de inlaat. De hoeveelheid olie die dan langs de klepseal en klepgeleider toch de inlaat inloopt is te verwaarlozen. Er zijn ook boxer motoren die geen klepseal hebben en ook die hebben geen last van extreem roken na de koude start.

Waarom na een koprevisie het roken minder is geworden kan zijn omdat ook de zuigerveren zijn vernieuwd, hopelijk de cilinders zijn gehoond of alleen al omdat de cilinderkop bouten weer opnieuw zijn vast getrokken en de cilinder telkens een andere rondheid aanneemt na montage van de cilinderkoppen. Het aanliggen van een zuigerveer op de cilinderwand is na het aantrekken van de cilinderkopmoeren telkens weer iets anders. ( rondheid cilinder kan in enkele honderste millimeters wijzigen)

Kort gezegd: het blauw roken na een langere stilstand wordt veroorzaakt door dikte en soort motorolie, tijd die er is om het carter te vullen en spelingen in de motor.


Om het probleem minder te maken kun je zelfs een klep monteren tussen de olietank en de motor zodat de olie bij stilstaande motor niet de cilinder in loopt. Die dure klep ( Euro 300,- ongeveer) zou ik niet monteren, daar kun je beter benzine voor kopen en vaker de 911 gebruiken i.p.v. de saaiere door de weekse auto.

Overigens rookte ook bijvoorbeeld een nieuwe 997 GT3 al in de showroom na lange stilstand en drukten we een GT3 eerst naar buiten voor we hem starten om mist in de showroom te voorkomen. :D

Fijne zondag!

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

26 jan 2020 14:38

Wat is het toch fijn om iemand op ons forum te hebben met echt verstand van zaken :res: :thumleft:

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

26 jan 2020 17:41

Leuke en vooral interessante uitleg van Erwin, dank daarvoor. Ik herinner mij nu dat ik afgelopen zomer in Spanje ook een keer een 997 GT3 enorm heb zien roken. Blij met het forum!!

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

26 jan 2020 17:59

Hierbij de oplossing voor een rokende 3,2; bouw een kraan in de zuigleiding vanaf de olietank.
Afbeelding

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

28 jan 2020 13:39

viewtopic.php?f=1&t=50779

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

28 jan 2020 14:41

Nette oplossing!

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

28 jan 2020 20:04

Super uitleg Erwin.
Ik heb weer wat geleerd.
Dank hiervoor!

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

28 jan 2020 21:53

Zaterdag moet hij naar buiten ivm verjaardag van onze dochter, ik zal het laten filmen als hij na een paar maanden gestart wordt.

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

01 feb 2020 16:13

https://youtu.be/ZTe5CZhKePQ

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

01 feb 2020 17:20

Nou ik zie het al dat wordt een totale motor revisie :mrgreen:

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

01 feb 2020 18:56

Apart dat hij na precies 7 secondes begint te dampen als een onvervalste stoomlocomotief.
Maar ik denk dat het zo hoort! Niks geen olie in de verbrandingskamers :)

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

01 feb 2020 21:59

Dat is toch geen blauwe rook?
Gewoon normaal, doet mijn 997.2 turbo S regelmatig.

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

02 feb 2020 12:17

Logisch toch die paar seconden. De hele uitlaat is koud dus duurt even vooraleer er genoeg waterdamp het tot het einde haalt. Tel daarbij op de SAI en de extra benzine die ingespoten wordt. Genoeg om wolkjes mee te maken in koude verzadigde buitenlucht.

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

02 feb 2020 13:20

Perfecte uitleg Erwin, dank!

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

02 feb 2020 13:35

Nou, hele oprit blauw.....gelukkig niet de mijne.... :salut:

https://youtu.be/_NmGZadjTPY

Re: Blauwe rook na lang stilstaan 964

02 feb 2020 22:37

Dial_888 schreef:Nou, hele oprit blauw.....gelukkig niet de mijne.... :salut:

https://youtu.be/_NmGZadjTPY


Maak je geen illusies, die van jou komt ook echt aan de beurt. :mrgreen:

Maar zoals geschreven: no problemo. :D
Plaats een reactie