Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

04 okt 2019 8:25

Zo dan:
https://youtu.be/ZtqWT8ZfG5Y

Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

04 okt 2019 17:54

Het zou me niks verbazen als moderne auto’s na verloop van tijd Ook problemen krijgen met de e 10

Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

04 okt 2019 19:52

Dat denk ik ook, is weer slimmigheidje om bijna iedereen te laten overstappen op die EV's.

Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

04 okt 2019 21:24

https://millersoils.nl/webwinkel/vspe-p ... nolkiller/

Afbeelding

Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

13 maart 2020 14:32

TanQyou: hier kun je nog 102 tanken

Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

13 maart 2020 15:37

Die is bij de motorsportboys al bekend hoor! Voor ons is dat Friesland, ook best een stukje sturen. Sterker nog, het is momenteel rendabel om vanuit Noord-Holland 102 Ron bij de ARAL Bocholt te tanken. Jerrycans tegelijk hier!!!
En met 100km/h ernaar toe is het weer rendabeler geworden :wink: Kost een vrije middag, maar dat heb ik er voor over. Wordt meestal gecombineerd met de 1 of andere activiteit.

Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

14 maart 2020 21:06

steef schreef:Voor ons is dat Friesland
Wát is Friesland?
Jerrycans tegelijk hier!!!
Wat?
Je schrijft raadsels!

Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

14 maart 2020 22:12

Tanqyou is vanuit NH, Friesland het minst ver. Trainen we in Rutten, dan effe langs de tanqyou. Als ik in de buurt van de Duitse grens kom, dan gaat er een berg jerrycans mee naar de Aral. Zó raadselachtig is dat niet hoor...

Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

14 maart 2020 23:02

Vraagje.....Is Ron 102 dan zoveel beter dan V-Power met zijn toegevoegde additieven ? :popcorn:

Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

15 maart 2020 0:19

Precies, ik vertrouw V-power helemaal niet meer na het vorige debacle: zogenaamde super aansmeren, wat eigenlijk 95ron was, met antiklopmiddel. 2-takt motoren lopen daardoor in de soep, en dat was kennelijk precies de bedoeling.
Een klassieker (auto of motor) durf ik al geeneens meer met de Nederlandse 98 weg te zetten....wij weten immers niet wat er aan toegevoegd wordt door onze fijne overheid.
102 houdt alleen maar het blok koeler, en bevat volgens de verkooppunten geen delen ethanol (misschien een klein spoortje). Detonatie is ook wel een dingetje, maar tot nu toe nog nooit meegemaakt (door preventief te handelen).
Daar vertrouw ik dan nog maar op, want ik kan niet anders. Of ik moet uiteindelijk Sunoco, Aspen of Ecomaxx tanken, maar dan gaat er een heel ander prijskaartje aan de hobby hangen.....

Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

15 maart 2020 8:52

steef schreef:Detonatie is ook wel een dingetje, maar tot nu toe nog nooit meegemaakt (door preventief te handelen).


Wat is dan het dingetje met detonatie?

Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

15 maart 2020 9:25

Pingelen, kopschade, zuigerschade.

Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

15 maart 2020 9:54

Dat kun je krijgen door 102 te tanken?

Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

15 maart 2020 10:33

steef schreef:Pingelen, kopschade, zuigerschade.


Lang leve de klopsensor!

Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

15 maart 2020 10:39

+1

102 heeft geen enkele zin als je knock sensor op 98 staat afgesteld zoals bij de meeste sportieve auto’s. En volgens mijnzijn er geen zelfregelende knock sensors met een bereik van 102 maar wellicht heb ik het mis. Bovendien is je compressieverhouding ook van invloed op het soort benzine

Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

15 maart 2020 11:00

giulia schreef:+1

102 heeft geen enkele zin als je knock sensor op 98 staat afgesteld zoals bij de meeste sportieve auto’s. En volgens mijnzijn er geen zelfregelende knock sensors met een bereik van 102 maar wellicht heb ik het mis. Bovendien is je compressieverhouding ook van invloed op het soort benzine


Eens! Voor de 964 is Ron98 de Max. 102 heeft geen enkele zin of je moet de mappings aanpassen, dan mogelijk haal je er iets uit.
Klopsensor regelt niets! Is letterlijk een microfoon die pingelen kan detecteren om vervolgens de DME de ontsteking bij te laten stellen.

Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

15 maart 2020 12:57

giulia schreef:...bovendien is je compressieverhouding ook van invloed op het soort benzine


Je compressieverhouding bepaalt juist de soort benzine. En niet alles is voorzien van een klopsensor... :wink:

Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

15 maart 2020 14:08

steef schreef:
giulia schreef:...bovendien is je compressieverhouding ook van invloed op het soort benzine


Je compressieverhouding bepaalt juist de soort benzine. En niet alles is voorzien van een klopsensor... :wink:

Motoren moeten omreden lagere compressie, brandstof met een laag RON getal. Rij je met moderne brandstof dien je de ontsteking daarop af te stellen (iets vroeger).
Goed nieuws P’s ook oude P’s hebben een compressie verhouding die prima gaat met Ron98!

Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

16 maart 2020 7:54

Als je "moderne brandstof" gebruikt moet je de ontsteking vroeger zetten?
Wat is moderne brandstof dan?

Re: brandstof met 102 octaan verdwijnt bijna overal in Neder

16 maart 2020 10:58

NordRack2 schreef:Als je "moderne brandstof" gebruikt moet je de ontsteking vroeger zetten?
Wat is moderne brandstof dan?


RON 100+ bedoel ik. Hieronder een lijst met RON advise van Porsche gebaseerd op de compressieverhoudingen door de [modeljaren] weer met het aanbevolen octaangetal:
1964 911 1991 cc 130 pk 9,0 : 1 RON 98
1965 911 1991 cc 130 pk 9,0 : 1 RON 98
912 1582 cc 90 pk 9,3 : 1 RON 98
1966 als 1965 RON 98
1967 911 1991 cc 130 pk 9,0 : 1 RON 98
911S 1991 cc 160 pk 9,8 : 1 RON 98
912 1582 cc 90 pk 9,3 : 1 RON 98
1968 911 1991 cc 130 pk 9,0 : 1 RON 98
911L 1991 cc 130 pk 9,0 : 1 RON 98
911T 1991 cc 110 pk 8,6 : 1 RON 96 [Shell V-Power is RON 97 en geschikt]
911S 1991 cc 160 pk 9,8 : 1 RON 98
1969 911T 1991 cc 110 pk 8,6 : 1 RON 96
911E 1991 cc 149 pk 9,1 : 1 RON 98
911S 1991 cc 170 pk 9,9 : 1 RON 98
912 1582 cc 90 pk 9,3 : 1 RON 98
1970 911T 2195 cc 125 pk 8,6 : 1 RON 96 [Shell V-Power is RON 97 en geschikt]
911E 2195 cc 155 pk 9,1 : 1 RON 98
911S 2195 cc 180 pk 9,8 : 1 RON 98
1971 2,2 liter zie 1970 2.4 zie 1972
1972 911T 2341 cc 130 pk 7,5 : 1 RON 91
911E 2341 cc 165 pk 8,0 : 1 RON 91
911S 2341 cc 190 pk 8,5: 1 RON 91
1973 als 1972
Deze gegevens gelden voor originele standaard motoren, bij "getunede" exemplaren met andere vaak hogere compressieverhoudingen gelden uiteraard andere specificaties.
Plaats een reactie