Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
07 maart 2020 18:19
Vanmorgen voor het eerst in 4 maanden de Carrera 3.2 gestart en lekker wezen rijden.
Tikkie, lopen en geen spoortje rook te bekennen, alsof hij een week geleden nog had gereden.
En dat terwijl hij best een stevige slok motorolie lust, gemiddeld 1 liter per 1600 km (1000 miles).
08 maart 2020 7:47
964 gisterenmiddag na 4mnd gestart. Geen blauwe rook te zien, helemaal niks!
Eerst tot 1bar druk erop (dme relay verwijderd), daarna starten en lopen binnen een seconde.
Lang leve Motul 300V CompetitionPro
22 maart 2020 18:50
De laatste keer dat ik serieuze rook uit de 964 had, was de keerring van de as naar stuurbekrachtigingspomp eruit geblazen

. Blok eruit en toen een hoop “while you were in there”... Alle pakkingen etc. Dus nu weer een als nieuw blok en hopelijk voorlopig geen rook meer...
22 maart 2020 18:59
Gisteren weer gestart na 4,5 maand stilstand. Geen fratsen uitgehaald, gewoon de accu weer aangesloten, sleutel omgedraaid, starten en direct lopen.
Oh ja, geen rook van enige betekenis.
25 apr 2020 17:26
Mijn 964 heeft een aantal jaar (5) stilgestaan.
Na starten idd de hele straat blauw.
Motor rustig warm gereden. Geen problemen.
Afgelopen week weer gestart en gereden. Inmiddels weer 1,5 jaar stilgestaan. Klein beetje rook. Was snel weg. Daarna geen last meer gehad.
Volgens P-specialist niets om je zorgen over te maken.
25 apr 2020 18:26
Kappi2907 schreef:964 gisterenmiddag na 4mnd gestart. Geen blauwe rook te zien, helemaal niks!
Eerst tot 1bar druk erop (dme relay verwijderd), daarna starten en lopen binnen een seconde.
Lang leve Motul 300V CompetitionPro
Heb jij de 15W50 ?
Ik sinds jaar ook Motul 300V. Maar dan de 5w40.
Erg goede olie
25 apr 2020 22:48
Heel mooie uitleg van Erwin, kleine toevoeging...
Afhankelijk van de manier waarop de olieschraapringen/zuigerveren gemonteerd werden op de zuigers, loop je het risico op geen, weinig of meer kans op 'olie aan de verkeerde kant' van de zuiger.
Met een liggend blok zal de positie van de slotopening (dient als opvang voor uitzetting van het materiaal onder invloed van warmte en sleet) in de schraapringen een rol spelen. Ligt de opening bovenaan, dan heb je meestal geen blauwe rook, ligt die opening aan de onderkant van het blok, dan zal eventuele olie die zoals Erwin zo mooi uitlegt terug loopt naar het carter, via die opening ook aan de verkeerde kant van de zuiger kunnen geraken... dus, als je blok gereviseerd wordt of om de ene of andere reden open moet, , vraag aan de specialist die het doet, dat hij de openingen in de olieschraapringen naar de bovenkant van het blok oriënteert.
btw; Mijn 3.2 van '87 stond stil sinds vorig jaar begin november, begin maart beestje eens buiten gehaald en geen wolkje rook te zien....door het Covid-19 verbod op niet essentiële verplaatsingen heeft hij jammer genoeg sindsdien zijn winterstalling nog niet opnieuw mogen verlaten....
26 apr 2020 8:25
Bollocks schreef:Afhankelijk van de manier waarop de olieschraapringen/zuigerveren gemonteerd werden op de zuigers.
Draaien die dingen niet? Bij mijn auto heb ik soms wekenlang geen rook, en dan weer af en toe wel.
26 apr 2020 11:17
Bij een tweetakt brommer niet.
26 apr 2020 13:55
Erik@targa schreef:Mijn 964 heeft een aantal jaar (5) stilgestaan.
Na starten idd de hele straat blauw.
Motor rustig warm gereden. Geen problemen.
Afgelopen week weer gestart en gereden. Inmiddels weer 1,5 jaar stilgestaan. Klein beetje rook. Was snel weg. Daarna geen last meer gehad.
Volgens P-specialist niets om je zorgen over te maken.
Ik zou me meer zorgen maken over het uitdrogen van je rubbers i.v.m. heel lang stilstaan.
26 apr 2020 13:59
Als je rijdt drogen de rubbers niet uit?
Ik vraag me al lang af hoe dat zit met die rubbers.
Stilstaan is slecht hoor ik altijd maar bewijs heb ik nog nooit gezien.
26 apr 2020 14:04
Volgens mij was er laatst een forumlid die geruime tijd de auto had stilgezet en die nu $$$$$$ moest gaan besteden om hem weer in orde te krijgen (en daarom de auto te koop aanbood).
26 apr 2020 14:13
De wegligging van mijn auto verbetert natuurlijk als ik alle rubbers vervang maar dat is niet zo raar na 31 jaar.
Misschien heeft het niet te maken met uitdroging - want die heb je sowieso - maar met vervorming als het rubber altijd in dezelfde stand staat.
26 apr 2020 14:28
Rubbers verouderen sowieso, en daar komt slijtage agv gebruik er nog bij.
Roest etc agv vochtige garage is van een andere orde.
En stel je voor dat je hem de gehele jaar gebruikt in weer en wind/zout dan weet ik het resultaat na een aantal jaren ipv droge warme garage als hobby auto....
Kortom, auto’s gaan allemaal kapot alleen hoeveel kapot is de vraag.
26 apr 2020 14:31
Het gaat hier om rubbers in het motorblok zoals bijv. krukaskeerring. Niet om de rubbers van bijv. je ophanging.
Indien de auto stil staat zakt het olieniveau tot onder deze rubbers en gaan op den duur uitdrogen en gaat je keerring lekken.
26 apr 2020 17:04
Juist bij een 911 motor loopt het carter vol met olie uit de olietank....dus die keerkringen zullen niet het probleem zijn.
Maargoed, ben net terug van een mooie ronde met de hobby auto...langs een kasteel en door de bossen. Stukje op de snelweg, met 100 km//h op de teller terug naar huis. Oliepeil dashbord bij terugkomst gecheckt en die staat bovenin welke overeenkomt met bijna max. op de oliepeilstok.
26 apr 2020 23:01
Alfred schreef:Erik@targa schreef:Mijn 964 heeft een aantal jaar (5) stilgestaan.
Na starten idd de hele straat blauw.
Motor rustig warm gereden. Geen problemen.
Afgelopen week weer gestart en gereden. Inmiddels weer 1,5 jaar stilgestaan. Klein beetje rook. Was snel weg. Daarna geen last meer gehad.
Volgens P-specialist niets om je zorgen over te maken.
Ik zorgen maken over het uitdrogen van je rubbers i.v.m. heel lang stilstaan.
26 apr 2020 23:05
Klopt Alfred.
Daar maak ik mij Idd meer zorgen over. Stilstand is geen vooruitgang. De kosten van de service beurt na 5 jaar stilstaan was best even schrikken. En na de beurt nog geen 300 km gereden en de auto staat inmiddels alweer een jaar stil.
27 apr 2020 7:41
Bollocks schreef:.............vraag aan de specialist die het doet, dat hij de openingen in de olieschraapringen naar de bovenkant van het blok oriënteert.
Als je dat moet vragen aan een specialist die jouw motor reviseert ben je niet bij een specialist terecht gekomen.
.
27 apr 2020 7:44
Zo'n prachtige auto, en dan zo weinig rijden.... Ik denk dat ik een uitlaatservice ga beginnen.
27 apr 2020 11:29
Wat info over zuigerveren
Zuigerveren
27 apr 2020 13:34
Grappig is dat in het artikel wordt aangegeven dat zuigerveren 5 tot 15 keer per minuut om hun zuiger draaien. Dan heeft het naar boven of beneden monteren van de opening niet zo veel zin zou ik denken?
28 apr 2020 0:28
Erwin schreef:Bollocks schreef:.............vraag aan de specialist die het doet, dat hij de openingen in de olieschraapringen naar de bovenkant van het blok oriënteert.
Als je dat moet vragen aan een specialist die jouw motor reviseert ben je niet bij een specialist terecht gekomen.
.
Klopt, ik had 'specialist' tussen aanhalingstekens moeten plaatsen.... Ik wil ze in elk geval geen eten geven, al diegene die zichzelf 'specialisten' noemen maar het niet zijn...
02 mei 2020 15:13
Gistermiddag de 993 na 6 maanden(!) stilstand weer gestart. Eerst even met uitgeschakeld DME gestart en daarna was het starten en lopen zonder ook maar een vlokje blauwe rook.
02 mei 2020 15:27
Ik zeg: snel olie bijvullen. Bijvullen. Het kan niet anders dan dat er niks meer in zit

Geintje bjft; wat zijn het toch bulletproof hokken he
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.