Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
06 dec 2016 23:49
Bij de IR meting moet je sowieso paar graden bijtellen voor de werkelijke olietemperatuur in het carter te benaderen. Je meet de buitenkant van de carterpan die blootgesteld staat aan de omgevingstemperatuur.
Ik denk dat een olie een veel breder temperatuurbereik heeft waar het zijn optimale eigenschappen heeft. Ik zou eerder zeggen 70-100gr
Misschien even navragen bij een expert of bij de fabrikant van jouw specifieke motorolie.
08 dec 2016 22:50
Mijn 964 met 288k op de odo, loopt al jaren op ester based 10w60......
09 dec 2016 11:54
Of het de beste keus is die gemaakt zal ik niet zeggen , wel een gefundeerde. Ik praat nu over mijn
klassieker een TR6. Ik gebruik dus nu KENDALL titanium , ook populair by Porsche vooral in de USA , Waarom ?
door het hoge zinkgehalte , en het niet geheimzinnig doen hierover , andere oliesoorten dus wel , vage antwoorden
als "matchen de eisen : ed . Ten tweede de expertisie van de importeur , je kan een oliemonster opsturen en dan wordt je
olie geanalyseerd , zodat je een goed beeld krijgt over de smering. De vertegenwoordiger / eigenaar van Kendall gaf aan dat
je hem kan benaderen en hij uitzoekt welke olie het beste is voor je auto . (ook oa voor de dd Volvo V40 D4 190Pk , die nu stiller loopt)
en zelfs de prijzen vallen erg mee.. hen nu een minidrum gekocht met 20 liter. Weet niet of dat kan maar heb zijn contact gegevens
als iemand die wil kan ik ze pm. Voor de duidelijkheid .. ik heb geen enkele binding/connectie anders dan als klant met dit brdrijf
09 dec 2016 12:22
harryv8 schreef:Weet niet of dat kan maar heb zijn contact gegevens
als iemand die wil kan ik ze pm. Voor de duidelijkheid .. ik heb geen enkele binding/connectie anders dan als klant met dit brdrijf
In dat geval kan dat zeker. Goed advies obv je eigen ervaring
09 dec 2016 13:54
Alleen zou ik een een TR6 de allergoedkoopste Aldi olie gooien.
Maakt toch niet uit voor zon tractor.
Kan het weten, heb zelf ( al 34 jr) n Triumph (Spitfire)
09 dec 2016 14:58
hi , denk eerlijk gezegd dat je een TR6 moter niet echt kan vergelijken met een Spitfire
ik heb 6 clinders 165 pk .. en een Spit... Zijn allebei Triumphs maar daar houdt alle vergelijking
op.. of je hebt een gt6. ben lid van de Trclub .... alleen TR's

( maar vindt een spitfire best leuk hoor )
TR6 was eind jaren zestig begin jaren 70 toch wel een echte mannenauto
09 dec 2016 15:00
en over de olie ... is vooral belangrijk dat er een hoog zink gehalte inzit voor de smering
van de nokkenas ... Aldi olie zie je niet in een TR6...
09 dec 2016 15:02
Zijn allebei pre-historische tractoren, nul finesse en technisch grotendeels gelijk (geloof me, ik heb er jarenlang aan gesleuteld in mn anglofiele periode)
Idem voor Healey, MG's etc.
09 dec 2016 15:19
helemaal mee eens dat ze vergeleken met hedendaagse motoren niet te vergelijken zijn.
maar een TR6 doet niets onder voor en andere auto uit eind jaren 60 begin 70. En om 4 cilinders
MG met 1500cc nu te vergelijken met een 2.5 6 cilinder... maar inderdaad simpele techniek maar dat was
bij alle auto's toen .. rij zelf al 30 jaar TR.. dus ken ze ook een beetje
09 dec 2016 15:34
Het enige verschil is dat een TR6 1,5x een Spitfire is.
Technisch van hetzelfde rudimentaire niveau en al in de 70-er jaren zwaar verouderd tov bijv Alfa en Lancia.
Of schat jij een volledig alu twin cam motor met 7 hoofdlagers (alfa 2600)even hoog in als een brok gietijzer met enkele onderliggende nokkenas en 5 hoofdlagers (triumph 2500)
09 dec 2016 15:55
toch knap dat die gekke britten er 150pk uitpersen ... en eigenlijk moet je die
vergelijken met een auto uit die klasse uit die tijd 2000 gtv . BMW 2000 etc,
dan valt het allemaal wel mee. Denkl dat een hoop klassieker liefhebbers ook naar de kosten
kijken en zelf sleutelen , en dan zijn TR's toch wat gebruiksvriendelijker .. Maar voor de goede orde
ik vind italianen schitterend !
19 jun 2020 17:36
Erwin schreef:Voor de watergekoelde motoren is Motul 300V ook goed te gebruiken, maar bij frequent gebruik kan ook gekozen worden voor een commerciëlere synthetische olie van Motul, de 8100 x-cess. Deze wordt in USA vaak geprefereerd boven Mobil 1, waarschijnlijk omdat Motul ook bij de gewonere oliën ook esters toevoegt.
Voor de echte oliebollen onder ons. Ik heb het hele relaas van Erwin (waarvoor dank) niet volledig gequote omdat ik een waterkoeler heb. Ik heb het internet afgestruind voor informatie betreffende Motul 300V want dat lijkt me een perfecte motorolie en de meerprijs tegenover de synthetische 8100 is echt verwaarloosbaar als je een 20 liter bidon aankoopt.
Nu mijn vraag: ik lees dat Motul 300V minder additieven bevat en sommigen raden aan deze dan ook frequenter te verversen. Porsche geeft intervallen van 30.000 aan maar dat is waanzinnig veel, ik hou het op (van de inzet van de P. afhankelijk) op 8 à 10.000 per verversing. Is dat ok of is het beter sneller te wisselen. Ik maak zelden korte ritjes en de auto wordt zorgvuldig warmgereden.
19 jun 2020 20:57
Ik zou me met de Motul 300V geen zorgen maken. Maar sowieso niet de 30.000km aanhouden. Maar bij gewoon straatgebruik 7.000-10.000km aanhouden of elk jaar, wat eerst komt. Misschien dat elk jaar wel wat veel is voor een iets modernere P. Dan bv elke twee jaar als je minder dan 5000km per jaar rijdt als compromis.
Ik rijd met een gelijkaardige olie als 300V. (Millers CFS NT) Laat af en toe ook eens een olieanalyse uitvoeren. Zit qua additieven ruimschoots boven de gewenste waarden.
Goed adres voor olie is opieoils. Doen ook vaak acties.
20 jun 2020 9:50
GinnFizz schreef: ik lees dat Motul 300V minder additieven bevat en sommigen raden aan deze dan ook frequenter te verversen.
Die 'sommigen' vergeten dan even dat Motul 300V een volledige esther olie is en dat je deze niet kunt vergelijken met een uit aardolie gewonnen motorolie.
Om de eigenschappen te verbeteren van een conventionele motorolie worden verbeteraars toegevoegd. Zoals additieven en dopes.
Een esther olie is zoooo anders, de smerende eigenschappen zijn in de basis al zo veel beter.........en dan wel dezelfde hoeveelheid verbeteraars en zink etc. moeten toevoegen als bij een technisch kwalitatief mindere oliesoort?
.
20 jun 2020 12:00
Erwin schreef:GinnFizz schreef: ik lees dat Motul 300V minder additieven bevat en sommigen raden aan deze dan ook frequenter te verversen.
Die 'sommigen' vergeten dan even dat Motul 300V een volledige esther olie is en dat je deze niet kunt vergelijken met een uit aardolie gewonnen motorolie.
Om de eigenschappen te verbeteren van een conventionele motorolie worden verbeteraars toegevoegd. Zoals additieven en dopes.
Een esther olie is zoooo anders, de smerende eigenschappen zijn in de basis al zo veel beter.........en dan wel dezelfde hoeveelheid verbeteraars en zink etc. moeten toevoegen als bij een technisch kwalitatief mindere oliesoort?
OK, klip en klaar en mijn (door beperkte kennis) vermoeden bevestigd. Vanaf nu Motul 300V en gaan met die
23 jun 2020 15:59
Ik kwam dit nog tegen ivm met bepaalde race-georienteerde olies en duurzaamheid.
"To address some of the specific questions, the race oils have a detergent and dispersant pack based on an SM API spec, making them quite robust to every day use. They do not fully meet the API spec due to an elevated level of phosphorus (from ZDDP, but y'all knew that). This is decidedly different that some of the race oils out there, most are good for a weekend, maybe 500 miles. Millers and Motul (300V) both take the approach of providing a robust additive pack, which makes them appropriate for multiple uses."met een
linkje erbij als referentie.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.