Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

23 jun 2020 15:48

Ruud81 schreef:8 cylinder?

Yup, 3,5 liter schoon aan de haak (dan weet je gelijk bij welk model de motor hoort). Zo houden sommige US-boys de hobby betaalbaar.
Laatst bijgewerkt door steef op 23 jun 2020 15:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

23 jun 2020 15:49

Enne wat is het plan?

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

23 jun 2020 15:50

Engine out service, op weg naar de specialist.

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

23 jun 2020 16:41

Ach so. Ik dacht aan een leuke ombouw :mrgreen:

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

23 jun 2020 20:14

steef schreef:
Ruud81 schreef:8 cylinder?

Yup, 3,5 liter schoon aan de haak (dan weet je gelijk bij welk model de motor hoort). Zo houden sommige US-boys de hobby betaalbaar.


sorry, zo goed is mijn Ferrari kennis niet... Ben overigens wel benieuwd :thumleft:

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

23 jun 2020 21:20

Afbeelding

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

24 jun 2020 14:20

De laatste echt mooie Ferrari. :thumleft:

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

24 jun 2020 15:41

Zeker fraai, maar en F12 of Roma zijn ook niet te versmaden.

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

24 jun 2020 15:50

Lekkere kar.

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

24 jun 2020 16:33

Ronaldo schreef:De laatste echt mooie Ferrari. :thumleft:


Helemaal juist :thumleft: , maar van een mooi bord....
Je wilt niet weten wat daar mis mee kan gaan! Er zit zóveel aan die auto wat stuk gaat (kan gaan), en er gaan heel wat vervelende dingen aankomen ivm de leeftijd.
Gescheurde subframes, alu tanks die nu poreus worden, sensoren die moeilijk gaan doen, het is gewoon een hele moeilijke auto. Niet te vergelijken met een 911. Italiaanse elektronica doet er ook geen goed aan. Bij de nieuwe modellen overigens ook niet, vandaar dat de meesten ze binnen de 7 jaar garantie weer wegdoen. (Ik heb de basis-problemen geeneens genoemd, zoals ruit-laminaat wat loslaat, klepgeleiders, smelten interieurdelen, gescheurde spruitstukken, enz. Dat is een hele waslijst)
Motor en bak zijn bulletproof, echter niet hufter-bestendig (welke motor is dat wel?). En heel wat verwende knaapjes hebben zo'n (koude) motor compleet weggereden na zo'n 40dkm. Die moet je niet per ongeluk treffen....
Maar het blijft wel een technisch hoogstandje. Rechtstreeks afgeleid uit de laatste Formule 1-periode van de screeming drieneeenhalve-liters! Het concept is zeer bijzonder, juist doordat de motor eruit moet (dan kan je overal bij!), maar dit alles maakt hem voor mij in elk geval onbetaalbaar. Kopen en rijden is haalbaar, maar de rest niet.

Ik heb er veel bekeken, en ben steeds weer weggerend. Altijd mooie verhalen, maar de verkopers weten vaak bar weinig van de tech-zaken. Soms stond er een fraaie, en dan kwamen we er niet uit. Toen voor de GT3 gekozen. De prijzen van nu zijn te hoog voor deze auto, hoe mooi die ook is. Schaars zijn ze zeker niet (hoewel dat vaak een verkoopargument is): er zijn er zo'n 12.000 geproduceerd! Hij is wel waanzinnig om mee te rijden. Een forum-lid had er 1, en dat heeft m zijn huwelijk gekost :mrgreen: Een ander forum-lid had er 1, en die komt elk jaar bij een andere handelaar bovendrijven.
Er stond bij een grote luxe handelaar een mooie, technisch goed, maar ik wist dat die achterschade heeft gehad, de handelaar, en die daarvoor wisten daar niets van. (kenteken bekend - vandaar dat kentekens vaak niet getoond worden). Ik denk dat er met Ferrari's nog meer wordt gerotzooid dan met Porsches. Het blijft toch Italiaans :wink:
Ik hou ze bij (ook de schadebakken), soms staat er 1 in een sloot, soms hangt er 1 in een vangrail.....wellicht dat ik ooit nog durf....(maar beter van niet :lol: ).
Maar wat is zo'n Porsche dan zorgeloos! :drive:

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

24 jun 2020 19:44

Als ik het zo lees, moet je alleen een Ferrari kopen als die nieuw is. Of anders met weinig kilometers met garantie bij de Ferrari dealer. Ik denk dat je zeker een punt hebt dat het kopen van een 20-25 jaar oude Ferrari voor veel ellende kan zorgen.

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

24 jun 2020 19:58

De reactie van Steef is wel erg ongenuanceerd. Bovendien somt hij problemen van verschillende bouwseries op. Een 355 heeft als nadeel dat voor distributiewissel de motor eruit moet.
Dat van die 7 garantie slaat niet op de 355.
Er zijn modellen die voordeliger zijn onderhoud en ik denk dat de betrouwbaarheid niet onderdoet voor een Porsche.. En laten we wel wezen een Porschemotor kent ook zo zijn problemen.

Daarnaast is een Ferrari toch wel exclusiever dan een Porsche

En om te reageren op de volgende reageerder Als je met verstand koopt kun je best een oudere Ferrari kopen, waarbij je juist niet zou moeten kiezen voor en erg lage km stand. Je kunt beter en exemplaar nemen dat regelmatig gebruikt is en de juiste technische aandacht heeft gehad

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

24 jun 2020 20:02

Om te reageren op de vorige reageerder. Ik denk dat je zeker tamelijk zorgeloos een oudere Ferrari die de juiste technische aandacht heeft gehad kunt kopen. Alleen als je risico-avers bent, kun je beter voor een nieuwe of jonggebruikte bij de dealer kiezen.

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

24 jun 2020 21:09

Of een Porsche kopen....

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

24 jun 2020 21:10

@Ewout: :wink:

3alfa schreef:1. Dat van die 7 garantie slaat niet op de 355.
2.Daarnaast is een Ferrari toch wel exclusiever dan een Porsche
3.Je kunt beter en exemplaar nemen dat regelmatig gebruikt is en de juiste technische aandacht heeft gehad


Punt 1: als je goed leest slaat dat zinnetje op de nieuwe modellen.

Punt 2: eens! Maar kwalitatief niet. Eigenlijk is het niet te vergelijken. Ferrari is een gevoel, een emotie. Maar heeft wel degelijk veel zorg nodig. Ik denk dat je dat ook met vrouwen hebt.... :shock: :mrgreen: Wat er bij de 355 allemaal naar boven komt, heb je echt niet bij een Porsche. Gaan we het al niet hebben over de roestgevoeligheid, maar de meesten komen daar niet achter, omdat de auto's bijna geen pekel zien. Vooral de modellen voor de 360 zijn geen gebakjes die je het hele jaar door wilt rijden. Zoek de projecten van Bradan er maar op na.

Punt 3: eens! Vandaar mijn opmerking dat de blokken en bakken bulletproof zijn. Na meer dan 2 ton op de teller heeft menig blok laten zien, bij volle revisie, dat er nauwelijks slijtage opgetreden was in lagers, bussen en zuigers. (en dat slaat wel op de 355, maar ook op 348 en 360). De blokken van de 355 gaan stuk als er een klep afbreekt, of een rol of riem het begeeft. Dan ben je pas écht aan de beurt. 40 kleppen! Alleen dat al :oops: Een duidelijke onderhoudshistorie bij een erkend specialist geeft meestal wel een duidelijk beeld. Bij de 355 is een compressietest doorslaggevend voor de staat van het blok (cilinder 2 en 5 zijn het eerst aan de beurt), maar de huidige koper koopt op glans en uiterlijk.
Over verschil in bouwserie: eerste serie = het meest gewild (je weet vast wel waarom), alleen de laatste serie (98/99) hadden de versterkte klepgeleiders. Beide series hebben last van scheurende spruitstukken. Volgens mij komt dat weer door een falende sensor, waardoor een te heet mengsel in de 'headers' komt. Gevolg is scheuren, en kennelijk loopt het blok daar ook weer schade van op.
Dit is oplosbaar, maar je moet er wel op tijd achter komen. De specialisten weten dit ook niet van te voren. Oplossing is headers van o.a. Fabspeed, het liefst met ceramische coating.
Van de eerste serie (2.7) loopt het blok rauw, van de 2e serie soepel (5.2).
In Duitsland zijn de BBS E28 magnesium velgen niet meer voor de openbare weg goedgekeurd. Ik vraag me al een tijdje af hoe dit bij de magnesium wielen van de 355 zal vergaan (Magnesium vergaat in de loop van de tijd). Zo rijdt er 1 rond in dit land met een gerichte velg: die zou ik niet graag tegenkomen. Ze zijn in elk geval niet meer leverbaar (backorder?). Een oude Ferrari is exclusief, en die koop je niet om er veel mee te rijden (sommigen misschien). Een 911 leent zich daar wat beter voor. Is ook exclusief, alleen zien wij dat niet meer (denk ik dan). En het concept 911 was from the beginning al 'gedoemd' om een succes te worden, en dat is nog steeds zo. Ferraristi zien dat vaak als een bezwaar: het blijft een platgeslagen kever. (Maar wel 1 die het blijft doen).

Leuk om te volgen: https://www.youtube.com/watch?v=4AAsGkOnFq0
En deze: https://www.youtube.com/watch?v=rCTOn7b_NI0

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

24 jun 2020 21:35

Denk dat Steef in essentie wel gelijk heeft. Natuurlijk zijn goed onderhouden Ferrari’s niet perse onbetrouwbaarder dan een Porsche, en auto’s die veel gebruikt worden zullen beter zijn dan garage exemplaren. Maar het blijven technisch gecompliceerde auto’s en als er iets stuk gaat zijn onderdelen snel 2-3 keer duurder dan bij een 911. Ik houd altijd rekening met onverwachte uitgaven aan mijn 964, maar of je even 5k of 15k moet achterlaten bij de specialist maakt toch wel uit. Laat staan wat de gevolgen zijn van groot motorisch onheil.

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

25 jun 2020 7:47

Schoonpappa reed een 456. Bij Kroymans onderhouden. Oude auto van Prins Bernhard. Nooit op bezuinigd, niet door ‘Coco’ en niet door schoonpappa. Wat moest gebeuren werd gedaan. Ding reed iets van 1500-2000 km/jr. Stond de hele winter in een verwarmde garage, werd heen en weer gerold etc etc. En elke lente als hij weer buiten kwam was er wat aan. Lekkage. Ruitenwissers die niet meer werkte. Deurslot kapot. En reparatie zou voor mij reden zijn om elk jaar weer een orgaan op ebay te moeten zetten :shock: Was in die tijd zo blij met mijn 964 met eigenlijk alleen regulier onderhoud.

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

25 jun 2020 8:08

Een Ferrari is als een maitresse, bloedmooi, irrationeel, je krijgt af en toe zo maar een klap in je gezicht....en oh zo spannend. Valt niet dagelijks mee te leven.

Een Porsche is als een echtgenote, bloedmooi, degelijk in de dagelijkse omgang, maar net dat tikje minder spannend....totdat de boel ploft :mrgreen:

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

25 jun 2020 9:23

Vitello Tonnato of bratwurst, zeg het maar.

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

25 jun 2020 11:36

Bratwurst it is! We zijn tenslotte venten! ;)

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

25 jun 2020 14:09

horn schreef:Schoonpappa reed een 456. Bij Kroymans onderhouden. Oude auto van Prins Bernhard. Nooit op bezuinigd, niet door ‘Coco’ en niet door schoonpappa. Wat moest gebeuren werd gedaan. Ding reed iets van 1500-2000 km/jr. Stond de hele winter in een verwarmde garage, werd heen en weer gerold etc etc. En elke lente als hij weer buiten kwam was er wat aan. Lekkage. Ruitenwissers die niet meer werkte. Deurslot kapot. En reparatie zou voor mij reden zijn om elk jaar weer een orgaan op ebay te moeten zetten :shock: Was in die tijd zo blij met mijn 964 met eigenlijk alleen regulier onderhoud.

Volgens mij is bij zo'n ding onderhoud van EUR 5 per km best een redelijk bedrag

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

25 jun 2020 15:18

Klinkt als een goede schatting, al kan het misschien met EUR 4 ook uit. Niet voor niets dat een Scaglietti of 550 met redelijk wat kilometers ‘maar’ 75k kosten, je loopt helemaal leeg op onderhoud.
Laatst bijgewerkt door dirty gertie op 25 jun 2020 16:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

25 jun 2020 15:58

Ik denk dat je voor wat betreft de 550 gecorrigeerd gaat worden door 3alfa :popcorn:

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

25 jun 2020 16:36

Maarten schreef:Volgens mij is bij zo'n ding onderhoud van EUR 5 per km best een redelijk bedrag

Zoals mijn totmbo - volledig niet geinteresseerd in auto's - altijd over mijn 964 zei: "Kan je er niet beter af en toe eentje huren?" :twisted: :bang:

Re: Even geen Porsche ...(Ferrari-adepten onder elkaar)

25 jun 2020 16:48

:mrgreen:

Snapcar :wink:

Toevallig vandaag berekend wat de 911 per jaar kost zonder 1 meter te hebben gereden :popcorn:

Vaker (meer!) rijden, dan kosten de kilometers al snel een stuk minder :!:
Plaats een reactie