Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Gesloten onderwerp

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

21 aug 2020 23:35

Ik zeg altijd maar - Niets is wat het lijkt.
Verkeerd gegokt. Neem je verlies en door!
Als je er van af wilt dan heb ik nog wel een leeg plekkie over voor je wrak.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 0:38

Goed verhaal. Ik vroeg alleen: namen en rugnummers graag van garages die er ook zo over denken; die voor een normale prijs een relatief eenvoudig motorblok onder handen kunnen/willen nemen.

En niet roepen: 10k is niks, 15k is niks. Vandaar de opmerking: 'ik ben een ondernemer, ik weet ongeveer wat dingen kosten'.

Dus geen aasgieren die 'barrel', 'hok' en 'wrak' roepen omdat ze net als ik, ook al ruim 10 jaar geen origineel Nederlands geleverde G50 (zonder duplicaatcode op het kenteken) meer te koop hebben gezien en hun kans ruiken.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 8:07

Interessant verhaal, ga nog alle reacties lezen. Maar kan me er iets bij voorstellen dat het flink in de papieren kan gaan lopen. Voordat ik mijn huidige BMW M140i kocht (1 jaar oud) had ik ook een 996 turbo met handbak gezien voor dezelfde prijs (omstreeks 42K). De verkoper, een Porsche specialist, zei "die BMW gaat nog flink afschrijven". Toch heb ik veel meer vertrouwen in de BMW, ook financieel (inclusief afschrijving). Heb ook wel eens over een 996 turbo gehoord die net een motorrevisie had gehad t.w.v. 25.000 euro (stond bij een P-dealer met dat verhaal erbij). Feit blijft: met een oude auto loop je kans op hoge onkosten, en die kans loopt exponentieel op als je een slechte auto treft die je vantevoren niet optimaal hebt gecheckt.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 8:51

drie.twee schreef:Goed verhaal. Ik vroeg alleen: namen en rugnummers graag van garages die er ook zo over denken.


Volgens mij was de insteek van dit door jou gestarte topic heel anders ....

In elke regio zit zeker wel 1 goede Porsche Specialist, die met de klant mee wil denken ...

Rebel Engineering - Steenwijk
Van Der Gugten - Bodegraven
Garage Gmund - Zegveld
Van Den Berg Service - Apeldoorn
Rennsport - Breda
Car Service Visser - Hilversum

..... en zo zijn er nog wel wat meer die tevreden Porscheforummers als klant hebben.

Om dit topic een lang vervolg te laten hebben, kan je jouw blok ook door Motor Meister onderhanden laten nemen ;)

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 8:57

drie.twee schreef:
Dus geen aasgieren die 'barrel', 'hok' en 'wrak' roepen omdat ze net als ik, ook al ruim 10 jaar geen origineel Nederlands geleverde G50 (zonder duplicaatcode op het kenteken) meer te koop hebben gezien en hun kans ruiken.


Volgens mij bestempel je jouw eigen wagen zelf als wrak door er zo respectloos over te praten. Een wagen van 30 jaar oud, van welk merk dan ook heeft aandacht nodig. Dat weet je van tevoren. Bepalend is het moment van intake. Doe je dat niet grondig genoeg dan is er een grote kans op verrassingen en kosten, tenzij je op tijd weer uitstapt. Ik heb het zelf met mijn 3.2 en mijn 964 gezien. Het is net als met aandelen. Goed timen en heel goed in de gaten houden wat er gebeurt. Tenzij je geld over hebt. Dat maakt het voor mij ook een leuke hobby.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 9:07

drie.twee schreef:Goed verhaal. Ik vroeg alleen: namen en rugnummers graag van garages die er ook zo over denken; die voor een normale prijs een relatief eenvoudig motorblok onder handen kunnen/willen nemen.

En niet roepen: 10k is niks, 15k is niks. Vandaar de opmerking: 'ik ben een ondernemer, ik weet ongeveer wat dingen kosten'.

Dus geen aasgieren die 'barrel', 'hok' en 'wrak' roepen omdat ze net als ik, ook al ruim 10 jaar geen origineel Nederlands geleverde G50 (zonder duplicaatcode op het kenteken) meer te koop hebben gezien en hun kans ruiken.


Wat vind jij een normale prijs want je perceptie van de werkelijkheid wijkt volgens mij flink af. Los van het merk Porsche, alles wat je aan een motor (deel)revisie laat doen is kostbaar. Ik neem aangaat omdat je ondernemer bent je veel vraagt, onderzoekt, vergelijkt en controleert?

Ik heb in het verleden aardig wat van de fameuze Alfa Nord blokjes laten reviseren (4 cilinder dubbelnokker) en dat kostte in het Gulden tijdperk al een duizendje of 4. Nu kost zo'n blok reviseren ook tussen de 5K en 6K. Dat zijn gewoon de prijzen van onderdelen en arbeid. Niets meer en niets minder. Je weet dat een specialistische monteur zomaar 70-75 euro per uur kost en dat 40 uur werk zomaar de werkelijkheid is.

Kijk eens op Rosepassion dan zie je wat onderdelen kosten. Dat kan je wellicht duur en onzin vinden maar dan had je met alle respect geen Porsche moeten kopen (alhoewel andere, meer gewone merken, ook in die prijscategorie zitten)

Laat een goede diagnose uitvoeren, vraag een of meerder offertes op, noem alhier de bedragen en dan zitten er hier echt genoeg ervaringsdeskundigen die er een oordeel over kunnen vellen. En ja...als je er aan begint dan komen er ongetwijfeld andere zaken naar boven.
Laatst bijgewerkt door giulia op 22 aug 2020 9:35, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 9:37

Hij is ondernemer dus weet zelf heel goed wat iets moet kosten :-)


Die opmerking was even nodig omdat er maar geroepen werd, 10k is niks 15k is niks. Dat is een bult geld. Ik komt niet uit een ei. En mede-ondernemers zeiden direct: hoho, zoveel tijd kost een blok in en uitbouwen niet.

Er wordt trouwens wel meer geroepen hier op het forum. Schuifdak en achterruit zou geen 2 dagen kosten; ik werd genaaid. Kijk maar eerder in deze thread naar mijn reactie daarop.

Wat ik een normale prijs vind voor reparatie afgebroken kopbouten?

Gezien het blok er in 1 dag in en uit moet kunnen:

1000 euro (1 dag) in en uitbouwen
1000 euro voor de kopbouten (geen idee wat die dingen kosten eigenlijk, maar ik doe een gok) + pakkingen etc. kleinmateriaal
1000 euro (1 dag) voor de arbeid van de kopbouten vervangen

3k zou echt genoeg moeten zijn. Maar vind maar eens een garage die het voor dat bedrag doet.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 9:41

En eigenlijk moet het dit zijn:

600 euro (1 dag) in en uitbouwen
1000 euro voor de kopbouten (geen idee wat die dingen kosten eigenlijk, maar ik doe een gok) + pakkingen etc. kleinmateriaal
600 euro (1 dag) voor de arbeid van de kopbouten vervangen

Het werktplaatstarief is namelijk € 67,50 ex bij mijn garage.

Dus € 2.200,- zou moeten kunnen als je geen haast hebt.

Als het een ander merk zou zijn, dan zou je hier ook iemand voor vinden die het voor die prijs deed.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 9:44

600 euro (1 dag) in en uitbouwen
500 euro voor de kopbouten (12 euro per stuk bij Van Kessel x 24 stuks) + pakkingen etc.
600 euro (1 dag) voor de arbeid van de kopbouten vervangen

1700 euro. Sure.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 9:58

En laten we dan zeggen 'een complete revisie'

1 week arbeid = 40 uur * 75 euro = 3000 euro

Dan zit je dus op 4700 euro + onderdelen (pakkingen, zuigerveren, lagers drijfstang en krukas, koppelingsplaat en wat maar nog meer verstandig is om te vervangen)

Dat zijn volstrekt andere bedragen dan die hier genoemd worden en wat je verder op het internet leest.

Daarom is het ook zo'n probleem als zo'n auto stukgaat.

Ik moet zelf mijn brood verdienen volgens dit soort berekeningen: real world, normaal tarief.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 10:08

Er zit dus een groot verschil tussen de prijzen die jij normaal vindt en wat de specialisten er voor rekenen.

Welkom in de grote mensen wereld.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 10:11

Dat noem jij de grote mensen wereld. Ik noem het oneerlijk.

Ik moet toch zelf ook vooraf offreren?

In deze thread wordt al genoemd dat een revisie ruwweg 40 uur kost. Waarom wordt er dan 80 uur gerekend?

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 10:20

Onderdelen

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 10:23

Nee, ik had het alleen over de uren. Kijk maar naar de berekening van 1700 euro.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 10:52

drie.twee schreef:En laten we dan zeggen 'een complete revisie'

1 week arbeid = 40 uur * 75 euro = 3000 euro

Dan zit je dus op 4700 euro + onderdelen (pakkingen, zuigerveren, lagers drijfstang en krukas, koppelingsplaat en wat maar nog meer verstandig is om te vervangen)

Dat zijn volstrekt andere bedragen dan die hier genoemd worden en wat je verder op het internet leest.

Daarom is het ook zo'n probleem als zo'n auto stukgaat.

Ik moet zelf mijn brood verdienen volgens dit soort berekeningen: real world, normaal tarief.


Ik weet niet wat jij denkt dat lagers, krukas, koppeling, enz. kosten maar als je dat optelt dan kom je toch op de hier vermelde bedrage uit...en meer.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 10:57

Ik krijg het gevoel dat je er flink naast zit qua prijzen maar weet het zelf niet.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 11:05

Nogmaals doe die uren maal 2....

Netto revisie 40 uur(echt sleutelen aan je blok met alle omliggende delen) , is misschien ook te laag, maar om die uren te verzetten zijn andere uren ook nodig , zegmaar werkvoorbereiding, bestellen, overleg, meten/beoordelen etc...

Maar ga in overleg, en koppel het hier terug....ben benieuwd.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 11:29

Ik volg deze discussie niet helemaal, maar volgens mij had de topic moeten zijn. Ik ben een beetje dom geweest om een auto te kopen zonder kennis en ervaring en een AKK te laten uitvoeren.

Verder de prijzen voor arbeidsloon klopt, maar dan komt het materiaal en dan kloppen de prijzen wel die eerder worden aangegeven in deze topic.
Indien 3.2 weer twijfelt op FVD kan je de prijzen voor onderdelen terugvinden.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 11:49

Om de kopbouten te kunnen vervangen moet alleereerst de motor eruit. Dan de uitlaten demonteren en de inlaat eraf. Met name de uitlaten kan vies tegenvallen. Vaak breken tapeinden af etc.

Dan moeten de kettinghuizen open, kettingen los en nokkenassen eruit. Kettinghuizen eraf, nokkeashuizen eraf. Dan de koppen demonteren, goed gebruik is die meteen reviseren.

Nu de koppen eraf zijn moeten de zuigers en cilinders eraf, dus C-Clip en piston pen los. Setje eraf. Met een beetje mazzel de zuigers in de cilinders laten als je daar niks aan wil doen. Maar eigenlijk meteen even meten, cilinders honen en nieuwe zuigerveren.

Nu kan je eindelijk op het bijna kale Carter de oude draadeinden demonteren. Hopen dat ze allemaal loskomen en die gebroken is niet heel kort op de Carter is gebroken.

Als je eenmaal zover bent is het weer een keuze toch het Carter te splitsen en lagers te vervangen. Meteen nieuwe kettingen en geleiders. Etc.

Maar goed, alleen draadeinden kan ook. Carter dicht laten. Meteen een setje ARP draadeinden erin. Kost wat, maar wel heel mooi.

Dan de boel weer opbouwen, op tijd zetten. Nieuwe pakkingen, olie, meteen een beurt ect.

De tijd dat de motor op de bok staat en bewerkt wordt is niet een dagje maar meer een week.

De kopbouten vervangen is dus niet zo eenvoudig als bij een 4-cilinder lijn motortje.

Het werk zit hem niet in het uit- en inbouwen van de motor maar meer het werk aan de motor zelf.

Lees je eens in in wat er nodig is en beoordeel daar de prijs op.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 11:56

Kijk hier maar even, dat is mijn revisie. Niet alleen technisch weer goed maar ziet er ook weer als nieuw uit.

Reken voor een klusje als dit zeker op 20k. Heeft het mij bij lange na niet gekost want alle arbeid zelf gedaan. Maar alleen aan onderdelen denk ik 6/7k verder.

http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... ngine.html

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 12:08

Bedankt voor alle info. Het is mij nu wel duidelijk dat de auto 4 jaar in de opslag blijft staan en geen 2 jaar.

Ik zet dat ding uit mijn hoofd en ga me met andere dingen bezig houden.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 12:32

Succes, en kun je over 4 jaar ondertussen een leuk bedrag bij elkaar sparen.....en denk aan de inflatie.
Laatst bijgewerkt door Dial_888 op 22 aug 2020 12:48, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 12:41

Verstandig besluit en vergeet niet zo nu en dan bij de 3.2 te gaan kijken, dat waardeert hij echt en dan weet jij waar je voor spaart! :wink:

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 12:44

drie.twee schreef:In deze thread wordt al genoemd dat een revisie ruwweg 40 uur kost. Waarom wordt er dan 80 uur gerekend?


Nou een revisie kost wel meer dan 40u lijkt me. Eerder 60-70. Dan zit 80 daar niet zover vanaf.

Re: Porsche 911 3.2 1988 helemaal niet zo sterk en goed

22 aug 2020 12:53

Verstandig besluit en vergeet niet zo nu en dan bij de 3.2 te gaan kijken, dat waardeert hij echt en dan weet jij waar je voor spaart! :wink:


Dat ga ik dit keer maar even niet doen. Ik ben steeds bij de spuiter geweest om te kijken en te praten in de afgelopen vier jaar. In de hoop dat het wat sneller zou gaan. Heeft niet geholpen.
Bovendien staat de auto in de opslag van de garage. Daar kan ik helemaal niet komen.

Dit had gewoon twee jaar later moeten gebeuren. Het is vast niet de eerste en enige klassieker die uit het straatbeeld verdwijnt omdat de kosten zich ineens in een veel te korte tijd veel te hoog opstapelen. Dat is gewoon dodelijk.
Gesloten onderwerp