Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

08 nov 2005 21:16

mijn 996 3,6l had het ook en is droog gebleven na herstel
nu hoop ik dat de 997s ook droog blijft, zijn daar al gevallen gekend ivm dat probleem?

08 nov 2005 21:40

F@RGO schreef:nu hoop ik dat de 997s ook droog blijft, zijn daar al gevallen gekend ivm dat probleem?


Yeps.... gelukkig de mijne nog niet

11 nov 2005 18:27

Volgende week "mag" ik bij Wittebrug langskomen. Dan reinigen ze de motor en checken ze op lekkage. Geweldige service (toch?). 8)
Ik hoop alleen dat het oud zeer is..... :roll:

Het is inderdaad een topmerk en de professionaliteit bij Wittebrug (Jaap S) is in orde. Mijn gemoed is weer gerustgesteld.
Groet,

Edward

11 nov 2005 22:13

D-Dreamer schreef:Ik hoop alleen dat het oud zeer is..... :roll:



Dat hoop ik ook voor je. Bij mij was naast de lekke keerring ook de olievulslang poreus/kapot en lekte dus ook daar langs.. :roll:

Groet

12 nov 2005 14:34

D-Dreamer schreef:Volgende week "mag" ik bij Wittebrug langskomen ..... Geweldige service (toch?). 8)

..... en de professionaliteit bij Wittebrug (.....) is in orde.

Uitzonderingen bevestigen de regel :!: :evil:

12 nov 2005 15:20

Jaap S zei al dat het misschien ook een poreus slangetje kon zijn. Dus hij checked dit ook. :D

14 nov 2005 0:32

nu hoop ik dat de 997s ook droog blijft, zijn daar al gevallen gekend ivm dat probleem?


ja :cry:

14 nov 2005 0:44

:shock: :shock: :shock:

14 nov 2005 1:52

HenkC2C schreef::shock: :shock: :shock:

Daar ben ik ook echt niet verbaasd over!

Tijdens mijn zoektocht in Duitsland naar de cabrio vertelde een chef werkplaats van een Porsche Centrum al dat hij de eerste 997-ens al had gehad met HET probleem!
Nagenoeg dezelfde motor als de 996, dus...........

14 nov 2005 12:10

Wat ik bij Porsche niet zo goed begrijp is het volgende. Waarom doorgaan met de watergekoelde motoren die veel problemen hebben en geld kosten i.p.v. terug gaan naar de luchtgekoelde motoren met diverse aanpassingen uit milieu overwegingen?? :bang: :bang:

Als ik Porsche was zou ik het wel weten: never change a winning team. Dus, hup terug naar de solide luchtgekoelde motoren met hun prachtige sound. :ba: :ba:

14 nov 2005 13:07

355 pk koel je niet zo maar met een pufje lucht :wink:

en de 997 sound? mwa, ik weet het niet, maar ben er toch niet echt ontevreden over 8)

14 nov 2005 13:12

Rob Herfst schreef:
HenkC2C schreef::shock: :shock: :shock:

Daar ben ik ook echt niet verbaasd over!

Tijdens mijn zoektocht in Duitsland naar de cabrio vertelde een chef werkplaats van een Porsche Centrum al dat hij de eerste 997-ens al had gehad met HET probleem!
Nagenoeg dezelfde motor als de 996, dus...........


De ingezonden brieven de laatste tijd in de GT Purely Porsche spreken wat dat betreft boekdelen.... diverse 997's met dit defect :( Slecht zaak van Porsche vind ik.

14 nov 2005 13:14

Jan schreef:355 pk koel je niet zo maar met een pufje lucht :wink:


Ik ben hier niet helemaal met je eens.
De 993 Turbo is luchtgekoeld en meer dan 400 pk!! :P :P

De constructie van de 993 motor is solide en gebouwd voor hoge vermogens: 300+ pk's. Daarom begrijp ik niet dat ze doorgaan met watergekoelde motoren die hier en daar wat mankeren, door hun andere bouw.

Je meent het nie...

14 nov 2005 13:29

ECT schreef:

De constructie van de 993 motor is solide en gebouwd voor hoge vermogens: 300+ pk's. Daarom begrijp ik niet dat ze doorgaan met watergekoelde motoren die hier en daar wat mankeren, door hun andere bouw.

:shock:
Deze opmerking bedoel je toch niet serieus ..... hoop ik. Lijkt mij gebakken lucht :lol:

Roi

14 nov 2005 14:39

De 993 Turbo is luchtgekoeld en meer dan 400 pk!!


O ja, da's waar ook. Was ik even vergeten :)

14 nov 2005 16:41

ECT schreef:Wat ik bij Porsche niet zo goed begrijp is het volgende. Waarom doorgaan met de watergekoelde motoren die veel problemen hebben en geld kosten i.p.v. terug gaan naar de luchtgekoelde motoren met diverse aanpassingen uit milieu overwegingen?? :bang: :bang:

Als ik Porsche was zou ik het wel weten: never change a winning team. Dus, hup terug naar de solide luchtgekoelde motoren met hun prachtige sound. :ba: :ba:

:scratch: ...... Causale verband tussen waterkoeling i.p.v. luchtkoeling en het probleem :?: :roll:

14 nov 2005 17:46

Jan schreef:
De 993 Turbo is luchtgekoeld en meer dan 400 pk!!

O ja, da's waar ook. Was ik even vergeten :)

JA JAN!
Hoe kan JIJ dit vergeten? 8) :wink:

14 nov 2005 17:59

ECT schreef:Wat ik bij Porsche niet zo goed begrijp is het volgende. Waarom doorgaan met de watergekoelde motoren die veel problemen hebben en geld kosten i.p.v. terug gaan naar de luchtgekoelde motoren met diverse aanpassingen uit milieu overwegingen?? :bang: :bang:

Dit is natuurlijk dikke BS :wink: !
Het schijnt technisch redelijk goed verklaarbaar te zijn, maar ik ben helaas niet echt technisch, dus verwacht van mij geen gedetaileerd verhaal.
Het grootste probleem schijnt er in te liggen, dat de krukas vroeguh 7 keer werd gelagerd en tegenwoordig nog maar 5 keer! Hierdoor wil er nog wel eens :wink: wat speling ontstaan. De keering zou dit grotendeels moeten opvangen, maar als er voldoende speling is helpt geen enkele keering meer (of zo iets! :lol: :wink: )
Waarom Porsche daar niets aan doet? :silent:

ECT schreef:Als ik Porsche was zou ik het wel weten: never change a winning team. Dus, hup terug naar de solide luchtgekoelde motoren met hun prachtige sound. :ba: :ba:

Daar heb je inderdaad wel een punt!
Zo probleemloos als de 964 en de 993 (NOOIT olieproblemen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :wink: ) worden ze niet meer gemaakt!

Wat betreft die sound........ ik ken een paar 996-en en 997-ens.... 8) :ba:

14 nov 2005 18:47

Rob Herfst schreef:Zo probleemloos als de 964 en de 993 (NOOIT olieproblemen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :wink: ) worden ze niet meer gemaakt!



Wat is jouw conclusie dan?

Mijn conclusie: de luchtgekoelde motor is stukken beter dan de watergekoelde. De watergekoelde maakte gebruik van diverse metaallegeringen, etc. om het lichter te maken, de luchtgekoelde motor was volgens mij een en al een vast blok massief gietijzer. Dan heb je geen problemen met uitzetting en afkoeling. :bang: :bang:

14 nov 2005 18:58

EriC4C schreef::scratch: ...... Causale verband tussen waterkoeling i.p.v. luchtkoeling en het probleem :?: :roll:


Zie hierboven.

Let wel : ik ben geen werktuigbouwer of metallurg, maar een gewone dokter.
Als je een motor hebt die uit verschillende metaallegeringen bevat, dan zal metaal 1 meer of minder uitzetten of krimpen dan metaal 2. Je krijgt geheid lekkages mits je dat kan opvangen met pakkingen. En als die pakkingen juist zit op plaatsen die onderhevig zijn aan hoge druk en vele omwentelingen dan kan je wel voorstellen dat die gaan slijten zodat de pakkingen lekken, met daarbij nog de verschillende metaaleigenschappen.
Moeilijk te corrigeren.
Ergens stond een foto van de RMS, wat je ziet is een pakking die goed gecentreerd moet zijn om lekkages te voorkomen, precies op een locatie die blootgesteld wordt aan steeds wisselende omstandigheden. En dat niet alleen.... :idea:

15 nov 2005 1:47

Ik dat ECT nu wel een beetje te ver gaat wat betrefd het ophemelen van de oude luchtgekoelde versie's. Deze zijn ook sinds jaar en dag voornamelijk gemaakt van aluminium, in combinatie met een heel ander materiaal voor de cylindervoeringen, klepzittingen, lagerhuizen etc. Het is dan ook onontkoombaar om een motor op te bouwen uit meerder soorten legeringen. Tenzij je oude gietijzeren blokken en koppen wilt, maar ja dan moet je geen high tech performance car kopen, maar een lada ofzo simpel,ouderwets,inefficient.. Dus ja, porsche moet wel de nieuwste technieken en legeringen toepassen, als ze dat niet zouden doen loopt iedereen hier weer te klagen dat ze zo achterlopen bij porsche..

Kortom, ik vind dit item een beetje een non-discussie. T'lijkt wel of het merendeel het euvel van de keering hoopt te hebben, kunnen ze er hier weer een schepje bovenop doen! en hebben jullie dat ene engelse artikel wat hier een stukje terug gepost is nu allemaal al wel aandachtig gelezen??

Het lijkt me dat dat toch een zeer duidelijke en objectieve analyse van het probleem is, en wat je er aan zou kunnen doen??

Maar goed, ik zal het allemaal wel weer niet snappen..

Groetjes, en kijk naar je oliepeilstok in plaats van naar je krukaskeering!:)

15 nov 2005 8:38

Nou, de kern van het probleem (en dat is al vaak gezegd maar ik zal het nog een keer herhalen) blijft natuurlijk dat door welke oorzaak dan ook de zeer gerespecteerde firma Porsche, hele mooie en dure auto's levert waarvan er een te groot aantal, bij normaal gebruik na een bepaalde tijd een mankement kunnen vertonen dat je bij een auto die een tiende van de Porsche kost, ook niet zou verwachten. (zo dat was 1 zin van 71 woorden :D )
Ik heb hierover een paar brieven geschreven maar kon de importeur niet overtuigen dat hij een bijdrage in de kosten moest verlenen (Boxster 2.7 van juni 2000 met 40.000 km en rms).
Hoe je het ook wendt of keert: het blijft een zwak punt. :shock:

15 nov 2005 10:41

tumtum schreef:Nou, de kern van het probleem (en dat is al vaak gezegd maar ik zal het nog een keer herhalen) blijft natuurlijk dat door welke oorzaak dan ook de zeer gerespecteerde firma Porsche, hele mooie en dure auto's levert waarvan er een te groot aantal, bij normaal gebruik na een bepaalde tijd een mankement kunnen vertonen dat je bij een auto die een tiende van de Porsche kost, ook niet zou verwachten.

Eens :!:

ECT schreef:
EriC4C schreef::scratch: ...... Causale verband tussen waterkoeling i.p.v. luchtkoeling en het probleem :?: :roll:


Zie hierboven.

Let wel : ik ben geen werktuigbouwer of metallurg, maar een gewone dokter.

"Schoenmaker blijf bij je leest" of leg me anders nou eens uit wat het probleem met de waterkoeling heeft te maken. Anders gezegd, zou het zich dus niet voordoen indien het blok luchtgekoeld zou zijn :?: :bang:

Voorkeur voor luchtgekoeld prima, maar ..... :roll:

15 nov 2005 11:16

Eeuwige discussie over wel of geen waterkoeling, ik ga er behoorlijk moe van worden, en zal me nu is een keer niet mengen in die onnozele discussie.
Als men het zo goed weet, wrom dan niet solliciteren in Weissach.


Van deze discussie moet ik:

Kotsen


NB: Het heeft geen zin om mij te quoten, ik reageer er toch niet op.

Edit EriC4C: Bericht en daarmee het topic wat "smakelijker" gemaakt. ;)

15 nov 2005 11:37

Goedemorgen John,

Bedankt!
Ik had net ontbeten.... :evil: :x :twisted:

:sick: :pukel:
Plaats een reactie