Subforum voor Audio, Navigatie en allerlei andere electronica in de auto
Plaats een reactie

Onbekende knopjes in SC

10 maart 2021 16:42

De SC, die ik net heb gekocht, heeft een paar knopjes die ik niet thuis kan brengen.
Rechts tussen de klokken zit een wipschakelaar, waar de lampensproeierknop hoort te zitten, met een afbeelding van de buitenspiegels. De functie is onduidelijk. De wipschakelaar voor de spiegelbediening zit vlak bij het contactslot (maar functioneert niet).
Verder zit op het kastje van de kachelbediening (tussen de stoelen) een wipschakelaar. Het symbool is afgesleten.
Iemand die weet waar deze knopjes voor dienen?

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

mod by horn - foto’s toegevoegd

Re: Onbekende knopjes in SC

10 maart 2021 22:24

Een foto zou helpen.

Re: Onbekende knopjes in SC

12 maart 2021 12:44

Ik heb een paar foto's gemaakt maar ik weet niet hoe ik die hier aan een nieuw bericht moet toevoegen.

Re: Onbekende knopjes in SC

12 maart 2021 15:26

In afwachting op mijn eerste bericht over onbekende knopjes, ben ik nog eens gaan rommelen.
De hevel van de kachelmotor is met de hand te bedienen, en is dus waarschijnlijk losgekoppeld van de motor. Die zal wel stuk zijn. Hierdoor werkt de heater blower motor ook niet meer. Daar heeft men wat op gevonden. Het onbekende wipschakelaartje naast de draaiknop van de kachelbediening is nu de schakelaar voor de heater blower motor. Ik ga het kachelkastje maar eens open maken om te kijken wat voor rampspoed zich daarin bevindt.
Verder met de bediening van de buitenspiegels. Der wipschakelaar onder het dashboard is weer gaan werken en de spiegelbediening doet het weer.
Blijft over de wipschakelaar op de positie van de koplampsproeierknop. Hierop zijn twee buitenspiegels afgebeeld maar wat deze wipschakelaar doet, weet ik nog steeds niet. Zal ook wel eigen knutselwerk zijn.
Er is behoorlijk aan de bedrading geknoeid. Onder het dashboard hangt van alles los, en zeker ook draden die niet origineel zijn. Ik ga de radio maar eens weghalen en dan komt een deel wel mee denk ik.
Verder zie ik bij de zekeringenkast onder voorklep allerlei onbekende bedrading. Er zit een (niet werkende) alarminstallatie in, zover ik kan nagaan een Gemini. Eens kijken of ik het kastje kan vinden, een typenummer, en een aansluitschema.
We graven stap voor stap verder!

Re: Onbekende knopjes in SC

12 maart 2021 20:11

Vrij simpel, wisselen tussen bedienen van linker en rechter spiegel denk ik dat je bedoelt.

Re: Onbekende knopjes in SC

12 maart 2021 20:14

Porsche 911 SC Service Manual 1978 - 1983 kan ik je aanbevelen. Is van Bentley Publishers. ISBN 978-0-8376-1705-3.

Re: Onbekende knopjes in SC

13 maart 2021 11:03

Arnoud69 schreef:Vrij simpel, wisselen tussen bedienen van linker en rechter spiegel denk ik dat je bedoelt.

Die hoort alleen niet op de plek te zitten die hha aangeeft.
Niks zo irritant als mensen die met draden en knopjes hebben lopen knoeien :evil: Sterkte met puzzelen!

Re: Onbekende knopjes in SC

13 maart 2021 11:16

Foto’s staan in de openingspost. U kunt losgaan :thumleft:

Re: Onbekende knopjes in SC

13 maart 2021 11:45

Ik heb de schakelaar voor de bediening vd linker/rechter spiegel onder het randje van de tellerplaat, beetje verborgen zegmaar..

Schakelaar lijkt me trouwens origineel, of anders is het knap veel werk om zoiets te monteren cq aan te sluiten.

Schakelaar bij de kachelbediening kan ik niet thuisbrengen, het wordt de hele unit optillen en de bedrading nalopen.

Succes met de spaghetti...

Re: Onbekende knopjes in SC

13 maart 2021 12:08

Die L-R spiegelschakelaar komt, geloof ik, uit de 924/944.
Onderdeel nr. 477955703. Waarschijnlijk was de originele schakelaar/aansluiting Kaputt, of ze konden 'm niet vinden. :wink:
https://www.rosepassion.com/nl/47795570 ... egel-P8550

Re: Onbekende knopjes in SC

13 maart 2021 12:47

Aha, dat is inderdaad wat anders, zit er bij mij niet.....

Re: Onbekende knopjes in SC

13 maart 2021 15:46

Check voor de zekerheid ook je richtingaanwijzers: naar beneden is rechts, omhoog is links :salut:
En zitten gas, rem en koppeling nog wel in de goede volgorde? :mrgreen:

Re: Onbekende knopjes in SC

13 maart 2021 17:43

Targa Floriaan schreef: naar beneden is rechts, omhoog is links :salut:


Euh... :scratch:

Re: Onbekende knopjes in SC

13 maart 2021 18:14

Inderdaad :mrgreen:

Afbeelding

Re: Onbekende knopjes in SC

14 maart 2021 16:17

De stand van zaken vandaag:
- Ik heb een boek van Haynes met alle schema's en een nieuw origineel instructieboekje, documentatie genoeg dus
- Loze draden zijn inmiddels verwijderd
- De wipschakelaar op de kachelmotor is om de heater blower te schakelen. De kachelmotor is stuk denk ik.
- De spiegel L/R schakelaar zit op de normale positie en werkt inmiddels
- De spiegelschakelaar op het dashboard: nog onbekend, komt wel
- Het alarmkastje gevonden, is een Gemini 7309E. Het is niet meer in bedrijf. Ik probeer het systeem stukje voor stukje te ontmantelen zonder de originele draden etc te vernielen. Nu moet de draadboom van de zekeringenkast af, het meest griezelig. Ik heb m.b.v. de documentatie een exel sheet gemaakt met alle zekeringen, de verbruikers, en de draadkleuren aan weerskanten. Zo kan ik per zekering zien waar wat is veranderd of toegevoegd.
Wordt vervolgd!

Re: Onbekende knopjes in SC

14 maart 2021 16:36

Knap hoor, zoals je te werk gaat. :res:

Re: Onbekende knopjes in SC

15 maart 2021 15:09

Operatie geslaagd, alarmsysteem geheel verwijderd, behalve de actuators van de deursloten.
Er blijven nog wat onbekende zaken over:
- de eerder genoemde schakelaar met spiegelafbeeldingen van de foto (kan ik die eruit wippen?)
- een draad gekoppeld aan een bruin/rode draad onder de tankvulpijp (draad verdwijnt achter de ventilatorkast, bruin/rode draad kan ik in het schema niet vinden)
- een dubbelde draad vanaf de alarmkast, verdwijnt achter de ventilatorkast
- een loze massadraad aan een originele stekker bij de rechter gasveer van de voorklep.

Ik kom toch steeds verder!

Re: Onbekende knopjes in SC

15 maart 2021 17:27

hha schreef:- de eerder genoemde schakelaar met spiegelafbeeldingen van de foto (kan ik die eruit wippen?)


Ja, maar kijk voor de zekerheid even via de kofferbak naar de achterkant van de schakelaar ... dat kan nog voor de 911'jes voor de 964 :wink:

hha schreef:- een loze massadraad aan een originele stekker bij de rechter gasveer van de voorklep.


Er zit daar ergens een schakelaar - op een steuntje ... daar hoort'ie volgens mij aan vast.

Re: Onbekende knopjes in SC

15 maart 2021 17:32

Schakelaar met spiegelafbeelding: de achterkant van de schakelaar kan ik niet zien want de ventilatorkast zit ervoor. Die kast weghalen en weer plaatsen en de kleppen afstellen is een rotwerk.
Loze massadraad: als enige zie ik de schakelaar voor de kofferklepverlichting en het steuntje waar de stift van de schakelaar tegenaan stuit. Dat werkt naar behoren.

Re: Onbekende knopjes in SC

07 apr 2021 16:38

In plaats van het demonteren van de ventilatiekast, heb ik de klok uit het dashboard gehaald. Ik had geluk, de draden die ik in de kofferbak tegen kom, zitten vast aan "spiegelschakelaar" naast de klok en aan een oude draad van het alarmsysteem. Vanachter kon ik de schakelaar uit het dashboard drukken en alle draden verwijderen.
De kachelbediening is inmiddels voorzien van een nieuwe behuizing en deels nieuwe interne onderdelen. Het niet originele schakelaartje bovenop is vervallen. Het systeem functioneert weer.
Case closed!

Re: Onbekende knopjes in SC

07 apr 2021 19:01

Goed bezig! :thumleft:

Re: Onbekende knopjes in SC

07 apr 2021 19:03

Naaaaais! :thumleft:

Re: Onbekende knopjes in SC

05 mei 2021 15:24

De jacht naar elektrische afwijkingen gaat verder. Zie ook apart onderwerp heater control unit.
Onder het dashboard vind ik twee draden, een gele en een gele met een rode streep. Volgens het schema moet de radio aan de gele. Een gele draad met een rode streep komt in het schema niet voor (behalve dan in de ventilatorbediening). Net als de gele staat deze op contact 15. Iemand een idee waar deze op aangesloten hoort te zijn?
Plaats een reactie