Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
15 nov 2005 21:35
Of de hoeveelheid olie op een betrouwbare manier te controleren is kun je inderdaad zien aan de olietemperatuurmeter. Zodra de olie op de juiste temperatuur is gaat het gehele systeem incl. oliekoeler open en zakt de olietemperatuur een stuk. Vanaf dat moment kun je de hoeveelheid aflezen op de meter in het dashboard of de peilstok bij stationair draaiende motor terwijl de
911 horizontaal staat.
Vanaf hetzelfde moment is ook pas iets te zeggen over wat de oliedruk aan zou moeten geven, afhankelijk van type
911 en viscositeit van de olie. Bij mijn 964 met 10W40 geeft de oliedrukmeter dan tussen de 1 en 2 bar aan.
Nogmaals: zolang de olie nog niet op temperatuur is zegt de aangegeven waarde door zowel de oliepeil- als oliedrukmeter
helemaal niets.
15 nov 2005 22:05
Grappig hoe zo'n "stof-oud" draadje (2003

) weer gaat leven na zo'n tijd.
Maarrr, ter zake: nu ik een beetje aan me 964 gewend ben geraakt, rijd ik rond met de feilloze zekerheid van de oliehoeveelheid-meter. Die houdt me nooit voor de gek en laat me dus nooit staan. Eye-opener voor mij was toentertijd wel dat dit metertje (logischerwijs) alleen gaat over de 'bovenste' liter in de motor. Is die "weg", dan rijd je n'em nog steeds niet in de soep, maar er mag weer wat bij. Soms een half litertje en ik kan weer zes maanden! Puike klok, dus
16 nov 2005 0:19
Ik wil alleen even kwijt dat je oliedruk NIETS, maar dan ook NIETS zegt over de oliehoeveelheid, Als er 4 liter te weinig inzit, dan kan de oliedruk nog steeds prima zijn.. Alleen als je oliepeil te laag is, zou het kunnen gebeuren dat je oliepomp in een snelle bocht net even 'luchthapt' waardoor de oliedruk even instort.. als je dan net vol op het gas staat kan dit ernstige gevolgen hebben....
Een andere reden voor de toch royale olievoorraad in een 911 is de koelende werking van een grotere hoeveelheid olie.. Als je oliepeil echt veel te laag is, dan zul je dit tijdens het rijden merken aan de olietemparatuur. Je kunt als je uren op de autobahn rijd immers onderweg lastig peilen met behulp van de olieniveaumeter.. (t'kan wel: Koppeling indrukken gas los en minuutje laten rollen, wijzer kruipt naar het midden als het goed is..) Dus als je lang rijd, en je ziet dat je olietemperatuur hoger oploopt dan normaal terwijl je de auto normaal belast. dan is de kans erg groot dat je olieniveau te laag is!
Verder sluit ik me helemaal aan bij de rest: motor warm laten lopen, stationair bij de peilstok peilen en tegelijkertijd kijken of de wijzer op je dash dan ook goed staat.. Staat ie goed? dan is je meter goed.. en kun je erop vertrouwen, mits je hem van tijd tot tijd op bovengenoemde manier checked..
PS: je oliedruk kan je wel wat over de temparatuur van de motor vertellen: hoe lager de druk, hoe heter (en dus dunner) je olie..
16 nov 2005 14:32
Voor de meesten onder ons zal dit wel bekende informatie zijn, maar toch nuttig om dit nog even te lezen. Vooral de eerste alinea.
Thx.
16 nov 2005 20:24
He ECT,
Ik dacht dat jij met CASTROL olie reed ??
R.
16 nov 2005 21:19
Epicurus schreef:He ECT,
Ik dacht dat jij met CASTROL olie reed ??
R.
Castrol en Mobil 0 W-40 (ietsie pietsie ter aanvulling uiteraard).
16 nov 2005 23:36
ECT schreef:rob964.c4 schreef:dat zal toch ook wel een beetje verschillen hoe warm de olie is.
Voor veel mensen is de olie warm als de temparatuur meter het eerste witte streepje bereikt heeft en dan weer iets terug zakt, op het moment dat de thermostaat opend van de olie koeler.
ik geloof dat de olie druk dan bij mij tegen de drie schommelt.
Maar rijd ik hem nog wat warmer (goed warm) dan schommelt hij op twee of net er onder.
robert
Ik rij Mobil I 0 - W40.
Volgens de dealer is een motor warm wanneer de olietemp. meter in het midden staat. Bij mij staat dan de oliedruk bij stationair
tussen 2 en een 2,5. Ik weet niet of dit normaal is, of te laag.
Als de motor nog koud is, dan staat hij op 3,5 en nog iets meer.
Aangezien we koudere dagen krijgen en de olie dus visceuzer wordt en ik een Porsche nog niet zo goed ken, vind ik 't toch belangrijk om te weten wat de minimale oliedruk moet zijn bij bedrijfstemperatuur, voor het geval de olieniveaumeter niet functioneert of peilen moeizaam gaat.
heb vandaag nog even gekeken
koude start druk net boven de 4
als de thermostaat opend druk op 3
echt warm gereden druk net boven de 2
18 nov 2005 18:47
rob964.c4 schreef:als de thermostaat opend druk op 3
echt warm gereden druk net boven de 2
Effe met de hand controleren of de spatborden ook goed warm zijn, (olieleidingen lopen daar langs), dan heb je een echt wame motor en dan peilen met het stokje en bij draaiende motor zonodig olie bijvullen. Geleerd van een oude ervaren Porsche monteur.
18 nov 2005 19:14
Even een leuk geheugensteuntje voor de 5 taken van motorolie.
KOEGRAS
Koe = koeling
G = geluiddemping
R = reiniging
A = afdichting
S = smering
19 nov 2005 10:31
ErikE schreef:
Soms een half litertje en ik kan weer zes maanden! Puike klok, dus
Eh, hoeveel km rijd je er dan mee? Ik kan na iedere 1200 km er wel een litertje (0W30) bij knikkeren, en dat is zeker korter dan zes maanden (...). Overigens is dat normaal volgens het boekje. Dan staat het metertje weer netjes.
Of zou het verbruik van olie ook met de dikheid van de olie te maken hebben?
19 nov 2005 10:53
Maxfli schreef:ErikE schreef:
Soms een half litertje en ik kan weer zes maanden! Puike klok, dus
Eh, hoeveel km rijd je er dan mee? Ik kan na iedere 1200 km er wel een litertje (0W30) bij knikkeren, en dat is zeker korter dan zes maanden (...). Overigens is dat normaal volgens het boekje. Dan staat het metertje weer netjes.
Of zou het verbruik van olie ook met de dikheid van de olie te maken hebben?
Holy mac, da's een hoop. Ik deed 3500 km met 1 litertje.
19 nov 2005 11:33
0w40 helix, na ca 3500 km kwart liter bijgevuld, zo meteen weer zoiets schat ik in (na 7500 km totaal)
19 nov 2005 11:35
Tis zeker een hoop. Toch nog -ruim- binnen de normale tolerantiewaarden van de P. Ook nu eens wat draadjes gelezen te hebben op dit forum, blijkt dat er heel verschillende waarden zijn bij de diverse P-rijders hierover. Apart is het wel. Alsof iedere motor weer anders is.
Maar weer on topic, ik ga ook eens de olie en -druk in de gaten houden. Ben benieuwd welke data ik kan melden. Altijd leuk, die onderzoekjes
19 nov 2005 11:40
zo lang het binnen de waardes blijft is er niks aan de hand
moet wel zeggen dat ik altijd extreem netjes warm rijd
19 nov 2005 11:46
Ik weet dat ik mensen een beroerte geef: maar onze P wordt veel gebruikt om de kinderen naar school te brengen ed. Dus warm wordt ie alleen in het weekend, of op mooie zomeravonden
19 nov 2005 11:47
ben je gek, een porsche is nog steeds ook gewoon een auto
die je moet gebruiken waar je em voor nodig hebt; maar zoveel porscherijders - zoveel meningen
19 nov 2005 20:17
Maxfli schreef:Ik weet dat ik mensen een beroerte geef: maar onze P wordt veel gebruikt om de kinderen naar school te brengen ed. Dus warm wordt ie alleen in het weekend, of op mooie zomeravonden

En..... je hebt natuurlijk een 993 en *geen* 964 ("the best ever")......
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.