Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Vragen over Japanse 993 Import

20 apr 2021 19:31

Heb zelf alleen ervaring met import uit Zwitserland [ook buiten EU], maar daar hoefde ik geen 10% invoerrechten te betalen na het overleggen van het 'EU oorsprongsdocument' van de auto.
Kan niet zo snel vinden of dat ook geldt voor autos die uit Japan weer 'thuis' komen. :?:

Re: Vragen over Japanse 993 Import

20 apr 2021 20:12

giulia schreef:Dat is inderdaad de nieuwe route die ik hoor van verkopers.

Is al een hele oude. Dacht juist dat die route het laatste jaar veel moeilijker was gemaakt. :scratch: Deden veel lui met auto's uit de UK of kitcars etc.

Re: Vragen over Japanse 993 Import

20 apr 2021 20:13

JorisWes schreef:Kan niet zo snel vinden of dat ook geldt voor autos die uit Japan weer 'thuis' komen. :?:

Ja. Was bij mijn S6 ook zo. En ook niet via Lelijkstad, maar gewoon met een CVO van Pon naar Nieuwegein. Toen nog zonder afspraak.

Afbeelding

Re: Vragen over Japanse 993 Import

20 apr 2021 20:44

horn schreef:
giulia schreef:Dat is inderdaad de nieuwe route die ik hoor van verkopers.

Is al een hele oude. Dacht juist dat die route het laatste jaar veel moeilijker was gemaakt. :scratch: Deden veel lui met auto's uit de UK of kitcars etc.


UK was toch altijd de makkelijkste maar nu dicht?

Re: Vragen over Japanse 993 Import

20 apr 2021 22:36

Maarten schreef:Vooralsnog weet hij nog steeds niet wat dat ding kost (of heeft gekost :res: )


Het betreft een 2S die ruim 10 jaar geleden door een verzamelaar vanuit Japan via Duitsland naar NL gehaald, een beurt gehad heeft en op stal is gezet. Nooit ergens op kenteken gezet.

Misschien begrijp je nu mijn vragen beter Mr. Maarten.

Re: Vragen over Japanse 993 Import

20 apr 2021 22:38

Tomba2 schreef:Hi

Ik heb een aantal vragen over 993 modellen uit Japan.

Misschien zijn er forumleden die me een beetje kunnen bijspijkeren?

1. Wat zijn de kosten bij import en het op NL kenteken zetten?
Invoerrechten? Percentage over welke bedrag?
Wat als er geen aankoopbon meer is?
Is een Vin nr voldoende bij import?

2. Waar moet je op letten mbt kwaliteit en betrouwbaarheid?
Japanners hebben geen onderhoudsboekje maar losse onleesbare papiertjes?
Hoe kun je de km stand controleren?


3. De Japanners zijn 100% Duits maar ik zie bijv nooit een Code Label binnen in het voordeksel geplakt. Welke relevante verschillen zijn er tussen Japanners en Europese 993's?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!


Enorm bedankt voor de vele reacties. Heb er inmiddels al veel van opgestoken! :D

Re: Vragen over Japanse 993 Import

21 apr 2021 7:51

Tomba2 schreef:
Het betreft een 2S die ruim 10 jaar geleden door een verzamelaar vanuit Japan via Duitsland naar NL gehaald, een beurt gehad heeft en op stal is gezet. Nooit ergens op kenteken gezet.

Misschien begrijp je nu mijn vragen beter Mr. Maarten.

Mr? Drs!

Dat wordt een interessante....

Re: Vragen over Japanse 993 Import

21 apr 2021 16:04

Tomba2 schreef:
Maarten schreef:Vooralsnog weet hij nog steeds niet wat dat ding kost (of heeft gekost :res: )


Het betreft een 2S die ruim 10 jaar geleden door een verzamelaar vanuit Japan via Duitsland naar NL gehaald, een beurt gehad heeft en op stal is gezet. Nooit ergens op kenteken gezet.


Je maakt het veel ingewikkelder dan het is, er is helemaal geen sprake van invoer door jou. Je hoeft alleen maar naar de RDW om een kenteken te krijgen. Maak een afspraak bij een RDW-vestiging in jouw regio en kies voor de optie "Invoer voertuig van buiten EU/EVA-land met datum 1e toelating vanaf 1-1-1978 tot 1-1-1998". Neem het Japanse exportdocument mee en identificatie en wees bereid om 180 euro af te tikken. De auto moet uiteraard de juiste koplampen hebben, twee mistlampen achter of alleen links en in APK-waardige staat verkeren.

Nadien nog wel even de aangifte BPM doen, maar dat is een formaliteit omdat je toch op een bedrag van 0 euro uitkomt.

Re: Vragen over Japanse 993 Import

21 apr 2021 19:22

Maar de RDW zal toch willen weten waar dat ding vandaan komt? Je zult dan toch moeten bewijzen dat de verkoper dat ding dan wel heeft geimporteerd?

Re: Vragen over Japanse 993 Import

21 apr 2021 19:24

Als hij nooit in Duitsland is geïmporteerd én nooit in NL, zal hij toch een keer ergens op kenteken gezet moeten worden. Ervan uitgaand dat er idd exportpapieren van Japan bij zijn. Maar ja, regels zijn soms zo onlogisch dat het zo maar mee kan vallen.

Re: Vragen over Japanse 993 Import

21 apr 2021 19:27

Maar de douane zal toch willen zien dat hij of op een EU kenteken staat of dat je hem importeert lijkt me.

Re: Vragen over Japanse 993 Import

21 apr 2021 21:51

Maarten schreef:Maar de douane zal toch willen zien dat hij of op een EU kenteken staat of dat je hem importeert lijkt me.


De auto is al in Nederland, er wordt helemaal niets geïmporteerd. De auto is geïmporteerd toen hij in Duitsland van de boot geladen is, daar is de auto ingeklaard en heeft de eigenaar of wie dan ook in Duitsland invoerrechten betaald. Je kunt geen goederen van de boot halen zonder ze in te klaren. Daarna is de auto van Duitsland naar Nederland gegaan. Daar komt geen douane bij kijken omdat we in de EU vrij verkeer van goederen hebben.

horn schreef:Als hij nooit in Duitsland is geïmporteerd én nooit in NL, zal hij toch een keer ergens op kenteken gezet moeten worden. Ervan uitgaand dat er idd exportpapieren van Japan bij zijn. Maar ja, regels zijn soms zo onlogisch dat het zo maar mee kan vallen.


Importeren en op kenteken zetten zijn twee verschillende dingen. Als de vorige eigenaar niet het Japanse exportdocument bij de auto heeft dan heb je een heel ander probleem.

Maarten schreef:Maar de RDW zal toch willen weten waar dat ding vandaan komt? Je zult dan toch moeten bewijzen dat de verkoper dat ding dan wel heeft geimporteerd?


Nee hoor, dat vraagt de RDW niet. Ze controleren alleen de identiteit van de auto en daar heb je dat Japanse exportdocument voor nodig.

Over de RDW gesproken, hiermee was ik vorige week. Inmiddels de BPM van 11 euro betaald en nu aan het wachten op het groene pasje. :)

Afbeelding

Re: Vragen over Japanse 993 Import

22 apr 2021 20:35

Inmiddels een mail van Tomba2 beantwoord, heb hem een kopie van een Japans exportdocument gestuurd. Zou leuk zijn als we de rest van de discussie hier kunnen voeren.

Re: Vragen over Japanse 993 Import

22 apr 2021 21:44

Thanks Jazzy. Ik hou jullie op de hoogte van de progressie. Eerst maar eens de documentatie ontvangen en bekijken.

Kent iemand nog een adresje voor 2 betaalbare Europese Litronic koplampen (barst niet nodig). Wellicht om te ruilen bij een UK onderdelenshop?

Re: Vragen over Japanse 993 Import

27 apr 2021 10:05

Jazzy schreef:Inmiddels een mail van Tomba2 beantwoord, heb hem een kopie van een Japans exportdocument gestuurd. Zou leuk zijn als we de rest van de discussie hier kunnen voeren.



Hi Jazzy,

Bedankt voor het showen. Dat helpt me weer een stuk verder. Het is goed om een referentiekader te hebben. Dankjewel! :salut:

Heb inmiddels van de eigenaar een TUV keuringsrapport (Einzelbetriebserlaubnis en AU) ontvangen hetgeen volgens mij betekent dat de auto idd 7 jaar gelden geïmporteerd is. Communicatie verloopt wel een beetje stroef en langzaam. Status auto is een beetje complex omdat de goede man heeft hem nooit op kenteken heeft gezet. Kennelijk goed in de slappe was en een te grote verzameling.

Wordt vervolgd :D

Re: Vragen over Japanse 993 Import

27 apr 2021 10:06

Tomba2 schreef:Thanks Jazzy. Ik hou jullie op de hoogte van de progressie. Eerst maar eens de documentatie ontvangen en bekijken.

Kent iemand nog een adresje voor 2 betaalbare Europese Litronic koplampen (barst niet nodig). Wellicht om te ruilen bij een UK onderdelenshop?


Barts moet zijn ballast niet nodig :roll:

Ik zie een E1 code op de lamp staan.....vlg mij zitten er dus Europeese unit sin :D

Re: Vragen over Japanse 993 Import

27 apr 2021 14:24

dat scheelt een hoop :thumleft:
Plaats een reactie