Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?
08 maart 2021 23:37
De uitlaat van die rode GT3 gaat Manthey niet meer leveren. Deze was van een Belgische fabrikant. Stef vertelde me dat ze tussen 2000 en 2005 zo’n 70 sets gebouwd hebben voor Manthey. De uitlaatspruitstukken werden gebouwd door Enco of Motors & Marine.
Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?
11 mei 2021 11:54
Hallo, daar ben ik weer
Gedurende een rijtraining op Zandvoort en ons laatste Roadtrip met de PBVH in 2020 viel het mij op dat als ik vol op de rem trapt en tot stilstand ben gekomen ik de versnellingsbak lastig uit de versnelling kreeg. Op Zandvoort gedurende een drift training had ik dit probleem ook al geconstateerd toen mijn drift een 270 grade spin werd. Ik kon bijna het bak niet meer uit versnelling krijgen. ik moest wel heeeeel hard trekken om hem weer in neutraal te krijgen...dan gaan er allerlei enge gedachten door je hoofd...allemaal eindigend in rekeningen van tienduizend + euries Maar met normaal sportief rijgedrag was er niets aan de hand, dus ik wist al dat het niet heel ernstig was, maar best onhandig met tijden.
Na wat onderzoek zag ik dat het aan heel veel dingen kunnen liggen. Ik kon vrij snel het bak zelf als oorzaak uitschakelen. Er zat sowieso geen bijgeluiden in en een olieanalyse die ik heb laten uitvoeren liet ook geen slijpsel of rare dingen zien.
Ik wist nog van mijn 964 hoeveel beter het schakelen werd na een verse baksteun dus ik had al een vermoeden dat mijn baksteun wellicht versleten was. Ik had ook al geconstateerd dat mijn rechter motorsteunen iets was doorgezakt. Voor de motorsteunen had ik eerst het idee een setje 964RS steunen te monteren, maar na heel lang tobben besloten dat niet te doen. Ze pronken nu in de motorruimte van een medeforummer . Ook heb ik allerlei andere aftermarket spul grondig bekeken en onderzocht, maar op het eind heb ik besloten gewoon weer nieuwe original teil van Porsche te monteren...het duurste optie
Sinds oktober 2020 liggen alle onderdelen voor dit klusje in de kast...en iedere keer als ik aan een andere klus begin liggen ze te staren naar me Maar ik heb ze genegeerd want soms moet je zin hebben in een lastige klus, en ik had even geen zin.
Maar nu is eindelijk alle omstandigheden zo dat het van een lastige klusje in een vrij eenvoudige klusje is omgetoverd.
Jullie in juliie hoofd schreef:Hoezo is het nu een eenvoudige klusje geworden Johann?
Omdat ik nu een brug hebt en een potkrik en een nieuwe lange 18mm dop
Eenmaal het baksteun op mijn werkbank zag ik het verlossende signaal en dat mijn gevoel juist was....de rubber was helemaal doorgescheurd.
De motorsteunen waren redelijk, maar toch 2cm doorgezakt.
Oud vs. Nieuw
All in was ik ongeveer zes uren bezig, enkele bouten viel tegen en moes ik met een breekijzer loshalen, maar voor de rest recht toe recht aan.
Zoals gebruikelijk heb ik een fimplje gemaakt, maar dit keer iets meer inhoudelijk en een andere stijl. Ik ben aan't oefenen voor mijn 924 Safari build video series en vond dit al heel leerzaam. Ik ontvang graag jullie feedback
Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?
11 mei 2021 12:26
Uitlaat loopt wel dicht langs de baksteun,of zie ik dat verkeerd? Dat kan mede de oorzaak zijn dat het rubber sneller uitdroogt en verhard waardoor die gaat scheuren. Tevens zag ik 2 afgeknipte draadjes hangen bij het vervangen van de baksteun? Ophangrubbers van de motor zagen er nog goed uit,beetje ingezakt maar dat is logisch na 20 jaar. Leuk informatief filmpje ,ik begrijp dat je op internationaal publiek doelt gezien het Engelstalig commentaar.
Re: Alweer een 996 GT3 mk2...wat zullen we gaan doen?
11 mei 2021 12:42
Dank je Erwin, je bent heel oplettend
Wat je zien lopen langs het bak is de koelslangen, ze lopen door het middentunnel richting de radiatoren aan de voorkant. Op onderstaande foto kan je het beter zien.
De draadjes die je zien is optisch bedrog, dat is de temperatuursensor van het bak.
Je kunt er prima onder liggen er het is prettig sleutelen. Er zit een zeer stevige beveiliging/slotstang in dus hij kan niet doorzakken. Hij is ook heel stabiel, dus je kunt best hard trekken aan een breekijzer.
Ja hoor, ik heb ruim 7k km gereden op de Ohlins. Ik vond ze 1000x beter dan de Bilsteins die er onder vandaan kwam. Op de snelweg was de auto een stuk rustiger en ging veel minder stampen. Na de upgrade was het niet meer nodig om continue bij te sturen, de auto reed gewoon meer voorspelbaar en volgde niet meer ieder lasje en naadje in de weg. In de bochten waren ze ook subliem, hier kan je de Dual Flow valves goed voelen werken.
Er was maar een minpuntje. Als de auto gaan torderen op lage snelheid en forse drempel kon je heel soms de veren horen "klunken". Het is beetje als piepende remmen, niets aan de hand maar het lokt zoveel aandacht
Ik heb het door Porsche Centrum Gelderland laten installeren en heb daar geen klachten over. Maar zou ik het nog een keer doen, was ik naar Madena gegaan.
Vorig jaar onder de 993 Bilstein set bij Madeno laten installeren. Helemaal op maat gemaakt. Top resultaat, erg tevreden over de kwaliteit, maatwerk en manier van communiceren.