03 jun 2021 14:02
MarkS schreef:Maar ik begrijp wel dat slim en nadenken wat vriendelijker klinkt dan free riden.
03 jun 2021 15:03
horn schreef:Mijn zoons van 15 en 16 laat ik bij voorkeur niet vaccineren.
Totmbo, 42, gezond van lijf en leden, geen onderliggende problemen, vraagt zich af of ze zich moet laten vaccineren. Is geen risicogroep, vindt de afweging lastig. Risico's op gevolgen van vaccin vs risico als ze toch corona mocht krijgen en de kansen op deze aflopen.
Verder merkt ze veel sociale druk van mensen die fel reageren als ze haar twijfels noemt. "Ben jij ook zo'n wappie?!" was een veel voorkomende reactie. Terwijl ze gewoon gezonde twijfel heeft. Verrassend dat mensen het belangrijk vinden om te verdedigen dat 'hun keuze de enige goede is en alle anderen zijn gek'.![]()
Lekker zelf laten bepalen. Doe wat je goed dunkt. Wat mij betreft.
03 jun 2021 15:50
03 jun 2021 16:14
redriver schreef:horn schreef:Mijn zoons van 15 en 16 laat ik bij voorkeur niet vaccineren.
Totmbo, 42, gezond van lijf en leden, geen onderliggende problemen, vraagt zich af of ze zich moet laten vaccineren. Is geen risicogroep, vindt de afweging lastig. Risico's op gevolgen van vaccin vs risico als ze toch corona mocht krijgen en de kansen op deze aflopen.
Verder merkt ze veel sociale druk van mensen die fel reageren als ze haar twijfels noemt. "Ben jij ook zo'n wappie?!" was een veel voorkomende reactie. Terwijl ze gewoon gezonde twijfel heeft. Verrassend dat mensen het belangrijk vinden om te verdedigen dat 'hun keuze de enige goede is en alle anderen zijn gek'.![]()
Lekker zelf laten bepalen. Doe wat je goed dunkt. Wat mij betreft.
Helemaal mee eens. Hier dezelfde situatie. Veel vragen zijn nog (gedeeltelijk) onbeantwoord, zoals de vergelijkbaarheid van de effectiviteit van de verschillende vaccins, de effectiviteit bij ouderen, de bijwerkingen op lange termijn, besmettelijkheid na toediening, duur van de bescherming, effectiviteit na eenmalige toediening, uitwisselbaarheid van de vaccins, de toepasbaarheid bij specifieke doelgroepen en bij mutaties van het virus. Ik twijfel , mag ik a.u.b. ? Sociale druk ben ik (al heel lang) ongevoelig voor.
03 jun 2021 16:37
redriver schreef:Ik twijfel , mag ik a.u.b. ? Sociale druk ben ik (al heel lang) ongevoelig voor.
03 jun 2021 18:50
03 jun 2021 18:52
03 jun 2021 19:05
03 jun 2021 19:09
Brulaap schreef:Iedereen hartelijk bedankt, vanaf nu voel ik mij eigenlijk verplicht de bijsluiters van paracetamol, ibuprofen en andere medicijnen te lezen om na te gaan wat de bijwerkingen kunnen zijn. Binnenkort moet ik weer naar de tandarts; zal hem naar de bijsluiter van de verdoving vragen
.
Dan toch ook maar stoppen met het eten van vlees en kip, want mss werken over tig-jaar de antibiotica niet meer bij mij?
Ook maar stoppen met het drinken van Cola-Zero want mss tast het later wel mijn hersenen aan? Alcohol laat ik ook maar aan mij voorbij gaan.
Roken doe ik niet dus daar geen zorgen over. Sporten wel en mss heb ik over een paar jaar wel versleten knieen.
Tjonge als ik nu al moet gaan nadenken wat de eventuele gevolgen over vele jaren kunnen zijn, tja....
Ik ga er toch maar van uit dat alles wat op de markt komt gedegen getest is en accepteer dit risico. Binnenkort de 2 vaccinatie en dan minder kans om een ander te besmetten. Lijkt mij een fantastisch vooruitzicht.
03 jun 2021 19:30
03 jun 2021 20:02
03 jun 2021 20:06
MarkS schreef:Tja. Omdat het toevallig een vaccinatie ihkv een pandemie betreft denken er een aantal ineens wel volledig risicomijdend te kunnen/moeten zijn.
03 jun 2021 20:09
MarkS schreef:De internationaal term hiervoor is “free rider”.
“Free riders are people who benefit from the public good but don’t have to pay or sacrifice for it. In the case of a pandemic, free riders are those who enjoy the positive result when other people get vaccinated — lower transmission of the virus and eventual herd protection — but refuse to take a tiny risk and get vaccinated themselves. The challenge comes, of course, when lots of people realize they can be free riders, and the public good is destroyed.”
Brulaap schreef:Ik ga er toch maar van uit dat alles wat op de markt komt gedegen getest is en accepteer dit risico. Binnenkort de 2 vaccinatie en dan minder kans om een ander te besmetten. Lijkt mij een fantastisch vooruitzicht.
03 jun 2021 20:20
03 jun 2021 20:26
03 jun 2021 20:39
03 jun 2021 20:41
Je hebt het niet helemaal goed begrepen denk ik. Een freerider is iemand die besloten heeft zich niet te laten vaccineren omdat anderen dat al (voor hem of haar ) doen.horn schreef:Dit dus. Als je als weldenkend mens over de alternatieven nadenkt en aangeeft dat voor jou aan zowel vaccineren als aan niet vaccineren risico's kleven en je die wil afwegen, is er altijd wel iemand die dit soort shit begint uit te kramen.
03 jun 2021 20:51
03 jun 2021 20:59
03 jun 2021 21:04
03 jun 2021 21:09
03 jun 2021 21:10
03 jun 2021 21:12
03 jun 2021 21:20
03 jun 2021 21:41