25 jun 2021 15:58
Devils son schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat met de Model 3 de banden bij mij echt enorm lang meegaan. Zo'n elektrische auto nodigt toch uit tot heel relaxed rijden en anticiperen.
25 jun 2021 16:14
25 jun 2021 16:17
25 jun 2021 18:22
26 jun 2021 13:49
Onvrede aantal Teslarijders in ons land: deur open naar massaclaim
Door GERT VAN HARSKAMP
Updated 2 uur geleden
Gisteren, 19:00 in FINANCIEEL
AMSTERDAM - Het gaat Tesla in Nederland niet voor de wind. De klachten over de service en de kwaliteit blijven aanhouden. Zo’n driehonderd Teslarijders willen na de zomer met een miljardenclaim tegen het bedrijf van Elon Musk komen. Ondertussen zijn de verkopen in Nederland ingestort. „Ze zijn simpelweg niet meer de enige.”
Wouter van Waning ontevreden over zijn Tesla.
Wouter van Waning ontevreden over zijn Tesla.Ⓒ ALDO ALLESSIE
De auto die door een niet-functionerende autopilot spontaan gaat remmen als het niet moet of juist niet remt als het wel moet: kosten per auto €8500. Krakend geluid bij de drempels, ledlampen van €1000 per stuk die na twee jaar kapot gaan en voortijdige vervanging van de voorwielophanging voor €4200.
Het is een greep uit de 17 klachten die Tesla-rijders veelvuldig ervaren als zij in hun dure elektrische auto stappen, somt massaschade-advocaat Adriaan de Gier op, die mogelijk na de zomer met een claim komt namens Stichting Tesla Claim.
BEKIJK OOK:
Tesla voert omzet stevig op; winstgevendheid valt mee
„Het gaat om een schade van €27.880 per auto, exclusief verminderd genot, tijdverlies in verband met reparaties en kosten vervangend vervoer. Het gaat hierbij vooral om de Model X en Model S waarvan er in Nederland ruim 20.000 verkocht zijn. Dat is een claimomvang van €557 miljoen. In heel Europa zou die €3,6 miljard kunnen zijn.”
Proefproces
Dat eerder in een eerder proefproces een claim van Tesla Claim van tafel is geveegd, zegt volgens De Gier niets. „Die was niet goed voorbereid. Er moet namelijk een duidelijke gemene deler zijn in de klachten, die bij de hele groep moeten terugkomen. En die is er bij Tesla wel degelijk.”
BEKIJK OOK:
De auto-industrie wordt Hollands glorie
Tesla heeft niet gereageerd op vragen van deze krant. Een massaclaim tegen Tesla ligt duidelijk anders dan bijvoorbeeld de sjoemeldieselaffaire bij Volkswagen, waarbij exact duidelijk is bij welke type auto er sjoemelsoftware werd gebruikt. Bij de Tesla gaat het om een verscheidenheid aan mankementen en persoonlijke ervaringen van automobilisten.
Ⓒ ALDO ALLESSIE
Volgens Ianika Tzankova, hoogleraar massaschade aan de Universiteit van Tilburg, wil dat niet zeggen dat een massaclaim tegen Tesla minder kansrijk is. „Sinds in 2020 de nieuwe Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie (Wamca) in werking is getreden, is de kans veel groter geworden om collectief schadevergoeding te eisen, ook al zijn het heel veel verschillende klachten. Belangrijk is alleen wel dat de zaak goed voorbereid wordt en de klachten in gelijksoortige boetebesluiten worden geformuleerd. Daarnaast is Tesla een Amerikaanse partij en Amerikaanse partijen kiezen vaker voor een uitgebreider verweer.”
’Geen topauto’
Automarktanalisten erkennen dat de prijs-kwaliteitverhouding bij Tesla ten opzichte van de concurrerende merken zoals Audi of BMW te wensen overlaat. „Het is kwalitatief geen topauto”, meent Clem Dickmann, auto-analist en directeur van data-analist Aumacon. „Daarnaast is Tesla zijn unieke product en propositie kwijt. Dan zul je iets aan de prijs moeten doen, want de Tesla is relatief duur.”
Op een eventuele claim van Teslarijders reageert Dickman terughoudend. „Er staan tegenover de ontevreden Teslarijders ook veel Teslabezitters die heel tevreden zijn. In Azië en het Midden-Oosten verkoopt Tesla volgens mij goed.”
BEKIJK OOK:
’Auto is emotioneel product, daar hoort een verhaal bij’
De sjeu in Nederland is er wel een beetje uit, gezien verkoopcijfers die sinds 2019 dalen. Het aantal verkochte Tesla’s is dit jaar nog geen kwart van vorig jaar, blijkt uit cijfers van de Bovag. „Daarbij moet wel aangetekend dat nog steeds een kwart tot een derde van de elektrische auto’s in Nederland een Tesla is”, relativeert Tom Huyskens van de Bovag.
Dat het aantal verkopen daalt, heeft ook volgens Huyskens in de eerste plaats te maken met de toegenomen concurrentie. „Tesla is geen alleenheerser meer. Er zijn nu veel meer partijen op de markt.”
Daarnaast beginnen volgens automarktanalist Martijn Versteegen de modellen sleets te raken. „De ervaring leert dat een model hooguit acht jaar meegaat en dan is er een modelupdate nodig. De Model S werd in 2012 gepresenteerd. Die is echt aan het eind van zijn levenscyclus. De Model X is van 2015, dus die komt er ook aan. Een rijder van een Tesla kijkt uit naar een software-update, dat is het enige waar Tesla mee komt.”
Reparatie-afspraak
Een eigenaar van een Tesla kan niet zo maar naar de garage als er iets aan de auto mankeert. Een reparatie-afspraak moet online of via een callcenter geregeld worden. Dickmann: „De zwakte van Tesla is de fysieke onbereikbaarheid. De kwaliteit van een auto moet zich na drie jaar bewijzen. Dan komt het onderhoud en misschien de eerste mankementen. Bij de Tesla kun je niet naar de ouderwetse dealer, maar kun je terecht bij acht verschillende puntjes verdeeld over het land. Als dan de serviceverlening niet goed is, dan wordt dat niet geaccepteerd.”
Ondanks dat de kwaliteit en de service van de Tesla misschien achterblijft bij de concurrenten, roemen de automarktanalisten de pioniersgeest van de Amerikaanse autobouwer. Zowel Dickmann als Versteegen benadrukt dat Musk met Tesla de automarkt volledig heeft veranderd.
BEKIJK OOK:
Elon Musk twittert bitcoin omhoog en omlaag, mag dat zomaar?
„En Tesla heeft een fantastisch laadnetwerk”, stelt Versteegen. „Je rijdt zonder probleem met een Tesla van hier naar Zuid-Italië. Kom daar maar eens om met een elektrische auto van een ander merk.”
Met Tesla Claim wordt nu bekeken of de zaak zowel financieel als qua organisatie geschikt is voor een massaclaim, en daar lijkt het volgens De Gier wel op. „Als duidelijk is of de zaak zich ook leent voor een Europese aanpak, kunnen de eerste stappen gezet worden. Aangenomen dat alle conclusies positief zijn, verwacht ik dat de claim kort na de zomer gelanceerd wordt.”
Job Bellekom: „Dit is mijn laatste Tesla.”
Job Bellekom: „Dit is mijn laatste Tesla.”Ⓒ ROEL DIJKSTRA
’Volgende keer een andere auto’
„Dit is mijn laatste Tesla. Ik heb een Model X van €130.000, maar voor hetzelfde geld kan ik ook een BMW M3 kopen en dan heb je meer auto”, zegt Rotterdammer Job Bellekom.
„En als ik dan in mijn technisch hart kijk, schiet de Tesla kwalitatief te kort. De rubbers piepen op de ramen. De ruitenwisser ging veel te snel. Dat is verholpen. Maar nu is bij hele harde regen het zicht van mijn camera te slecht, waardoor mijn cruisecontrol het niet doet. Ik ga niet nog een keer terug. Om het display komen de gele randen naar buiten, dat schijnt een chemische reactie te zijn met de lijm en het materiaal. Ik kan dat in Tilburg laten repareren, maar ik woon in Rotterdam. Daar heb ik geen zin in.”
BEKIJK OOK:
Laadpalen Tesla volgen weg van Chinese Zijderoute
Bellekom rijdt naar eigen zeggen 40.000 tot 60.000 kilometer per jaar. „Daar vind ik de auto niet geschikt voor. Met een diesel reed ik bijna 1300 kilometer op een tank. Nu moet ik de reis echt plannen. En dan gebeurt tijdens de rit soms ook nog dat de boordcomputer gaat resetten en dan is ineens alles zwart. Bij de laptop thuis accepteer je dat misschien, maar nu als je op navigatie rijdt moet je gewoon even langs de kant stil gaan staan. De Tesla is eigenlijk geen auto, maar een computer op wielen. Ik ga geen claim indienen, dat is niets voor mij. Maar mijn volgende auto wordt iets anders. Weet niet wat, misschien wel een plug-in hybride.”
Voorzitter Wouter van Waning van Stichting Tesla Claim
Voorzitter Wouter van Waning van Stichting Tesla ClaimⒸ ALDO ALLESSIE
’Vijf keer aandrijfassen vervangen’
De Hilversummer Wouter van Waning is voorzitter van Stichting Tesla Claim. „Ik heb een Model S van €165.000, het snelste type. Ik ben echt een autofanaat, houd van snelheid en voor dat bedrag mag je toch wel wat verwachten qua kwaliteit en service, Tesla belooft dat ook.”
„Deze auto heb ik drie jaar geleden gekocht. De autopilot functioneert niet goed. De auto remt willekeurig. Ik heb al vijf keer mijn aandrijfassen moeten vervangen en de beloofde range wordt alleen gehaald wanneer je niet harder dan 100 kilometer per uur rijdt, bij 25 graden en wind mee. Bij kou of iets harder rijden neemt de actieradius 30% tot 50% af. Als je dan contact zoekt met het bedrijf, worden de klachten niet verholpen en er wordt ronduit onbeschoft gereageerd.”
BEKIJK OOK:
Musk omarmt ’groene’ bitcoin, crypto koerst naar $40.000
Van Waning heeft al twee rechtszaken aangespannen, de eerste bij verstek gewonnen en de tweede verloren. Van Waning zou te onvoorzichtig met de auto zijn omgesprongen, was het verweer van Tesla. De rechter ging daarin mee. Toch ziet Van Waning een mogelijkheid om alsnog een klacht in te dienen. „We hebben ons verkeken in het aantal mensen dat problemen ervaart met Tesla.”
Tesla voert daartegen aan dat zij de aandrijfassen van beide auto’s een aantal maal heeft vervangen om een optimaal comfort te bieden aan de bestuurders van de auto’s en niet omdat de aandrijfassen gebrekkig zouden zijn. Volgens Tesla kunnen trillingen zich voordoen onder specifieke rijomstandigheden. Bijvoorbeeld als het wegdek slecht is, maar ook als de bestuurder het gaspedaal vaak volledig intrapt. Indien het vermogen van de auto vaak en volledig wordt benut, kunnen de aandrijfassen op termijn trillingen veroorzaken en sneller slijten. Tesla heeft op basis van log-data het rijgedrag van [naam 1] en [naam 2] vergeleken met twaalf willekeurige andere Tesla Model S-eigenaren en daaruit blijkt dat zij in vergelijking met andere Tesla-eigenaren [naam 2] zes keer en [naam 1] vijf keer vaker plankgas accelereert dan de gemiddelde Tesla-bestuurder. Volgens Tesla staat in de handleiding ook uitdrukkelijk dat snel accelereren kan leiden tot voortijdig slijtage van verschillende onderdelen. Bovendien geeft Tesla ook altijd aan haar klanten door welk effect hun rijgedrag heeft op de auto.
26 jun 2021 20:00
27 jun 2021 8:53
27 jun 2021 17:31
27 jun 2021 19:03
27 jun 2021 20:25
28 jun 2021 6:44
Cazzo Super Veloce schreef:Mw SV rijdt rond met ductape op haar klep
28 jun 2021 7:18
28 jun 2021 7:54
27 jul 2021 15:47
05 aug 2021 8:46
05 aug 2021 9:54
Want als een bepaalde auto op een bepaald circuit sneller is, kun je een bepaalde discussie winnen en ben je officieel een held van het internet.
05 aug 2021 11:02
05 aug 2021 14:38
05 aug 2021 14:56
05 aug 2021 15:14
Cazzo Super Veloce schreef:https://www.autoblog.nl/nieuws/model-s-plaid-sneller-dan-gt2-rs-op-circuit-915386
Het einde van de 911 "as we know it" komt sneller dan verwacht.
Alleen elektrificeren kan hem nog redden. En dan nog, heeft een 911 die nix sneller dan een sedan nog bestaansrecht?
05 aug 2021 15:21
05 aug 2021 15:25
05 aug 2021 15:33
Polydeukes schreef:Als alleen snelheid het argument is, wellicht niet. Voor mij persoonlijk gaat het om meer dan een rondetijd op een circuit, of een sprintje bij het stoplicht. Een sportauto, als een 911, moet op de eerste plaats vlot zijn, maar het gaat om ook om het geluid horen en voelen, de geur van benzine, de lijnen van een auto, de techniek onder de kap, etc.
Ik maak wel eens de vergelijking tussen profwielrensters Marianne Vos en Puck Moonen. Marianne Vos is sneller en heeft veel meer prijzen gewonnen dan Puck. Maar als je mij vraagt met wie ik een avondje uit wil of samen op straat gezien zou willen worden, dan kies ik toch voor Puck. Ook als is ze niet de snelste.
Zo vind ik de prestatie van Tesla heel knap, maar de auto's doen me werkelijk helemaal niets. Fantastische acceleratie hoor, maar (voor mij) 0 emotie.
Daarom hoop ik dat Porsche in de toekomst hybride of zelfs elektrische auto's weet te maken die ook de emotie van een sportauto oproepen. Desnoods met nepgeluid uit de speakers, of andere slimme technieken. Maar laat ze alsjeblieft niet in Tesla's veranderen. Volgens mij doen ze met de Taycan best een aardige poging om het op de eigen manier te doen. Ook al is het misschien niet de beste/snelste elektrische auto. Het is wel een 100% Porsche.
05 aug 2021 15:36
05 aug 2021 15:47