Volgende stap was het plaatsen van de cilinders en zuigers. Eerst nieuwe tapeinden plaatsen.
Uiteindelijk ging dit toch het makkelijkste met twee moeren als houvast voor de dopsleutel.
Met loctite erop vastgedraaid op de juiste hoogte:

Op deze foto zie je de oude cilinder/zuiger versus de nieuwe:

Voor de zekerheid nog de speling van de zuigerveren nagemeten, die waren allemaal binnen de spec:

Mijn plan was om de eerste cilinder/zuiger/veren combinatie goed uit te denken en te doen, zodat ik daarna de overige vijf foutloos in elkaar kon zetten.
Dus de eerste heb ik een aantal keer in- en uitelkaar gehaald voordat ik de goede werkwijze had. Zuiger in de juiste richting, alle veren goed gepositioneerd, zuiger op de juiste manier in de cilinder. Het lijkt makkelijker dan het is en met de eerste was ik zeker een uurtje bezig voordat ik de goede volgorde en positionering had. Daarna waren de overige vijf snel gedaan en had ik alles netjes klaarstaan:

Letterlijk 'savonds in bed schoot opeens de twijfel door mijn hoofd: de eerste zuiger had ik de veren een paar keer opnieuw gedaan, zaten ze nu allemaal wel met de juiste kant boven? En eenmaal twijfel krijg je het niet meer uit je hoofd...
Volgende avond toch de eerste zuiger nog eens gecontroleerd, en ja hoor, veer 2 zat verkeerd om. Dat was echt enorm shit geweest als ik die had laten zitten! En allemaal dus toch nog een keer gecontroleerd, die zaten allemaal goed.
Maar toch een cruciale fout, gelukkig nog hersteld!
Daarna liep ik helemaal vast op de montage van de veerclips van de zuigerpennen. Ik kreeg ze gewoon met geen mogelijkheid geïnstalleerd, wat ik ook probeerde. Uiteindelijk na uren klooien en vloeken en kapotte vingers opgegeven. Toen online het tooltje van Stomski besteld. Koste wel iets van € 100 euro, maar toen zaten die clips er in 5 minuten in. Het tooltje is een soort metalen injectiespuit voor de clip. Je plaatst de clip in de buis, buis in de zuiger en drukt dan met een stamper de clip op zijn plek.

Dit stukje van de klus vond ik het moeilijkste tot nu toe. Het correct plaatsen van alles en het vastzetten van de clips was lastig en je kunt hier best wat fouten maken. Gelukkig is het uiteindelijk goed gekomen, dit was het eindresultaat:

Met de hand de kettingen beetje begeleiden, dan kun je mooi de zuigers in de cilinders de beweging laten maken door de poelie te draaien.
Alles beweegt mooi soepel, dus klaar voor de volgende stap, plaatsen van de koppen en nokkenassen!