Vertel hier over jezelf.
Plaats een reactie

Nieuw en orienterend

21 sep 2019 20:14

Tja, ik denk een bekend verhaal. Inmiddels de 50 jaar gepasseerd, en al een paar jaar speel ik met de gedachte op niet met de sleurheut naar Italië op vakantie te gaan maar met een echte cabrio. Komend jaa gaan de kinderen niet meer mee op vakantie dus nu ik en mijn vrouw passen prima in een mooie tweezitter. We hebben nu als tweede auto een peugeot206cc dus het open rijden is ons niet vreemd. En nu dus de caravan te koop staan en ook de Peugeot mag weg en op zoek naar een echte sportieve open auto.
Al een beetje aan het kijken maar voor rond de tien mille is er eigenlijk maar één optie, een boxster op leeftijd. En dan ook nog een beetje betrouwbaar zodat je er met een gerust hart mee naar Italië kan rijden.
En dan nog die enge verhalen over een lager wat ploft. Eerst dus maar een goed informerende dus hier terecht gekomen. Ik ga hier eerst eens uitgebreid neuzen en lezen om erachter te komen waar ik op moet letten bij de aanschaf.
We hadden al een hele mooie groene boxster te koop zien staan in Groningen. Nee nog even niet eerst maar eens goed informeren en oriënteren.
Tips zijn altijd welkom!

Re: Nieuw en orienterend

21 sep 2019 20:38

gevoelige IMS Lager lagers? Toch nog even goed verder inlezen denk ik zo! Welkom op het forum

Re: Nieuw en orienterend

21 sep 2019 20:59

Inderdaad een goed begin. Het IMS lager. Ik heb in een topic de link naar het filmpje van Weelers dealers gevonden waarbij er een modificatie geplaatst word. Nu lees ik dat er meestal alleen een nieuw lager word geplaatst. Is de modificatie met een extra olietoevoer naar het lager overdreven? Je leest meestal dat er gewoon een nieuw lager word geplaatst.

Re: Nieuw en orienterend

21 sep 2019 21:16

Hoi en Welkom!

Ims is wat men het meeste vreest, maar als je bij de ‘oudere’ waterkokers kijkt zijn er een aantal zaken die gewoon aandacht nodig hebben waaronder het ims.
Koeling is zeker zo belangrijk en eventueel de aos mod. Iig bij een 996 carrera en de eerdere 997 carrera’s zo. Ik dacht dat dit ook nodig is bij de eerdere boxters.
Als je de zoekfunctie gebruikt dan vind je hier op t forum er heel veel info over. Als je dan nog vragen hebt; stel ze gerust.
Ps; als je een aankoop doet, laat dan een AAK doen en hou altijd een zakcentje apart voor wat onderhoud zaken.

Re: Nieuw en orienterend

21 sep 2019 21:25

https://youtu.be/Srrq4-d3mOg

Een beetje doorheen de zelfverheerlijking heen kijken. De video’s die deze man maakt zijn zeer leerrijk over alle problemen met m96 motoren.

Re: Nieuw en orienterend

21 sep 2019 21:50

Welkom Bart. Goede keuze natuurlijk , alhoewel je bij andere Duitse merken ook goed terecht kunt voor een fijne cabrio natuurlijk.

De IMS is niet onoverkomelijk en bij Resto b.v. best betaalbaar maar zeker iets om financieel rekening mee te houden. Zeker bij een Porsche kun je beter iets meer uitgeven en iets kopen wat goed is en klopt dan dat je helemaal aan de onderkant van de markt shopt tussen de dubieuze wagens. Punt is dat wanneer je tegen kosten aanloopt, dit ook serieus in de papieren kan lopen waardoor je “beter die duurdere had kunnen nemen”.

Re: Nieuw en orienterend

22 sep 2019 10:35

Ik realiseer mij dat gezien mijn budget ik op de wat oudere auto’s uit kom, vaak ook met al behoorlijk wat kilometers.
En onverwachte kosten zijn dan nooit uit te sluiten vrees ik dus budget reserveren voor reparatie lijkt mij een must.
Nu lijkt mij deze bijvoorbeeld erg interessant http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/porsche/m1452946157-porsche-boxster-3-2-s-1999-grijs.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618

Re: Nieuw en orienterend

22 sep 2019 11:09

Tsja, met die km stand wordt een latere verkoop wel echt een issue, maar als je hem lang wilt houden hoeft dat geen probleem te zijn. Weet wel dat je aan de onderkant van de P markt kijkt en er dan qua onderhoud wel meer risico’s zijn, als in geen dealer/specialist onderhoud maar gewoon om de hoek of erger, uitstellen van onderhoud (en Chinese banden etc).

Dus altijd een aankoopkeuring doen, dit kan je voor veel ellende behoeden. Oh en laatste tip, ik zou proberen om door mooie advertentieteksten heen te lezen, iedere verkoper denkt de beste P te hebben en ‘alles al vervangen te hebben om zo te kunnen rijden voor jaren’. Zal allemaal best, maar uiteindelijk gaat het om de aankoopkeuring..:) Werkt op mij ook altijd averechts, vooral als er in hoofdletters bij staat dat de P alleen aan een liefhebber wordt verkocht (maar goed, andere discussie).

Succes!

Re: Nieuw en orienterend

22 sep 2019 12:29

Oplopende km stand is sowieso rekening houden met onderhoudskosten. Maar afh. van hoeveel kms je per jaar gaat rijden kan het er wel voor zorgen dat je het kan spreiden over een langere periode. De M96 is buiten de bekende issues gewoon ook een sterk blok begin ik de indruk te krijgen. Gewoon niet beknibbelen op de beurten. Elk jaar of 10.000km die olie verversen.
Laatst bijgewerkt door Kheldar op 22 sep 2019 13:01, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Nieuw en orienterend

22 sep 2019 12:48

10k kilometer wisseling.. dan kan ik gemiddeld 5/6 jaar wachten (jep..:)). Daarom maar ieder jaar een beurt, ook al rijdt ie maar 2k per jaar.

Maar is ook een tip voor ts, let er goed op dat dit met regelmaat is gedaan, en niet eens in de 5 jaar

Re: Nieuw en orienterend

22 sep 2019 13:05

Staat er toch? Elk jaar of ...

Re: Nieuw en orienterend

22 sep 2019 13:21

Klopt, was ook niet direct op jouw bericht bedoeld. Ik weet uit mijn zoektochten dat niet iedereen deze intervallen aanhoudt (of ervan op de hoogte is). Meeste P’s die ik toen tegenkwam hadden de maximum km intervallen gebruikt (ipv ieder jaar).

Anyhoos, tip voor ts, check dit (en als er meerdere jaren alleen met de km interval is gewerkt en dus niet ieder jaar olie is vervangen, wees extra voorzichtig, want hoe is er dan nog meer bespaard op ander onderhoud?)..

Re: Nieuw en orienterend

22 sep 2019 14:00

Nou ja ... ik weet verder ook niet of je onderhoud volgens onderhoudsschema voorgeschreven door Porsche als besparen kunt bestempelen. Extra onderhoud is dus een plus zeg maar. En idd een paar jaar geen beurt is iets om op te letten maar dan in de context van het gehele plaatje.

Mensen die een auto gaan kijken. Neem ook een code scanner mee. Lees voor de proefrit uit. En na de proefrit met warme draaiende motor nog eens. Belangrijke waardes zijn de fuel trims, cam deviations.

Zie https://youtu.be/y342KBpR4K8 vanaf minuut 3
Nee geen durametric nodig. Een goeie scanner kan deze waardes allemaal controleren en komt later altijd van pas.

Nog completer over een gedetailleerde AKK
https://youtu.be/1qng0qpeqoI

Re: Nieuw en orienterend

05 sep 2021 14:47

[album][/album]Na lang uitstellen zoeken vergelijken youtube filmpjes kijken wat je allemaal zelf kunt doen aan onderhoud, veel voorkomende problemen, eindelijk de stap gezet om een Boxster aan te schaffen.
Bewuste keuze gemaakt voor een eerste generatie 2.5 handgeschakelde versie. Ik had beperkt budget omdat ik zeker flink budget over wil houden voor het nodige aan zeg maar "onvoorzien".
En ja meteen al de nodige zaken moeten vervangen;
radiateurs, airco condensors, ramen zakten niet bij openen deur, kap ging niet goed open/dicht, achterraam gescheurd.
De vorige eigenaar heeft vlak voordat ik kwam kijken de koppeling en drukgroep laten vervangen maar helaas niet het IMS vervangen. Dat was jammer.
Verder het bekende verhaal, geimporteerd uit duitsland, 7 eigenaren in nederland. Nog de oude marktplaats advertenties terug gevonden, bij de eerste twee advertenties zaten nog wel de onderhoudsboekjes erbij maar nu ook niet meer.
Kortom best een gok.
Wat ik jammer vind is dat een van de vorige bezitters de stoelen heeft vervangen voor zwarte stoelen, ik vond de originele kleur beter staan, misschien dat iemand hier een ruil wil doen. De eerste kilometers zijn gemaakt met een grote grijns op mijn gezicht. Ik kan nog niet echt wennen aan de koppeling, ik vind hem nog best zwaar gaan en hij grijpt heel laat aan geen idee of dat zo hoort. Tot slot eens kijken of het uploaden van de foto's mij lukt.
79379 79381 79380

Re: Nieuw en orienterend

05 sep 2021 15:43

Welkom weer. Mooie kleur. Had je een aankoopkeuring gedaan? De zaken die je noemt zouden daar uitgekomen moeten zijn en hadden je wat kunnen besparen. Maar goed, heb je nu weinig meer aan:). Voor wat betreft de koppeling, deze hoort zeker niet loodzwaar aan te voelen en qua aangrijppunt ergens in het midden als deze nieuw is. Hoe later hij aangrijpt, hoe meer hij versleten is. Jouw verhaal over de koppeling klinkt dus alsof de koppeling aan zijn einde is. Heb je de facturen van het onderhoud (dan kun je terug voor garantie als de koppeling is vervangen)! Succes!

Re: Nieuw en orienterend

05 sep 2021 19:11

Stoelen inderdaad een minnetje, maar de velgen een dikke plus. Veel plezier met de Boxster!

Re: Nieuw en orienterend

06 sep 2021 8:52

Velgen ben ik ook heel blij mee. En inderdaad de stoelen zijn erg jammer, waarschijnlijk waren de oude stoelen erg versleten. Ik heb geen onderhoudshistorie maar wel een paar facturen. Één is voor het vervangen van de koppeling drukgroep en wat andere kleine materialen.Nadeel is dat het bedrijf in het noorden van het land zit. Het zou mooi zijn als ik eens kon vergelijken met iemand die een koppeling heeft zoals hij zou moeten zijn. Als er iemand in de regio apeldoorn dit leest kom ik graag eens vergelijken.

Re: Nieuw en orienterend

06 sep 2021 11:55

Blijft bijzonder. In sept 2019 hier komen. Vragen stellen. Antwoorden krijgen. Als grote tip: "realiseer je dat je in de onderkant van de markt zoekt. doe zeker een aankoopkeuring"

Na twee jaar: "Kijk ik heb een 2.5 Boxster gekocht". Geimporteerd, daarna 7 eigenaars in NL. Halverwege die 7 eigenaars de boekjes verdwenen. Ik hoop toch echt dat je iemand een goede aankoopkeuring hebt laten doen?!

Enfin, veel plezier van je auto. Ik vind dat donkergroen altijd een chique kleur. 8)

Re: Nieuw en orienterend

06 sep 2021 13:03

Tip: kijk eens of de hulpveer nog op het koppelingspedaal zit.

Wel gaaf zo in het groen :thumleft:

Re: Nieuw en orienterend

06 sep 2021 14:08

horn schreef:Blijft bijzonder. In sept 2019 hier komen. Vragen stellen. Antwoorden krijgen. Als grote tip: "realiseer je dat je in de onderkant van de markt zoekt. doe zeker een aankoopkeuring"

Na twee jaar: "Kijk ik heb een 2.5 Boxster gekocht". Geimporteerd, daarna 7 eigenaars in NL. Halverwege die 7 eigenaars de boekjes verdwenen. Ik hoop toch echt dat je iemand een goede aankoopkeuring hebt laten doen?!

Enfin, veel plezier van je auto. Ik vind dat donkergroen altijd een chique kleur. 8)

Exact mijn gedachte. Hij was vast goedkoop. Herstel: de aanschafprijs was laag :wink:

Re: Nieuw en orienterend

06 sep 2021 15:46

Klopt allemaal. Inderdaad geen aankoopkeuring. De prijs was laag. De tijd zal het leren of het inderdaad toch duurkoop word (waarschijnlijk wel). Ik ga ook niet lopen klagen dat er zaken vervangen moeten worden. De radiateur en de condensors waren heel goed zelf te vervangen en ook de mankementen aan de ramen en kap zijn met flink wat sleutelen verholpen. Ik zie het ook een beetje als een hobby auto en ben er niet dagelijks afhankelijk van.
Allemaal laffe excuses natuurlijk want ik had verstandig moeten zijn en gewoon een aankoopkeuring moeten laten doen. Maar de vorige eigenaar zei dat hij van een oud vrouwje was geweest en altijd netjes warm was gereden. :bang:

Re: Nieuw en orienterend

06 sep 2021 16:41

Ach ja Bart, wie niet waagt…. :-)

Zelf eraan sleutelen is (bijna) net zo leuk als er in rijden! Veel plezier met je auto en hopelijk blijven grote kosten uit.

Re: Nieuw en orienterend

06 sep 2021 17:10

Velgen staan er mooi onder.
Veel plezier en geluk met de auto!

Re: Nieuw en orienterend

06 sep 2021 18:16

:mrgreen: :mrgreen: genoeg zelfspot. Het kan ook meevallen :wink: Ga lekker genieten.
Plaats een reactie